Uusi akku
Re: Uusi akku
Jep, minulle kävi aikaisemmin OG900:n uudehkon Optiman yellowtopin kanssa siten, että tuli starttailtua akku tyhjäksi ja yritin ladata sitä ctekillä. Laturi meni ylläpitotilaan, mutta akku oli kerta starttauksella vainaa. Menin akkuliikkeeseen valittamaan, että eihän optiman näin huono pitänyt olla, mutta takuu oli jo päättynyt. Kertoivat kuitenkin, että nämä älylaturit eivät aina saa tyhjää akkua ladattua ja heidän kuormitustesterillä selvisi heti että akku on tyhjä, vaikka oli ctekillä täyteen ladattu. Niinpä optima ladattiin tavallisella akkulaturilla ja sen jälkeen oli taas akussa paukkuja. Tosin näitä AGM-akkujahan ei saisi ladata kuin älylaturilla...
Eski
Eski
Re: Uusi akku
tsaarela tuskaili akun lataukseen liittyvissä asioissa. Näin kylmällä on varminta ottaa se vajunut akku sisälle esim. kylpyhuoneeseen tai muuhun lämpimään, hyvin tuuletettuun tilaan ja laittaa yöksi lataukseen. Samalla tapaa akun sisäinen resistanssi kylmässä haittaa sitä älylaturia kuin auton omaakin latausta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Uusi akku
Saako akkua ladattua vaikka sitä ei saisi lämpimään/lämpimäksi? Lämpeääkö akku latauksessa jos napoihin antaa sen 12-14V jännitettä ja jotain virtaa mitä akku suostuu vastaanottamaan? Käytössä ei älylaturia. Ottaako siis virtaa yhtään riittävästi vastaan vaikka kylmässä joutuukin lataamaan?
Bemmissä on pari kertaa ollut mehut loppu tiuhan pätkäajon jälkeen. Akku on kontissa (ihan takanurkassa) ja latautumattomuusongelma kylmällä kelillä tiedostettu kun moottorikaan ei akkua lämmitä ajossa. Onko mitään hyötyä antaa laturilla "väkisin virtaa" kylmälle akulle? Auto pelaa ja toimii kyllä hienosti kunhan ei tee paljon pätkäajoa päivässä. Haluaisin vaan pitää akkua kunnossa ja auton käytön akun puolesta luotettavana. Muutaman kerran olen pitänyt autoa laturin nokassa pakkasella 6h, lieköhän ollut hyötyä? Napajännitteitä tiirailin eikä ne kyllä missään vaiheeessa ainakaan paljon yli 13V olleet.
Vinkkejä lataamiseksi? En haluaisi ottaa akkua sen irti älyn takia... Pitää varmaan koittaa saada auto joku yö lämpimään talliin lataukseen. Ajot olen koittanut pitää pitkinä ja sammuttamisen sijaan pakkasella olen antanut käydä jos mahdollista (auttanut myös smetanan moudostumisessa korkkiin), ei ole ongelmia ollut enempiä normi käytössä.
Bemmissä on pari kertaa ollut mehut loppu tiuhan pätkäajon jälkeen. Akku on kontissa (ihan takanurkassa) ja latautumattomuusongelma kylmällä kelillä tiedostettu kun moottorikaan ei akkua lämmitä ajossa. Onko mitään hyötyä antaa laturilla "väkisin virtaa" kylmälle akulle? Auto pelaa ja toimii kyllä hienosti kunhan ei tee paljon pätkäajoa päivässä. Haluaisin vaan pitää akkua kunnossa ja auton käytön akun puolesta luotettavana. Muutaman kerran olen pitänyt autoa laturin nokassa pakkasella 6h, lieköhän ollut hyötyä? Napajännitteitä tiirailin eikä ne kyllä missään vaiheeessa ainakaan paljon yli 13V olleet.
Vinkkejä lataamiseksi? En haluaisi ottaa akkua sen irti älyn takia... Pitää varmaan koittaa saada auto joku yö lämpimään talliin lataukseen. Ajot olen koittanut pitää pitkinä ja sammuttamisen sijaan pakkasella olen antanut käydä jos mahdollista (auttanut myös smetanan moudostumisessa korkkiin), ei ole ongelmia ollut enempiä normi käytössä.
Re: Uusi akku
Lataahan ne kiinteästi asennettavat laturitkin (esim defan) akkua pakkasessa. Siittä en osaa sanoa kuinka kranttu on onko äly vai normi laddare
-
- "Viggen"
- Viestit: 527
- Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
- Paikkakunta: Oulu
Re: Uusi akku
Ostin tuommosen ison laturin/buusterin (ei semmosta pikkusta akullista mallia vaan 140 käynnistys/60 latausvirta) ja testasin, että tuommonen Varta AGM (80Ah) ottaa -27 asteessa toistakymmentä ampeeria sisään (ns. pikkupuolella latatessa) ja täysillä pukatessa yli 20A. Vastaavasti normaali Saabin alkuperäinen (bensakoneessa 9-5:ssä, mitä lie kapasiteetti...) otti samanmoisessa kelissä viime yönä semmoset 16A vastaan (jälleen sillä pikkupuolella), eli latautuu nuo pakkasessaki, toki varmaan huonommin ku läpimässä ja tiedä tuleeko yhtä täyteen lopulta. Akkutalon ukko meinas, että iso akku ja kova pakkanen, ni noilla ns. ylläpitolatureilla ei tee yhtään mitään - akku lämpenee sen 4A:n aiheuttamalla teholla, muttei juurikaan lataudu (totuus varmaan jotain muuta jos tarkkaan aletaan mittaamaan... eli varmaan pikkusen kuitenki latautuu, mutta itelläki tuommonen ylläpitoDefa paikoillaan eikä se näillä keleillä valoaan aamuun mennessä vihreäksi muuta)
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
Re: Uusi akku
Ctek oli yön yli (>12h) akussa kiinni ja aamulla paloi vihreä valo. Tunnin päästä laturin irroituksesta patterissa oli vielä 12,6V lepojännite, eli kyllä se älylaturikin ilmeisesti jotain sai aikaan... Pakkanenkin onneksi hellitti yön aikana 25 asteesta 7 asteeseen.
Eski
Eski
Re: Uusi akku
Ok, eli jatkan satunnaisesti kahden markan pilipalilaturilla lataamista
Onhan se aika leikkimistä käydä kellosta vääntämässä aina lisää aikaa parin tunnin jälkeen mutta mikäs tässä koiran kanssa ulkoillessa ja auton lataamista harrastellessa
Onhan se aika leikkimistä käydä kellosta vääntämässä aina lisää aikaa parin tunnin jälkeen mutta mikäs tässä koiran kanssa ulkoillessa ja auton lataamista harrastellessa
Viimeksi muokannut f-19, Ma Helmi 06, 2012 15:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Uusi akku
Kävinpä testaamassa akkua kuormitustesterillä ja akku on ehjä, mutta edelleen lataus heikon puoleinen. Ostinpa kokeeksi uuden laturin; Ctek MXS5.0 polarin, joka on tarkoitettu erityisesti talvikäyttöön -> http://www.flinkenberg.fi/batteries/mat ... _Polar.pdf
Eski
Eski
Re: Uusi akku
Ostin akun mukana jonkin "älylaturin" ja kun sen manuaalia luin, latausjännite on vakio lämpötilasta riippumatta. Laturissa tosin on erikseen lumihiutalemoodi, jolla jännite hieman nousee, muttei kyllä riittävästi meikäläisiin pakkasiin nähden. Auton oma laturi säätää jännitteensä lämpötilan mukaan, kunnon pakkasilla jännite on lähellä 15 volttia (en-jaksae-enää-muistaa-mitä-kerran-mittasin).tsaarela kirjoitti:Kun kerran kovat pakkaset vaikuttavat siihen, miten akku ottaa latausta, niin voiko se vaikuttaa tuommoiseen älylaturiin sillä lailla, että laturi näyttää, että on ladattu täyteen, vaikkei oikeasti olisikaan?
Eli ainakaan tällä "älylaturilla" akku ei tule täyteen muuten kuin huoneenlämmössä.
Mitä akun vaihtoon tulee, niin omasta mielestäni satanen on halpa hinta siitä, että tietää pääsevänsä liikenteeseen silloin kun on tarvis. Saa nyt sitten nähdä, kauanko Exide tämän toiveen toteuttaa. Viikonloppuna oli -36 ja risat, tosin ennen lähtöä lauhtui -28 asteeseen eikä lohkolämmittimen kanssa ollut mitään vaikeuksia startin kanssa. Vähän kyllä mietin, missä jamassa jäähdytysneste oli (paisuntasäiliön päällä lukee "-35 C").
Re: Uusi akku
sznajder agm-akun, 70 Ah tuli sitten ostettua hintaan 109,90 motonetistä 10% kanta-asiakkaan alen jälkeen hintaa 98,91 e ja johan on käynnistys rivakkaa saa nähdä kauanko kestää.
Re: Uusi akku
Tämä ctekin polar-laturi lienee ensimmäinen oikeasti pakkaskäyttöön tarkoitettu versio. Laitteessa on paksummat kumipintaiset kaapelit, jotka eivät kovetu pakkasessa (kuten ainakin XS3600:n ohuet muovipiuhat. Lisäksi laitteessa on recond-toiminto, jolla voi elvyttää tyhjän akun. Manuaalin mukaan laturi pukkaa recond-tilassa 15,8V. Laitteen luvataan lataavan akkua jopa -50 asteen lämpötilassa. Nyt on uusi laturi kiinni akussa, katsotaan mihin asti laturin kahdeksan vaiheinen lataus ehtii aamuun mennessä...jmarin kirjoitti: Eli ainakaan tällä "älylaturilla" akku ei tule täyteen muuten kuin huoneenlämmössä.
Eski
Re: Uusi akku
Onkohan siitä 9-5:n muovisesta akun suojuksesta jopa enemmän haittaa kuin hyötyä? Moottoritilassahan on aina oletettu olevan lämpimämpää kuin esim. takakontissa, mutta näissä tosiaan akku on suojuksen alla piilossa.
edit: Pitäiskö tehdä ihan mittaus millaista lukemaa siellä akun luona oikeasti on esim. ajettaessa?
edit: Pitäiskö tehdä ihan mittaus millaista lukemaa siellä akun luona oikeasti on esim. ajettaessa?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Uusi akku
Mitäs akku ja auto sanoi tänä aamuna?Eski kirjoitti: Nyt on uusi laturi kiinni akussa, katsotaan mihin asti laturin kahdeksan vaiheinen lataus ehtii aamuun mennessä...
Eilisen lyhyen lauhan jakson ja älyttömän lumisateen jälkeen täällä pusketaan taas liki kolmea kymppiä pakkasta. Voipi olla, että pitää varmaan ottaa akku sisälle lataukseen, jahka pakkaset laskee siihen malliin, että tohtii mennä pihalle akkua irrottamaan. Laskemallahan se vissiin selviäisi mutta kysynpä kuitenkin: kauanko noin keskimäärin 74Ah akku kestää ladata 3,5A laturilla sisätiloissa?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Uusi akku
Ihan hyvin molemmat pelasivat, mutta pakkastakin oli vain 6 astetta. Pakkas-ctekki latasi akkua yön yli ja aamulla laturi oli päässyt ylläpitotilaan (täysi lataus).tsaarela kirjoitti: Mitäs akku ja auto sanoi tänä aamuna?
Tuskin akku täysin tyhjä on, silloinhan se menisi umpijäähän tuollaisessa pakkasessa. 74Ah:n lataamiseen 3,5A latausvirralla menee yli 21 tuntia, mutta jotainhan siellä patterissa on jäljellä (ellei ole jäätynyt). Varaus selviää mittaamalla akkuhapon ominaispaino tai lepojännitteen avulla arvioimalla, josta löytyi sitikkafoorumilta jotain asiaakin -> http://citroen-foorumi.com/index.php?topic=10571.0Eilisen lyhyen lauhan jakson ja älyttömän lumisateen jälkeen täällä pusketaan taas liki kolmea kymppiä pakkasta. Voipi olla, että pitää varmaan ottaa akku sisälle lataukseen, jahka pakkaset laskee siihen malliin, että tohtii mennä pihalle akkua irrottamaan. Laskemallahan se vissiin selviäisi mutta kysynpä kuitenkin: kauanko noin keskimäärin 74Ah akku kestää ladata 3,5A laturilla sisätiloissa?
Eski
Re: Uusi akku
Itsellä CTEK Multi XS 25000, 8-vaiheinen älylaturi, jossa mm. tuo elvytystominto ym. ja se ainakin pukkaa virtaa kovassakin pakkasessa. Maksoin siitä jotain 300 €. Hyvä laite!Eski kirjoitti: Tämä ctekin polar-laturi lienee ensimmäinen oikeasti pakkaskäyttöön tarkoitettu versio. Laitteessa on paksummat kumipintaiset kaapelit, jotka eivät kovetu pakkasessa (kuten ainakin XS3600:n ohuet muovipiuhat. Lisäksi laitteessa on recond-toiminto, jolla voi elvyttää tyhjän akun.
Eski
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-