jakoketjun vaihto
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 3
- Liittynyt: Ke Syys 05, 2012 12:01
- Paikkakunta: Kokkola
Re: jakoketjun vaihto
Itse vaihdoin ketjun yläkautta helposti.
Ensin "ykkönen ylös" - eli merkit kohilleen.
Seuraavaksi kiristäjän jousi löysälle laturin yläpuolelta olevasta reiästä ja pitkällä meisselillä kiristäjän hammastuksen läysäys.
Nokka-akseleiden ketjupyörät irti.
Sitten rälläkällä ketjun "lukko" auki - eli hioin ketjusta kaksi tappia ulomman levyn tasalle ja irroitin lukon.
Uusi ketju kiinni vanhaan katkaisukohdan lukolla ja uutta syöttäen ja vanhasta vetäen alakertaa pyörittäen seitsemän kierrosta tuli uusi ketju paikoillen.
Kun olin ottanut vanhan ketjun irti ja jatkanut uuden lenkiksi uudella lukolla, pyöritin yhden kierroksen takaisin päin koneen alapäätä.
Alakerta merkkiin, nokka-akseleiden rattaat paikoilleen oikeille hampaille ja kiristin kiinni.
Ei lainkaan vaikeaa ja asennuksen tein yksinkin - tosin apukäsi olisi hyvä ketjun paikoilleen kierron aikana.
Ensin "ykkönen ylös" - eli merkit kohilleen.
Seuraavaksi kiristäjän jousi löysälle laturin yläpuolelta olevasta reiästä ja pitkällä meisselillä kiristäjän hammastuksen läysäys.
Nokka-akseleiden ketjupyörät irti.
Sitten rälläkällä ketjun "lukko" auki - eli hioin ketjusta kaksi tappia ulomman levyn tasalle ja irroitin lukon.
Uusi ketju kiinni vanhaan katkaisukohdan lukolla ja uutta syöttäen ja vanhasta vetäen alakertaa pyörittäen seitsemän kierrosta tuli uusi ketju paikoillen.
Kun olin ottanut vanhan ketjun irti ja jatkanut uuden lenkiksi uudella lukolla, pyöritin yhden kierroksen takaisin päin koneen alapäätä.
Alakerta merkkiin, nokka-akseleiden rattaat paikoilleen oikeille hampaille ja kiristin kiinni.
Ei lainkaan vaikeaa ja asennuksen tein yksinkin - tosin apukäsi olisi hyvä ketjun paikoilleen kierron aikana.
Re: jakoketjun vaihto
Kiitoksia, hyvää tietoa on tarjolla.
Minä taidan ottaa aikalisän tämän kanssa, kone kun ei todellakaan pidä mitään kolinaa tai rapinaa. Kai noin paljon venyneen ketjun pitäisi jotain ääntä pitää?
Tai sitten mittasin sen kiristimen väärin ja ketju onkin paremmassa kunnossa.
Minä taidan ottaa aikalisän tämän kanssa, kone kun ei todellakaan pidä mitään kolinaa tai rapinaa. Kai noin paljon venyneen ketjun pitäisi jotain ääntä pitää?
Tai sitten mittasin sen kiristimen väärin ja ketju onkin paremmassa kunnossa.
Re: jakoketjun vaihto
Näyttikö kiristin abaut tuolta:siili69 kirjoitti:Kiitoksia, hyvää tietoa on tarjolla.
Minä taidan ottaa aikalisän tämän kanssa, kone kun ei todellakaan pidä mitään kolinaa tai rapinaa. Kai noin paljon venyneen ketjun pitäisi jotain ääntä pitää?
Tai sitten mittasin sen kiristimen väärin ja ketju onkin paremmassa kunnossa.
http://www.saunalahti.fi/~hktava/Saabi/Jaahas.jpg
Pari kertaa mitattu, todellinen tulos oli tuo, noin 20 milliä.
Ei tuokaan kone älytöntä rallatusta pitänyt, mutta olihan sieltä jakopään kuluvat osat kokolailla finaalissa, remontin tehneen korjaamon (PCS) toteamana
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: jakoketjun vaihto
Minä pistän kuvan tai pari jakoon kunhan toimerrun. Mutta samalta se kyllä näytti.
Re: jakoketjun vaihto
Muistatko, että oliko kiristäjän männässä vielä yksi napsaus kiristysvaraa?siili69 kirjoitti:Minä pistän kuvan tai pari jakoon kunhan toimerrun. Mutta samalta se kyllä näytti.
Mun tapauksessa oli, mutta mitähän tapahtuu, kun mäntä napsahtaa tuon yli...
Ei hotsittanut ottaa selvää tuosta
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: jakoketjun vaihto
En yhtään muista, pitää tarkastaa kun joskus taas touhuan auton parissa.
Re: jakoketjun vaihto
Se mäntä vaan pysähtyy viimeisen napsun jälkeen. Seurauksena jakoketju alkaa rallattamaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: jakoketjun vaihto
Kun ketju on löysä, pääsee se rallattamaan ja parhaassa tapauksessa löystyttyään syö jakopään alumiiniin reiän ja öljyt pihalle.
Itsellä otti ketju jo johonkin kiinni, kiristäjä oli niin täysin ulkona. Mitta oli jotain 21mm tms. Yleensä kun ketju rallattelee venttiilikoppaan niin kuuluu aika kiva rapina.
Itsellä otti ketju jo johonkin kiinni, kiristäjä oli niin täysin ulkona. Mitta oli jotain 21mm tms. Yleensä kun ketju rallattelee venttiilikoppaan niin kuuluu aika kiva rapina.
99T-museopeli
Re: jakoketjun vaihto
Itse kyselin tarjousta jossa huolletaan jakopää huolto-ohjelman mukaisesti. Eli ketjut/hihnat + rattaat ja vesipumppu menisi vaihtoon, uudet litkut koneeseen ja rahaa tiskiin 630€. Hmmm...
Saab 9-5 Griffin '99 V6 3.0t aut. 375tkm. Sitten turbo antoi periksi...
Ostaisin 9-5 Griffinin jos olisi hyvä ja halpa!
Jäsen #7038
Ostaisin 9-5 Griffinin jos olisi hyvä ja halpa!
Jäsen #7038
Re: jakoketjun vaihto
Puurot ja vellit sekaisin. Jakoketjun vaihto ei kuulu huolto-ohjelmaan. Sen sijaan V6 3.0 moottorissa (kuten MY99 Griffinissä) on jakohihna jonka vaihto kuuluu huolto-ohjelmaan, vaan ei ketjuja. Kaikissa moottoreissa lisäksi moniurahihna rullineen apulaitteille.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: jakoketjun vaihto
Kuuluiko sulla tuossa rallatus lämpimänä, itsellä vain kylmällä rallattaaPassi kirjoitti:Kun ketju on löysä, pääsee se rallattamaan ja parhaassa tapauksessa löystyttyään syö jakopään alumiiniin reiän ja öljyt pihalle.
Itsellä otti ketju jo johonkin kiinni, kiristäjä oli niin täysin ulkona. Mitta oli jotain 21mm tms. Yleensä kun ketju rallattelee venttiilikoppaan niin kuuluu aika kiva rapina.
#5824
93 B204
93 B204
Re: jakoketjun vaihto
Kannattaa mitata ulkonema niin ei tarvitse arvailla.
paralogiX kirjoitti:Kuuluiko sulla tuossa rallatus lämpimänä, itsellä vain kylmällä rallattaaPassi kirjoitti:Kun ketju on löysä, pääsee se rallattamaan ja parhaassa tapauksessa löystyttyään syö jakopään alumiiniin reiän ja öljyt pihalle.
Itsellä otti ketju jo johonkin kiinni, kiristäjä oli niin täysin ulkona. Mitta oli jotain 21mm tms. Yleensä kun ketju rallattelee venttiilikoppaan niin kuuluu aika kiva rapina.
99T-museopeli
Re: jakoketjun vaihto
En haulla löydä niin kysytään, oletteko liimannut jakopään kotelon samalla liimalla kuin öljypohjan vai kenties jollain muulla?
Re: jakoketjun vaihto
samalla anaerobisella punaisella tuotteella kuin öpohjakin.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: jakoketjun vaihto
Lainataan tätä topiccia niin ei tartte uutta tehdä. Eli, auto vm.2006 9-5 2.0t automaatti. Tyhjäkäynnillä (kuumana) aavistuksen tuntuisi jonkinsortin rahinaa tulevan jakopäästä, lähinnä siitä nokkapyörien paikkeilta. Käytin venttiilikopan auki ja tarkistin kiristimen, oli ulkona ~15mm. Laahaimissa on pienet urat mutta ketjunrullat eivät ole siihen keskelle hanganneet. Paljonko tuo kiristin on ulkona uusilla osilla kasattuna? Paljonko kiristimessä riittää säätövaraa, 20mm? Onko mitään järkeä lähteä uusimaan pelkkää ketjua? Osathan ei maksa juuri mitään mutta työmäärässä melkoinen ero. Työ nyt ei tietysti maksa muuta kuin vapaa-aikaa.
9-5 2.0T Vector A wagon vm06
9-5 2.0t SE vm99
9-5 2.0t SE vm99