9-5 ei starttaa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8093
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 9-5 ei starttaa

Viesti Kirjoittaja mestari »

Missä päin se kaapeli sijaitsee
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: 9-5 ei starttaa

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Jussi K. Mäkinen kirjoitti:
Ke Tammi 29, 2025 20:29
Kuinka iso työ sen kaapelin vaihtaminen on?
https://saabwisonline.com/9-5-9600/2004 ... ever-cable

Jos kiire saada auto liikkeelle niin korjaus onnistuu itsekkin tekemällä.
Vaijerin pään "ulkokuori" jos on laidoiltaan ehjä niin sen voi korjata 2k epoksilla (vähän kun tekis valumuotin), löytyy tuubitavarana ja kestää pidempään kun uusi kumipää ja vaihteen siirto jämäköityy.
Nosta vaijerinpään irti laatikon päältä, nestettä läpäisemättömällä teipillä peittää vaijerinpään ovaalin osan alapuolen asettaen "kuminupin" keskelle ovaalia oikein päin.
Sit epoksilla täyttää rikkoontuneen kumin kohdan, antaa kuivua ja napsauttaa paikalleen, tunnin homma lämpösessä.
Jussi K. Mäkinen
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: To Maalis 07, 2019 00:36

Re: 9-5 ei starttaa

Viesti Kirjoittaja Jussi K. Mäkinen »

Kaapelin vaihtaminen näyttää olevan aika iso homma...

Tilasin 10.1. tällaisen osan eBayltä: https://www.ebay.com/itm/185577568523?n ... gKjX_D_BwE

Kun se oli kulkenut noin kuukauden matkan Illinois-Florida-Saksa-Latvia-Suomi, niin sain sen paikalliseen postiin 5.2. ja laitoin tänään paikoilleen. Työaika oli noin 30 minuuttia, sisältäen akun ja kotelon irroituksen ja kiinnittämisen. Pari huomiotani:
1) Starttimurheet loppuivat kuin seinään!
2) Saab 9-5 A vaihteensiirtäjän asentotunnistimessa ei ole minkäänlaista säätömahdollisuutta.
3) Ostin niitä samalla kaksi kappaletta, ettei tuo kallis ja hidas rahti estäisi kenenkään saabistin matkasuunnitelmia. Laita viesti, niin sovitaan hinta.
Jussi K. Mäkinen
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: To Maalis 07, 2019 00:36

Re: 9-5 ei starttaa

Viesti Kirjoittaja Jussi K. Mäkinen »

Nyt kun OG95:ni starttimoottori, automaattivaihteiston asentotunnistimen kaapelin pää ja startin rele oli vaihdettu, mutta starttausongelmat jatkuivat satunnaisesti, soitin Vesa Suokolle Kangasalle (Suolinko). Saab-osaaja Vesa tiesi kertoa, että 5-vaihteisessa automaatissa asentotunnistin ei ole ollut juuri koskaan rikki, mutta 4-vaihteisissa silloin tällöin.

Hän suositteli vaihtamaan virtalukon pohjan, jonka häneltä tilasinkin (hintaan noin 300 €). Tämä uusi versio on hieman jäykempi kuin alkuperäinen, ja siinä on mukana liitosjohto ja kaksi kiinnitysruuvia, joihin pitää muistaa laittaa ruuvilukitetta.
Yksi ohjevideo: https://www.youtube.com/watch?v=3Qqp_GAGH3E

Joku saabisti kirjoitti täällä, että sen vaihtaminen on tunnin, parin homma, mutta minä olin ensimmäistä kertaa asialla ja tein työtä todella varovasti, etteivät 17 vuotta vanhat muoviosat ripsahtele rikki. Noin 6,5 tuntia jumpattuani vänkärin penkki oli irrotettu ja käännetty takapenkin päälle, keskikonsoli oleellisilta osiltaan purettu, virtalukon pohja vaihdettu ja kaikki osat soviteltu paikoilleen! :D

Noin kuukauden aikana starttiongelmia ei ole ilmennyt kertaakaan, joten vika olikin lopulta siellä virtalukon pohjassa.
Vastaa Viestiin