Sopivin öljy

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1800
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Sopivin öljy

Viesti Kirjoittaja mikan »

Shadow_Fi kirjoitti:Onko myös biopower saabeissa Dexos2 suositus? Oliko valmistajalla mahdollisuus huomioida kaikki olosuhteet? Haluaako valmistaja että kuljet autollasi puolimiljoonaa kilometriä?
Arvaan ettei ollut, kuten ei ollut myöskään API SN, koska se tuli vasta 2010. GM:ää ei varmaan enää pätkääkään kiinnosta kuinka paljon me Saabeillamme ajetaan. :-)

Muistaako joku milloin jossain autolehdessä on viimeksi ollut öljytesti? Vois lukaista...

"dexos2™ is designed for use with light-duty diesel engines and replaces GM-LL-B-025 and GM-LL-A-025."

http://centerforqa.com/gm/dexos2-brands

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Sopivin öljy

Viesti Kirjoittaja 3J »

Shadow_Fi kirjoitti:Onko myös biopower saabeissa Dexos2 suositus?
Ei ole WIS toiminnassa enää niin paha tarkistaa, mutta ainakin 9-3 on:

Toisesta ketjusta lainattua:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 78#p990578
NG900T kirjoitti:WISsistä (9-3 MY2011 asti) lainattua öljysuosituksista:

E85-moottori
B205E, B235E, B207E, B207L

Long Life -moottoriöljy 0W-30, 0W-40, 5W-30 tai 5W-40, joka täyttää laatuvaatimukset GM-LL-A-025.
GM-Dexos2
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
paralogiX
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: Su Syys 23, 2012 12:31
Paikkakunta: Lohja

Re: Sopivin öljy

Viesti Kirjoittaja paralogiX »

Mites tuo kendallin elite 5w 40?

Vaikuttaa ihan asialliselta öljyltä sekin

Lähetetty minun GT-I9300 laitteesta Tapatalkilla
#5824
93 B204
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1856
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Sopivin öljy

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Mukavaa kipinöivän ihanaa Öljyvääntöä jo sadannessa polvessa (letkussa) :lol:

Jokainen käyttäköön minun puolestani mitä öljyjä haluaa, mutta kun sitä oikeaa tietoa on kuitenkin tod vähän, esim noissa halpisöljyn kura haukuissa.

Tunnustan, ei oo sitä tietoo itselläkään, mutta otan esille tämän luokitus "faktan" esille mikä on tullut julki muissakin öljyletkuissa:

Mobil 3000x1 + ainakin euroi,king,champion,vanhempi motox fulsyn >>
tismalleen samat api,acea ja autonvalmistajien luokitukset.
Moblia nyt ei varmaan aivan suorin vartaloin voi kuraöljyjen valmistajaksi luokitella. Joten kuka purkittaa missä purkittaa ja minkälaisiin purkkeihin purkittaa, paljonko brändi maksaa ja paljonko siitä kannattaa maksaa :mrgreen:

Onko esim "tarraluokittelu" mahdollista ? Eli vettä kanisteriin ja API SN tekstiä vaan etikettiin , miten näitä valvotaan ?

Paljon kysymyksiä vähän varmoja vastauksia :wink:

Ja vaikkei kysyttykään , niin itsellä menee koneeseen motox fulsynniä, mutta nyt toi euroili "stokalla" niin halpaa, että seuraavaksi sitten varmaan sitä sitten .
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Henkka poika
"Viggen"
Viestit: 597
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Sopivin öljy

Viesti Kirjoittaja Henkka poika »

Huomenna on taas menossa koneeseen Gm Dexos2. Gm:n suodatin, motonetistä kuten öljykin. Letukalla on vedelty uudesta 15 000th vaihtovälillä tuolla. Samoin tonnarilla 200th-> 278th. Femmalla yksi vaihtoväli 20 th. Ainoa johon olen lisännyt on tämä femma. On menny koko 5 litran purkki, mutta on nytkin ylärajassa.

Siellä oli jotku teboilin kurat ostaessa ja kiskoi alkujaan litran / 2000km. Löin kylmästi 30/ 40 litraa (e85/98e) polttoaine seokset tankkiin ja toivoin, että työsavut häviäisi. Oli tuuria ja luultavasti jumineet öljyrenkaat irtosi. Ölppä oli tosi mustaa vaihdettaessa. Ja mustaa on nuo Gm:n kurakin tällä hetkellä. Muttei savuta tai rallata, eikä oikeastaan kuluta öljyäkään, ennen kuin on ajettu reilu 10 öljyllä. Sillon lisäsin muutaman desin ja tuossa 17th kohalla lorautin loput. Nyt on ylämerkissä ja kilometrejä reilu 21 th. Maantiellä yksin n.60%, lastin kaa n.30% ja kaapuntia ehkä 10%. Aikaa meni 3.5 kk.

Minusta tuo halpa gm:n ölppä ainakin meillä on täyttänyt kaikki vaatimukset. Mutta josjoku uskoo Mobil1:een enemmän niin eikun vaan, sitä sitten...
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Sopivin öljy

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Halvinta 5w40 öljyä olen noihin ropposiin laittanut ja eniten öljynkulutusta alentavasti ovat vaikuttaneet uudet männänrenkaat ja timmit turbot. Tämä kahden kunnostetun t7- moottorin kokemuksella ja sama muuten päti b201:eenkin...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
wla
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 21:34
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Sopivin öljy

Viesti Kirjoittaja wla »

Tuossa GM:n öljyssä ei ole mitään muuta vikaa kuin liian halpa hinta,jos tuote maksaisi sen 68e pönttö Motonetissa ja 129e virallisillä jälleenmyyjillä niin laatumielikuva olisi parempi,eikö vaan?

Komsiikomsaa,pippelinvenytystä tästä aiheesta voi jatkaa loputtomiin.
Aina joku Saabbi...
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Sopivin öljy

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Mertmi kirjoitti:Halvinta 5w40 öljyä olen noihin ropposiin laittanut ja eniten öljynkulutusta alentavasti ovat vaikuttaneet uudet männänrenkaat ja timmit turbot. Tämä kahden kunnostetun t7- moottorin kokemuksella ja sama muuten päti b201:eenkin...
Entäs kun meillä on ajettu aina kalliimmilla öljyillä (castrollilla) kuten allekirjoittanut ja tässä perhepiirissä muutkin. Lopputulemana: Ei yhtään rempattua konetta vielä, ei ainuttakaan turbovikaa vielä, ei ainuttakaan jakopääremppaa vielä. Esim. T7 koneistakin vain 14 vuoden kokemus kylläkin... Biopoweroinnin jälkeen ajettu 50tkm, eikä edes ÖP:tä ole tarvinnut avata.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1856
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Sopivin öljy

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Biopoweroinnin jälkeen ajettu 50tkm, eikä edes ÖP:tä ole tarvinnut avata.

Tuo tarve ei taida tulla kellokaulassa. Parempi katsoa kuin katua.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Sopivin öljy

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Tarve olisi tullut jo jos se olisi tullakseen. Käsittääkseni se avaustarve ilmenee n. 1000-2000km päästä poweroinnista. Eikä sitä tarvetta tule jos kone on ns. valmiiksi puhdas. Jos se on karstainen, niin tottakai se kulkeutuu sitten ÖP:n kautta sihtiin..

Powerointia tehtäessä autolla oli ajettu 100tkm ja vuosimallia 2005 joten uusin huohotusjärjestelmä kyseessä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Sopivin öljy

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Taidan mäkin kokeilla ensi kerralla tota GM-Dexsos2 öljyy motonetistä.

Tähän asti oon laittanut 5W-40 mitä merkkiä nyt on sattunut osuu käteen :lol:
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Sopivin öljy

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Pakari kirjoitti: Entäs kun meillä on ajettu aina kalliimmilla öljyillä (castrollilla) kuten allekirjoittanut ja tässä perhepiirissä muutkin.
Helppo tommosia heittää, kun allekirjoittanut on ostanut käytettynä nuo molemmat konerempan kokeneet autot ja ne söi öljyä jo valmiiksi. Toisessa jakopää rallatti jo ostaessa niin kovaa että heikompihermoista olisi käynyt jännittämään. Molemmissa öljyrenkaat täynnä karstaa ja jumissa. Tuskinpa Castrol tai mikään muukaan öljy olisi niitä enää korjannut.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
wla
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 21:34
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Sopivin öljy

Viesti Kirjoittaja wla »

Pakari kirjoitti: Entäs kun meillä on ajettu aina kalliimmilla öljyillä (castrollilla) kuten allekirjoittanut ja tässä perhepiirissä muutkin. Lopputulemana: Ei yhtään rempattua konetta vielä, ei ainuttakaan turbovikaa vielä, ei ainuttakaan jakopääremppaa vielä. Esim. T7 koneistakin vain 14 vuoden kokemus kylläkin... Biopoweroinnin jälkeen ajettu 50tkm, eikä edes ÖP:tä ole tarvinnut avata.
Castrol on hinnoiteltu Suomessa maahantuojan toimesta kalliiksi , Saksasta tilaamalla säästää :D

https://oeldepot24.de/motoroel.html?cat=5&limit=30
Aina joku Saabbi...
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Sopivin öljy

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

jcarlson kirjoitti:Ja "sopivin öljy" aiheeseen sen verran otan kantaa, että itse olen vuosia turbosaabeissa luottanut Teboil Diamondiin (5W40 normiversio), ja toistaiseksi ei ole tarvinnut pettyä. Kovempaakin runtua on koneille annettu, toki olen vaihtanut öljyt aina viimeistään 10tkm välein.

E85 autoissani olen käyttäny Diamond Dieseliä, muutaman euron kalliimpaa mutta täyttää muuten samat vaatimukset, lisänä vaan korkeampi TBN, enemmän dispersantteja, sekä mahdollisimman hyvä pintapaineen kesto (pumppusuutin yhteensopivuus). Noista ominaisuuksista ei ainakaan haittaa ole, joskin järkevällä öljynvaihtovälillä pärjää ihan perusöljylläkin kunhan ei aja pelkkää parin kilometrin pätkää jatkuvasti niin ettei etanoli pääse ikinä öljypohjasta haihtumaan.

Mutta normi OG9-5:ssä mikä tahansa laadukas synteettinen öljy ajaa asiansa. Turha on tehdä asiasta salatiedettä. Öljynvaihtovälin pituudella enemmän merkitystä kuin luokituksilla tms.
Viitsisitkö kertoa mikä on TBN, dispersantit? TBN ymmärtääkseni vähentää korroosiota, ja parantaa voitelua (kaliumhydroksidi per milligramma?)?? Dispersantit ymmärtääkseni hajottavat öljyn pintajännityksen? Miksi se olisi hyvä asia? Mistä löysit nämä speksit? Ja eikö ne tee Teboil öljyjä jostian venäläisestä Lukoil kurasta?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Sopivin öljy

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tuolta voi lueskella tarkempaa tietoa esimerkiksi: http://www.bobistheoilguy.com/forums/ub ... ber=258648

Molemmat noista on lisäaineita joita on enemmän dieselmoottorin öljyssä. E85:n kanssa jos polttoainetta päätyy paljon öljypohjaan, veden ja hapettumisen seurauksena voi muodostua happoja, jolloin korkeammasta TBN:sta on hyötyä. Dispersantit estää karstaklimppien muodostumista, tätäkin voi pitää mielestäni hyvänä ominaisuutena aina.

En ole löytänyt tarkempia speksejä Teboilin öljylle, mutta dieselmoottoriöljyjen vaatimukset tarkoittaa lisää molempia ominaisuuksia. Kyllä Lukoililta hyviäkin perusöljyjä varmasti saa. Siperian raakaöljy ja maakaasuhan on hyvälaatuista tavaraa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin