Mistä uusi startti?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mistä uusi startti?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Niin, vuosimalliin -04 tuli se starttimoottorin vieressä oleva öljyloukku, jossa on isolla putkella yhde suoraan lohkon kyljestä sisään. Ei se nyt ihan kauhean ahtaalta paikalta näyttänyt Mitsubishin ollessa paikallaan, kun puhdistin ne solenoidin liitokset. Kuitenkin siinämäärin vähän on tilaa, että voi tosiaan olla öljyloukku tiellä Boschin asennuksessa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
99GLS
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2012 13:13

Re: Mistä uusi startti?

Viesti Kirjoittaja 99GLS »

Ai se on niin erilainen, sitten en sanokkaan mitään sopivuudesta :oops:
Minulla 2003 ja siinä tosiaan imusarjan kiinnikkeen jälkeen lähinnä on öljytikunputki.
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Mistä uusi startti?

Viesti Kirjoittaja suapas »

Kuva uudemmasta loukosta http://aijaa.com/yP8zb3
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
bindi
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: La Joulu 14, 2013 17:36
Paikkakunta: Vaasa

Re: Mistä uusi startti?

Viesti Kirjoittaja bindi »

Eli onko MY00 aerofemmassa siis isompi startti?

Voinko ostaa melkein "minkä vaan" niin pitäisi sopia (eli pienempi ja isompi sopii)? Entä noi hampaiden määrät, tarviiko siitäkään välittää?
arska-66
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 23:36
Paikkakunta: ELIMÄKI KOUVOLA
Viesti:

Re: Mistä uusi startti?

Viesti Kirjoittaja arska-66 »

bindi kirjoitti:Eli onko MY00 aerofemmassa siis isompi startti?

Voinko ostaa melkein "minkä vaan" niin pitäisi sopia (eli pienempi ja isompi sopii)? Entä noi hampaiden määrät, tarviiko siitäkään välittää?
Ei ole! Sinulla on Boschin startti :) ja jos tarvetta ehjälle samanlaiselle multa löytyy jos tarve!
Sinulla on 9 hampainen jos Bosch Mitsu 10 hampainen kummatkin käy!
Arska Saab Klubijäsen no:5106
99GLS
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2012 13:13

Re: Mistä uusi startti?

Viesti Kirjoittaja 99GLS »

Kaikki markkinoilla olevat startit käy, itse ostin fixukselta.
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2069
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: Mistä uusi startti?

Viesti Kirjoittaja pjv »

Kokeilin tuollaista, koska oli edullinen:
https://spareto.fi/tuotteet/220372-kaynnistinmoottori

Puolassa kunnostettu, ilmeisesti Boschin kuorissa kun on vähän paikallaan ollutta Mitsua pidempi. Imusarjan tuki piti ottaa pois paikalleen pujottelun ajaksi ja plus-kaapelia joutui kiinnikkeistä vähän löysäämään.

On muuten terhakka. :) Ikinä en ole kuullut yhtä reippaasti starttaavaa femmaa. Toivottavasti myös kestää paaliin saakka.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mistä uusi startti?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Miekin tilasin tuolta startin. Odottaa laatikossa asennusta. Femmassa on ollut kauhean laiska se starttimoottori ja saatoin hätäpäissäni uusia akunkin turhaan. Saas nähdä miten narhakasti lähtee käyntiin uudella startilla, jahka kerkeän asentamaan sen autoon paikalleen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mistä uusi startti?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

99GLS kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Kiinostaisi tietää pituusero. Voiko startti mennä paikalleen, jos öljyloukun päästää irti asennuksen ajaksi?
Vähän reilu 3cm, periaatteessa se mahtuu kyllä olemaan kun purkaa vähän enemmin asennusvaiheessa, öljyloukkoon se ei kyllä ota kiinni. Eniten epäilytti pituus ja muotoero bendixin päässä, bosch kun on pidempi ja paksumpi kiinnityslaipan laatikonpuoleltakin. Eli muodoissa on aikalailla eroja, siksi en suinpäin lähtenyt laittamaan paikoilleen.
Noh, nyt sitten ihan omin silmin tuon totesin. Liekkö jotain pieniä eroja niissä Bosch-mallin starteissakin, kun ei sitten millään sopinut tuon -04 mallin öljyloukun kanssa paikalleen. Onpahan toiseen autoon varastartti hankittuna ja pitää tänään metsästää täältä Joensuusta Mitsubishin kokoinen startti tilalle. Sunnuntaina pitäs lähteä reissuun ja vanha startti on tosiaan ihan väljä lousku. Täysin aiheellinen remppa tämä on. Tuo Bosch (tai kopio) on niin pitkä, että se startin pääty on tasan öljyloukun reiän reunan tasalla ja akselin päässä oleva suojakuppi vielä jatkaa sen 25mm. Mitä fotoja katselin, niin bilteman startista olleissa kuvissa se laite on vielä eri valmistajan tekemä, mitä tämä miulla nyt oleva on.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
matsson
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ke Touko 25, 2011 10:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Mistä uusi startti?

Viesti Kirjoittaja matsson »

Mä asentelin motonetin 13-2669 startin viiruun ja kyllä sekin vähän ahisti vaikka oli vain vähän alkuperäistä mitsua pidempi. Piti löysätä startille tuleva kaapeli akulta asti koska solenoidi oli uudessa startissa kauempana akulta. Lisäksi kiinalaisen startin päästä törrötti jotain kierretapin pätkiä jotka sahasin pois kun ottivat asentaessa öljyloukkoon kiinni. Kuukauden on ainakin iloisesti pyörittänyt.
Ex:Saab 9-5 2.3T -07
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mistä uusi startti?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Paikallinen saabspecialisti tiesi kertoa että, jos laittaa Bosch:n isomman startin tuohon uudemman mallisen öljyloukun kanssa täytyy olla oikean mallinen Bosch. Sopivaa noin 1,5cm lyhempää Boschia löytyy alkuperäisasennuksena 9-3 -01 tai vanhemman pellin alta. Vaihtolaitteina tulee kuulemma yleisesti korvaavaa pidempää versiota ja minulle tietenkin tuli sellainen pidempi versio Puolasta. Nyt tilasin Mitsubishin tiedoilla vaihtolaitteen paikalliseen autosähköliikkeeseen (AMPI-autosähkö Joensuu) ja sieltä sen saa yllättävän edulliseen 90€ hintaan. Sen pitäisi olla saapunut nyt aamulla ja mie käyn sen hakemassa jahka tässä lomakiireiltäni ehdin. Ei tuota vaihtolaitteen hintaa voi pahana pitää. Pistän valokuvan siitä tännekin nähtäväksi.

Jatkoa ajatellen on seuraavanlainen suunnitelma: Otan sopivan tilaisuuden tullen tuosta miun 9-3:sta sen tehtaan asentaman BOSCHin irti ja mittaillaan niitä startteja. Sen tilalle laitan puolalaisen ja jos kerrottu mittaero on totta, voin myöhemmin kunnostaa uusin hiilin sen 9-3:n Saab-tehtaalla laitetun startin femman päivitystä varten. Mikäli se nyt tulossa oleva 90€ startti on parempi kuin entinen Mitsubishi, voihan se olla etten ala startteja vielä enempää vaihtelemaan autojen välillä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2069
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: Mistä uusi startti?

Viesti Kirjoittaja pjv »

Ilmeisesti minä sitten sattumalta sain Puolasta juuri sellaisen lyhyemmän Boschin. Harmi kun ei tullut mitattua, ja autokin tuli hukattua.

Onko '04 öljyloukko sama kuin huohottimen päivityssarjassa tuleva?
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mistä uusi startti?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Se uudempi öljyloukku, josta puhun on tullut lohkon päivityksen yhteydessä. Eli moottorin lohkossa on yksi reikä enemmän. Se reikä on jotakuinkin 25-30mm iso ja reiän sijainti on juuri siinä ylisuurien starttien pään kohdalla siten, ettei öljyloukku sovi enää paikalleen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mistä uusi startti?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Lähdetään nyt siitä että hämmennystä aiheuttanut starttien sopii / ei sovi -hässäkkä kävi sitten koskemaan meikäläisen autoa. Kun nyt lopulta sain autooni toimivan startin voin jakaa teille klubilaiset ja muut lukijat keräämäni aineiston. Toivottavasti hämmennys vähenee ja tästä kirjoituksesta kuvineen on teille hyötyä.

Vuosimallissa 2004 on parenneltu huohotusjärjestelmä ja sen myötä starttimoottori on vaihtunut selvästi aikaisempia Boschin startteja pienempikokoisempaan Mitsubishiin. Nyt on viimeaikoina alkanut menemään näitä Mitsubishin startteja käyttöikänsä loppuun. Meidänkin noin 260tkm ajetun femman startti kuulosti vähitellen aina vaan vaivaisemmalta ja saatoin vaihtaa akunkin ennenaikojaan startin väsymisen vuoksi. Yhtenä oireena oli kaikkien mahdollisten lamppujen vilkkuminen kojelaudassa starttimoottorin tahtiin.

Tässä havainnekuva vuosimallien 2004-08 huohotusjärjestelmästä.

Kuva

30.6.2017 oli tilanne ettei varaosaliikkeiden katalogeista löydy tarvike tai huollettua starttimoottoria tuon Mitsubishin startin tilalle. Ainakin uutena saa sopivaa starttia Saabin alkuperäisosana, joka maksaa 235,63€ linkki Saab Webshop:iin.

Sain vaihtolaitteita myyvästä liikkeessä mukamas katalogin mukaan käypäisen startin, joka oli AC-Delco. Se kuitenkin oli pituudeltaan liian pitkä. Sovitin starttia irtaallaan olevan koneen kylkeen ja AC-Delco ylsi samallatapaa kuin ylipitkät Boschit juuri öljyloukun yhteen tasalle, eli öljyloukku ei sovi paikalleen.

Kuva

Kuva

Koskapa kiire on kesälomareissuun lähdön takia saada Saabi tulille ja en ollut varautunut maksamaan noin suurta summaa startista, lähdin selvittämään mistä ihmeestä nyt on oikein kysymys. Miksi ostamani puolalainen kunnostettu Bosch ei sopinut paikalleen? Tuolla aikaisemminhan toverit kertoivat asentaneensa uudempia -04 huohotuksella olevia moottoreita vanhemman mallisien moottoreiden tilalle ja siirtäneensä startin vanhasta koneesta onnistuneesti.

Seuraavassa kunnostettu puolalainen Bosch ja Mitsubishi. Kokoero on melkoinen.

Kuva

Sain vinkin Joensuussa korjaamoa pitävältä saabklubilaiselta, eli Heikki Hyppöseltä, että alunperin tehtaalla 9-3 vm2001:een asti asennettu Bosch sopii moottoriini.

Tässä vertailu kuva purkaamolta ostetusta 9-3 vm 2000:n startista ja jälkimarkkinoilla vaihtolaitteena saatavasta Boschista. Heikin korjaamolla laitettiin hänen hyllystään otettu Bosch -vaihtolaite ja orggis Saabin pienempi Bosch rinnakkain.

Kuva

Kuva

Kun lopulta löysin ratkaisun pulmaani, eli sen sopivan (autopurkaamosta ostetun) 9-3:n Boschin, käytin sen tarkastuksessa paikallisessa autosähköliikkeessä. Hiilet oli melkein kuin uudet ja kollektorikin oli moiteeton. Lopuksi vielä testattiin kuinka startti pyörittää.

Kuva

Asennuspuuhista voisin jakaa muutaman tipsin, joita oli tuolla jo aiemmin mainittu.

Jos laittaa tuon pienirunkoisen Boschin -04 tai uudempaan moottoriin, kannattaa irroittaa startin alemmassa kiinnitysreiässä oleva pinnapultti ja vaihtaa sen tilalle M10 pultti ja prikka. Tällä tempulla saavutetaan asennukseen helppoutta, koska ei tarvitse enää irroittaa öljyloukkua asennuksen/irroituksen takia.

Kuva

Aikaisemmin joku mainitsi ettei plussakaapeli yllä paikalleen, vaan löysiä pitää hakea akun päästä kaapelia. Kaapelikiinnikkeet on aika monessa kohtaa. Yksi tipsi tässä, tuo kiinnikerauta akun kotelon alla on kiinni auton korissa yhdellä M6 ruuvilla. Ruuvin avauksella säästyy yhden kiinnikepannan löysäämiseltä ja kahden nippusiteen katkomiselta. Kts. kuvassa löysällä oleva ruuvi.

Kuva

Tähän vielä lopuksi kuva siitä ahtaudesta. On siellä vaan melkoisen hankalat paikat, mutta kuten kuvasta näkyy, VM2000 originaali Bosch -startti menee sinne. Hyvin tirhakkaan pyörittääkin. Ihan kuin eri auto olisi. :lol:

Kuva

Tähän lopuksi tarkalleen ottaen BOSCH ja SAAB varaosanumerot siitä sopivasta startista:
BOSCH 0001108184
SAAB 4966842

Toivottavasti tästä on apua jatkossa asian kanssa pähkäileville.

Edit. Https ongelman takia ei kuvalinkit toimi, tässä linkki kuviin
Viimeksi muokannut Mertmi, Ke Maalis 24, 2021 21:23. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Mistä uusi startti?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Mertmi kirjoitti: BOSCH 0001108184
SAAB 4966842
Molemmat näistä ovat 1,4kw startteja. Uuden huohotusjärjestelmän kanssa yhteensopiva alkuperäinen mitsubishin startti on 1,1kw. Ja kyllä niitä 1,1kw:sia löytyy kunnostettuinakin... :mrgreen:

1,1kw:sen startin Boschin numero on: 0986016280

BOSCH 0001108184
Käynnistin teho [kW]: 1,4 kW
Hammasluku: 9
Laippa Ø [mm]: 82,5 mm
Hammaspyörän perusasento [mm]: 19 mm
Pituus [mm]: 226 mm
Asennuskulma [Astetta]: 38 °

BOSCH 0986016280
Käynnistin teho [kW]: 1,1 kW
Hammasluku: 10
Laippa Ø [mm]: 82,5 mm
Hammaspyörän perusasento [mm]: 18,5 mm
Pituus [mm]: 217,5 mm
Asennuskulma [Astetta]: 38 °
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Vastaa Viestiin