Starttaa odottelun jälkeen… (jälleen kerran)
Re: Starttaa odottelun jälkeen… (jälleen kerran)
Jospa vielä toiset 4 sivua vatvotaan... ehkä sitten vika selvillä.
9-5 Aero - 00
Ihan hyvä idea, mutta ei minulla ole taitoa eikä välineitä purkaa esiin sitä virtalukon pohjaa tai nostaa autoa jne ja siksi mittailen sieltä sun täältä mistä se on tällaiselle tumpulalle riittävän simppeliä ja yksiselitteistä ja laajaa purkamista tekemättä mahdollista.Monikossa kirjoitti: ↑Pe Elo 09, 2024 05:09Jätä hetkeksi mittaukset pois ja aloita kokeilemalla vanhankansan periaatteella käymällä liitokset läpi ja jos ei vikaa näissä ole, ota virtalukon pohja käteen joka on näistä se hankalin mitattava ja mittaa starttauksen asento navasta->vaihda rikkinäinen.
Wisonline kuva on eri mikä oma saabwis joten osaan sanoa vain mistä mikäkin kulkee omassani.
Olen jo akun, laturin, vaihteen asentotunnistimen ja virtalukon pohjan joko hankkinut tai laittanut tilaukseen, kun niitä ovat asioita paremmin tuntevat minulle aiemmin ehdottaneet omasta mielestään syypäiksi, ja nyt sitten muiden (leiman kannalta välttämättömien) korjausten takia käyttänyt juuri nyt vapaana olevan budjetin hommien teettämiseen ammattilaisilla melkein loppuun tältä erää. Uutta starttia en vielä ehtinyt hankkia …
Siksi säädän itse nyt tilapäisiä ratkaisuja, ja olen iloinen siitä, että olen viime kuukauden aikana oppinut todella paljon, löytänyt WISin ja oppinut sitä paremmin lukemaan, ja nyt alkaa olla selvillä joku minunkin ymmärrykseeni käypä logiikka siihen, että voi melko perustellusti kuvitella virtalukon pohjan olevan syypää.
Mutta kun pitää autolla vielä varmaan pari kuukautta tms ajella päivittäin ennen kuin uutta budjettia isommalle teettämiselle avautuu, kyselen neuvoja a) diagnoosin varmistamiselle ja b) tilapäisille elämän helpotuksille, jotta auton starttaaminen ei olisi joka kerta mahdollinen show. Ei mukavaa esim lossijonossa tms jne.
Viimeksi muokannut khk, Pe Elo 09, 2024 21:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Olisin itse ollut tosi iloinen, jos olisin näitä detaljeja joita tässä olen oppinut, löytänyt aikaisemmista starttausongelmalangoista nimenomaan sen erottamiseen, että mitkä tekijät osoittavat jonkun komponentin olevan joko syypää tai syytön. Ja siksi tosiaan itse dokumentoin tässä kaikkea omaa tekemistäni, oireita ja mittailuja yms jotta siitä joku yhtä tietämätön ja taitamaton voisi saada vinkkejä. Ja tosiaan, toivon että ennemmin tai myöhemmin voipi tämän ketjun sulkea toteamalla, että on aukottomasti löydetty syypää ja vika korjattu aivan kuntoon.

Pariin manuaalifemmaan virtalukon pohjan vaihtaneena kyllä itsekin ihmettelen, että kuinka paljon tässä käytetään aikaa ja vaivaa vian eksaktiin selvittämiseen.
Toinen oireili juurikin avaimen käännön viiveellä, kunnes lahosi siihen malliin, että pahimmillaan joutui minuutin naksuttelemaan avaimesta starttiherätettä.
Kun kyseessä on vielä automaattiaskillinen femma, niin virtalukon pohjan vaihto olisi ollut jo alkupelissä ihan itsestäänselvyys, sen verran helppo homma kun on.
Toinen oireili juurikin avaimen käännön viiveellä, kunnes lahosi siihen malliin, että pahimmillaan joutui minuutin naksuttelemaan avaimesta starttiherätettä.
Kun kyseessä on vielä automaattiaskillinen femma, niin virtalukon pohjan vaihto olisi ollut jo alkupelissä ihan itsestäänselvyys, sen verran helppo homma kun on.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Ei se nyt mikään mahdoton homma ole vaihtaa. Olen femmasta vaihtanut kerran ja samoin 9-3:sta. Joku ruuvi oli keljusti ja ohjeen mukaan olisi pitänyt verhoilua purkaa. Tein reiän siihen mattoon, niin sai ruukkarin läpi. Muistaakseni apukuskin penkin mie irroitin, jotta saa tilaa. Minusta wis sisältää ohjeen siitä, miten keppikonsoli irtoaa. Automaatissa pitäisi olla helpompi, koska manuaalissa on tanko ja automaatissa vaijerivälitys vaihteistoon.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Käsittääkseni automaatissa riittää keskikonsolin purku, vaihdevivun/virtalukon rungon irroitus korista, ja sitten kallistaa runkoa, niin virtalukon pohjan voi vaihtaa vaijereita irroittamatta. Oisko puolen tunnin homma, eikä montaa työkalua tartte. Virtalukon pohja tais olla kiinni pienillä Torxeilla, että sellaisen läsnäolo kohteessa kannattaa varmistaa
Jossain jo aiemmin kirjoitinkin, niin -98 femman matto oli niin paksua, että siihen piti puukottaa reiät kepin rungon pulttien irroittamiseksi.
Kun taas -06 femman matto oli niin pehmeää, että sitä pystyi helposti raottamaan ko. toimenpidettä varten.
Jos remontin budjetti on tiukka, niin tuon vanhemman ja halvemman pohjan https://www.trollparts.fi/tuote/virtalu ... a-4946307/ voi modata uudempaan femmaan, 86 euroa on teoreettinen säästö.

Jossain jo aiemmin kirjoitinkin, niin -98 femman matto oli niin paksua, että siihen piti puukottaa reiät kepin rungon pulttien irroittamiseksi.
Kun taas -06 femman matto oli niin pehmeää, että sitä pystyi helposti raottamaan ko. toimenpidettä varten.
Jos remontin budjetti on tiukka, niin tuon vanhemman ja halvemman pohjan https://www.trollparts.fi/tuote/virtalu ... a-4946307/ voi modata uudempaan femmaan, 86 euroa on teoreettinen säästö.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
Budjetin ekspansiota ja parempaa virtalukon pohjaa odotellessa laitoin tämmöisen starttinapin noin 10 euron kustannuksilla.

Laitoin sen nyt helpoimpaan paikkaan kiinni, eli startin herätejohdosta tulee 12V starttinapista painamalla starttireleen herätteeksi.

Jossain vaiheessa voisi askarrella tietysti tuon kytkennän aikaisemmaksi, vaikkapa ennen tuota sulaketta 30.

En vain nyt jaksanut taiteilla sitä sulakekotelon taustaa esiin, ja tuolla jalkatilassa oli jo valmiit rosvoliittimet tälle kytkennälle.
Ikean pahvinen lehtikansio tarjosi napille asennusalustan.

Nyt ei sitten tarvitse enää arpoa käynnistyykö kuinka monennella kerralla tai mennä konepellin alle sorkkimaan. Mutta onko tällä kytkennällä jonkun mielestä joku ongelma, joka minun pitäisi ottaa nyt huomioon?

Laitoin sen nyt helpoimpaan paikkaan kiinni, eli startin herätejohdosta tulee 12V starttinapista painamalla starttireleen herätteeksi.

Jossain vaiheessa voisi askarrella tietysti tuon kytkennän aikaisemmaksi, vaikkapa ennen tuota sulaketta 30.

En vain nyt jaksanut taiteilla sitä sulakekotelon taustaa esiin, ja tuolla jalkatilassa oli jo valmiit rosvoliittimet tälle kytkennälle.
Ikean pahvinen lehtikansio tarjosi napille asennusalustan.

Nyt ei sitten tarvitse enää arpoa käynnistyykö kuinka monennella kerralla tai mennä konepellin alle sorkkimaan. Mutta onko tällä kytkennällä jonkun mielestä joku ongelma, joka minun pitäisi ottaa nyt huomioon?
Eihän noissa patenteissa ole mitään ongelmaa jos toimii ja tehty sillai ettei auto pala.
Ongelmia voi tulla jos halppisnappi jääkin pohjaan ja startti palaa ja/tai hammaslankapiuhat ylikuumenee.
Lieveilmiöitä voi esiintyä esim.akun purkuna seisoessa jos ja kun ei auto menekkään nukkumaan.
Virran kulutus jää yli sen normi 20-40 milliamppeerin mitä youtube videoissa kertoilevat, oikeasta amppeerimäärästä ei varmaa tieoa paljon saabissa.
Tossa on jollekkin joka epäilee starttia tai virtalukonpohjaa syylliseksi käynnistyvyysongelmaan pientä testausapua ennen mahdollisesti turhan osan vaihtoa:
https://youtu.be/_xvddRJmkAA?si=QXXv7gQ5FM9fEjor
Testilampuksi kelpaa mikä tahansa autosta löytyvä hehkulankapoltin ja piuhaksi vaikka mikkilanka.
Ongelmia voi tulla jos halppisnappi jääkin pohjaan ja startti palaa ja/tai hammaslankapiuhat ylikuumenee.
Lieveilmiöitä voi esiintyä esim.akun purkuna seisoessa jos ja kun ei auto menekkään nukkumaan.
Virran kulutus jää yli sen normi 20-40 milliamppeerin mitä youtube videoissa kertoilevat, oikeasta amppeerimäärästä ei varmaa tieoa paljon saabissa.
Tossa on jollekkin joka epäilee starttia tai virtalukonpohjaa syylliseksi käynnistyvyysongelmaan pientä testausapua ennen mahdollisesti turhan osan vaihtoa:
https://youtu.be/_xvddRJmkAA?si=QXXv7gQ5FM9fEjor
Testilampuksi kelpaa mikä tahansa autosta löytyvä hehkulankapoltin ja piuhaksi vaikka mikkilanka.