V.J.S kirjoitti:Ostat pari 4l kanisteria tota ATF320:stä, vaihdat kertaalleen, ajat ~500km ja vaihdat taas. Hyvä tulee. Tuo ATF320 on (tietääkseni) samaa mitä Saappi käyttää ensiasennusöljynä tuohon nelipykäläiseen lootaan. Tosta 4l kannusta jää muutama desi yli kun propun kautta tyhjentää. Vaihteiston (kuiva) öljytilavuus on 7,2 litraa, propun kautta tyhjentäessä tulee n. puolet tuosta pihalle.
Meneekö se aina näin, eli siis kun vaihdatan automaattiöljyt korjaamolla, niin pitääkö viedä toinen puoli vielä erikseen vaihdettavaksi? Vai saako ne siellä vaihdettua koko litkun kerralla, jos vien 8 litraa tuota ATF320:ä mukanani?
Moro, kysästään tässä ketjussa vielä sellaista että ei kait siitä haittaa oo vaikka 4 loviseen pistää sitä kalliimpaa tavaraa? Eli ei Dexron 3 vaan 5 loviseen tarkoitettua? Eikös se pysyis parempana silloin?
suapas kirjoitti:Kyllä ne kerralla vaihtuu,jos paja osaa asiansa...
Tää on sitten se eka kerta kun näin käy!
Momentinmuunnin ei tyhjene sitten millään kerrallaan vaikka olis kuinka osaava paja.
Aijaa,minä kun olen luullut että huuhteluvaihdon idea on juuri siinä, että kaikki öljy vaihtuu kerralla...
Vai pitääkö momentinmuuntimeen vaihtaa öljyt erikseen...
Joo siis Dexron III tohon suositellaan. Ajattelin vain että haittaako tuo kalliimpi öljy? Jättääkö voitelematta vaiko eikö vain sovi? Eihän se maalaisjärjellä ajatellen haittais, mutta kun ei oo tietoa eikä ymmärrystä noille öljyille eikä laatikoille.
suapas kirjoitti:Kyllä ne kerralla vaihtuu,jos paja osaa asiansa...
Tää on sitten se eka kerta kun näin käy!
Momentinmuunnin ei tyhjene sitten millään kerrallaan vaikka olis kuinka osaava paja.
Aijaa,minä kun olen luullut että huuhteluvaihdon idea on juuri siinä, että kaikki öljy vaihtuu kerralla...
Vai pitääkö momentinmuuntimeen vaihtaa öljyt erikseen...
Siis tuohon viestiin johon vastasin ei liittynyt mitään huuhtelusta, mutta vaikka tekeekin virutusvaihdon niin saa lutrata melko kauan ennenkuin kaikki vanha oili on vaihtunut.
Siis mielestäni ei vaihdu yhdellä kerralla kuten totesit.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Kannattaa varmaan käyttää sitä öljyä, mitä valmistaja suosittaa. Tuskin siitä kalliimmasta öljystä on mitään etua...
Tässä valmistajan "virutusohjeet", en tiedä miten muuten noita vaihdetaan... http://aijaa.com/Z5TeMI
suapas kirjoitti:Kannattaa varmaan käyttää sitä öljyä, mitä valmistaja suosittaa. Tuskin siitä kalliimmasta öljystä on mitään etua...
Tässä valmistajan "virutusohjeet", en tiedä miten muuten noita vaihdetaan... http://aijaa.com/Z5TeMI
Lootan öljytilavuus on momentinmuuntajineen 7,0 litraa ja yksi 4 litran virutus ei missään nimessä voi vaihtaa kaikkea lootan öljymäärää, tuntuuko loogiselta?
Täällä swedussa saab verstaat tekevät tuon homman kahdessa vaiheessa, miten suomessa on sitä en tiedä.
Takseissa ja poliisiautoissa vaihto virutuksineen tehdään joka 60tkm ja normi vaihto 120tkm ja 150tkm välillä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Tällaisella palstalta löytyvällä ohjeistuksella tuon vaihtotyön juuri tein:
Laskemalla propusta saa vain 4L vaihdettua.
lauhduttimen letku irti ja lasketaan 2l ulos. (käytetään autoa P-asennossa) Lisätään 2l uutta. Lauhduttimen letkusta taas 1l ulos ja lopuksi lisätään 1l.Eivät vaihda näin edes merkki huollossa. Käytin kyläpajalla ja annoin ohjeet paperilla.Viime viikolla vaihdettu.Janne
Teimme vaihdon samalla proseduurilla kuin 5-loviseen automaattiin.
0. Aja etupää rampeille. Ryömi alle pesuvadin kanssa
1. laatikon tyhjennysproppu auki ja ulos tulee 4 litraa vanhaa öljyä
2. proppu kiinni ja täytetään 4 litraa uutta öljyä mittatikun reiästä
3. sitten lauhduttimen banjopultti auki (se alempi). Työnnä jengan reikään suppiloletkun kärki ja muutaman litran astia lyhyen letkun toiseen päähän
4. auto käyntiin P-asennossa. Pysäytä kone kun kaveri sanoo n. 2 litraa öljyä valuneen astiaan (pysäyttämisen jälkeen tulee vielä reilu desi)
5. lisätään 2 litraa uutta öljyä
6. auto käyntiin P-asennossa ja otetaan taas ulos 2 litraa vanhaa öljyä
7. kierrä banjopultti takaisin paikalleen (27 Nm)
8. lisätään 2 litraa uutta öljyä.
AERO-J kirjoitti:Tällaisella palstalta löytyvällä ohjeistuksella tuon vaihtotyön juuri tein:
Laskemalla propusta saa vain 4L vaihdettua.
lauhduttimen letku irti ja lasketaan 2l ulos. (käytetään autoa P-asennossa) Lisätään 2l uutta. Lauhduttimen letkusta taas 1l ulos ja lopuksi lisätään 1l.Eivät vaihda näin edes merkki huollossa. Käytin kyläpajalla ja annoin ohjeet paperilla.Viime viikolla vaihdettu.Janne
Teimme vaihdon samalla proseduurilla kuin 5-loviseen automaattiin.
Ja kontentan eli tyytyväisyys on jotta tuo noin seitsemän litraa on tosiaan vaihdettu ja sekoitettu vanhaan oiliin.
Mutta ei kuten alku juttu johon vastasin kertoi "kerralla", ei edes likimain.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
CDTA kirjoitti:No voihan ziisus mitä jankkaamista taas...et sitten mitenkään core2 voi ymmärtää että "suapas" tarkoittaa sillä "keralla" YHTÄ (1) KORJAAMOLLA KÄYNTIÄ
Voihan se tietysti näinkin olla, mutta tuskin.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.