9-5 TurboPilot

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Olen vielä kahden vaiheilla pitäisikö tuo uusi auto viedä heti ruostesuojakäsitelyyn. Vanhasta Aerosta (M2000) korjattiin jo alkavia ruostevaurioita viime kesänä mm. helmamuovien alta ja esim. pyöränkotelot on sisälokasuojien alta vain maalipinnalla, joka saattaa kulua puhki ja lopulta muovin alta löytyy reikä...

Autosuojaamot suosittelevat uuteen autoon lisäturvakäsittelyä, joka ei vaikuta tehdastakuuseen, koska autoon ei porata reikiä, vaan käsitellään alustan kotelorakenteet ja pohja ja pyöränkotelot. Sisälokarit irroitetaan ennen käsittelyä. Tällaisen suojauksen hinta olisi noin 500 euroa.

Jos autoa aikoo pitää pitempään kuin pari vuotta, tuo olisi kannattavaa, mutta useinhan auton ensimmäinen omistaja ei noita suojakäsittelyjä tee, koska hyöyty jää lähinnä auton seuraaville omistajille...

Eski
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

Eski kirjoitti: Sisälokarit irroitetaan ennen käsittelyä. Tällaisen suojauksen hinta olisi noin 500 euroa.
Olettaen, että päädyt teettämään suojauksen....

Jos noissa nykyisissä on samanlainen muovilista takakurakaaressa kuin vanhemmissa, niin varmista etteivät irvistä ruosteenestoliikkeen käsittelyn jälkeen. Minulla kävi niin, että onnistuivat tuhoamaan listat niin, että joutuivat loppupelissä hakemaan kaupasta uudet.

Äänieristyskäsittely voisi olla varmaankin myös harkinnan arvoinen juttu.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

9-5T kirjoitti: ESP, mittarilukema, takuu, tuoksu, akkukotelon käytettävyys, 5v laatikko rattinapeilla, näkökentässä oleva SID, ongelmaton huohotus ja sport istuimet lienee kuitenkin paremmin kuin nykyisen mallin edeltäjän edeltäjässä. Myöhemmin on mielenkiintoista kuulla pääseekö Eski öljyn häviämisestä eroon tai vaikuttaako käyttöolosuhteet häviämiseen.
Kiitokset listasta. Luen tämän aina jos itselle tulee mieleen auton vaihto uuteen. Nimittäin tuon luettelon ainoa asia josta minä suostuisin maksamaan rahaa on tuo ongelmaton huohotus. Sekin on nyt takuuseen päivitetty, n. 7tkm päivityksen jälkeen ajettu eikä öljyn pinta ole laskenut milliäkään. Auto ei kyllä mainittavammin kuluttanut öljyä ennen päivitystäkään. :roll: Minä en kyllä ymmärrä minne Eskin aeron öljyt on menneet jos siinä on sama päivitys. Mutta sehän on nyt sen auton seuraavan omistajan ongelma. 8) Ja olihan sillä kai 50-60 tonnia enemmän ajettu. Ehkä sitä oli liian pitkään huollettu vain 20t välein ja ajettu huonoilla öljyillä?
9000CS 2,3
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

9-5T kirjoitti: Lokarien kiinnitys kynnet vaikka muovia onkin voivat tehdä pahaa lokasuojanreunan maalille osaamattomassa irroituksessa.
Olivat kynnet osanneet irroittaa hyvin mutta se muovilista oli revitty irti ennen lokarien irroittamista ja irvisti alapäästään melkein sentin takaisinlaitettuna. Mukava paikka paskan keräämiseen ja ruosteen alkuun..... Onneksi huomasin. Ruosteenestofirma muuten suhtautui huomautukseen asiallisesti eikä alkanut natisemaan vaan hoiti homman loppupelissä ihan tyylikkäästi.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Saappi Kuski kirjoitti: Minä en kyllä ymmärrä minne Eskin aeron öljyt on menneet jos siinä on sama päivitys. Mutta sehän on nyt sen auton seuraavan omistajan ongelma. 8) Ja olihan sillä kai 50-60 tonnia enemmän ajettu. Ehkä sitä oli liian pitkään huollettu vain 20t välein ja ajettu huonoilla öljyillä?
Jep, eipätuo öljynkulutus enää mikään paha ongelma ole, nytkin on 10K ajettu öljyillä ja noin 5K ajettuna lisäsin noin 4dl ja edelleen on ylämerkissä.

Mittarissa on nyt hieman alle 180K. Autolla oli ajettu 130K asti 20K huoltovälillä ja jakopääremontti tehty noin 100K. Eipä tuossa nyt mitään varsinaista vikaa ole tällä hetkellä, melkein kaikki kuluvat osat ml. turbo yms uusittu viimeisen parin vuoden sisällä.

Eski
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Viesti Kirjoittaja jmarin »

9-5T kirjoitti:näkökentässä oleva SID ... lienee kuitenkin paremmin kuin nykyisen mallin edeltäjän edeltäjässä.
Toisaalta matkustajat eivät enää näe SIDiä eli kyselevät jatkuvasti kuskilta, "paljonko vielä matkaa", "joko ollaan perillä" blah blah.
Haksu
"Viggen"
Viestit: 601
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 03:17
Paikkakunta: Vehmersalmi

Viesti Kirjoittaja Haksu »

Hieman keskustelu mennyt raiteiltaan alkuperäiseen viestiin nojaten.

Palataanko otsikonmukaiseen keskusteluun?


Juhannukset kaikille !!

Haksu
Jäsen 2762 "Jälleen palattu Saab kantaan"
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Lopettakaahan nyt aikuiset miehet muiden iloisten aiheiden sabotoiminen täysin turhalla ja lapsellisella kinastelulla.

Jatketaan nyt otsikon aiheen mukaan ja unohdetaan turhat höpinät. Siivosin turhat jutut pois!

Onnittelut Eskille hemmetin hienosta hankinnasta!
Todella hyvä väri 8)
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

9-5T kirjoitti:, näkökentässä oleva SID
Tähän jos muuten vielä palataan niin minun mielestä taas yksi esimerkki perinteisen Saab -ergonomian katoamisesta GM aikana. Kun Saabien suunnittelussa on minusta aina lähdetty siitä että vain välttämätön informaatio on kuljettajan näkökentässä niin nytpä sinne tungetaan sitten kaikkea turhaa ulkolämpötilatietoa kiilumaan silmiin puhumattakaan näistä alumiinikilluttimista ja muusta. Himmeneekö nuo edes Night Panelin mukana?
Kun autoa ajetaan, niin ainoa tärkeä tieto ohjaamon sisäpuolelta mitä kuljettajan tarvitsee mun mielestä nähdä on normaalitilanteessa vilkkujen ja pitkien valojen merkkivalon lisäksi oma nopeus ja sekin sellaisella värillä mikä ei ärsytä silmiä. Erilaisilla näytöillä äänillä ja valoilla voi sitten varoittaa JOS joku ajoturvallisuuden tai tekniikan toimivuuden kannalta tärkeä asia sitä vaatii.
Mutta eipä tuollaisilla tylsyyksillä varmaan autoja saada myytyä enää v.2007. Valkoista, alumiinia ja harjaterästä vaan nokan eteen että autonostaja voi kuvitella itsensä vähintään formula1 kuskiksi ja kävelee välittömästi koeajon jälkeen onnesta huumaantuneena tekemään kauppoja. :?
9000CS 2,3
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Omat kokemukseni tuosta SIDin paikasta ovat, että vanhassa on hyvää se, että matkustajatkin näkevät sen, mutta kuljettajan kannalta tuo uusi on kätevämpi käyttää, kun napit on ratissa ja näyttö paremmin näkökentässä. Toivon mukaan uusi näyttö on myös kestävämpi. Varmasti on ainakin vielä kalliimpi korjata, jos hajoaa... Vanha nopeusmittari on kyllä paljon selkeämpi ja helppolukuisempi.

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Odotus on päättynyt, eli TurboPilot on kotona :D :D

Kuva

Eski
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Eski kirjoitti:Odotus on päättynyt, eli TurboPilot on kotona :D :D

Eski
Onneksi olkoon, pistetään nimi ja naama mieleen! :)


Menikös se Airo vaihdossa?

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, sinnehän se Airo jäi. Tulee myyntiin noin 20ke hintalapulla...

Eski
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mike »

Kirjotteleekos muuten ajotietokone vieläkään suomeksi noissa uusissa malleissa?

Ihmettelin vaan kerran kun vanhan Signumin ajotieturi oli niin selkokielellä suomeksi ja uusissa saabeissa taas ei suomea näy. Sitä ei sentään ole ooppelilta lainattu vaikka olis voinu.

Onhan toki markkina-alue pieni, mutta ei tuo luulis kummosta bitin taittoa vaativan että yhdeksi kieleksi lisättäisiin suomi. Jutteleehan ne volvotkin tällä yleisemmällä kotimaisella.

9-5:n rattinappien valaistuksen puutetta voi kans ihmetellä. Mikähän siinä on ollut niin ylivoimaisen vaikeaa toteuttaa jos kerran 9-3:ssa ne on käytössä.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Enpä ole tutkinut löytyykö SIDistä suomen kieltä ja saako sitä enää itse vaihdettua. Pitänee lukea manuaali läpi jussin pyhinä ;)

Rattinappien valaistuksen puute ei kuulosta kovin tärkeältä asialta, mutta johtunee GM:n säästöistä :D

Kuva
Mallimerkinnät poistettu.

Kuva
Siinä se on - the akkukotelo :lol:

Eski
Vastaa Viestiin