9-5 TurboPilot
Olen vielä kahden vaiheilla pitäisikö tuo uusi auto viedä heti ruostesuojakäsitelyyn. Vanhasta Aerosta (M2000) korjattiin jo alkavia ruostevaurioita viime kesänä mm. helmamuovien alta ja esim. pyöränkotelot on sisälokasuojien alta vain maalipinnalla, joka saattaa kulua puhki ja lopulta muovin alta löytyy reikä...
Autosuojaamot suosittelevat uuteen autoon lisäturvakäsittelyä, joka ei vaikuta tehdastakuuseen, koska autoon ei porata reikiä, vaan käsitellään alustan kotelorakenteet ja pohja ja pyöränkotelot. Sisälokarit irroitetaan ennen käsittelyä. Tällaisen suojauksen hinta olisi noin 500 euroa.
Jos autoa aikoo pitää pitempään kuin pari vuotta, tuo olisi kannattavaa, mutta useinhan auton ensimmäinen omistaja ei noita suojakäsittelyjä tee, koska hyöyty jää lähinnä auton seuraaville omistajille...
Eski
Autosuojaamot suosittelevat uuteen autoon lisäturvakäsittelyä, joka ei vaikuta tehdastakuuseen, koska autoon ei porata reikiä, vaan käsitellään alustan kotelorakenteet ja pohja ja pyöränkotelot. Sisälokarit irroitetaan ennen käsittelyä. Tällaisen suojauksen hinta olisi noin 500 euroa.
Jos autoa aikoo pitää pitempään kuin pari vuotta, tuo olisi kannattavaa, mutta useinhan auton ensimmäinen omistaja ei noita suojakäsittelyjä tee, koska hyöyty jää lähinnä auton seuraaville omistajille...
Eski
Olettaen, että päädyt teettämään suojauksen....Eski kirjoitti: Sisälokarit irroitetaan ennen käsittelyä. Tällaisen suojauksen hinta olisi noin 500 euroa.
Jos noissa nykyisissä on samanlainen muovilista takakurakaaressa kuin vanhemmissa, niin varmista etteivät irvistä ruosteenestoliikkeen käsittelyn jälkeen. Minulla kävi niin, että onnistuivat tuhoamaan listat niin, että joutuivat loppupelissä hakemaan kaupasta uudet.
Äänieristyskäsittely voisi olla varmaankin myös harkinnan arvoinen juttu.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Kiitokset listasta. Luen tämän aina jos itselle tulee mieleen auton vaihto uuteen. Nimittäin tuon luettelon ainoa asia josta minä suostuisin maksamaan rahaa on tuo ongelmaton huohotus. Sekin on nyt takuuseen päivitetty, n. 7tkm päivityksen jälkeen ajettu eikä öljyn pinta ole laskenut milliäkään. Auto ei kyllä mainittavammin kuluttanut öljyä ennen päivitystäkään.9-5T kirjoitti: ESP, mittarilukema, takuu, tuoksu, akkukotelon käytettävyys, 5v laatikko rattinapeilla, näkökentässä oleva SID, ongelmaton huohotus ja sport istuimet lienee kuitenkin paremmin kuin nykyisen mallin edeltäjän edeltäjässä. Myöhemmin on mielenkiintoista kuulla pääseekö Eski öljyn häviämisestä eroon tai vaikuttaako käyttöolosuhteet häviämiseen.
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
9000CS 2,3
Olivat kynnet osanneet irroittaa hyvin mutta se muovilista oli revitty irti ennen lokarien irroittamista ja irvisti alapäästään melkein sentin takaisinlaitettuna. Mukava paikka paskan keräämiseen ja ruosteen alkuun..... Onneksi huomasin. Ruosteenestofirma muuten suhtautui huomautukseen asiallisesti eikä alkanut natisemaan vaan hoiti homman loppupelissä ihan tyylikkäästi.9-5T kirjoitti: Lokarien kiinnitys kynnet vaikka muovia onkin voivat tehdä pahaa lokasuojanreunan maalille osaamattomassa irroituksessa.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Jep, eipätuo öljynkulutus enää mikään paha ongelma ole, nytkin on 10K ajettu öljyillä ja noin 5K ajettuna lisäsin noin 4dl ja edelleen on ylämerkissä.Saappi Kuski kirjoitti: Minä en kyllä ymmärrä minne Eskin aeron öljyt on menneet jos siinä on sama päivitys. Mutta sehän on nyt sen auton seuraavan omistajan ongelma.Ja olihan sillä kai 50-60 tonnia enemmän ajettu. Ehkä sitä oli liian pitkään huollettu vain 20t välein ja ajettu huonoilla öljyillä?
Mittarissa on nyt hieman alle 180K. Autolla oli ajettu 130K asti 20K huoltovälillä ja jakopääremontti tehty noin 100K. Eipä tuossa nyt mitään varsinaista vikaa ole tällä hetkellä, melkein kaikki kuluvat osat ml. turbo yms uusittu viimeisen parin vuoden sisällä.
Eski
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Tähän jos muuten vielä palataan niin minun mielestä taas yksi esimerkki perinteisen Saab -ergonomian katoamisesta GM aikana. Kun Saabien suunnittelussa on minusta aina lähdetty siitä että vain välttämätön informaatio on kuljettajan näkökentässä niin nytpä sinne tungetaan sitten kaikkea turhaa ulkolämpötilatietoa kiilumaan silmiin puhumattakaan näistä alumiinikilluttimista ja muusta. Himmeneekö nuo edes Night Panelin mukana?9-5T kirjoitti:, näkökentässä oleva SID
Kun autoa ajetaan, niin ainoa tärkeä tieto ohjaamon sisäpuolelta mitä kuljettajan tarvitsee mun mielestä nähdä on normaalitilanteessa vilkkujen ja pitkien valojen merkkivalon lisäksi oma nopeus ja sekin sellaisella värillä mikä ei ärsytä silmiä. Erilaisilla näytöillä äänillä ja valoilla voi sitten varoittaa JOS joku ajoturvallisuuden tai tekniikan toimivuuden kannalta tärkeä asia sitä vaatii.
Mutta eipä tuollaisilla tylsyyksillä varmaan autoja saada myytyä enää v.2007. Valkoista, alumiinia ja harjaterästä vaan nokan eteen että autonostaja voi kuvitella itsensä vähintään formula1 kuskiksi ja kävelee välittömästi koeajon jälkeen onnesta huumaantuneena tekemään kauppoja.
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
9000CS 2,3
Omat kokemukseni tuosta SIDin paikasta ovat, että vanhassa on hyvää se, että matkustajatkin näkevät sen, mutta kuljettajan kannalta tuo uusi on kätevämpi käyttää, kun napit on ratissa ja näyttö paremmin näkökentässä. Toivon mukaan uusi näyttö on myös kestävämpi. Varmasti on ainakin vielä kalliimpi korjata, jos hajoaa... Vanha nopeusmittari on kyllä paljon selkeämpi ja helppolukuisempi.
Eski
Eski
Kirjotteleekos muuten ajotietokone vieläkään suomeksi noissa uusissa malleissa?
Ihmettelin vaan kerran kun vanhan Signumin ajotieturi oli niin selkokielellä suomeksi ja uusissa saabeissa taas ei suomea näy. Sitä ei sentään ole ooppelilta lainattu vaikka olis voinu.
Onhan toki markkina-alue pieni, mutta ei tuo luulis kummosta bitin taittoa vaativan että yhdeksi kieleksi lisättäisiin suomi. Jutteleehan ne volvotkin tällä yleisemmällä kotimaisella.
9-5:n rattinappien valaistuksen puutetta voi kans ihmetellä. Mikähän siinä on ollut niin ylivoimaisen vaikeaa toteuttaa jos kerran 9-3:ssa ne on käytössä.
Ihmettelin vaan kerran kun vanhan Signumin ajotieturi oli niin selkokielellä suomeksi ja uusissa saabeissa taas ei suomea näy. Sitä ei sentään ole ooppelilta lainattu vaikka olis voinu.
Onhan toki markkina-alue pieni, mutta ei tuo luulis kummosta bitin taittoa vaativan että yhdeksi kieleksi lisättäisiin suomi. Jutteleehan ne volvotkin tällä yleisemmällä kotimaisella.
9-5:n rattinappien valaistuksen puutetta voi kans ihmetellä. Mikähän siinä on ollut niin ylivoimaisen vaikeaa toteuttaa jos kerran 9-3:ssa ne on käytössä.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334