virilastusta

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
J8
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 19:04
Paikkakunta: Oulu

Re: virilastusta

Viesti Kirjoittaja J8 »

Täällä myös 2.0T Hirschin virillä ja muutoskatsastettu on 155kw tehoille ja minulla on myös nuo pienemmät jarrut. Auto oli jo muutoskatsastettu saksassa ja siinä oli muutoskatsatuksessa mainittu hirschin alusta -35mm ja lastu(sis. suuttimet). ei ongelmia suomen rekisteröinti katsastuksessa. Eli alusta ilmeisesti täytyy muuttaa, ja jos ei tarvi, niin kyllä se ainakin kannattaa :D jarrut kyllä päivitän keväällä noihin 308mm kokoisiin ihan omasta tahdosta.
george
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: To Marras 22, 2007 15:15

Re: virilastusta

Viesti Kirjoittaja george »

WISsin 2007 mukaan moottorilla B235L 2.3T varustetuissa autoissa on seuraavat jarrut;

VM 2004 etu 308 mm taka 300 mm tämä oli ensimmäinen 2.3T
VM 2005 etu 308 mm taka 286 mm koskee EU ja GB, US-versiossa oli pienet jarrut 288/286 mm.

VM 2006 ja 2007 samat kuin VM 2005.

Toisaalta katselin yhtä myytävää 95:sta 2.3t . Se oli esittelyauto, ja myyjä sanoi siinä olevan 220 hp. Se oli katsatettu. Minusta sen jarrut olivat silmämääräisesti samankokoiset kuin itselläni on 2.0T:ssä. Vertasikn jarrulevyä jarrukilpeen ja vanteeseen.

terv,
george
900 GLi -84 -> 9000 2.3 CD A -90 -> 9-5 2.0T A5 TurboPilot Sedan -07
jlu
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ke Syys 12, 2007 18:12
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: virilastusta

Viesti Kirjoittaja jlu »

9-5T kirjoitti:2.3T:ssä eli 220hv on edessä 16" ja takana 15" kuten 00-01 aeroissakin.
Tässä käsityksessä minäkin olen koko ajan ollut, mutta ongelma on nyt vakuuttaa myös M-auto siitä.

Olivatko nämä peräisin siis EPC:stä:
G-mies kirjoitti:Article : Jarrukotelo
PartNo : 5391990
Usage : 2002-2005, B235R, B308E, D308L, LH. 16'' Brakes
Order Quantity : 1

Article : Jarrukotelo
PartNo : 5392014
Usage : 2002-2005, B205E, B235E, D223L, B235L, LH
Order Quantity : 1
mutta WIS 2007 sanoo georgen mukaan juuri kuten 9-5T. Eli M-autossa pitäisi katsella EPC:n sijasta WISiä?
9-5 2,0t Wagon -05
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: virilastusta

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Ristiriitaista tietoa löytyy, EPC sanoo yhtä WIS toista. Löysin minäkin nyt WISsistä tuon jarruhomman, jopa vertailutaulukon, mitä jarruja missäkin mallissa on käytetty. Sen perusteella tarvitset 16" jarrut eteen, kuten tässä ovat jo viisaammat todenneet. Aikaisemman postauksen tiedot olivat EPC:stä.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 878
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: virilastusta

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

jlu kirjoitti:
9-5T kirjoitti:2.3T:ssä eli 220hv on edessä 16" ja takana 15" kuten 00-01 aeroissakin.
Tässä käsityksessä minäkin olen koko ajan ollut, mutta ongelma on nyt vakuuttaa myös M-auto siitä.
Kannattaakos tuota vakuuttaa, jos maahantuojakin on ollut samaa mieltä?
jlu kirjoitti:
Siellä sitten EPC:stä tavattiin ja kuulemma myös maahantuojalta kyseltiin ja minulle sitten todettiin, että 2,0t:ssä ja 2.3T:ssä olisi samat jarrut.
Nopeeta vaan sama kirjallisena ennen kuin mieli muuttuu :D Itsellänkin voisi olla tuollaiselle paperille käyttöä...
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
jlu
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ke Syys 12, 2007 18:12
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: virilastusta

Viesti Kirjoittaja jlu »

Saab-man kirjoitti:
jlu kirjoitti:
9-5T kirjoitti:2.3T:ssä eli 220hv on edessä 16" ja takana 15" kuten 00-01 aeroissakin.
Tässä käsityksessä minäkin olen koko ajan ollut, mutta ongelma on nyt vakuuttaa myös M-auto siitä.
Kannattaakos tuota vakuuttaa, jos maahantuojakin on ollut samaa mieltä?
Lopullinen kanta tuo ei vielä ollut kummaltakaan. Kaikki keskustelut käyty vasta puhelimessa.
9-5 2,0t Wagon -05
Peter Finn
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
Paikkakunta: Turku

Re: virilastusta

Viesti Kirjoittaja Peter Finn »

Onko kellään kokemusta V6:n virittämisestä. En nyt tunne suurta intohimoa sen suuntaan mutta kaipa tämä on avoin foorumi kysellä. 8)
SAAB Griffin '01 3.0 V6, metalgreen, tumman harmaat nahat, ennen ollut
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
george
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: To Marras 22, 2007 15:15

Re: virilastusta

Viesti Kirjoittaja george »

Mimmi kirjoitti:Mistäs kohdasta sinä tuollaisia luet, kun minun WISsisäni lukee vain vakio ja raskas auto?
Löytyvät:
jarrut --> jarrulevyt ja -palat --> mittarin kuva --> jarrukonfiguraatiot

terv,
george
900 GLi -84 -> 9000 2.3 CD A -90 -> 9-5 2.0T A5 TurboPilot Sedan -07
pocky
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: To Heinä 05, 2007 18:33
Paikkakunta: Tampere

Re: virilastusta

Viesti Kirjoittaja pocky »

Peter Finn kirjoitti:Onko kellään kokemusta V6:n virittämisestä. En nyt tunne suurta intohimoa sen suuntaan mutta kaipa tämä on avoin foorumi kysellä. 8)
On niin tehokas auto jo, ettei paljoa tarvi! :lol:
(Ei löydy Hirschiä eikä Maptunia, mutta voimaa.com löytyy 3.0TiD:lle. BSR:ää löytyy pensa V6:lle sitten. Vakio 200hp ja 310Nm, PPC:llä 220hp (+20hp) ja 340Nm (+30Nm).)
#3431
Peter Finn
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
Paikkakunta: Turku

Re: virilastusta

Viesti Kirjoittaja Peter Finn »

Kyllä tuo Pockyn BSR väitti voivansa sen tehdä, miten, en tiedä.
SAAB Griffin '01 3.0 V6, metalgreen, tumman harmaat nahat, ennen ollut
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
JuAn
Matalapaineturbo
Viestit: 167
Liittynyt: Ti Kesä 21, 2005 13:17
Paikkakunta: Rautjärvi

Re: virilastusta

Viesti Kirjoittaja JuAn »

Mimmi kirjoitti:Mites ajattelit sitä virittää, kun ahtimessa ei ole minkäänlaista ohjausta? Kyseessä on varmaankin sinun B308:si? D308:n saa lastua.
Nordiclta (eli siis http://www.trolli.nu) löytyy lastu Saab 9-5 V6 MY99-01 Stage 2 240hv / 390Nm, et eiköhän sen pitäis käydä tuohon... Itsekkin mietin tuota lastua ku oli aikaisemmin griffin kiikarissa...
900 GL 3D -83
JuAn
Matalapaineturbo
Viestit: 167
Liittynyt: Ti Kesä 21, 2005 13:17
Paikkakunta: Rautjärvi

Re: virilastusta

Viesti Kirjoittaja JuAn »

Mut puhehan oli virittämisestä, ei ahtojen nostamisesta... Virittäminen ei ymmärtääkseni tarkoita pelkästään ahtojen nostamista... :lol:
900 GL 3D -83
Saabanisti
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ti Marras 01, 2005 00:14
Paikkakunta: Hämeenlinna

Lisä heppoja kevätlaitumelle

Viesti Kirjoittaja Saabanisti »

Virittämisessä nälkä kasvaa äkkiä syödessä. Nyt olisi kiinnostuksen kohteena, josko kevätlaitumelle saisi lisää heppoja laukkaamaan.

Autoni on 9-5 aero aut vm2000, johon on asennettu Nordicin steg 2 (258 hv, 382 Nm). Olisi kiva nostaa nuo tehot tuonne 300 hv:n tuntumaan ja väännön 400 Nm:n hujakoille. Ne lienee maksimi arvoja mitä tuo automaattiloota vielä sietää?

Onkos kukaan automaattia viritellyt 300:n tuntumaan?
Jarru on vauhdin surma!

9000 Turbo Airflow -89 s. 26.1.2000, kolaroitiin 4.11.2005, kuoli saamiinsa vammoihin 10.11.2005
9-5 Aero -00 Nordic 2 s.19.11.2005
jlu
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ke Syys 12, 2007 18:12
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: virilastusta

Viesti Kirjoittaja jlu »

jlu kirjoitti:
jlu kirjoitti:
9-5T kirjoitti:2.3T:ssä eli 220hv on edessä 16" ja takana 15" kuten 00-01 aeroissakin.
Tässä käsityksessä minäkin olen koko ajan ollut, mutta ongelma on nyt vakuuttaa myös M-auto siitä.
Lopullinen kanta tuo ei vielä ollut kummaltakaan. Kaikki keskustelut käyty vasta puhelimessa.
Tuli tänään käytyä hakemassa lopullinen kanta Tampereelta. Hirschin asennus tyssäsi siihen, että ohjelmointilaite sanoo, että tarvitaan jarrupäivitys eikä etene varsinaiseen ohjelmointiin. Siinä vaiheessa ryhdyttiin sitten selvittämään tilannetta ja jostain saatiin sitten kaivettua, että Hirschille on faxattava ko. auton VIN ja vakuutus siitä, että jarrupäivitys on tehty (tähän oli Hirschin valmis lomake). Olin tuota jarruasiaa M-auton moneen kertaan pyytänyt selvittämään loppuun saakka, mutta ajattelin kokeilla siten, että ensin laitetaan Hirschin softa sisään ja vasta sitten jarrut, mutta näinpäin se ei siis onnistu. Jäi siis homma tänään tekemättä.

Hirsch-päivitykset on muuten 30% alennuksessa MY02-05:

http://www.hirsch-performance.ch/

30% Discount
This special offer gives owners of used Saabs a chance to enjoy the Hirsch Performance driving experience at a very attractive price. The offer is valid for software upgrades for the Saab 9-3 and Saab 9-5 from MY05 and older. The recommended retail price (RRP excl. VAT.)is reduced 30% from December 1st onwards.
9-5 2,0t Wagon -05
jlu
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ke Syys 12, 2007 18:12
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: virilastusta

Viesti Kirjoittaja jlu »

9-5T kirjoitti:Itse selvitin asiat ennen viritystä ja selvitys vaiheessa ei jälleenmyyjällä ole mitään virkaa. Tosin suomen säädökset riittää kertomaan muutoksen välttämättömyyden joten maahantuojalta täytyy vain pyytää paperi jossa vakuuttvat alustan/jarrujen vastaavan jonkun tehoista vertailuautoa.
Maahantuojan rooli paljastui minullekin varsin suureksi Hirsch-asiassa. Kuulemma Hirsch-päivityksen laskukin tulee maahantuojan kautta.

Otetaanpa vielä kertauksena, tajusinko mitä 2,0t:n Hirsch-virittäminen vaatii:
  1. Muutetaan etujarrut vastaamaan 2,3T (220 hv)
  2. Hirsch-päivityksen tekijä toteaa jarrut päivitetyksi ja lähettää faksin Hirschille, joka vapauttaa päivityksen ko. VIN:lle
  3. Hirsch-softa ohjelmoidaan
  4. Pyydetään/saadaan Hirschiltä todistus pakokaasupäästöistä ja maahantuojalta vakuutus siitä, että auto vastaa 220 hv vertailuautoa
  5. Muutoskatsastetaan
Menikö oikein?

Kysyn vielä lisää, kun kaikki ei tuntunut olevan edelleenkään M-autossa selvää: Onko jarrupäivitys tehtävä alkuperäisillä osilla? Onko jarrupäivitys tehtävä valtuutetussa huollossa (käytännössä siis samassa paikassa kuin Hirsch-päivitys)? Miten maahantuoja toteaan jarrujen vastaavan vertailuautoa?
9-5 2,0t Wagon -05
Vastaa Viestiin