Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta

Viesti Kirjoittaja oju »

Toivotoivoton kirjoitti: vaikea kuvitella vian olevan kannessa/tiivisteessä koska öljyssä itsessään ei ole mitään epäpuhtauksia vain ja ainoastaa korkissa ja täyttöputken suulla...
Vika tuskin on kannessa vaan huohotuksessa. Tarkista öljyntäytöputkelle menevän letkun takaiskuventtiili ja puhdista letkut. Myös muut takaiskuventtiilit kannattaa huohotusjärjestelmästä tarkistaa. Pesin oman takaiskuventtiilini spriillä ja sen jälkeen se ei enää mennyt lukkoon pakkasella tai sateella. Smetanaa ei sen jälken näkynyt. Pitäisi varmaan vaihtaa mokomat uusiin, mutta en ole saanut aikaiseksi. Järjestelmään kerääntyy näköjään suhteellisen paljon kondenssivettä (väritöntä) ja jos virtaus on väärään suuntaan niin se sekoittuu öljysumuun ja tukkii putket. Tämän jälkeen ongelma ruokkii itseään. Metalliputki imupuolelle kannattaa myös puhaltaa auki, se on luultavasti myös mömmöä täynnä.

En vielä tunne systeemiä täysin, kannattaa käyttää omaa harkintaa.
Toivotoivoton kirjoitti: pitäkö vaihtaa volvo :oops:
Ei sentään, kyllä tuon vian voi selvittää.
Henrikki
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Helmi 18, 2008 08:16

Re: Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta

Viesti Kirjoittaja Henrikki »

pitäkö vaihtaa volvo :oops:

Pitää jos haluat toimivan moottorin ja vaihteiston...
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Nii, allekirjoittanut on vaihtanut sen takaiskuventtiilin, joka on tuossa venakopan nipalta lähtevässä ohuessa letkussa. Maksoi suolaiset 22euroa marmoritiskillä, joten jos joku haluaa säästää rahaa, niin 99turbossa samaa tehtävää ajaa 7euron arvoinen tarvikeosa, dieselpolttoainelinjaan tarkoitettu takaiskuventtiili...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Mertmi kirjoitti:Maksoi suolaiset 22euroa marmoritiskillä,
Johan oli suolainen - meilläpäin samaisella tiskillä 7,42 euroa!
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta

Viesti Kirjoittaja Eski »

Myös PCS:ltä kyseisen venan saa muutamalla eurolla.

Eski
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mertmi kirjoitti:Nii, allekirjoittanut on vaihtanut sen takaiskuventtiilin, joka on tuossa venakopan nipalta lähtevässä ohuessa letkussa. Maksoi suolaiset 22euroa marmoritiskillä, joten jos joku haluaa säästää rahaa, niin 99turbossa samaa tehtävää ajaa 7euron arvoinen tarvikeosa, dieselpolttoainelinjaan tarkoitettu takaiskuventtiili...
Joskus -05 9-5:n takaiskuvena letkuineen maksoi noin 6-7 euroa, olisiko varaosan hinta voinut nousta noin monta sataa prosenttia?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Vanhassa oli leimat vuodelta -99. Olisiko ollut niin pitkään? Viimekesänä vaihdoin tosiaan sen venttiilin, kun vanhass meni ilma läpi molempiin suuntiin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta

Viesti Kirjoittaja oju »

Tuli muutama kysymys mieleen asian tiimoilta.
Katsotaanpa yksinkertaistettua kuvaa järjestelmästä:
http://www.mitt-eget.com/saab/images/ccv_1998_large.gif
(haara letkusta B öljyntäytöputkelle puuttuu kuvasta)

Kokemukseni mukaan mömmöä (vesi/öljy emulsio) ilmestyy öljyntäytöputkeen lähinnä letkusta B tulevan kosteuden myötä. En oikein usko että ilmaa tulee täytökorkin kautta niin paljoa että se on ongelma, ainakaan tässä uusimmassa korjauksessa.

Letkuissa on öljyhöyryä/öljyä, mutta sehän kuuluu huohotinjärjestelmän luonteeseen.
Letku B jatkuu imupuolelle metalliputkena. Vettä on lähinnä tässä letkussa/putkessa. Vesi vaikuttaa puhtaalta kondenssivedeltä, voihan se toki olla myös sadevettä tms. En ihan heti epäile jäähdytysvettä koska se ei värjää paperia kun se imeytetään ja koska ilmiö näkyy lähinnä sadesäällä.

Kysymykset:
-Eikö kondenssiveden tulisi mennä letkua B pitkin turbon imupuolelle ja hävitä sinne? Kun sitä on öljyntäyttäputken sisäpuolella, on se mennyt väärään paikkaan, eikö niin?

-Aina kun minulle ilmestyy moista niin se tapahtuu märällä kelilä ajettaessa pitkää matkaa. Eikö imupuolen imu ole riittävä vai tiivistyykö kosteutta liikaa? Voisin kuvitella että reipas kaasunkäyttö välillä imaisisi veden sinne minne pitääkin. Toisaalta, eihän tuo voi olla toimivan järjestelmän vaatimus käyttäjältä, varsinkaan kun en yleensä muutenkaan jää jonoon köröttelemään.

-Voisiko öljynkerääjässä voi olla väärän kokoiset reiät (vaihtoivatko he sen aikoinaan päivityksen yhteydessä vai jättivätkö jonkin välimallin?)?

-Onko läppäkotelon luona, turbon jälkeen, todellakin alipaine verrattuna venttiilikoppaan? Ilmeisesti tämä on totta lähinnä tyhjäkäynnilla.

Tämä ongelma ei sinänsä ole niin paha kuin tuo öljyn pikeentyminen. Tätä vaaleaa mömmöä ei ole kuin vähän ja se lähtee myös pois olosuhteiden muuttuessa. Kovilla pakkasilla se voi silti tukkia letkut joten haluaisin siitä eroon.

Tekisi mieli laittaa vedenerotin letkuun B :)
Toivotoivoton
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ma Maalis 09, 2009 21:07

Re: Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta

Viesti Kirjoittaja Toivotoivoton »

nyt ehkä hieman viisaampana... annetaan nyt sen volvon vielä olla :)
rassailin ja availin letkuja ja letku joka tulee venttiilikopan kanteen on aivan täynna mustaa karstaa.. mitä alemmas letkua katsoin niin sitä vaaleammaksi se mömmö muuttui. siitä samasta letkusta lähtevä haara jossa takaisku on niin pikkuletku ilmeisesti tukossa ainakaan siinä ei ollut silmin nähtävää reikää edes thaarakappaleessa. takaisku toimi ainakin "poskipaineilla" normaalisti. laitoin suuremman thaaran ja vaihdoin letkut, noin 30km jaksoin kaupungissa ajella ja 20 maantietä eikä vielä ainakaan ole mömmöä ilmestynyt ja aikaisemmin tuli vajaan 30km lenkillä korkki aivan keltaiseksi.

mitä muita takaiskuja systeemi sisältää ja missäpäin ne mahdollisesti sijaitsee??
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta

Viesti Kirjoittaja oju »

Toivotoivoton kirjoitti:mitä muita takaiskuja systeemi sisältää ja missäpäin ne mahdollisesti sijaitsee??
Niitä on käsittääkseni kolme, kaksi paksuissa letkuissa ja yksi siinä ohuessa letkussa joka tulee läppäkotelolta venttiilikopan nippaan. Tarkista suunnat kun irrottelet noita.

Kuvia ja selityksiä:
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... hp?t=82999
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta

Viesti Kirjoittaja oju »

Asiaan liittyen, näin tällaisen kuvan:
http://www.uusikaupunki.fi/~savirtan/ku ... %20011.jpg
Tämä on käsittääkseni kuva imupuolelta, turbolle menevän putken sisältä, kohdasta minne metallinen huohotinputki kytkeytyy.

Omassani ei tuollaista kuminystyrää ole, vaan pelkkä syvennys metallissa. Puuttuuko siitä osa, vai onko tuo vuosimalliin/koneeseen liittyvä optio? Virtaus putkessa on hitaimmillaan putken seinämän luona, nystyrällä voisi olla merkitys.

(alkuperäinen säie: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 0&start=15 )
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta

Viesti Kirjoittaja oju »

9-5T kirjoitti:Vanhemmissa tulee banjopultilla ja kuvassa uudemman pikaliitin johon lykätään letku
Ok, eli normaalia vuosimallivaihtelua.
jkotka
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Marras 26, 2005 17:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta

Viesti Kirjoittaja jkotka »

tossa rempan yhteydessä poistin sen impuputken banjohässäkkämysteerin kokonaan, oli ahtoputket ja varmasti välijäähdytinkin senverran öljymynnissä että ajattelin jättää uudella setillä ilmapuolen vähän enmmän ilmapuoleksi ja vähemmän öljypuoleksi.

Pistin siitä T-haarasta mistä lähtee putki sille kovalle putkelle mikä päätyy banjoon imukobranyläpäässä, suoraan letkun alas raidetangon vierestä ja nipparilla kiinni pakoputken kannattimeen.

Tämä koska periaatteessa se öljyloukko on olemassa siellä lohkonkyljessä joten isoimmat öljyt pitäisi jäädä sinne. Jos systeemin haluaisi oikeasti toimimaan olis järkeä vaihtaa se ihmeellinen muovinen öljyloukonkuvatus semmoseks swirl-pot tyyppiseksi alaspäin kapenevaksi öljyloukoksi radiaalisyötöllä. Toimii 9-5 kyljessä erittäin hyvin, lähtevä kaasuputki pysyy aivan puhtaana ja öljyt palautuu sinne minne kuuluukin.
-
Janne #2769 stcf #40
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta

Viesti Kirjoittaja oju »

jkotka kirjoitti:tossa rempan yhteydessä poistin sen impuputken banjohässäkkämysteerin kokonaan
Eikös tuossa menetetä se turbon imu jolla tuon kosteuden saisi ulos koneesta?

Tällä hetkellä olen kallistumassa sen kannalle että takaiskuventtiilit ja ajotapa ovat keskeisessä asemassa. Takaiskuventtiilit takertelevat kun on kosteaa/kylmää. Niiden putsaaminen pienentää ongelmaa mutta ilmeisesti ne kannattaa määräajoin uusia.
Ajotavassa kylmän koneen ja lyhyiden matkojen osuus on selvä, eberin kanssa minulla ei ole mitään oireita lyhyellä työmatkalla.

En tiedä liittyykö tämä osittain takaiskuventtiilien herkkyyten vai siihen että 2,3t Aut. ei normaaliajossa hirveästi joudu pinnistämään. Omat kokeilut laatikon 'Sport'-asennolla viittaavat siihen että jos turbon saa selkeästi mukaan niin huohotus toimii kuten pitääkin. Täytyy uusia nuo takaiskuventtiilit ja kokeilla toimiiko systeemi yhtä hyvin, vähemmällä kiihdyttelyllä, sen jälkeen.
jkotka kirjoitti:Toimii 9-5 kyljessä erittäin hyvin, lähtevä kaasuputki pysyy aivan puhtaana ja öljyt palautuu sinne minne kuuluukin.
Paljonko on tullut kilometrejä muutoksen jälkeen?
jkotka
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Marras 26, 2005 17:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta

Viesti Kirjoittaja jkotka »

oju kirjoitti: En tiedä liittyykö tämä osittain takaiskuventtiilien herkkyyten vai siihen että 2,3t Aut. ei normaaliajossa hirveästi joudu pinnistämään. Omat kokeilut laatikon 'Sport'-asennolla viittaavat siihen että jos turbon saa selkeästi mukaan niin huohotus toimii kuten pitääkin. Täytyy uusia nuo takaiskuventtiilit ja kokeilla toimiiko systeemi yhtä hyvin, vähemmällä kiihdyttelyllä, sen jälkeen.
ihan hyvä pointti tää imupuoli, pitääki puuhastella semmone
-
Janne #2769 stcf #40
Vastaa Viestiin