jakoketjun vaihto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Olikohan Wis ohje, että ulkoneman ollessa 15 mm ketjun vaihto riittää. Kohta tietty joku kirjoittaa, että ei; kaikki uusiksi, mutta onneksi omistaan saa korjata ja jättää korjaamatta mitä vaan.

Taitaa suomen teillä olla aika monta autoa, joihin on pelkkä ketju vaihdettu. Toki koko jakopää olis hyvä rempata, mutta kulu ja työmäärä on hieman toista kuin pelkän ketjun vaihto...

Itsellä on ajatus vaihtaa Jalmariin pelkkä ketju, katotaan sit miten käy.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

15mm ei pitäs ääntää... Tp-ketjua epäilisin, tai muu ääni?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Pelkkä jakoketjun vaihto ja tp-ketjun poisto on ihan validi säästöremppa.

Useampi tullut tehtyä, yhessä tosin oli jakoketjun kiristimen laahain jo puhki kulunut ja siitä piti tarkoituksella irroittaa päästä palanen, ettei irtoa itekseen koneen käydessä...
Hyvin on toiminut noinkin, mutta tokihan tuosta asiakkaan kanssa keskusteltiin ja omalla vastuulla jätettiin noin, eikä ruvettu irroittelemaan moottoria...

Ehkä se reilu 1300€ jakopääremppa ei oo kaikkiin vanhempiin autoihin järkevä, kun auton hinta on ehkä 1500-2000€ ja toimivan jakopään saa kuitenkin 500euron pintaan...
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Mikä muuten lie on kiristimen ulkonema uusilla jakopään rojuilla?
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
chinatown
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Ke Tammi 15, 2014 17:58
Paikkakunta: Joensuu

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja chinatown »

Hmm voihan se tietty olla suht normaali toi käyntiääni, ei oo kokemusta saabeista niin en tiiä miten hiljanen toi nyt uutena on. Muista merkeistä ja ketjujakopäistä on enemmänkin kokemusta. Eli siis tuossa 2,0t:ssäkin on tasapainoakseli, mie luulin et se on vaan siin 2,3. Aina sitä uutta oppii :D
9-5 2.0T Vector A wagon vm06
9-5 2.0t SE vm99
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Saattaisinhan mie keretä jokupäivä kuuntelemaan moottoriasi ja voit samalla kuunnella miun mielestä ehjää konetta vertailunvuoksi?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tolves
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ti Heinä 30, 2013 21:06
Paikkakunta: Vantaa

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja tolves »

Olisi viikonlopun projektina jakoketjun vaihto yläkautta ja tp-ketjun poisto. Kuinkas tuo uuden ketjun pyöritys paikalleen, tarvitseeko nokka-akselit irrottaa vai pystyykö merkit kohdallaan alakertaa pyörittämään ilman pelkoa mäntien osumisesta venttiileihin?
OG 900S
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2039
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja Julle »

9-5 Aero - 00
tolves
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ti Heinä 30, 2013 21:06
Paikkakunta: Vantaa

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja tolves »

Eli jos oikein tulkitsin niin onnistuu ilman nokkien irroitusta ja pelkkää alakertaa pyörittäen? :D
OG 900S
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Pitää nokkiakin pyörittää, muuten osuu venttiilit mäntiin...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Nxi
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 15:42
Paikkakunta: kalajoki

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja Nxi »

Ja ketjua pitää nokkien rattailla siihen tehdyllä ohjurilla tai parilla lukkopihtejä, muuten nokkien hyökkäillessä ketju hyppii yli.
* 9-5 Aero MY03 *
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mietin tossa, että periaatteessa voisihan homman tehdä niinkin, että ottaa sytytystulpat pois ja nokka-akselit. Näin tehtynä kaikki venttiilit on kiinni ja moottori ei vastusta pyörittämistä, kun tulpat puuttuu. Sitten vaan lopuksi jakomerkit kohdalleen alakerrasta ja nokat takaisin oikeassa asennossa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Muistaakseni jotenkin näin: Vanhan ketjun kiinnitys nokkiin vaikka rautalangalla. Vanha ketju poikki. Uusi ketju väliaikaisella lukolla vanhan perään kiinni. Ohjuri kanteen paikoilleen. Rautalangat pois. Kuningaspultista pyörittämällä ketju paikoilleen uutta syöttämällä. Jos nokka hyppää kaikesta huolimatta ja jako on sekaisin, niin kiristäjän irroittamalla saa pelivaraa ja voi nostaa jaon kohdalleen. Kiristin takaisin kiinni ja pyörittämällä taas tsekataan merkit. Ihan tasanhan se ei välttämättä mene, kun laahaimet on (tod. näk.) vähän urilla. Hakemista voi olla useammankin kerran tiedossa :oops:.

Toki kaikkea pientä askaretta on tuolla työvaiheiden välissä (kuten "yläkerran" ja jakopään suojaus putoavilta kamoilta), mutta about ulkomuistista noin.

Jos meni mistiin, niin tekijämiehet korjaa.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
tolves
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ti Heinä 30, 2013 21:06
Paikkakunta: Vantaa

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja tolves »

Tutkailin tuosta irtokannesta tuota venttiileitten aukeamista, kun vähän merkistä pyöräyttää takaisinpäin niin on aikalailla kaikki venttiilit kiinni. Eli mielestäni kyllä mahtuisi pyörimään nokat paikallaankin pelkkää alakertaa pyörittäen. Irroittelin tänään öljypohjan oli aikalailla tp-ketjun rattaiden paloja pohjalla. :D
OG 900S
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2534
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Eikö tuo ole ihan helpoin laittaa nokat merkkeihin jolloin ei venat ikinä ota mänttiin. Nokkapyörät pois ja kampurasta pyöritellä ketju kohdilleen?

Kampura merkkiin, nokkapyörät takaisin, pakonokasta kireelle jne. (kiristin puljata)
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Vastaa Viestiin