9-5:n kaiutinkoot

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 9-5:n kaiutinkoot

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Hups! :oops:

Kiitos ja anteeksi! Huolimattomuuksissani katsoin eilen kaikkien threadien koskevan pre-edna-malleja, tuli kirjailtua ihan turhaan. Tuossahan se pointti juuri tulikin ja vahvistaa omaa tuntumani. Hämäräksi jää vain tuo kuunteluverrokki Prestige 150-setti jossa myös on "subbari" :roll: perässä mutta etupään sointi tuntuu olevan ihan toista luokkaa.

No, väliäkö hällä, pitää nyt keskittyä tuohon omaan kokoonpanoon ja sen mahd. entraamiseen.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: 9-5:n kaiutinkoot

Viesti Kirjoittaja Termos »

Termos kirjoitti: Tuon testailun jälkeen olen vaimentanut etuovet ja asentanut niihin kunnon midbassot, etupään bassotoisto tukevoitui huomattavasti, vakiovahvistin ja navisoitin edelleen käytössä.
Pitäisikin tehdä uusi testi, koskapa ovien bassotoisto ulottuu nyt huomattavasti 100 hertsiä alemmaksi.
Tuossa lisää juttua: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 1#p1034491
Testattu samalla epätieteellisellä menetelmällä, kuin aiemminkin.

70 hertsiin nuo uudet etuovien midbassot toistavat kohtuullisella vaimennuksella, alkuperäisellä Prestige 200 (AS3) - vahvistimella.

Ei huono "testitulos", uusilla kaiuttimilla musiikkia soitellessa huomasi heti, että alkuperäinen vahvistin ei ole etupään bassotoiston kannalta se heikoin lenkki.

Eniten yllätti se potku, miten 4 ohmiset soivatkaan alkuperäisiä 2 ohmisia suuremmalla voimakkuudella kautta linjan 8O
Millähän spekseillä talousosaston insinöörit ovat etsineet matalaimpedanssisia ja huonolla herkkyydellä olevia pahvikartioita näihin femmoihin :roll:

Mainitaan nyt vielä, että etuovien midbassot toistavat tuonne 50 hertsiin, kun kytkin ne säädettävillä suotimilla varustettuun vahvistimeen.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
KäXä
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Ma Elo 19, 2013 19:22
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-5:n kaiutinkoot

Viesti Kirjoittaja KäXä »

Teinpä tuossa päivityksen Aeron hifipuoleen. Järjestelmänä AS2 ja kaikki paitsi kojelaudan keskikaiutin vaihdettu parempiin.

Kojelaudalle alkuperäisiin paikkoihin Hertz DCX 87.3

Takaoviin alkuperäisiin paikkoihin Hertz DCX 130.3

Etuovet olikin sitten hivenen työläämpi rojekti, mutta kuitenkin päivässä sai tämänkin tehtyä.

Alkuperäiset elementit räpätti hivenen kovempaa soittaessa, ja syyksi paljastui kartion osuminen ovipahviin. Ei ole ihan insinöörillä osunut pahvin reikä/peiteverkko linjaan kaiuttimen asennuksen kanssa. Noin neljännes elementistä hakkaa ovipahvia. Tämän vuoksi en halunnut asentaa uusia elementtejä alkuperäisille paikoille, vaikka ne olisivatkin kiinnitykseltään suoraan sopineet. Lisäksi elementin hengittäminen pahvin sisällä ei oikein innostanut. Halusin tehdä asennuksen siten, että mitään ei tuhota ja ovipahvi voidaan tarvittaessa palauttaa alkuperäiseksi. Poistin pahveista alkuperäiset suojaverkot ja leikkasin 10mm filmivanerista suojaverkkojen mallisen asennuspalan. Asennuspalaan elementin vaatima asennusreikä. Asennuspala maalilla mustaksi ja kiinni ovipahviin kolmella 6mm uppokantaruuvilla. Kiinnitysreikinä käytin hyväkseni alkuperäisten suojaverkkojen kiinnitystappien reikiä. Elementit kiinni asennuspaloihin ja elementtien mukana tulleet suojaverkot paikoilleen.

Voin sanoa, että nyt kun elementit hengittää kokonaan ohjaamoon, niin jytke on paranee entisestään parempien elementtien lisäksi.

Ja sitten tärkeimpään, eli etuovien elementtien merkkiin ja malliin. Monelle on ongelma löytää 2Ω impedanssilla olevia 6.5" elementtejä. Illan tutkimisen jälkeen löysin kolme valmistajaa Tämän tyypin elementeille: Image Dynamics, Kicker ja Infinity. Kahden ensimmäisen valmistajan tuotteita on hivenen haasteellisempaa saada Suomeen kohtuu hinnalla. Siispä päädyin Infinityyn.

Infinty Kappa 60.11cs / 6.5" 2-tie 2Ω erillissarja. Tästä sarjasta jätin käyttämättä jakosuotimet ja diskantit. Ylijääneitä komponentteja voi ehkä hyväksikäyttää joskus tulevaisuudessa.

Seuraava projekti olisi tutkia mahdollisuutta vaihtaa alkuperäinen Kenwood navisoitin 2-DIN Android pohjaiseen, joka tukisi alkuperäisiä ohjauspyöränappeja, ja antaisi mahdollisuuden käyttää alkuperäistä vahvistinta, sekä antaisi lisäksi signaalin suppaselle.
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: 9-5:n kaiutinkoot

Viesti Kirjoittaja Raser »

KäXä kirjoitti:Teinpä tuossa päivityksen Aeron hifipuoleen. Järjestelmänä AS2 ja kaikki paitsi kojelaudan keskikaiutin vaihdettu parempiin.

Ja sitten tärkeimpään, eli etuovien elementtien merkkiin ja malliin. Monelle on ongelma löytää 2Ω impedanssilla olevia 6.5" elementtejä.

Infinty Kappa 60.11cs / 6.5" 2-tie 2Ω erillissarja. Tästä sarjasta jätin käyttämättä jakosuotimet ja diskantit.
Minkä takia vuoksi varten päädyit kahden ohmin kaiuttimiin, kun tuossa aiemmin viestiketjussa on mainittu että neliohmisilla on saatu alkuperäisiä jämäkkäämpi potku?
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
KäXä
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Ma Elo 19, 2013 19:22
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-5:n kaiutinkoot

Viesti Kirjoittaja KäXä »

Varmasti lähes jokaisella 4 ohmisella nykyelementillä saadaan parempi potku alkuperäisiin Mexicossa valmistettuihin paffikartioihin nähden, varsinkin jos ovat tarpeeksi herkät. Ja miksikö laitoin 2 ohmiset, niin siksi että halusin niin tehdä :D
Ja toisaalta jos vahvistin kykenee kantamaan 2 ohmin kuorman, niin miksipäs sitä ei käyttäisi? Periaatteessa vahvistimen pitäisi antaa suurempi teho samalla volumetasolla verrattuna 4 ohmiseen. Eli samalla volumella enemmän jumputusta, ja ainakin minun asennuksessa tämä toteutui. Pienilläkin volumetasoilla saa jo kohtuu midiä ja jopa suppastason tuhinaa. Sitähän on vaikea sanoa, että olisiko tulos ollut sama 4 ohmisilla. Pitäisi testata vastaavan herkkyyden omaavalla elementillä.

Jokatapauksessa kajuuttimien päivityksellä oli selkeästi parantava vaikutus ajomukavuuteen.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: 9-5:n kaiutinkoot

Viesti Kirjoittaja Termos »

KäXä kirjoitti: Alkuperäiset elementit räpätti hivenen kovempaa soittaessa, ja syyksi paljastui kartion osuminen ovipahviin. Ei ole ihan insinöörillä osunut pahvin reikä/peiteverkko linjaan kaiuttimen asennuksen kanssa. Noin neljännes elementistä hakkaa ovipahvia
Heh, femmojen etuoviin on ilmeisesti läiskitty noita pahvikartioita erilaisilla adaptereillakin.
-06 Prestige 200 audiossa adapterin helma tulee lähelle ovipahvia, elementin Xmax pitäisi olla luokkaa 30 milliä, että kartio ylettyisi pahviin läiskyttämään:

Kuva

Alunperin tuossa adapterin ja pahvikartion kiinnityspinnassa oli vielä ulkoneva solumuovinen tiivisterengas, jonka jouduin korvaamaan omalla tekeleellä, koska uusi kaiutin on himppasen alkuperäistä suurempi. Tästä unohtui ottaa kuva.
KäXä kirjoitti: Varmasti lähes jokaisella 4 ohmisella nykyelementillä saadaan parempi potku alkuperäisiin Mexicossa valmistettuihin paffikartioihin nähden, varsinkin jos ovat tarpeeksi herkät. Ja miksikö laitoin 2 ohmiset, niin siksi että halusin niin tehdä :D
Oikein :mrgreen:
2 ohmisia itsekin olisin etsinyt, ellei alunperinkin olisi suunnitelmissa ollut soittaa etuovien midbassoja + subwooferia erillisellä vahvistimella.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: 9-5:n kaiutinkoot

Viesti Kirjoittaja Raser »

KäXä kirjoitti:Varmasti lähes jokaisella 4 ohmisella nykyelementillä saadaan parempi potku alkuperäisiin Mexicossa valmistettuihin paffikartioihin nähden,

...Periaatteessa vahvistimen pitäisi antaa suurempi teho samalla volumetasolla verrattuna 4 ohmiseen. Eli samalla volumella enemmän jumputusta, ja ainakin minun asennuksessa tämä toteutui. Pienilläkin volumetasoilla saa jo kohtuu midiä ja jopa suppastason tuhinaa.

Jokatapauksessa kajuuttimien päivityksellä oli selkeästi parantava vaikutus ajomukavuuteen.
Ai juu, nuinko päin tuo menikin tuo ohmi-juttu!?!

Mutta, kyllä minnuu suoraan sanottuna v*tutti aika rankasti tämä ysivitos Saabin äänentoisto kun oikiasti luulin että yhreksän kaiutinta ja Harman Kardonit vielä (?), niin oletin sellaista sinfoniaorkesteritasoista elämystä tuon säälittävän pihinän sijaan mitä tuosta laitteistosta irtoaa.

Aikoinaan tappelin tonnarin äänentoiston kanssa. Siihen laitettiin DLS kolmitiesarjaa ja vahvistinta ja tietokonesysteemeillä sun muilla mittareilla mitattiin että laitteisto olisi tasapainossa tai jotain sen tapaista. Silloin kaverit (hifi-miehet autohifiliikkeessä) sanoi että jos auton musiikkipuolta ei tehtaalta lähtien ole suunniteltu ollenkaan tai oikein, niin aivan järjettömän määrän saa rahaa laitteistoon, ja just kaiken maailman peflettien liimaukseen eristeeksi laittaa, että edes tyydyttävä lopputulos tulisi. Tonnarin suunnittelu tosin oli aloitettu joskus 70-luvun lopulla, jolloin autoissa taisi olla jonkinlainen putkiradion tyyppinen viritys max kahdella kaiuttimella. Sikäli ymmärrettävää. Ihan p*ska sointihan siinä tonnarissa lopulta aina oli.

Tuossa on pihalla nytkin (ja on itse asiassa ollut aina) Japanissa valmistettu laadukas japanilainen auto jossa on tehtaan soitin kaiutinjärjestelmällä. Ja kyllä on suoraan sanottuna h*lvetin hyvä ääni ja potkuakin löytyy ovikajareistakin niin että lahkeet saa lepattamaan oikiasti!!! Se vääränmerkkisistä, väärä foorumi, mutta ei se ole vaikeaa ja mahdotonta suunnitella sitä äänentoistoa autoon niin, että todella hyvältä kuulostaa ihan ilman ranettamista alkuperäisvekottimilla.

Harman Kardonin huonoutta ihmettelen todella, sillä yksi kaveri on vannoutunut merkin hehkuttaja kotistereopuolella ja kyllä sen laitteistosta musiikki kuulostaa ihan hifi-meiningiltä???

Turha se on kuitenkin tohon ysivitoseen satasia tai ainakaan tuhansia euroja mättää paremman äänentoiston toivossa. Kuten todettua, jos alunperin ei äänentoistoa ole suunniteltu ko. autoon toimivaksi, niin mahdotonta siitä jälkikäteen on saada pelittämään ilman järjettömiä investointeja ja rakennelmia.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Pee
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: 9-5:n kaiutinkoot

Viesti Kirjoittaja Pee »

Termos kirjoitti:
KäXä kirjoitti: Alkuperäiset elementit räpätti hivenen kovempaa soittaessa, ja syyksi paljastui kartion osuminen ovipahviin. Ei ole ihan insinöörillä osunut pahvin reikä/peiteverkko linjaan kaiuttimen asennuksen kanssa. Noin neljännes elementistä hakkaa ovipahvia
Heh, femmojen etuoviin on ilmeisesti läiskitty noita pahvikartioita erilaisilla adaptereillakin.
-06 Prestige 200 audiossa adapterin helma tulee lähelle ovipahvia, elementin Xmax pitäisi olla luokkaa 30 milliä, että kartio ylettyisi pahviin läiskyttämään
Sama muovi rinkula sieltä löytyy. Todistetusti vuosimalleista 99, 04, 06.
Aikaisemmin kirjoitin myös samasta havainnosta että elementti ei ole keskellä ovipahvin reikää.
En tosin ole orkkis pahveja saanut hakkaamaan ovipahviin.
Hertzin midin kanssa meinas olla ongelmaa kun oli niin iso ja ulkoneva ripustus.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: 9-5:n kaiutinkoot

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Ot:ia tää lähinnäbbq on, mut höpötellään ny. Ensinnäkin, ainakin tuo oma -04 prestige Audio on laadullisesti yksi kyvykkäimpiä vakiosettejä mitä oon kuullu. Mm. Volvon uudemmat vastaavat ei pärjää tuolle. Pullonkaula tossa järjestelmässä tuntus olevan mankka, niinkun näissä yleensä on. Kyllä ainakin mulla basari potkii tuntuvasti yms.

Itselle olis tarkotus lykätä autoon etupäähän ha:n legatia l3se, ja oviin dls:n nordica 6:set. Valmennuksen kanssa luonnollisesti. Heti kun vaan autoa pystyy sisällä seisottamaam sen pari viikkoa :p
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
jykä66
"Hirsch"
Viestit: 896
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 17:39
Paikkakunta: tampere

Re: 9-5:n kaiutinkoot

Viesti Kirjoittaja jykä66 »

Raser kirjoitti:
KäXä kirjoitti:Varmasti lähes jokaisella 4 ohmisella nykyelementillä saadaan parempi potku alkuperäisiin Mexicossa valmistettuihin paffikartioihin nähden,

...Periaatteessa vahvistimen pitäisi antaa suurempi teho samalla volumetasolla verrattuna 4 ohmiseen. Eli samalla volumella enemmän jumputusta, ja ainakin minun asennuksessa tämä toteutui. Pienilläkin volumetasoilla saa jo kohtuu midiä ja jopa suppastason tuhinaa.

Jokatapauksessa kajuuttimien päivityksellä oli selkeästi parantava vaikutus ajomukavuuteen.
Ai juu, nuinko päin tuo menikin tuo ohmi-juttu!?!

Mutta, kyllä minnuu suoraan sanottuna v*tutti aika rankasti tämä ysivitos Saabin äänentoisto kun oikiasti luulin että yhreksän kaiutinta ja Harman Kardonit vielä (?), niin oletin sellaista sinfoniaorkesteritasoista elämystä tuon säälittävän pihinän sijaan mitä tuosta laitteistosta irtoaa.

Aikoinaan tappelin tonnarin äänentoiston kanssa. Siihen laitettiin DLS kolmitiesarjaa ja vahvistinta ja tietokonesysteemeillä sun muilla mittareilla mitattiin että laitteisto olisi tasapainossa tai jotain sen tapaista. Silloin kaverit (hifi-miehet autohifiliikkeessä) sanoi että jos auton musiikkipuolta ei tehtaalta lähtien ole suunniteltu ollenkaan tai oikein, niin aivan järjettömän määrän saa rahaa laitteistoon, ja just kaiken maailman peflettien liimaukseen eristeeksi laittaa, että edes tyydyttävä lopputulos tulisi. Tonnarin suunnittelu tosin oli aloitettu joskus 70-luvun lopulla, jolloin autoissa taisi olla jonkinlainen putkiradion tyyppinen viritys max kahdella kaiuttimella. Sikäli ymmärrettävää. Ihan p*ska sointihan siinä tonnarissa lopulta aina oli.

Tuossa on pihalla nytkin (ja on itse asiassa ollut aina) Japanissa valmistettu laadukas japanilainen auto jossa on tehtaan soitin kaiutinjärjestelmällä. Ja kyllä on suoraan sanottuna h*lvetin hyvä ääni ja potkuakin löytyy ovikajareistakin niin että lahkeet saa lepattamaan oikiasti!!! Se vääränmerkkisistä, väärä foorumi, mutta ei se ole vaikeaa ja mahdotonta suunnitella sitä äänentoistoa autoon niin, että todella hyvältä kuulostaa ihan ilman ranettamista alkuperäisvekottimilla.

Harman Kardonin huonoutta ihmettelen todella, sillä yksi kaveri on vannoutunut merkin hehkuttaja kotistereopuolella ja kyllä sen laitteistosta musiikki kuulostaa ihan hifi-meiningiltä???

Turha se on kuitenkin tohon ysivitoseen satasia tai ainakaan tuhansia euroja mättää paremman äänentoiston toivossa. Kuten todettua, jos alunperin ei äänentoistoa ole suunniteltu ko. autoon toimivaksi, niin mahdotonta siitä jälkikäteen on saada pelittämään ilman järjettömiä investointeja ja rakennelmia.
Ei maksa tuhansia todellakaan,että saa femmaan hyvän äänentoiston,olisko niin että sulla loppuu taidot :) ?
#2285
KäXä
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Ma Elo 19, 2013 19:22
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-5:n kaiutinkoot

Viesti Kirjoittaja KäXä »

En todellakaan tiedä, että mitkä sovitteet tuossa mun femmassa on. Tuossa Infinityn elementissä on komposiittirunko ja korkeutta elementin kiinnityspinnalla on ehkä 10mm. Laitoin elementin aluksi valeeseen sovitteeseen, ja kokeilin ovipahvia paikalleen. Ei saanut pahvia edes paikoilleen asti, kun elementin runko jo alkoi kantamaan. Ja kun kartion ripustus on uloin osa elementistä, niin lopputuloksenhan tietäisi :D

Onkohan tuossa Raserilla jotain häikkää, koska ei tuo alkuperäiskokoonpano huonosti soinut sekään. Mutta kun aina haluaa parantaa :wink:
Eikä tuohon äänentoistoon nyt tarvi tuhansia laittaa, että siitä saa paremman. Mulla meni sellanen 300 euroa kaikkineen tuohon kokoonpanoon, enkä pidä sitä pahana.

Aikanaan käytiin kuuntelemassa autoliikkeessä femmaa parhaalla hifisetillä, kun se ilmestyi markkinoille. Siihen aikaan ainaskin se pesi muut autot äänentoistossa täysin.

Edellisestä autohifiasennuksesta onkin vierähtänyt jo reilu 15 vuotta. Jos sitä tästä taas innostuisi. Sen aikanen autohifin kisaporukkakin alko innostumaan, että jos tästä vielä vanha tteami saatas kasaan :lol:
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1438
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: 9-5:n kaiutinkoot

Viesti Kirjoittaja HEV »

KäXä kirjoitti:Onkohan tuossa Raserilla jotain häikkää...
On varmaan, koska sehän oli myös todella huono ajaa sekä maanteiden hitain ja olikohan tilatkin vielä surkeat :o
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Griffin99
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2012 07:28
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 9-5:n kaiutinkoot

Viesti Kirjoittaja Griffin99 »

Minua hieman rassasi viestit missä ihmiset halusivat 2Ohmin kaiuttimia tai kilowatin vahvistimia autoon että "soi hyvin". Soi hyvin on suhteellista mutta minun saabissa on nämä H/K -kaiuttimet ja se alkuperäinen Kenwoodin tehosekoitin. Hyvin soi Dire Strait - Money for nothing tai Cypress Hill - Insane In The Membrane. Jossain on nyt vikaa... Minun musiikkimaussa?

Ensin nuo laskukaavat ja fysiikan lait:
Jännite auton käydessä U = 14.4V (lataussäätimen asetus)
Kaiuttimen nimellisimpedanssi R. Voi olla 2/4/8 Ohmia MUTTA impedanssi on oikeasti riippuvainen taajuudesta. Z= R+jX X=1/(2*Pi*f), f=taajuus, Pi=3,1415926
Teho P = U^2/R (Absoluuttinen)
Äänenpaine kaiuttimelta ulos = dB/W (1W/1m) Mitattuna 1 watin teholla 1 metrin etäisyydeltä kaiuttimen pääsäteilykeilasta

Eli "meteliä" saavutetaan impedanssiltaan oleviin 4ohm ja herkkyydeltään 86,7dB/W kaiuttimiin DLS RM6.2 mitattuna yhden metrin päästä kaiuttimesta 1 watin teholla: 86,7dB
Tehoa taas nämä kaiuttimet voivat saada maksimissaan ilman extra jännitettä tuon U^2/R: 14,4V^2/4Ohm = 51,84W

Luultavasti Saabin alkuperäiset Harman/Kardon -kaiuttimet eivät ole näin herkkiä ja/tai ne yliohjautuvat (hajoavat) pienemmillä tehoilla mitä vahvistin syöttää.

Lisää tehoa voisi saada kaiuttimiin ja näin lisää äänenpainetta parilla konstilla:
1) Nostetaan jännitettä eli vahvistimessa on invertteri ja sen käyttöjännite jotain muuta kuin akkujännite. Sen virta pitää ottaa syöttökondensaattoreilta jottei virtapiikit tapa jännitettä.
2) Kaiuttimien impedanssi lähestyy nollaa kun taajuus lähestyy jytkybassoja jolloin virtapiikki lähestyy ääretöntä (P=I^2*R) -> tasataan virtapiikkejä niillä konkilla... ja ostetaan ranteen paksuiset akkujohdot.
3) Kaiuttimien herkkyys suuremmaksi eli magneetti korvataan jollain. Tästä saatte fysiikan Nobelin palkinnon eikä ole mainittu sähköstaattisia kaiuttimia!
4) Paremmin syöttötehoa sietävät kaiuttimet (mainitut DLS kaiuttimien tehonkesto: RMS 100W jatkuva, MAX 200W (jollain hillittömällä säröllä, ei ole mainittu spekseissä) Eikä mainittu kauanko syövät 200W! Minun juotoskolvi on 50W eli jotain sulaa jossain kohdassa...
5) joku U.F.O. foliohattu -jutuilla ...

Eli... Miksi jotkut popit vain soivat vain paremmin???
Kondensaattorit tasaamaan huippuvirtoja milloin kaiuttimen impedanssi lähestyy nollaa taajuuden muuttuessa eli kun taajuus lähestyy 0Hz. Kondensaattoreilla on lähtöimpedanssi lähes 0 ts. ääretön virta hetkellisesti. Jytkybasso on melkein tasavirtaa! Kuulotuntemus loppuu tuossa 20Hz paikkeilla mutta sitten alkaa tuntuu mahassa...

FYI:
Kuulosuojaimet pakollisia: 80dBA
Tässä A tarkoittaa ääntä painotettuna korvan taajuusherkkyyskäyrän mukaan. "Päivittäisen melualtistuksen alempi toiminta-arvo on 80 dB ja ylempi toiminta-arvo on 85 dB. Päivittäinen melualtistus tarkoittaa A-painotettua äänitasoa, joka kahdeksan tunnin työpäivän aikana antaa saman altistuksen kuin altistava melu, mukaan lukien impulssimelu."
http://www.tyosuojelu.fi/fi/melu

Mitäs haastoitte hifisti-insinörtin :)
Viimeksi muokannut Griffin99, Pe Loka 03, 2014 22:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 Griffin '99 V6 3.0t aut. 375tkm. Sitten turbo antoi periksi...
Ostaisin 9-5 Griffinin jos olisi hyvä ja halpa!
Jäsen #7038
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: 9-5:n kaiutinkoot

Viesti Kirjoittaja Termos »

Pee kirjoitti: Sama muovi rinkula sieltä löytyy. Todistetusti vuosimalleista 99, 04, 06.
No näinhän se on. Itelle jäänyt muistikuva erilaisista adaptereista tuon sivun perusteella:
http://webshop.saabparts.com/en/produkt ... dio-outlet

No olihan siellä niitä erilaisia adaptereita takaoviin :mrgreen:

Katselin googgelin kuvahaulla noita KäXä:n asentamia Infinty Kappa 60.11cs - midbassoja ja nyt ymmärrän, että miten ne voivat osua ovipahveihin :)

Kuva
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Pee
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: 9-5:n kaiutinkoot

Viesti Kirjoittaja Pee »

No mut oli kuitenkin erilaisia :)

Aika jyhkeät midit 8O
Ei ihme että ei saa ovipahvia kiinni.

Nuo hertzit oli vain tuommoset ja rupes hakkaamaan pikkusenkin isommalla soitettaessa ovipahviin. Ulkoneva ripustus.
Dls:n rms6 meni sitten ihan heittämällä sisään ja ei päristele ovipahveihin.
http://www.fanaticaudio.com/wp-content/ ... 00x600.jpg
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Vastaa Viestiin