9-5 Aero Wagon koeajossa...

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6494
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

9-5T kirjoitti:Tarkoitin ettei minun autojeni ahtimien hajoaminen ole nakynyt oljytikusta.
Kuuntelin tuossa äsken ajellessani, että ahdin viheltää vähän, kun antaa hanaa... Kuuluuko Mitsusta yleensä vihellystä auton sisälle? 9-3:n Garretista ei ainakaan kuulunut yhtään mitään... Toivottavasti tilattu SID-näyttö tulee pian, jotta pääsen huoltoon tutkimaan tuota. Toivottavasti paikallisesta merkkihuollosta löytyy joku mekaanikko, joka on edes joskus nähnyt tuollaisen koneen :evil: Meinaan on miehet vähän vaihtuneet siinä putkassa viime aikoina...

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6494
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kun tästä minun Aero Wagonista näin paljon juttua saatiin aikaan, niin laitetaan nyt kuvakin autosta tähän ketjuun, kun komisario Frost oli auton Ellivuoressa kuvannut:

http://www.eikiinnosta.net/kuvat/kesata ... mage9.html

Eski
Griffin#01
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 21:33
Paikkakunta: Kuopio

...kuolausta...

Viesti Kirjoittaja Griffin#01 »

Siinä taas yksi perskuleen komia SAAB.
Eski kirjoitti:Hirschin paketit ovat hovikelpoisia ne saa muutoskatsastettua ja takuu säilyy. Haittapuolena sikamainen hinta.

Eski
Aikoinaan tuli laitettua uuteen Aeroon (automaatti) Hirschin 280/400 viritys. 4000 e töineen!

Silloin ei muutoskatsastuksesta tullut mitään, riittäviä papereita ei Hirsch kyennyt katsastajalle toimittamaan ja puolen vuoden odotuksen jälkeen annoin asian olla. Olisiko nyt tilanne muuttunut..?

Lähiaikoina viritän Griffinin Nordicilla. Natiivikoneen ohituskiihtyvyys on jo mitattu, palataan asiaan virin jälkeen. Nordicin sivuilla on video Griffinin steg2:sta (MY2001).
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6494
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Minulla oli keväällä koeajossa maahantuojan 9-5 Hirsch ja siinä ilmoitettiin rekisteriotteessa tehoksi 224kW eli 305hv. Eli kyllä ne ainakin nykyään saa muutoskatsastettua. Siitähän se Aero Wagon kuume sitten lähti nousuun 8)

Eski
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

Eski kirjoitti:Minulla oli keväällä koeajossa maahantuojan 9-5 Hirsch ja siinä ilmoitettiin rekisteriotteessa tehoksi 224kW eli 305hv. Eli kyllä ne ainakin nykyään saa muutoskatsastettua. Siitähän se Aero Wagon kuume sitten lähti nousuun 8)
Mitä tästä opimme ? Ei kannata koeajaa autoja huvikseen (tai edes lehtijuttua varten), tulee kalliiksi :D :D :D
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6494
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Elämä on. Kyllä tuolla Aero Wagonilla silti kelpaa ajella. Jotkut ostaa 25000 euron Rolexeja ja minkkiturkkeja, mitä minä en ymmärrä, mutta kyllä hyvästä autosta sen verran voi maksaa 8) Sen verran saabisti olen, että vaikka voittaisin lotossa muutaman miljoonan, niin ostaisin silti Saabeja, en Ferraria saati Mersua, kuten lottovoittajat yleensä. Mielummin 10 erilaista Saabia kuin yksi Ferrari :D

Eski
Hirschman
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ma Touko 17, 2004 18:56
Paikkakunta: Uusimaa

Re: ...kuolausta...

Viesti Kirjoittaja Hirschman »

pulkkane kirjoitti:Siinä taas yksi perskuleen komia SAAB.
Eski kirjoitti:Hirschin paketit ovat hovikelpoisia ne saa muutoskatsastettua ja takuu säilyy. Haittapuolena sikamainen hinta.

Eski
Aikoinaan tuli laitettua uuteen Aeroon (automaatti) Hirschin 280/400 viritys. 4000 e töineen!

Silloin ei muutoskatsastuksesta tullut mitään, riittäviä papereita ei Hirsch kyennyt katsastajalle toimittamaan ja puolen vuoden odotuksen jälkeen annoin asian olla. Olisiko nyt tilanne muuttunut..?

Lähiaikoina viritän Griffinin Nordicilla. Natiivikoneen ohituskiihtyvyys on jo mitattu, palataan asiaan virin jälkeen. Nordicin sivuilla on video Griffinin steg2:sta (MY2001).
Hommasin vastaavan Hirsch Saabin viime vuonna (vm 2005). Autoa ei oltu muutoskatsastettu, kun sain sen. Pyysin auton myynnyttä liikettä hoitamaan asian kuntoon ja se hoitui hyvin. EU-normien mukaiset kulutuslukemat muuten pomppasivat melkoisesti verrattuna perus Aeroon. Muistaakseni keskikulutus oli 12,2 litraa. Kannattaa kyllä toi muutoskatsastus hoitaa kuntoon, sillä auton myyminen on paljon helpompaa, kun on 'paperit ajan tasalla, jos sitä nyt ylipäätänsä haluaa myydä pois :D .
jarip
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Su Heinä 13, 2003 13:53

Viesti Kirjoittaja jarip »

Eski kirjoitti:Hirschin paketit ovat hovikelpoisia ne saa muutoskatsastettua ja takuu säilyy. Haittapuolena sikamainen hinta.
Mistä Hirschin sarjoja saa Suomesta asennettuna siten, että takuu säilyy? Kyselin jossain vaiheessa Länsiautolta, mutta siellä myytiin vain Nordicin sarjoja.

Kysyin virityssarjoista myös Saab.fi:stä aiemmin tänä vuonna ja vastaus oli:
GM Finland Oy, Saab Asiakaspalvelu, Katja Näsänen kirjoitti:Saabin takuu säilyy vain silloin kun käytetään alkuperäistä virityssarjaa.
Hintatiedustelut asennettuna pitää kysyä valtuutetulta Saab Korjaamolta.
Yllä oleva "alkuperäinen" viitannee Saabin omaa sarjaan, mutta tämä ei ilmeiseti pidä paikkaansa. Itsellä on 2.0T (Saabin oma 185hv sarja), mutta se ei enää oikein tunnu miltään. Eipä Hirschilläkään tosin ole kuin 210HP/320Nm tarjolla.
Viimeksi muokannut jarip, Ti Heinä 25, 2006 11:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

jarip kirjoitti: Mistä Hirschin sarjoja saa Suomesta asennettuna siten, että takuu säilyy? Kyselin jossain vaiheessa Länsiautolta, mutta siellä myytiin vain Nordicin sarjoja.
Kysyin virityssarjoista myös Saab.fi:stä aiemmin tänä vuonna ja vastaus oli:
GM Finland Oy, Saab Asiakaspalvelu, Katja Näsänen kirjoitti:Saabin takuu säilyy vain silloin kun käytetään alkuperäistä virityssarjaa.
Hintatiedustelut asennettuna pitää kysyä valtuutetulta Saab Korjaamolta.
Tilanne on varmaan muuttunut, sillä tänään GM:n asiakaspalvelu vastasi:
GM Finland Oy, Saab Asiakaspalvelu kirjoitti: Hirsch on ainoa Saabin valtuuttama viritystuotteiden valmistaja. Hirsch-virityssarjat ovat saativilla periaatteessa kaikista Saab-liikkeistä. Espoon Länsiautossa ainakin Herra XXX on käsitellyt Hirsch-tilauksia. Takuu Hirschin osalta toimii siten, että Hirsch-antaa takuun omille osilleen ja jos ne asennetaan valtuutetussa Saab liikkeessä säilyy auton takuu muuttamattomien osien osalta.
jarip kirjoitti:Eipä Hirschilläkään tosin ole kuin 210HP/320Nm tarjolla.
Hirschiltä löytyy tuo mainittu 220HP/360 sarja 2.3t-koneeseen.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6494
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Aero Wagon kävi merkkihuollossa takuukorjauksessa. Vaihdettiin SID-näyttö, tasapainottettiin renkaat (kaikissa ihan sairaasti heittoa, ravistus/vapina loppui) ja korjattiin taustapeili (peilin jalan kiinnitysruuvit olivat korkanneet). Sehän näytti ihan tekniseltä apraatilta tuollainen autom. himmentyvä peili sisältä. Todettiin myös ahdinvika, eli öljyä oli coolerissakin jo aika reippaasti. Myyjäliikkeeseen lähtee tieto kirjallisena, että ahdin valskaa ja yritetään saada uusi puhallin takuuseen. Kaveri sanoi, että menee läppäkotelokin pilalle, jos sitä tuohon tapaan öljyllä voitelee ja tietenkin kone karstoittuu pahasti...

Mekaanikko sanoi mustista öljyistä, että hyvät öljyt mustuvat kun pesevät karstan pois. Mobilin öljyt pysyvät kirkkaana, mutta kone karstaantuu ja mustuu. Käyttävät Saab-huollossa nykyään Shellin öljyä.

Takapuslien vaihtajille tiedoksi, että osaava mies vaihtaa ne puslat tunnissa. Että ei siitä hommasta 800 euroa kannata maksaa :lol: Minun Aerossa oli puslat kunnossa.

Eski
9-5 Nordic
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja 9-5 Nordic »

luulis et kulkupuolella tuntuisi jo selvästi toi ahdinvika. Eikös se niin ollu että toinen auto, jota koeajoit oli selkeesti ripeempi.

9-5 Nordic
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Samaa mieltä 9-5T:n kanssa, vaikkei niin valtavaa ajokokemusta saabeista olekaan kuin hänellä.. Mobilit tuntuvat erittäin peseviltä öljyiltä, mustuvat aika nopeasti, etenkin kun vaihtumata jää 1.5-2 litraa.

9-5:ssä on tällä hetkellä Mobilin Super Synt S:t, noilla ajetaan about 5tkm ja sitten siirrytään 0w-40 Mobilin ykköseen joka vaihtuu sitten 7-10tkm:n välein, riippuen öljyn mustuusasteesta. Muunmerkkisiä öljyjä en arvaa kokeilla.
Oletkos Eski tarkistanut että se huohotuspuoli on varmasti auki, ja että takaiskuventtiili ei falskaa, ettei em. syiden vuoksi puske öljyä turbon läpi?

Meinasko korjaaja että kaikki takapuslat saisi tunnissa vaihdettua, osa näyttäisi olevan vähän työläämmät askarrella? Tossa meidänkin 9-5:ssä on puslat kunnossa, minkälaisissa olosuhteissa ajettaessa noita puslia on ylipäätään mennyt, luulisi että esm. mukulakivikadut söisivät niitä?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6494
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kuten aiemmin kirjoitin, minulla on Mobilit pysyneet aina kirkkaana 9-3:ssa ja 900 Aerossa. Ikinä ei ole noin mustia öljyjä ollut, kuin nyt on tuossa Wagonissa vajaat 9K ajetut rasvat.

Perstuntuma oli, että se Porvoon Aero Wagon kulki paremmin, mutta vaikea sanoa. Ei tuokaan kovin kesyltä tuntunut, kun huollosta tullessa ohitin yhden linja-auton. Kånalassa oli vähän huono revitellä vilkkaassa liikenteessä :lol:

En ole vielä itse tarkastanut mitään, koska autossa on myyjäliikkeen takuu. Luulen, että asia tutkitaan ensin vähän perusteellisemmin ennen kuin ahdin vaihdetaan. Huohotinletkuissa ainakaan ei ole mönjää.

Soitin myös Olarin Länsiautoon, jossa autoa on enimmäkseen huollettu. Olihan sinne jo uusittu taka-akseliston puslat, hammastanko, takajouset, vesipumppu ja tehty tasapainoketjuremontti. Aika helvetisti on tuota remonttia tehty...

Eski
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Hyvä vaan kun on noinkin paljon remontoitu :wink: Kannattaisi varmaankin vaihtaa yhden ylimääräisen kerran öljyt, tai sitten käyttää Forte-pesussa. Nuo B2x5:t sotkevat öljynsä aika hanakasti. Mutta tarkista nyt ainakin se takaiskuventtiili, T7 kuulemma rikkoo niitä, kaiketi jotain painepiikkejä tulee nopeammin kuin T5:ssä, tai jotain sellaista olin lukevani sieltä Angry Kitchen -sivuilta ruotsiksi :roll:

Mites muuten ajotyyli vaikuttaa koneen karstoittumiseen, meidän 9-5:lla on ajettu Milanon ruuhkissa ja edellinen omistaja ei käyttänyt kuulemma motareita paljoakaan, eli käytännössä ruuhka-ajoa pikkuteillä = kone karstassa ja kytkin loppu.
Eli pitääkö tuolle antaa kunnolla monoa että pysyy karstat poissa, sopiiko kysäistä että milläs tyylillä esim. 9-5T ajelee kun olet saanut koneet pysymään puhtaana?
Auton kenkiminen ei sinänsä tuottaisi ongelmaa jos siitä olisi todistetusti vielä hyötyäkin :wink:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6494
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tasapainoketjuremontti ja huohotinhässäkkä on yleisin juuri 2.3-litraisessa automaatissa. Syyksi on päätelty se, että automaatti pyörittää konetta alhaisemmilla kierroksilla, jolloin öljynlämpötilat ja -paineet ovat alhaisemmat kuin manuaalivaihteisessa, etenkin jos ajetaan vain lyhyttä matkaa ja kaupunkiajoa. Automaatilla kierrokset tosiaan pyörii jopa alle 1500 rpm tasaisessa ajossa. Kaupunkiajossa kannattaa ajaa kolmonen pykälässä ei D:llä. Juttelin erään Saab-huollossa työskentelvän hepun kanssa asiasta ja hän sanoi, että koneelle PITÄÄ antaa kunnolla kenkää välillä. Ja automaattihan kyllä sitten kierrättää konetta aina rajoittajan nurkille, kun vetää kickdownit ja pitää nilkan suorana loppuun saakka :lol:

Meinasin jo teettää tänään tuohon Forte-pesun ja öljynvaihdon omaan piikkiin, mutta katsotaan nyt ensin tuo ahdinhomma...

Mistähän se takaiskuventtiili löytyy?

Eski
Vastaa Viestiin