Jälkiasennusxenoneista?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
2.2TiD

Viesti Kirjoittaja 2.2TiD »

Katos vaan, hyvä kuva.

Ilmeisesti tuossa kuvassa toinen valo on jo xenon ja toinen vielä halogeeni.

Kohtuu suurelta tuossa kuvassa ainakin ero näyttää...

Kehtaisko joku aidoilla xenoneilla ajeleva räpätä vastaavan kuvan niin vois vähän verrata tuota valokuvion yläreunaa ja sen terävyyttä?
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

2.2TiD kirjoitti:Katos vaan, hyvä kuva.

Ilmeisesti tuossa kuvassa toinen valo on jo xenon ja toinen vielä halogeeni.

Kohtuu suurelta tuossa kuvassa ainakin ero näyttää...

Kehtaisko joku aidoilla xenoneilla ajeleva räpätä vastaavan kuvan niin vois vähän verrata tuota valokuvion yläreunaa ja sen terävyyttä?
Nyt on hetken saabin org.xenoneilla ajettu ja en nyt niitä kauheasti lähtisi kehumaan.

Odotukset oli ehkä liian kovat.

Pojan vm. -98 9-5.nen missä on uudehkot umpionlasit on valoiltaan yhtä hyvä tai parempi kuin toi 2004:nen xenoneilla.

Voi olla että omassani on alkuperäiset polttimot ?? mutta noilla xenon poltimoiden hinnoilla en vaihda huvikseni polttimoita.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
JouniH
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 15:55
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja JouniH »

Voi olla että omassani on alkuperäiset polttimot ??
Todennäköisesti on jos tuntuu, että ne on samanlaiset ku halogen valot. Xenon lamppuhan ei varsinaisesti pala kokonaan. Vaan se hiipuu ajan kanssa niin, että autolla ajava ei välttämättä huomaa valotehon huonontumista.

Paljon kuulee ihmisten puhuvan, että kuin kalliit xenon polttimot on, mutta jos ne kestää noin 100 000km ja sen jälkeenki ne palaa samalla kirkaudella kuin halogen niin saa siihen muutamat H7 ostaa. :)
Audi A4 2.0TFSIq
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Noniin, tänään töitten jälkeen olisi tuota AMP:n sarjaa tarkoitus alkaa bi-xenon-autooni pitkien H7:n tilalle asentelemaan. Pelkääjän puolen ballasti mahtuu tuulettimen ja maskin väliin ja kuskin puoleisen ajattelin laittaa pulteilla kiinni akkukoteloon. Siis teen siihen pari reikää ja pulttaan ulkopuolelle kiinni.

Aika ahdasta lampunvaihtoa muuten 9-5:ssä verrattuna tonnariin, joutuu jopa imutorven ottamaan irti 8O

Ensi viikolla on pohjoisen reissu, joten sinne kaivataan yötä myöden ajoon lisää valotehoa :D

Raportoin toiminnasta jahka lamput ovat paikoillaan :wink:
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tämän ketjun sivulta 3 löytyy kuvia sellaisesta ballastien sijoittelusta jossa ei tarvinnut porata yhtään reikää.

Eski
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Mimmi kirjoitti:Hankkimalla ballastit, jotka vievät saman verran virtaa.
Halpiksissa on tyypillisesti ballastien välillä eroja virrankulutuksessa.

Toinen vaihtoehto on ranettaa valojenvalvontarele.
Tuo voisi onnistua jos molempiin ballasteihin menisi heräte virrat H4-kannoista. Mulla kun on sellaisen halpis sarja jossa heräte menee siihen virta boxiin eikä ballasteihin joten tuon vaihtoehdon voi unohtaa.

Jos haluan tuon kuntoon niin ensimmäisenä tulee miteleen että mun pitäisi mitata paljonko se virtaboxin heräte vie virtaa ja ja rakentaa samantehoinen vastus toisen puolen H4-kantaan. Mitäs tuo valovalvontareleen muutos käytännössä tarkoittaa? Mitä veikkaat onko se helpompi homma kun tuo oikean kokoisen vastuksen rakentaminen?
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

2.3i-16 kirjoitti:Noniin, tänään töitten jälkeen olisi tuota AMP:n sarjaa tarkoitus alkaa bi-xenon-autooni pitkien H7:n tilalle asentelemaan. Pelkääjän puolen ballasti mahtuu tuulettimen ja maskin väliin ja kuskin puoleisen ajattelin laittaa pulteilla kiinni akkukoteloon. Siis teen siihen pari reikää ja pulttaan ulkopuolelle kiinni.

Aika ahdasta lampunvaihtoa muuten 9-5:ssä verrattuna tonnariin, joutuu jopa imutorven ottamaan irti 8O

Ensi viikolla on pohjoisen reissu, joten sinne kaivataan yötä myöden ajoon lisää valotehoa :D

Raportoin toiminnasta jahka lamput ovat paikoillaan :wink:

Noniin, nyt on AMP:n sarja paikallaan ja hyvin pelaa!


Alun kirkastumisenkin aikana valot ovat jo yhtä tehokkaat kuin alkuperäinen bixenon+H7-yhdistelmä, joten tuo xenonin hitaampi kirkastuminen ei todellakaan käytännössä haittaa yhtään mitään.

Kun toinen xenon oli vasta paikallaan ja laitoin pitkät päälle, auton oma H7 näytti lähuinnä tuikulta.

Raportoin vielä lisää kunhan pääsen kunnolla tien päälle valojen kanssa :D
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

2.3i-16 kirjoitti:Noniin, nyt on AMP:n sarja paikallaan ja hyvin pelaa!


Kun toinen xenon oli vasta paikallaan ja laitoin pitkät päälle, auton oma H7 näytti lähuinnä tuikulta.

Raportoin vielä lisää kunhan pääsen kunnolla tien päälle valojen kanssa :D
Sama setti meni paikalleen, 30min meni, josta ballastien paikan hakua 20min. Lopulta päädyin laittamaan ne heti umpioiden taakse, irrottamaan ne joutuu lampun vaihtoa varten mutta toivottavasti noita ei nyt tarvi heti vaihtaa.

Varsin lupaavalta vaikuttaa valoteho, täytynee huomenna tutkia tarkemmin parin kuvan kera.
BMW 320dA Coupe LCI
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

2.3i-16 kirjoitti:
2.3i-16 kirjoitti:Noniin, tänään töitten jälkeen olisi tuota AMP:n sarjaa tarkoitus alkaa bi-xenon-autooni pitkien H7:n tilalle asentelemaan. Pelkääjän puolen ballasti mahtuu tuulettimen ja maskin väliin ja kuskin puoleisen ajattelin laittaa pulteilla kiinni akkukoteloon. Siis teen siihen pari reikää ja pulttaan ulkopuolelle kiinni.

Aika ahdasta lampunvaihtoa muuten 9-5:ssä verrattuna tonnariin, joutuu jopa imutorven ottamaan irti 8O

Ensi viikolla on pohjoisen reissu, joten sinne kaivataan yötä myöden ajoon lisää valotehoa :D

Raportoin toiminnasta jahka lamput ovat paikoillaan :wink:

Noniin, nyt on AMP:n sarja paikallaan ja hyvin pelaa!


Alun kirkastumisenkin aikana valot ovat jo yhtä tehokkaat kuin alkuperäinen bixenon+H7-yhdistelmä, joten tuo xenonin hitaampi kirkastuminen ei todellakaan käytännössä haittaa yhtään mitään.

Kun toinen xenon oli vasta paikallaan ja laitoin pitkät päälle, auton oma H7 näytti lähuinnä tuikulta.

Raportoin vielä lisää kunhan pääsen kunnolla tien päälle valojen kanssa :D
Lainaanpa taas itseäni :D

Nyt kun pitempi rupeama pimeää maantietä on alla niin en voi muutakuin kehua noita xenoneita myös pitkissä. Tosin omassani on orkkis-bixenonit, joten pitkien AMP:n xenonien noin 5 sek syttymisaika ei häiritse yhtään.

Tuo paljon parjattu syttymisaika on sitä lyhempi, mitä lyhyemmän aikaa joutuu pitämään pitkiä pois päältä. Esimerkiksi jos vastaan tulee vaikkapa kolmen auton letka, syttyvät valot täyteen kirkkauteensa heti. Jos taas joutuu ottamaan pitkät pois pidemmäksi aikaa, vaikkapa taajaman ajaksi, syttymisaika on pidempi.

Keskiviikkona yöajoa pohjoiseen, joten luulisin, että silloin viimeistään paljastuvat ärsyttävätkin puolet, jos niitä on :P
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
2.2TiD

Viesti Kirjoittaja 2.2TiD »

Tarvike-xenonit on paikallaan ja enpä olisi uskonut että ero on noin suuri halogeenin ja xenonin välillä.

Eroa voisi kuvata tilanteella, jossa toisessa umpiossa palaisi vaan parkkipolttimo mutta toisen umpion valo olisi kunnossa. Piti oikeasti todella läheltä käydä tarkistamassa lyhyiden polttimoiden toimivuus sen jälkeen kun olin vaihtanut pitkät xenoneiksi.

Päädyin toistaiseksi laittamaan xenonit pitkien tilalle mutta pitänee jossakin vaiheessa kokeilla niitä myös lyhyiden tilalle, koska lyhyillähän sitä yleensä ajetaan.
Hiukan mietityttää kyllä vastaantulijoiden reaktio, jos on tuplana xenonit keulalla... 8O

Kokeilin tuota xenonia myös lyhyen tilalle ja totesin että mitään ilmoitusta palaneesta ajovalopolttimosta ei SIDin näyttöön ilmestynyt. Liekö sitten noissa sarjoissa eroja...

Ballateille löytyi helposti paikat ilman mitään porailuja. Hiukan sorminäppäryyttä homma vaati, mutta ei paha rasti ollenkaan ja lopputulos oli kyllä pienen vaivan arvoinen.
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

valtteri kirjoitti:
2.2TiD kirjoitti:Katos vaan, hyvä kuva.

Ilmeisesti tuossa kuvassa toinen valo on jo xenon ja toinen vielä halogeeni.

Kohtuu suurelta tuossa kuvassa ainakin ero näyttää...

Kehtaisko joku aidoilla xenoneilla ajeleva räpätä vastaavan kuvan niin vois vähän verrata tuota valokuvion yläreunaa ja sen terävyyttä?
Nyt on hetken saabin org.xenoneilla ajettu ja en nyt niitä kauheasti lähtisi kehumaan.

Odotukset oli ehkä liian kovat.

Pojan vm. -98 9-5.nen missä on uudehkot umpionlasit on valoiltaan yhtä hyvä tai parempi kuin toi 2004:nen xenoneilla.

Voi olla että omassani on alkuperäiset polttimot ?? mutta noilla xenon poltimoiden hinnoilla en vaihda huvikseni polttimoita.
Vanhat polttimot. Xenoneita ei saisi ajaa loppuun vaan vaihtaa aikaisemmin. Eikä ne polttimot ole niin kalliita suhteessa hyötyyn.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
MattiR
"Turbo"
Viestit: 269
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MattiR »

Oma kokemukseni on se, että nimenomaan 02-05-mallisen ysivitosen xenonit ovat parasta mitä vakioautoihin rahalla saa, mm. selvästi paremmat kuin viimeisimmän facelift-mallin valot. Lyhyet valot eivät ole sen kummemmat kuin 98-01 halogeenit, mutta pitkät ovat mielestäni paremmat kuin edellisen mallin valot (valokeila on ainakin leveämpi ja korkeampi) - jotka nekin olivat parhaat mitä rahalla silloin sai henkilöautoon. Tämä siis oma mielipiteeni.

9-5T: mitä xenon-lisäpitkiä suosittelet 07-malliseen, bi-xenoneillakin varustettuun sellaiseen saanee laittaa laillisesti lisäpitkät?
2.2TiD

Viesti Kirjoittaja 2.2TiD »

Vaihdoin sitte kuitenkin xenonit lyhkäsien tilalle. Tuo syttymisviive kylmille xenoneille ei ole kovinkaan pitkä (jotta se häiritsisi) ehkä noin 5 s. mutta koska lyhyitä kuitenkin enemmän tulee käytettyä niin parempi lyhyiden tilalle.

Toisekseen kontrasti pitkien xenonien ja lyhyiden halogeenien välillä oli niin raju että turvallisempi näin päin. 8)
2.2TiD

Viesti Kirjoittaja 2.2TiD »

Voipihan se olla että sitä 5 sekunnin jälkeen tapahtuvaa kirkastumista ei silmä enää niin helposti havaitse...
Lämmin polttimo kyllä rävähtää samantien kirkkaaksi (silmämääräisesti tarkasteluna).

Pistin pitkiksi Phillipsin +80% extremet ettei ero olisi ihan niin dramaattinen kuin vakioilla. Lyhyet xenonit ja nuo halogeenit ovat mukavan näköinen yhdistelmä silmälle (ainakin ratin takaa katsottuna). Kirkkaan valon päälle heijastuu lämpimän kellertävää valoa ja tuo kontrasti on ainakin minusta hyvän näköinen yhdistelmä.

tuunausta se on tämäkin... :)
TjK
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 12:43
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TjK »

Aiheeseen liittyen.. Nyt on originaalit xenon-umpiot hommattuna ruotsin puolella, kattoo nyt koska ja miten saan ne serkkupojalta tänne suomen puolelle. Sitten pitää alkaa tarkastelemaan lähemmin niiden virittelyä paikalleen. Paketissa tulee mukana originaaliballastit ja jotain muuta hilpettä.
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Vastaa Viestiin