Vertailua 9000 vs 9-5 !

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Lienee aika luonnollista että vanhassa autossa on enemmän vikoja kuin uudessa. Ihan bränikässä tuskin on yhtään ainoata vikaa. Olisi kiva kuulla onko vm.00-vaikkapa 06 välillä oikeasti vaihdettu jotain osia kestävämpiin esim. alustassa.
Myös jarruvalokytkin on vaihdettu minun 9-5:stä. Lisäjarruvaloon pääsi vettä ja ce herja tuli jarrupolkimen kytkimestä ja nykytyylin mukaanhan merkkikorjaamossa vaihdetaan sen syvällisempiä miettimättä se osa josta herja tulee. On se vaan hyvä että valon nimi on CHECK engine eikä esim. CHANGE engine. :D
Vertailu on helppoa kun molemmat autot on koko ajan käytössä. Silloin aika ei pääse kultaamaan muistoja.
00 aero wagon on ollut minulla vuodesta -04, ostaessa mittarissa oli 70tkm
-95 9000 on ollut vuodesta -99 ostaessa mittarissa oli 70tkm.
Nyt 9-5:ssa on 136tkm ja tonnarissa n.150tkm.
9000CS 2,3
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Saappi Kuski kirjoitti:00 aero wagon on ollut minulla vuodesta -04, ostaessa mittarissa oli 70tkm -95 9000 on ollut vuodesta -99 ostaessa mittarissa oli 70tkm.
Nyt 9-5:ssa on 136tkm ja tonnarissa n.150tkm.
Eli 9000:nen loppupään malli ja 9-5:nen alkupään malli. 9-5 alustaan ei ole tehty muutoksia ja puslia hajoaa n. 100 000 välein. Uretaani puslat kestävät paremmin. Täällä palstalla kirjoittaa useampi M2000 9-5 Aeron omistaja jolla ollut paljon ongelmia autonsa kanssa. Haulla lisää aiheesta. Itselläni oli 2002 Aero ja siinä oli myöskin riittävästi korjattavaa. Nykyiseen olen teettänyt perus huollot, mittarissa reilut 60 000KM ja olen ollut erittäin tyytyväinen. (alustana Hirsch:n madalusjouset ja Konin iskarit + uretaanit, sillä perus puslat +jäykkä alkusta + iso pyörät eivät kestä)
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

eklunto1 kirjoitti: Eli 9000:nen loppupään malli ja 9-5:nen alkupään malli. 9-5 alustaan ei ole tehty muutoksia ja puslia hajoaa n. 100 000 välein. Uretaani puslat kestävät paremmin. Täällä palstalla kirjoittaa useampi M2000 9-5 Aeron omistaja jolla ollut paljon ongelmia autonsa kanssa. Haulla lisää aiheesta. Itselläni oli 2002 Aero ja siinä oli myöskin riittävästi korjattavaa. Nykyiseen olen teettänyt perus huollot, mittarissa reilut 60 000KM ja olen ollut erittäin tyytyväinen. (alustana Hirsch:n madalusjouset ja Konin iskarit + uretaanit, sillä perus puslat +jäykkä alkusta + iso pyörät eivät kestä)
Näinhän se on ja on se niinkin että autoissa on yksilöitä. Ja suunnilleen kaikilla muillakin merkeillä laatukehitys on ollut samanlaista. Karmeampiakin juttuja kuulee mersuista ja volvoistakin. Näitä vaan on hyvä verrata kun ne on olleet minulla saman verran vanhoista/ajetuista lähtien samanlaisessa käytössä. Ei tämä varmaan mikään yllätys eikä erikoistapaus ole sinänsä, kuvastaa vaan sitä samaa mikä on nähtävissä 1990-2000 luvun laitteista oli sitten kysessä jääkaapit pölynimurit tai mitkä vaan niin elinikä laitteilla on puoliintunut ja remontteja tehdään jo takuuaikana. Hyvin tuon kanssa nyt tuossa pärjää kun on metri lunta päällä ja ajaa sillä kerran 2 viikossa kun tarvii kuljettaa suksia rinteisiin :D
9000CS 2,3
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

jännä seurata kumpi auto voittaa tämän vertailu/kilpailun. kummankaan auton kanssa ei ole ongelmia jos vain työkalut pysyy kädessä? huomenna saa aloittaa työt audin 2.7 biturbo - koneen kanssa joka savuttaa ja tiputtaa öljyä ja ei vedä jne. ja siinä on kilometrejä vasta n.100tkm. en moiti saabia sitten ollenkaan, paras auto tiellä millä koskaan olen olen ajanut (hintaansa ja muihin seikkoihin vedoten) ja on se vaan kumma että merkki ei vaihdu vaikka mikä olisi? varaosia saa uusia ja jokaikinen osa autossa on kuluva osa. tuulilasi,sisusta,moottori,alusta jne. näin se vaan on. jopa minä ymmärrän sen.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3458
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Taitaa tulla tasapeli - tänään olen osallistunut neljän auton korjaukseen. Kaksi tonnaria ja kaksi 9-5:sta.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

Tasapeli olisi voitto tonnarille :)
Sitä oikeaa etsiessä...
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3229
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja viggen »

Ostin 9000 CDi 2.3 uutena -90vm. ajettiin sillä sitten 12 vuotta, viimeiset kuusi vuotta kakkosautona. Tykkäsin kyllä tästä autosta tilojen puolesta ja asuntovaunun veturina se oli yli 50tkm. Vikoja oli kylläkin vähän liikaa, ovet ja takasivut listan alapuolelta maalattiin takuseen parin vuoden sisällä, etupään osat kahdesti uusiksi ja ketjuremontti koneeseen ennen 90tkm. Uusia moottoria että saa lasit ylös ja alas, avaimia, lukkoja, kaapelisarjoja takaluukulle, iskareita, jarrulevyjä ja tietenkin kytkin öljyt kuskin jaloille. Ovet ruostekorjattiin 90tkm kohdalla uudestaan. Luovutin lopussa sen kaverille joka jaksoi hitsata sen kuntoon, huom. autolla oli ajettu silloin 150tkm. Tämä auto romutettiin vasta viime kesänä. Toinen tonnarini oli CSE Aero -96vm. ajoin sillä vajaat kaksi vuotta, vain yksi ainut sähkövika koko aikana 60tkm mennessä.
Nykyinen 9-5 ollut käytössä kymmenvuotta, joitakin vikoja on ollut, mutta olen tyytyväisempi 9-5, jos vertaa tonnariin. Ei ole ruostevikojen kanssa tarvinnu taistella ja muutenkin 9-5 on ikäisekseen ihan ok menopeli.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja Ässä »

9-5T kirjoitti:9-5:ssa ei tarvitse pakkasella ajonaikana raapia etu sivuikkunoita jäästä sisäpuolelta kuten tonnarissa.
Tonnarissa ei koskaan tarvinnut, femmassa piti taas tänään :(
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

Ässä kirjoitti:
9-5T kirjoitti:9-5:ssa ei tarvitse pakkasella ajonaikana raapia etu sivuikkunoita jäästä sisäpuolelta kuten tonnarissa.
Tonnarissa ei koskaan tarvinnut, femmassa piti taas tänään :(
Auto talliin yöksi, kaikki matot pois, lohko paikalleen ja sisätilan puhallin täysille. Jos löytyy kaksi puhallinta niin toinen takatilaan. Pari ikkunaa vähän raolleen ja kotiin. Aamulla kuumaan/kuivaan autoon matot paikalleen, eikä jäädy ikkunat sisältä vähään aikaan.
Sitä oikeaa etsiessä...
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Saappi Kuski kirjoitti:Ei tämä varmaan mikään yllätys eikä erikoistapaus ole sinänsä, kuvastaa vaan sitä samaa mikä on nähtävissä 1990-2000 luvun laitteista oli sitten kysessä jääkaapit pölynimurit tai mitkä vaan niin elinikä laitteilla on puoliintunut ja remontteja tehdään jo takuuaikana. Hyvin tuon kanssa nyt tuossa pärjää kun on metri lunta päällä ja ajaa sillä kerran 2 viikossa kun tarvii kuljettaa suksia rinteisiin :D
Kodinkoneissa on onneksi mahdollisuus ostaa kunnollista laatua, nimittäin valitsemalla Miele.

Sanoisin, että hyvin suuri merkitys on sillä mistä kohtaa mallisarjaa auto on kotoisin. Esimerkkinä vaikkapa -97 9000, jossa kaikki lastentaudit on aivan varmasti korjattu ja toiseksi vaikkapa huohotinvikainen MY -->04 femma.

Meikäläisellä myös molemmat autot ollut, kyllä 9-5:n alustasuunnittelun huomaa välittömästi olevan ihan eri vuosikymmeneltä kuin tonnarin. Esimerkiksi vetopidossa samankokoisilla gummeilla on eroa femman hyväksi.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja Ässä »

9-5T kirjoitti:Eikö ole helpompaa laittaa tallin ACC paneelista 28c ja puhallus täysille manuaalisesti.
Tonnarin jää ei liittynyt autoon jääneeseen kosteuteen.
Vielä helpompaa olisi lähtiessä käyttää sisäkierto päällä ja pois, mutta tänään unohdin.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=93276
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
siili69
"Turbo"
Viestit: 271
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2005 12:08
Paikkakunta: Pori

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja siili69 »

2.3i-16 kirjoitti:Kodinkoneissa on onneksi mahdollisuus ostaa kunnollista laatua, nimittäin valitsemalla Miele.
Näin meilläkin on ajateltu, joten oli melkoinen pettymys huomata, että jääkaapin kahvan sarana/palautusjousi laukesi alle kahden vuoden.

No, tyyppivika ja myyjä hoiti tuon asiallisesti. Toivottavasti ei tule vakavampia vikoja.
jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

Eikö ole helpompaa laittaa tallin ACC paneelista 28c ja puhallus täysille manuaalisesti.
Tonnarin jää ei liittynyt autoon jääneeseen kosteuteen.

Siis auto käyntiin yöksi ?? Mikä ihmeen "viisas" insinööriratkaisu tuo sisäilman kierto oikein on ? Muistelen viimeisen tonnarin käyttäytyvän samalla tavalla, kun pakkasta oli -15-16c ja autossa 3 aikuista. Ihmettelin silloin moista huurtumista, ja ilmastoinnin toimivuus tarkastettiin. Mutta ihme ja kumma, kun kuivatin auton sisältä hyvin ei enää huurtunut. En ymmärrä...
Sitä oikeaa etsiessä...
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

siili69 kirjoitti:
2.3i-16 kirjoitti:Kodinkoneissa on onneksi mahdollisuus ostaa kunnollista laatua, nimittäin valitsemalla Miele.
Näin meilläkin on ajateltu, joten oli melkoinen pettymys huomata, että jääkaapin kahvan sarana/palautusjousi laukesi alle kahden vuoden.

No, tyyppivika ja myyjä hoiti tuon asiallisesti. Toivottavasti ei tule vakavampia vikoja.
Meillä hajosi jääkaappi eka kerran takuuaikana, lopetti jäähdyttämästä. Pari vuotta siitä niin valo välkkyy ja naksuu koko kaappi. Heti nyt sen perään oven sarana on paskana alapäästä. Ovi ei pysy auki eikä meinaa mennä kiinni.
Ja merkki on ROSENLEW. Varokaa sitä.

Mielen imuri tuntuu laadukkaalta. Boschin imurista käytiinkin jo aika surullista jutustelua toisessa ketjussa.
9000CS 2,3
jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

9-5T kirjoitti:Ei autoa käymään yöksi, vaan tallin ACC kuivaamaan tai lämmittämään.
Mitä tarkoittaa "tallin ACC" ?
Sitä oikeaa etsiessä...
Vastaa Viestiin