B205E viritys vinkit

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Avatar
OlliHarju
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2022 13:39
Paikkakunta: Pomarkku

Re: B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja OlliHarju »

https://hirschmann-koxha.de/en/informations/downloads/


Kappas, internetin syövereistä löytyykin oikeasti melko paljon tietoa 8)

Jos haluaa tehdä kiinteän yhteyden obd pistokkeelta p-bus väylälle niin pitää katsoa tarkkaan mistä sen väylän haaroittaa koska se riippuu onko autossa, TCS, ESP, vai ilman ed.mainittuja järjestelmiä. Näihin löytyy eritellyt ohjeet yllä olevan linkin kautta.

Eli käsittääkseni jos kyseisen kytkennän tekee niin sitten pitäisi pystyä lawicella flashailemaan?ja vielä suht luotettavasti.
2005 9-5 2.0T Käyttis
2000 9-3 2.0i Odottelee parempia aikoja
2002 9-5 2.0t Varaosarakkine
Ex: 2003 9-5 2.3t
Avatar
OlliHarju
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2022 13:39
Paikkakunta: Pomarkku

Re: B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja OlliHarju »

Tänään hain postista downpipen pätkät ja on komiaa rosteria, taisin ehkä jopa tilata liian monta pätkää :D

Ja ei, en unohtanut tilata lambdan muttereita :)
2005 9-5 2.0T Käyttis
2000 9-3 2.0i Odottelee parempia aikoja
2002 9-5 2.0t Varaosarakkine
Ex: 2003 9-5 2.3t
Avatar
OlliHarju
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2022 13:39
Paikkakunta: Pomarkku

Re: B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja OlliHarju »

Tänään kerkesin sovittamaan poikkituen kiinnityslevyn prototyyppiä paikalleen, pari parannusta tarvii tehdä ja sitten lähtee tilaukseen.

https://imgur.com/gallery/prototype-1-asTuR9N

Tänään tein myös downpipeä ensimmäiset mutkat, melko helppo oli tehdä, mutta yllättävän ahtaaksi tulee laatikon nurkka mutta sopivilla kulmilla pystyy ohittamaan hienosti. Ja alkuperäiset mutterit mahtuu suht kivasti pyörittämään paikalleen lenkkiavaimella.

https://imgur.com/a/11vZfEp
2005 9-5 2.0T Käyttis
2000 9-3 2.0i Odottelee parempia aikoja
2002 9-5 2.0t Varaosarakkine
Ex: 2003 9-5 2.3t
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Minkä verran suurin piirtein tuli hintaa noille putkiosille?
Ite olen ostattanut tukkurilta pelkkiä lyhkäsiä käyriä ja niistä tehnyt, tommosia pitkiä mutkia ei ole ollut valikoimassa.
Lyhkäset käyrät ei montaa euroa maksanut kpl, työtä vaan enempi.
Avatar
OlliHarju
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2022 13:39
Paikkakunta: Pomarkku

Re: B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja OlliHarju »

Monikossa kirjoitti:
To Touko 08, 2025 04:10
Minkä verran suurin piirtein tuli hintaa noille putkiosille?
Ite olen ostattanut tukkurilta pelkkiä lyhkäsiä käyriä ja niistä tehnyt, tommosia pitkiä mutkia ei ole ollut valikoimassa.
Lyhkäset käyrät ei montaa euroa maksanut kpl, työtä vaan enempi.
Kuvissa näkyville osille n. 90€ loppupätkä katin jälkeiselle liitokselle varmaan 50-60€
Tuo supisteholkki oli kyllä ehdoton.
Laipan + lähdön otin vanhasta putkesta.
Seuraavaksi sovitellaan tukirauta ja lambdan kiinnitysmutterit, siirrän 2. lambdan piuhat menemään koneen takakautta, 1. lambda tulee n. 10cm turbon lähdön jälkeen. Kyllä siitä tekeytyy ihan siedettävä kapistus vanha hitsikone on vaan joku helvetin vanha teollisuus malli, hankala oli löytää hyviä säätöjä rosterille....
2005 9-5 2.0T Käyttis
2000 9-3 2.0i Odottelee parempia aikoja
2002 9-5 2.0t Varaosarakkine
Ex: 2003 9-5 2.3t
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Ei pahan hintaset osat eikä toinna tuohon rahaan ruveta pätkämutkista rakentamaan downpipea.

Puikolla puskusaumaan pieneen alamäkeen reilulla virralla vuoroin vastapuolelle niin ei kuumu liikaa ja vaikka parin sentin pätkissä.
Rosteriteräsharjalla kun pyyhkäset heti kuumana kuonan poiston jälkeen sauman puhtaaksi.
Ohuempiin putkiin oon hitsannut välillä muita saumoja toisen jäähtyessä.
Avatar
OlliHarju
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2022 13:39
Paikkakunta: Pomarkku

Re: B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja OlliHarju »

Monikossa kirjoitti:
To Touko 08, 2025 11:03
Ei pahan hintaset osat eikä toinna tuohon rahaan ruveta pätkämutkista rakentamaan downpipea.

Puikolla puskusaumaan pieneen alamäkeen reilulla virralla vuoroin vastapuolelle niin ei kuumu liikaa ja vaikka parin sentin pätkissä.
Rosteriteräsharjalla kun pyyhkäset heti kuumana kuonan poiston jälkeen sauman puhtaaksi.
Ohuempiin putkiin oon hitsannut välillä muita saumoja toisen jäähtyessä.
Vedin migillä ensin täpit neljään eri kohtaan kaikkiin saumoihin ja sitten täpy kerrallaan loppuun pääasiassa ylämäkeen, hankalin oli hitsata supisteholkki koska tila oli niukka holkin ja laipan välissä, kun piti laippa kummiskin pitää pyörivänä :P

Vanhasta putkesta pystyi katalysaattorinkin irroittamaan niin että ei tarvitse supisteholkkia siihen kohtaan, mulla on vielä yksi holkki, mutta se tulee sitten keskiputken lähtöä varten.
2005 9-5 2.0T Käyttis
2000 9-3 2.0i Odottelee parempia aikoja
2002 9-5 2.0t Varaosarakkine
Ex: 2003 9-5 2.3t
Avatar
OlliHarju
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2022 13:39
Paikkakunta: Pomarkku

Re: B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja OlliHarju »

Nyt on lawicel pötikkä tilattu ja adapteripiuha

Samaten tänään lähtee piirustukset metallipajalle

Seuraavaksi kun kerkiän jatkan downpipeä, teen kannakeraudan alkuperäiselle paikalle ja lambdoille reiät ja hitsailen mutterit paikoilleen

Haaroitan myös kääntökulma anturilta piuhat obd pistokkeeseen niin saa väyläyhteyden
2005 9-5 2.0T Käyttis
2000 9-3 2.0i Odottelee parempia aikoja
2002 9-5 2.0t Varaosarakkine
Ex: 2003 9-5 2.3t
Avatar
OlliHarju
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2022 13:39
Paikkakunta: Pomarkku

Re: B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja OlliHarju »

Jes eli lawicelpötikkä + piuha tuli postissa on oikeat ainakin. Tarvisi huomenissa kaivella sitten sieltä kääntökulma anturilta haaroitus obd pistokkeeseen, hölmönä unohdin tilata niitä obd:n pinnejä niin ne täytyy odottaa vielä postiin saapuvaksi

Downpipe on valmis ja paikallaan ja voi pojat sentään on menohaluja enemmän kuin ennen syynä varmaan tukkeessa oleva precatti, tarvii se huomenna tutkia. Päädyin nyt jättämään 2. Lambdan vielä irti, sille on hitsattu kyllä mutteri mutta väärässä kohtaa koska edelleen hölmönä en tarkistanut sopivaa kohtaa ja vedin perstuntumalla ajatelleen että kyllä se sinne mahtuu... ja vitut mahtunu ku ottaa apurunkoon kiinni perskeles

Ensiviikolla odotan saapuvaksi myös tukitangon palikkoja katsotaan sitä sitten. Siinäkin on vähän hitsaushommaa ja maalaamista, väriä en vain ole saanut päätettyä

Eli nyt on ollut varaosarakkineessa rikkoutunut precat ja mahdollisesti myös käyttiksessä. Vähän ehkä ajattelin että 250hv mitä siinä nyt on bensalla niin tuntuu jotenkin laiskemmanpuoleiselta, mutta ajattelin että olen vaan turtunut siihen mutta ei näköjään

Kuvia laittelen putkesta huomenissa kun pääsen koneelle
2005 9-5 2.0T Käyttis
2000 9-3 2.0i Odottelee parempia aikoja
2002 9-5 2.0t Varaosarakkine
Ex: 2003 9-5 2.3t
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5811
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Onhan sulla softa tehty isommalle downpipelle jo? Jos ei, niin en hirveästi kaasuttelisi. Vakio dp:lle tehty ahtopaineensäätö on sen verran agressiivinen, että väljemmällä putkella ahtopaine/ilmamassa ampuu yli ja laihalle menemisen riski on suuri ja sitä kautta moottorivaurion mahdollisuus. Eli dp muutos täytyy softaan osata korjata.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Avatar
OlliHarju
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2022 13:39
Paikkakunta: Pomarkku

Re: B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja OlliHarju »

Pakari kirjoitti:
La Touko 17, 2025 07:15
Onhan sulla softa tehty isommalle downpipelle jo? Jos ei, niin en hirveästi kaasuttelisi. Vakio dp:lle tehty ahtopaineensäätö on sen verran agressiivinen, että väljemmällä putkella ahtopaine/ilmamassa ampuu yli ja laihalle menemisen riski on suuri ja sitä kautta moottorivaurion mahdollisuus. Eli dp muutos täytyy softaan osata korjata.
Softa on tekeillä ja abaut valmiina, en kaasuttele ajelen hissuksiin :wink:
2005 9-5 2.0T Käyttis
2000 9-3 2.0i Odottelee parempia aikoja
2002 9-5 2.0t Varaosarakkine
Ex: 2003 9-5 2.3t
Avatar
OlliHarju
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2022 13:39
Paikkakunta: Pomarkku

Re: B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja OlliHarju »

2005 9-5 2.0T Käyttis
2000 9-3 2.0i Odottelee parempia aikoja
2002 9-5 2.0t Varaosarakkine
Ex: 2003 9-5 2.3t
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2577
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja Termos »

Tuossapa onkin mielenkiintoinen softaprojekti, kun on vakiokatti heti 3" mutkien jälkeen. Kiinnostaa kyllä, että paljonko ahdistaa.

Yleensähän kolmituumaisen downpipen softat on tehty siihen malliin, että käytössä on ainakin kaksi alinta kuvan putkimutkaa:

Kuva

Softahommista en paljoakaan tiedä, mutta ei ehkä kannata soveltaa karttoja, jotka on moisille mutkille ja 3" katille räätälöity. Tuo vakiokatti on kuitenkin tulppana aika lähellä ahdinta, vai onko sillä oikeasti merkitystä?
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
OlliHarju
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2022 13:39
Paikkakunta: Pomarkku

Re: B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja OlliHarju »

Termos kirjoitti:
Ma Touko 19, 2025 00:55
Tuossapa onkin mielenkiintoinen softaprojekti, kun on vakiokatti heti 3" mutkien jälkeen. Kiinnostaa kyllä, että paljonko ahdistaa.

Yleensähän kolmituumaisen downpipen softat on tehty siihen malliin, että käytössä on ainakin kaksi alinta kuvan putkimutkaa:

Kuva

Softahommista en paljoakaan tiedä, mutta ei ehkä kannata soveltaa karttoja, jotka on moisille mutkille ja 3" katille räätälöity. Tuo vakiokatti on kuitenkin tulppana aika lähellä ahdinta, vai onko sillä oikeasti merkitystä?
Tässä kohtaa en kyllä usko että on merkitystä käytännön tasolla yhtään, kyse on kuitenkin niin maltillisesta tehonlisäyksestä ja yhden katin sieltä jo jätin pois kuristamasta. Vakiokattia ei ollut tarkoituskaan vaihtaa mihinkään kisakattiin joten sen jälkeinen 3" putki olisi täysin hyödytön.
2005 9-5 2.0T Käyttis
2000 9-3 2.0i Odottelee parempia aikoja
2002 9-5 2.0t Varaosarakkine
Ex: 2003 9-5 2.3t
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2577
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja Termos »

OlliHarju kirjoitti:
Ma Touko 19, 2025 21:20
Vakiokattia ei ollut tarkoituskaan vaihtaa mihinkään kisakattiin joten sen jälkeinen 3" putki olisi täysin hyödytön.
Jep, näin muistelinkin sun suunnitelleen. Ihan hyvä ratkaisu, varsinkin katsastuksia ajatellen :)

Itse ajattelin mennä pienellä riskillä tuon sigun 09 -Griffinin kanssa, siinä on Garrettikopio finaalissa ja Aeron Mitsu vaihtolistalla.

JC toimitti softan binäärinä haluamillani optioilla, ja paikallinen harrastaja latasi sen joutilaaseen T7-purkkiin.
Hänkin mainitsi, että onhan Mitsun lisäksi tulossa 3" downpipe samankokoisella katilla, koska softa on mitoitettu ~270 Hp tehoille bensalla. Pakopaineet ja -lämmöt karkaa turhan korkeiksi vakioputkistolla.

Juu on, samanlainen downpipe löytyy, kuin postaamassani meidän viiruAeron putkiston kuvassa.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Vastaa Viestiin