Ahtopaineet hukassa edelleen!

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4582
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Ahtopaineet hukassa edelleen!

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Jos softan pyynti on vajaa niin sitä kyllä itse tutkisin, tuolla w-letku irti testillä näkee heti ettei systeemi ainakaan tukossa ole. Ehkä jäänyt jokin limitterioptio väärin tai mikäli automaatti kyseessä niin vaihteiston lähetämä rajoitus ?
Löytyykö opensidistä ECMS parametri ja mitä se näytää kun ilmamassa rajoittuu tuohon 1100+ mg/c tasoon ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ahtopaineet hukassa edelleen!

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

2200-2250 Pinl on sitten jo liikaa 1200-1250mg ilmamassalle 2.3T:ssä (noin 2000-2050 riittää etenkin 3" putkella). Sen sijaan 1800-1900 ja 1100-1150mg on kohdallaan eli ilmamassan mittaus on ok. Jos mReq pyörii tuolla 1100 niin softassa joku limitteri päällä, jos taas mReq kohdallaan mutta mAir liian matala ja W-letku irti ahtaa niin ahtimen ohjausparametrit softassa voi olla liian löysät.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
kurakaari
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ti Tammi 12, 2010 15:52
Paikkakunta: lahti

Re: Ahtopaineet hukassa edelleen!

Viesti Kirjoittaja kurakaari »

Minulla on saab 9-5 2,3t autom.v.2001. Ahtopaineet on ollut kauan hukassa. Kaikkia mahdollisia osia olen vaihdellut, mutta ongelma ei ole poistunut. Bybass venttiiliäkin olen puhallellut ja se on vaikuttanut ehjältä. Päätin kokeilla bybassin modausta, minkä ohje löytyy täältä foorumillta, eli poistin bybassia ohjaavan sähköisen venttiilin käytöstä( rintapellissä). Sieltähän se vika löytyi. Alkoi ahtamaan normaalisti ja tehotkin palasi takaisin. Eli todennäköisesti vika on bybassia ohjaavassa venttiilissä.
saab 9-5 2.3t vm.2001 autom.
Yxvaan
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: La Helmi 07, 2015 09:06

Re: Ahtopaineet hukassa edelleen!

Viesti Kirjoittaja Yxvaan »

masas kirjoitti:No, eilen annoin noille "sokki" hoitoo, eli pärisyttelin noin 8 paarin paineilla, sieltä lampun viereisestä liittimestä vastakarvaan, ja hetken tuli paineet pihalle läppäkotelon päästä, mutta loppui kuin seinään, eli rupes toinen takaisku toimii niinkuin pitääkin.ja läppäkotelta ei pystyny puhaltamaan "lampulle päin", eli tuo "ylempikin" sulkee paineenpääsyn.
Ja ei ainakaan tänpäivän ajoilla ole vielä ruvennu oireilee, saas nähdä kuinka jatkossa.

Kuinkahan tuo järjestelmän pois tulppaaminen vaikuttaa pitkässä juoksussa, ts katsastukset, kulutus yms.??
Minun 9-5 05 vuotinen ongelmoi lokasuojan vieressä oleva takaisku venttiili. Otin irti putkista ja sorviin kiinni ja pieni lastu kyljestä niin sain mukavasti keskeltä auki. Sisällä on jotain silikoonia tai pehmeää vaaleata kumia oleva läppä jonka keskellä on pieni "napa" joka sopii vastapuolella olavassa porauksessa. Tämä napa oli mennyt poikki ja kalvossa on siten keskellä pieni reikä. Takaisku toimisi muuten ok. mutta koska se napa ei pidä kalvoa tarkasti paikallaan vaan pääsee etenemään kauemmaksi aukosta joka sen pitäisi sulkea niin satunnaisesti saattaa voimakkaampi ilmavirta viedä kalvon paikalleen tai sitten ilma kiertää kalvon ohi liikuttamatta kalvoa mukana ja venttiili ei toimi..Tilapäisen korjauksen tein siten että pienestä silikooniputken pätkä painaa kalvoa pitäen sen omalla paikallaan ja hyvin on toiminut n. vuoden verran. No nyt ostin Kärkkäiseltä alumiinisen takaiskuventtiilin ja pidän tuon vanhan varalta tallissa.. Tyypillistä oli tuolle rikkinäiselle osalle että jos kopautti voimakkaasti tai sai voimakkaan painepulssin puhallettua niin kalvo sulkeutui mutta yleensä pysyi kiltisti auki ja osa paineista palasi imupuolelle vai paineistiko peräti pa-tankin..
Vastaa Viestiin