95 vm 2000 kojetaulu kuin joulukuusi???

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
tapsajr
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Marras 24, 2009 14:12

95 vm 2000 kojetaulu kuin joulukuusi???

Viesti Kirjoittaja tapsajr »

Palaa BRAKE,ABS,PUNAISTA KOLMIOO,TCS OFF ja moottorinhäiriö valo.
Sammuu välillä ja syttyy uudelleen,ABS anturi???
Oisko jollain ensi käden tietoa???
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 95 vm 2000 kojetaulu kuin joulukuusi???

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

tapsajr kirjoitti:Palaa BRAKE,ABS,PUNAISTA KOLMIOO,TCS OFF ja moottorinhäiriö valo.
Sammuu välillä ja syttyy uudelleen,ABS anturi???
Oisko jollain ensi käden tietoa???
Varmista nyt ensi hätään, että akku on iskussa. Liian alas tippuvat jännitteet startatessa voipi aiheuttaa vaikka mitä kivaa joulukuusi-ilmiötä.

Sitten kun akku tsekattu, niin seuraavaksi vikakoodien lukuun, mikä onnistuu vuosimallista riippuen joko naapurin finninaamaisen tojotanörtin OBD-skannerilla tai Saabin testeri Tech2:lla.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 95 vm 2000 kojetaulu kuin joulukuusi???

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Aerosta saa luettua yleismallisella ISO OBD-II lukijalla Trionicin (moottorinohjauksen) vikakoodit, muita tuskin.

Joulukuusi viittaisi juuri ABS/TCS vikaan kuten pyöränanturiin, joka johtaa samalla myös nopeustiedoista osan katoamiseen joka myös aiheuttaa Trionicin vikakoodin. Nopeusmittari jne. toimii kuitenkin koska vikatilassakin karkea nopeustieto tulee niin kauan kuin yksikin pyöränanturi vielä toimii.

Joten jos tuo Trionicin koodi on nopeustiedon puute niin vikapaikka tarkentuu aika paljon. Läppäkotelon vikakin sytyttäisi TCS OFF ja CE valot mutta muistaakseni ei ABS ja Brake valoja joten se tuskin on syy.

Voi olla myös ABS/TCS yksikön sisäinen vika mutta koodien luku kertoo tarkemmin. Jos tämä, niin joku oli muistaakseni saanut kohtalaiseen hintaan korjautettua Saksassa sen (Bosch osa).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
tapsajr
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Marras 24, 2009 14:12

Re: 95 vm 2000 kojetaulu kuin joulukuusi???

Viesti Kirjoittaja tapsajr »

Kaasuläppäkotelon hommasin joulukuussa joten se ei varmaankaan ole siitä johtuvaa.
Todellakin nopeustietokin häviää samalla,pienessä nyrkkipajassa käytin auton ja tcm ja trionic tiedonsiirrosta oli koodi.
Onko abs anturi todella 500€???
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 95 vm 2000 kojetaulu kuin joulukuusi???

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Luetuta jossain sellaisessa paikassa jossa saavat ABS vikakooditkin luettua niin tiedät tarkalleen mistä kulmasta vikaa etsiä (tai muualta jos ei olekaan anturin vikakoodi).
Anturivika on usein myös vaan katkenneessa johdossa joten aina ei tarvitse anturia uusia.

Speedparts (PCS) myy orkkista 98-01 9-5:n ABS-anturia alle 40e joten ei todellakaan kannata maksaa 500e. :D
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1800
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: 95 vm 2000 kojetaulu kuin joulukuusi???

Viesti Kirjoittaja mikan »

Mulla täsmälleen samat oireet saman vuoden femmassa. Eli abs, jarru ja tcs palaa sekä matkamittari ja nopeusmittari lakkaa toimimasta. Jyväskylässä PCS:llä etupyörän anturi on alle 50 euroa, mutta taakse pari sataa koska sinne saa vain koko navan.
Ilmeisesti täytyy ostaa etupyörän anturi ja kokeilla vaihtaa ensin toiselle ja tarvittaessa sitten toiselle puolelle. Vai lakkaako nopeusmittari toimimasta vain yhden anturin vikaantuessa?

t. Mika

EDIT: Oikean takapyörän anturi ilmeisesti kannattaakin tutkia ekana.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=62734
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
essal
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: To Marras 13, 2008 15:55
Paikkakunta: Tampere

Re: 95 vm 2000 kojetaulu kuin joulukuusi???

Viesti Kirjoittaja essal »

Tarkastakaa ennekuin tilaatte mitään absien hammaskehät. Mulla oli samat viat ja edessä oli kehässä murtuma. Kuulemma yleinen vika. Techillä näkee mikä voisi olla nurkka mitä tarkastella.

Valot syttyivät kun ajoi yli 100 km/h ja sammuivat kun ajoi hitaammin.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1800
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: 95 vm 2000 kojetaulu kuin joulukuusi???

Viesti Kirjoittaja mikan »

TECH2:lla tutkittu ja tulos on murhaava:
P 1923 EI VÄYLÄKOMMUNIKAATIOTA TC/ABS KANSSA, NOP SIGNAALI PUUTTUU

Eli absin boxi on kakkana ja uusi maksaa kuukausipalkan verran. :(

t. Mika

ps. Netistä löytyi koodit:

Using ISAT System Tester (1999–2001 9.5 Trionic Engine Management System)
Code - Description
P0100 - Mass Air Flow Circuit No Signal
P0102 - Mass Air Flow Circuit Low Input
P0103 - Mass Air Flow Circuit High Output
P0107 - Manifold Absolute Pressure Sensor Circuit Open/Short To Ground
P0108 - Manifold Absolute Pressure Sensor Circuit Short To B+
P0112 - Intake Air Temperature Sensor Circuit Short To Ground
P0113 - Intake Air Temperature Sensor Circuit Short To B+/Open Circuit
P0117 - Engine Coolant Temperature Sensor Circuit Short To Ground
P0118 - Engine Coolant Temperature Sensor Circuit Short To B+/Open Circuit
P0132 - O2S Circuit High Voltage Sensor 1
P0134 - O2S Circuit No Activity Detected Sensor 1
P0171 - Long Term Fuel Trim Multiplicative Max Valve Air/Fuel Too Lean
P0172 - Long Term Fuel Trim Multiplicative Min Value Air/Fuel Too Rich
P0327 - Knock Sensor Circuit Low Input Bank 1
P0328 - Knock Sensor Circuit High Input Bank 1
P0337 - Crankshaft Position Sensor No Input
P0340 - Camshaft Position Sensor Malfunction
P0444 - EVAP Purge Valve Circuit Open/Short To Ground
P0445 - EVAP Purge Valve Circuit Short To B+
P0502 - Vehicle Speed No Input Signal
P0605 - Internal Control Module Malfunction
P1107 - Charge Air Absolute Pressure Sensor Circuit Short To Ground/Open
P1108 - Charge Air Absolute Pressure Sensor Circuit Short To B+
P1135 - O2S Heater Circuit Current Too Low Sensor 1
P1136 - O2S Heater Circuit Current Too High Sensor 1
P1171 - Short Term Fuel Trim Max Value Air/Fuel Too Lean
P1172 - Short Term Fuel Trim Min Value Air/Fuel Too Rich.
P1181 - Long Term Fuel Trim Additive Max Value Air/Fuel Too Lean
P1182 - Long Term Fuel Trim Additive Min Valve Air/Fuel Too Rich
P1230 - Throttle Position Sensor 1 & 2 Circuit Sum Out Of Range
P1240 - Throttle Motor Circuit Shorted
P1251 - Throttle Motor Full PWM in Closing Direction
P1252 - Throttle Motor Full PWM In Open Direction & No Motor Current
P1253 - Throttle Motor Full PWM In Open Direction During Cranking
P1260 - Throttle Return Spring Too Low Force
P1261 - Throttle Binding
P1263 - Throttle Moved Manually When Engine Was Running
P1264 - Throttle Open When Pedal Is Released
P1310 - Ignition Discharge Module Not Powered Bank 1
P1460 - Immobilizer Active
P1530 - Pedal Position Sensor 1 & 2 Circuit Sum Out of Range
P1531 - Pedal Position Sensor 1 & 2 Circuit Adapted Sum Out Of Range
P1532 - Pedal Position Sensor 1 & 2 Circuit Control Module Inputs Shorted To Each Other
P1601 - Internal Control Module Malfunction
P1603 - Internal Control Module Malfunction
P1604 - Internal Control Module Malfunction
P1605 - Internal Control Module Malfunction
P1606 - Internal Control Module Malfunction
P1607 - Internal Control Module Malfunction
P1608 - Internal Control Module Malfunction
P1609 - Internal Control Module Malfunction
P1610 - Internal Control Module Malfunction
P1611 - Internal Control Module Malfunction
P1613 - Internal Control Module Malfunction
P1614 - Internal Control Module Malfunction
P1621 - Internal Control Module Malfunction
P1632 - Internal Control Module Malfunction
P1633 - Internal Control Module Malfunction
P1640 - Main Relay Circuit No Voltage To Control Module Pin 1
P1652 - Main Relay Coil Circuit Open/Shorted To Ground
P1653 - Main Relay Coil Circuit Short To B+
P1654 - Fuel Pump Relay Coil Circuit Open/Short To Ground
P1655 - Fuel Pump Relay Coil Circuit Short To B+
P1655 - Fuel Pump Relay Coil Circuit Shorted To B+
P1657 - A/C Relay Coil Circuit Short To B+
P1658 - Charge Air Bypass Valve Circuit Open/Short To Ground
P1659 - Charge Air Bypass Valve Circuit Short to B+
P1662 - Charge Air Control Valve Circuit Open/Short To Ground
P1663 - Charge Air Control Valve Circuit Short To B+.
P1670 - Throttle Limp-Home Relay Coil Circuit Open/Short To Ground
P1671 - Throttle Limp-Home Relay Coil Circuit Short To B+
P1676 - Injector Circuit Open/Short To Ground Or B+
P1901 - No Bus Data From DICE
P1902 - No Bus Data From TWICE
P1908 - No Bus Data From MIU
P1923 - No Bus Data From TCM
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 95 vm 2000 kojetaulu kuin joulukuusi???

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Hmm.. TCM on kylläkin automaatin ohjausyksikkö. Mutta kyllähän tuo siltä kuulostaa että ABS yksikkö on pimeänä. Eikös saksassa ollut joku firma joka niitä korjasi, tai sitten purkuautosta ehjä tilalle.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1800
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: 95 vm 2000 kojetaulu kuin joulukuusi???

Viesti Kirjoittaja mikan »

jcarlson kirjoitti:Hmm.. TCM on kylläkin automaatin ohjausyksikkö. Mutta kyllähän tuo siltä kuulostaa että ABS yksikkö on pimeänä. Eikös saksassa ollut joku firma joka niitä korjasi, tai sitten purkuautosta ehjä tilalle.
Niinhän tuo TCM on, eikä koodilistalta edes löydy ABS-boxia. Joo, täältä foorumilta löytyy kyllä tuon Saksalaisen pajan yhteystiedot. Purkuauton boxista ei viitsis kovin paljoa maksaa, kun se voi kestää 100 tai 100 000 kilsaa. Mun säkällä kyllä ensimmäinen on lähempänä.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 95 vm 2000 kojetaulu kuin joulukuusi???

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Aika epätavallista kyllä on että noi särkyy että sinänsä en olisi niin skeptinen purkuauton purkin suhteen.. mutta ei siitä silti kovin mielellään montaa satasta maksaisi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1800
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: 95 vm 2000 kojetaulu kuin joulukuusi???

Viesti Kirjoittaja mikan »

Metro-Autossa kun luetutin koodit, niin asentaja muisti heti kolme autoa joihin oli boxi vaihdettu. Liekö sitten yksi sadasta vai tuhannesta josta tuo hajoaa?

Voihan sitä käytettyäkin harkita. Pitää kaivaa boxi esiin ja katsoa sarjanumero/koodi siitä. Numeroiden ilmeisesti pitää kuitenkin täsmätä.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
essal
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: To Marras 13, 2008 15:55
Paikkakunta: Tampere

Re: 95 vm 2000 kojetaulu kuin joulukuusi???

Viesti Kirjoittaja essal »

Ensin epäilivät mulla johtosarjavikaa, sitten absin anturia, sitten absinboksia ja löytyi tuo hammaskehä. Olis kiva tietää mitä tuo vianhaku tuli maksamaan.... Onneksi ei mennyt se sekoilu omaan piikkiin. Ruotsista tuli mun autoon takuupurkuvaraosa.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 95 vm 2000 kojetaulu kuin joulukuusi???

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

mikan kirjoitti:Metro-Autossa kun luetutin koodit, niin asentaja muisti heti kolme autoa joihin oli boxi vaihdettu. Liekö sitten yksi sadasta vai tuhannesta josta tuo hajoaa?

Voihan sitä käytettyäkin harkita. Pitää kaivaa boxi esiin ja katsoa sarjanumero/koodi siitä. Numeroiden ilmeisesti pitää kuitenkin täsmätä.

t. Mika
Jooh, hajoileehan noita ja on itsekin yhdestä autosta kokemus ABS-ohjaimen hajoamisesta (oli tosin eri merkkinen mutta boschin tekele silti).
Mutta joo sanoisin myös että korkeintaan 1% varmaan on hajonnut.

Vähän isompia virtojahan tuo ohjailee kuin esim. moottorin ECU. Ja toisaalta voidaan havaita myös että Saabin Trionic on HW:ltaankin laadukkaampi kuin Boschin vastaavat..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Ale
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Pe Elo 06, 2010 12:50
Paikkakunta: Satakunta

Re: 95 vm 2000 kojetaulu kuin joulukuusi???

Viesti Kirjoittaja Ale »

Mulla oli vanhassa femmassa sama vika. Aluksi vika poistui välillä ajon aikana mutta sitten jäi lopullisesti päälle. Käytin auton Tampereella Lempisen autosähkössä. Auto tunnin penkissä, kävivät kaikki anturit, anturijohdot liittimet jne. läpi ja tulos: ABS-boksiin ei yhteyttä, boksi siis rikki. Eivät kuitenkaan jostain syystä pystyneet toimittamaan uutta osaa. PCS:ltä uusi 1000€. Marmoritiskiltä ei uskalla edes kysyä. Näyttää siltä että noita paukkuu ehkä liikaakin. Nettiautossa välillä myynnissä boksivikaisia 3,0litraisia.
MY06 9-5 Wagon
Vastaa Viestiin