Ilmastoinnin katoavat aineet
Ilmastoinnin katoavat aineet
Kerran vuoteen sai näköjään olla täyttämässä tuota vaimon kulkineen ilmastointia. Viimeksi katseltiin toukokuussa asentajan kanssa UV-lampulla vuotokohtia konehuoneesta ja eipä niitä siellä näkynyt. Autoon oli asennettu edellisen omistajan aikana elokuussa 2008 uusi lauhdutin ja kuivain, eikä niiden liitoksissa näkynyt mitään. Purin vielä raitisilmasuodattimenkin pois ja siellä näkyi ohut harso keltaista väriä alemmassa putkessa, joka menee konehuoneen puolella sijaitsevaan paisuntaventtiiliin. En kuitenkaan usko, että tuo ohut harso vuotaa ilmastoinnin vuodessa tyhjäksi. Ilmastointi täytettiin siis uudestaan siihen tarkoitetulla laitteella kaikkine koeponnistuksineen ym. Tuumattiin, että vaihdan nuo O-renkaat jossain vaiheessa uusiin ja tehdään uusi testi.
No, tuli sitten hommattua kaverilta UV-taskulamppu ja ajattelin vilkaista hieman auton etupäätä. Suuntasin valon puskurin alapuolen aukoista kohti kennoa ja heti löytyi 3 keltaista täplää. Nyt illemmalla kunnon tutkailu tuotti tulosta, kennossa on apukuskin puolella kämmenen kokoinen keltainen alue, eli ei ihme, että aineet karkaavat. Ei siis kestänyt ruotsalaisessa pajassa laitettu lauhdutinkenno edes kahta vuotta. Valmistajasta ei tietoa, ei ainakaan alkuperäinen tuote. Pelkäsin jo joutuvani kompuranvaihtohommiin, mutta sillä suunnalla ei näkynyt keltaista, vaikka kuinka tiirailin. Nyt siis selvittelemään mistä saa parhaan hinta-laatusuhteen omaavan kennon ja sitten vaan vaihtohommiin.
Matti
No, tuli sitten hommattua kaverilta UV-taskulamppu ja ajattelin vilkaista hieman auton etupäätä. Suuntasin valon puskurin alapuolen aukoista kohti kennoa ja heti löytyi 3 keltaista täplää. Nyt illemmalla kunnon tutkailu tuotti tulosta, kennossa on apukuskin puolella kämmenen kokoinen keltainen alue, eli ei ihme, että aineet karkaavat. Ei siis kestänyt ruotsalaisessa pajassa laitettu lauhdutinkenno edes kahta vuotta. Valmistajasta ei tietoa, ei ainakaan alkuperäinen tuote. Pelkäsin jo joutuvani kompuranvaihtohommiin, mutta sillä suunnalla ei näkynyt keltaista, vaikka kuinka tiirailin. Nyt siis selvittelemään mistä saa parhaan hinta-laatusuhteen omaavan kennon ja sitten vaan vaihtohommiin.
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Ilmastoinnin katoavat aineet
Näyttäis tuo toimiva ilmastointi puhaltavan minimissään 9,3c täydellä jäähdytys teholla. (Mitattu duunin kanava lämpömittarilla)
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)
Jäsen no: 1839
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)
Jäsen no: 1839
Re: Ilmastoinnin katoavat aineet
jos kyse on tuosta 9-5:sesta 9-5 wagon -02 (2004-----) niin mielestäni 9,3° on liian korkea lämpötila. Istu autoon vedä namistkat kylmimmälleen nosta kierrokset 2000 rpm., työnna mittarin antura keskisuulakkeesta sisään noin 20 senttiä ja seuraa mittarista milloin se ei enää alene, sun olis päästävä noissa vuosimalleissa sinne 7° tienoille.masas kirjoitti:Näyttäis tuo toimiva ilmastointi puhaltavan minimissään 9,3c täydellä jäähdytys teholla. (Mitattu duunin kanava lämpömittarilla)
Tuo 9,3°- 11,5° on suositettu 2005:sesta eteenpäin.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Ilmastoinnin katoavat aineet
Juu, tulipa sitten vaihdettua tuo kennokin. Olihan eroa sopivuudessa tarvikkeen ja alkuperäisen välillä. Tarvikkeen täyttöventtiiliin ei saanut liitintä kiinni yläkautta ollenkaan vaan piti ottaa maskista kuskin puoleinen pikkupala irti ja siitä aukosta letku läpi. Lisäksi täyttöputki otti kiinni umpioon. O-renkaat oli vähän väärän kokoiset ja alkuperäisten metsästäminen oli hieman vaikeaa, merkkiliikkeestä löytyi isompi, mutta pienempää ei sitten millään. Joutui tyytymään varaosaliikkeen tarjoamaan versioon. Loppujen lopuksi asennus oli helppo nakki, mitä nyt ilmastoinnin tyhjäyksen takia piti ajella 30km. Nyt ainakin näyttäisi toimivan, eikä liitoksissakaan näy vielä keltaista väriä. Seurataan nyt kuitenkin ja ehkä seuraavaa täyttöä on lupa odottaa hivenen pidempään
.
Matti
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Ilmastoinnin katoavat aineet
njoo, täytyypä kokeilla, tuo 9,3c tuli tyhjäkäynnillä.nosta kierrokset 2000 rpm
8,0c ja ihan sama oliko sisäkierto vai ulkoilmasta joka 26c
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)
Jäsen no: 1839
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)
Jäsen no: 1839
Re: Ilmastoinnin katoavat aineet
No enään ei jäänyt kovin kauaksi tuosta meidän verstaan suosituksesta eli 7°.masas kirjoitti:njoo, täytyypä kokeilla, tuo 9,3c tuli tyhjäkäynnillä.nosta kierrokset 2000 rpm
8,0c ja ihan sama oliko sisäkierto vai ulkoilmasta joka 26c
Ilman sisäkiertoa se testataan.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Ilmastoinnin katoavat aineet
Vuosimallista 2006 eteenpäin on 9-5:sesta poistettu lämpöelementin yksi sulkuventtiili GM:n säästötoimenpiteenä. Siitä lähtien se olisi 9,0° - 11,5° välillä se hyväksyttävä, mittaus syvyys 150mm. - 200mm. ja kierrosluvulla 2000rpm. Tästä tuli service ilmoitus ja sen olen lukenut. Näin ainakin autoissa jotka myydään ja huolletaan täällä.9-5T kirjoitti:Saabin suositus on vuosimallista riippumatta alle 7c, mitattuna 50mm keskisuuttimen sisältä. Mielummin uskon Saabin ohjetta kuin varastokylän korjaamoa.
Ei varastokylissähän ovatkin korjaamot korjaamoita eikä vain osienvaihtajia.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Ilmastoinnin katoavat aineet
En!9-5T kirjoitti:Taas vaihdoit vuosimallia ja lämpötilaa![]()
Uskotaan Saabin ohjeita eli alle 7c kaikissa vuosimalleissa ja kyse on 9-5:sta.
Tarkoitatko sulkuventtiilillä vesiventtiiliä joka jäi n.2002 pois kylmänalueen 4-syl bensakoneista?
Käytin tuota sitaattina siihen että se on rajojen sisällä, siinä ensimmäisessä viestissä.
njoo,täytyypä kokeilla, tuo 9,3c tuli tyhjäkäynnillä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Ilmastoinnin katoavat aineet
2006 tuli jo 2005 ja 2005:sissa sama sydeemi, mutta ei alkuvuoden autoissa.9-5T kirjoitti: 2005 tai 2006 kumpi tällä hetkellä![]()
TArkoititko tuota vesiventtiiliä tai ?
Tuo on 2,31c rajan ulkopuolella.
En piittaa noista sinun rajoistasi, totean vain sen mitä tehdas ilmoittaa niin kutsutun metodiverstaan kautta asentajille korjaamoilla.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
-
- "Turbo"
- Viestit: 274
- Liittynyt: La Syys 13, 2003 14:45
- Paikkakunta: lohja
Re: Ilmastoinnin katoavat aineet
Taitaa tuolla ratisilmasuodattimallakin olla osuutta tuohon minimi lämpöön, duunikaverin bimmeri (116i) puhalsi reilu 8c ja suodattimen vaihdon jälkeen 6,2c.
Oman suodatin on vaihdettu
4 vuotta sitten. Jos ostan sudarin motonetistä, niin tarviiko "modailla" ?
Oman suodatin on vaihdettu
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)
Jäsen no: 1839
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)
Jäsen no: 1839
Re: Ilmastoinnin katoavat aineet
Ei tartte, sinne menee niinkuin alkuperäinenkin.masas kirjoitti:Jos ostan sudarin motonetistä, niin tarviiko "modailla" ?
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Ilmastoinnin katoavat aineet
Hyvä, siis tänään vaihtoon.
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)
Jäsen no: 1839
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)
Jäsen no: 1839