Jälkikäyttö
Jälkikäyttö
Tulisiko tuota ison turbon pataa käyttää aina ajon jälkeen,esim hetkellisen kaupunkipyörityksen päätteeksi,vai vain jos turboa on enemmänkin laulattanut? Manuaali ei suoranaista ohjetta anna aiheesta.
Eltzi #1888 p.040-7416902
Saab 96 V4 SUPER -78
Saab 9-5 Aero -00
Saab 96 V4 SUPER -78
Saab 9-5 Aero -00
Re: Jälkikäyttö
Täällä verstaalla jätkät sanoo et on hyvä antaa koneen käydä tyhjäkäynnillä 15sek. normaali käytön jälkeen ja 25-30sek. vähän kovemman käytön jälkeen, siis ei siitä ainakaan haittaa pitäis olla!eltzi kirjoitti:Tulisiko tuota ison turbon pataa käyttää aina ajon jälkeen,esim hetkellisen kaupunkipyörityksen päätteeksi,vai vain jos turboa on enemmänkin laulattanut? Manuaali ei suoranaista ohjetta anna aiheesta.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Jälkikäyttö
Onko tarvesta kun sielä kuitenkin kierää saman lämpönen vesi kuin moottorissa
Saab 9-5 2.3t Vector -06
Saab 9-5 AERO -00 ex
#4489
Saab 9-5 AERO -00 ex
#4489
Re: Jälkikäyttö
Ei tietenkään ellei halua, mutta he nyt mainitsevat tän ihan vaan akselin voitelun takia.1000r kirjoitti:Onko tarvesta kun sielä kuitenkin kierää saman lämpönen vesi kuin moottorissa
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Jälkikäyttö
Turhaa hommaa. Enemmän iloa voitelun näkökumasta on riittävän usein (riippuu millaisessa käytössä auto on) vaihdetut kunnon öljyt ja toimiva huohotus (vanhemmat mallit).
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Re: Jälkikäyttö
Jep jotkut näkevät sen näin. Eikä siinä mitään moittimista ole.eklunto1 kirjoitti:Turhaa hommaa. Enemmän iloa voitelun näkökumasta on riittävän usein (riippuu millaisessa käytössä auto on) vaihdetut kunnon öljyt ja toimiva huohotus (vanhemmat mallit).
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Jälkikäyttö
Eikös turbossa kierrä vielä öljyt tai nesteet sammutuksen jälkeenkin?
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
Re: Jälkikäyttö
Etkös Mimmi osaakaan WISsiä ulkoa:
"Kun moottori sammutetaan ja jäähdytysnestepumppu on lakannut pumppaamasta, jäähdytysneste kiertää termosifonivaikutuksesta järjestelmässä itsekseen"
Siis pelkkä jäähdytysneste. Öljy ei taida tosiaan kiertää. Tuo teksti löytyy kohdasta 2. Moottori, Ahdinjärjestelmä, Voitelu/jäähdytys 4 syl.
"Kun moottori sammutetaan ja jäähdytysnestepumppu on lakannut pumppaamasta, jäähdytysneste kiertää termosifonivaikutuksesta järjestelmässä itsekseen"
Siis pelkkä jäähdytysneste. Öljy ei taida tosiaan kiertää. Tuo teksti löytyy kohdasta 2. Moottori, Ahdinjärjestelmä, Voitelu/jäähdytys 4 syl.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Re: Jälkikäyttö
koistha kirjoitti:Etkös Mimmi osaakaan WISsiä ulkoa:
"Kun moottori sammutetaan ja jäähdytysnestepumppu on lakannut pumppaamasta, jäähdytysneste kiertää termosifonivaikutuksesta järjestelmässä itsekseen"
Siis pelkkä jäähdytysneste. Öljy ei taida tosiaan kiertää. Tuo teksti löytyy kohdasta 2. Moottori, Ahdinjärjestelmä, Voitelu/jäähdytys 4 syl.
Mitäs sitten kun ahtimessa ei ole vesijäähdytystä?
Väärinviritys stage 3 1x2-1
Re: Jälkikäyttö
9-5T kirjoitti:Suosittelen jälkikäyttöä. Se ja 30000km öljyn vaihtoväli on toiminut.
ei ole jälkikäyttöä harrastettu mutta öjyn vaihtovälin pidän 15 000km en sitten tiedä onko tarpeellista tosin on uudesta asti näin huollatettu, mutta menee ihan hyvin jos ajelee huoltoväli laskurin mukaan ?
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Re: Jälkikäyttö
Kannattaa sitä jälkikäyttää. Pahimmillaanhan joku voi sammuttaa auton vauhdissa, jolloin turbo saattaa pyöriä vielä vinhastikin ja päätyy pyörimään hetken ilman voitelua! Lämpöjen tasaaminen tyhjäkäyttämisellä ennen sammuttamista ei ole minusta mikään turha juttu, etenkin kovemman ajon päätteeksi välittömän sammuttamisen seurauksena voi kansipahvikin ottaa pahimmillaan itseensä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Ruisku"
- Viestit: 124
- Liittynyt: Ma Maalis 09, 2009 21:07
Re: Jälkikäyttö
Miksi ei tarvitsisi käyttää?
Olen elänyt siinä uskossa että turbokonetta jälkikäytetään aina jos ei turbotimeriä??
Olen elänyt siinä uskossa että turbokonetta jälkikäytetään aina jos ei turbotimeriä??
Re: Jälkikäyttö
Tuskimpa siitä haittaa ainakaan on.
Omaan ajotyyliin jälkikäyttö tuntuu kyllä täysin turhalta kun aina tulee kuitenkin ajettua aika lailla tyhjäkäyntikierroksilla viimenen minutti tai kaks ennen sammutusta. Vanhoissa pelkästään öljyllä jäähtyvillä turboilla asialla on enemmän merkitystä.
Sitten on kyllä eri asia jos suoraan moottoritienopeudesta auto parkkiin ja saman tien sammuksiin = ei hyvä. Jos nyt joku tuollasta ylipäätään harrastaa.
Omaan ajotyyliin jälkikäyttö tuntuu kyllä täysin turhalta kun aina tulee kuitenkin ajettua aika lailla tyhjäkäyntikierroksilla viimenen minutti tai kaks ennen sammutusta. Vanhoissa pelkästään öljyllä jäähtyvillä turboilla asialla on enemmän merkitystä.
Sitten on kyllä eri asia jos suoraan moottoritienopeudesta auto parkkiin ja saman tien sammuksiin = ei hyvä. Jos nyt joku tuollasta ylipäätään harrastaa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Jälkikäyttö
Jälkikäyttö on tarpeetonta normaalin ajon jäljiltä vesijäähdytteisen ahtimen kanssa.
Aikoinaan tarve tosiaan liittyi enemmän huonolaatuisiin mineraaliöljyihin ja pelkästään öljyjäähdytteisiin ahtimiin, nykypäivän öljyillä ja vesijäähdytyksellä tarve on poistunut. Joskin long life vaihtovälillä ei tekisi pahaa se kovan ajon jälkeinen jälkikäyttö kun öljyt on kovilla muutenkin.
Itse olen kovemman ajon jälkeen olen hetken aikaa antanut tasaantua, mutta saman asian ajaa myös se jos ajelee loppumatkan nätisti. Normaaliajossa sammutus heti turvavyön irrotuksen ja mahdollisen tavaroiden keräyksen jälkeen ennen autosta nousua.
Aikoinaan tarve tosiaan liittyi enemmän huonolaatuisiin mineraaliöljyihin ja pelkästään öljyjäähdytteisiin ahtimiin, nykypäivän öljyillä ja vesijäähdytyksellä tarve on poistunut. Joskin long life vaihtovälillä ei tekisi pahaa se kovan ajon jälkeinen jälkikäyttö kun öljyt on kovilla muutenkin.
Itse olen kovemman ajon jälkeen olen hetken aikaa antanut tasaantua, mutta saman asian ajaa myös se jos ajelee loppumatkan nätisti. Normaaliajossa sammutus heti turvavyön irrotuksen ja mahdollisen tavaroiden keräyksen jälkeen ennen autosta nousua.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Jälkikäyttö
Jep, samaa mieltä Carlsonin kanssa.
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135