Jälkikäyttö

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
eltzi
"Turbo"
Viestit: 279
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 23:42
Paikkakunta: Hyvinkää

Jälkikäyttö

Viesti Kirjoittaja eltzi »

Tulisiko tuota ison turbon pataa käyttää aina ajon jälkeen,esim hetkellisen kaupunkipyörityksen päätteeksi,vai vain jos turboa on enemmänkin laulattanut? Manuaali ei suoranaista ohjetta anna aiheesta.
Eltzi #1888 p.040-7416902
Saab 96 V4 SUPER -78
Saab 9-5 Aero -00
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Jälkikäyttö

Viesti Kirjoittaja core2 »

eltzi kirjoitti:Tulisiko tuota ison turbon pataa käyttää aina ajon jälkeen,esim hetkellisen kaupunkipyörityksen päätteeksi,vai vain jos turboa on enemmänkin laulattanut? Manuaali ei suoranaista ohjetta anna aiheesta.
Täällä verstaalla jätkät sanoo et on hyvä antaa koneen käydä tyhjäkäynnillä 15sek. normaali käytön jälkeen ja 25-30sek. vähän kovemman käytön jälkeen, siis ei siitä ainakaan haittaa pitäis olla!
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
1000r
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ti Tammi 13, 2009 14:53
Paikkakunta: E-P

Re: Jälkikäyttö

Viesti Kirjoittaja 1000r »

Onko tarvesta kun sielä kuitenkin kierää saman lämpönen vesi kuin moottorissa :mrgreen:
Saab 9-5 2.3t Vector -06
Saab 9-5 AERO -00 ex
#4489
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Jälkikäyttö

Viesti Kirjoittaja core2 »

1000r kirjoitti:Onko tarvesta kun sielä kuitenkin kierää saman lämpönen vesi kuin moottorissa :mrgreen:
Ei tietenkään ellei halua, mutta he nyt mainitsevat tän ihan vaan akselin voitelun takia.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jälkikäyttö

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Turhaa hommaa. Enemmän iloa voitelun näkökumasta on riittävän usein (riippuu millaisessa käytössä auto on) vaihdetut kunnon öljyt ja toimiva huohotus (vanhemmat mallit).
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Jälkikäyttö

Viesti Kirjoittaja core2 »

eklunto1 kirjoitti:Turhaa hommaa. Enemmän iloa voitelun näkökumasta on riittävän usein (riippuu millaisessa käytössä auto on) vaihdetut kunnon öljyt ja toimiva huohotus (vanhemmat mallit).
Jep jotkut näkevät sen näin. Eikä siinä mitään moittimista ole.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
sero
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2009 18:02
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Jälkikäyttö

Viesti Kirjoittaja sero »

Eikös turbossa kierrä vielä öljyt tai nesteet sammutuksen jälkeenkin?
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Jälkikäyttö

Viesti Kirjoittaja koistha »

Etkös Mimmi osaakaan WISsiä ulkoa: :lol:
"Kun moottori sammutetaan ja jäähdytysnestepumppu on lakannut pumppaamasta, jäähdytysneste kiertää termosifonivaikutuksesta järjestelmässä itsekseen"

Siis pelkkä jäähdytysneste. Öljy ei taida tosiaan kiertää. Tuo teksti löytyy kohdasta 2. Moottori, Ahdinjärjestelmä, Voitelu/jäähdytys 4 syl.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
SonmH
"Viggen"
Viestit: 680
Liittynyt: Su Elo 21, 2005 21:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jälkikäyttö

Viesti Kirjoittaja SonmH »

koistha kirjoitti:Etkös Mimmi osaakaan WISsiä ulkoa: :lol:
"Kun moottori sammutetaan ja jäähdytysnestepumppu on lakannut pumppaamasta, jäähdytysneste kiertää termosifonivaikutuksesta järjestelmässä itsekseen"

Siis pelkkä jäähdytysneste. Öljy ei taida tosiaan kiertää. Tuo teksti löytyy kohdasta 2. Moottori, Ahdinjärjestelmä, Voitelu/jäähdytys 4 syl.

Mitäs sitten kun ahtimessa ei ole vesijäähdytystä?
Väärinviritys stage 3 1x2-1
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Jälkikäyttö

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

9-5T kirjoitti:Suosittelen jälkikäyttöä. Se ja 30000km öljyn vaihtoväli on toiminut.

ei ole jälkikäyttöä harrastettu mutta öjyn vaihtovälin pidän 15 000km en sitten tiedä onko tarpeellista tosin on uudesta asti näin huollatettu, mutta menee ihan hyvin jos ajelee huoltoväli laskurin mukaan ?
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Jälkikäyttö

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kannattaa sitä jälkikäyttää. Pahimmillaanhan joku voi sammuttaa auton vauhdissa, jolloin turbo saattaa pyöriä vielä vinhastikin ja päätyy pyörimään hetken ilman voitelua! Lämpöjen tasaaminen tyhjäkäyttämisellä ennen sammuttamista ei ole minusta mikään turha juttu, etenkin kovemman ajon päätteeksi välittömän sammuttamisen seurauksena voi kansipahvikin ottaa pahimmillaan itseensä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Toivotoivoton
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ma Maalis 09, 2009 21:07

Re: Jälkikäyttö

Viesti Kirjoittaja Toivotoivoton »

Miksi ei tarvitsisi käyttää?
Olen elänyt siinä uskossa että turbokonetta jälkikäytetään aina jos ei turbotimeriä??
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Jälkikäyttö

Viesti Kirjoittaja mike »

Tuskimpa siitä haittaa ainakaan on.

Omaan ajotyyliin jälkikäyttö tuntuu kyllä täysin turhalta kun aina tulee kuitenkin ajettua aika lailla tyhjäkäyntikierroksilla viimenen minutti tai kaks ennen sammutusta. Vanhoissa pelkästään öljyllä jäähtyvillä turboilla asialla on enemmän merkitystä.

Sitten on kyllä eri asia jos suoraan moottoritienopeudesta auto parkkiin ja saman tien sammuksiin = ei hyvä. Jos nyt joku tuollasta ylipäätään harrastaa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Jälkikäyttö

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jälkikäyttö on tarpeetonta normaalin ajon jäljiltä vesijäähdytteisen ahtimen kanssa.
Aikoinaan tarve tosiaan liittyi enemmän huonolaatuisiin mineraaliöljyihin ja pelkästään öljyjäähdytteisiin ahtimiin, nykypäivän öljyillä ja vesijäähdytyksellä tarve on poistunut. Joskin long life vaihtovälillä ei tekisi pahaa se kovan ajon jälkeinen jälkikäyttö kun öljyt on kovilla muutenkin.

Itse olen kovemman ajon jälkeen olen hetken aikaa antanut tasaantua, mutta saman asian ajaa myös se jos ajelee loppumatkan nätisti. Normaaliajossa sammutus heti turvavyön irrotuksen ja mahdollisen tavaroiden keräyksen jälkeen ennen autosta nousua.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Jälkikäyttö

Viesti Kirjoittaja V-M »

Jep, samaa mieltä Carlsonin kanssa.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Vastaa Viestiin