Haaveissa alkupään 9-5
-
- "Kaasari"
- Viestit: 38
- Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 18:16
Haaveissa alkupään 9-5
Saabbi alkoi kiinnostamaan viimetalven kohun jälkeen. Haaveissa olisi tuollainen auto, vaikken koskaan ole sellaisessa istunutkaan. Mielellään hopea tai valkoinen farmari automaatilla. Minulla on myös nahkafetissi.
Jotain päässä pyörineitä kysymyksiä, joita tuli mieleen kun selasin nettiautoa ja blockettia.
1. Eikö Saabeissa olekkaan aina turbomittaria, vaikka turbo onkin? Onko vain aeroissa?
2. Automaattiloota. Pelkään, että tästä joutuu huonossa tapauksessa tinkimään. Olikohan yksi 9-5 norrbottenin läänissä (asun Pohjois-Suomessa). Täältä olin lukevinani, että näitäkin on 4- ja 5-vaihteisina. Onko kulutus- ja kestävyyseroja näiden kesken?
Automaattilaatikot ovat varmaan kalliita huoltaa, kestääkö hevosvoimia nostaa yhtään ilman kuin pitkän iän kustannuksella? Olin myös lukevinani jostain, että kulutusero manuaalin ja automaatin välillä ei enää 9-5:ssa ole niin iso kuin 9000:ssa?
3. Onko sedanin ja farmarin välillä meluisuuseroja?
4. Hevosmiehiltä kuulin, että lämmin talli aiheuttaa talvella ongelmia, olikohan huohotukselle? Voiko tätä kiertää vai onko ongelmaa edes olemassa? Luulisi tallin kuitenkin olevan terveellisempi kuin kylmästartti?
5. Missä vaiheessa xenonit tulivat kuvioihin ja oliko lisävaruste?
6. Mikä on yleisin piristysruiske 2.0t:lle ja paljonko päivitys pirteämmäksi maksaa?
Kiitos raadille tässä vaiheessa, enemmänkin kysymyksiä tulee varmasti!
Jotain päässä pyörineitä kysymyksiä, joita tuli mieleen kun selasin nettiautoa ja blockettia.
1. Eikö Saabeissa olekkaan aina turbomittaria, vaikka turbo onkin? Onko vain aeroissa?
2. Automaattiloota. Pelkään, että tästä joutuu huonossa tapauksessa tinkimään. Olikohan yksi 9-5 norrbottenin läänissä (asun Pohjois-Suomessa). Täältä olin lukevinani, että näitäkin on 4- ja 5-vaihteisina. Onko kulutus- ja kestävyyseroja näiden kesken?
Automaattilaatikot ovat varmaan kalliita huoltaa, kestääkö hevosvoimia nostaa yhtään ilman kuin pitkän iän kustannuksella? Olin myös lukevinani jostain, että kulutusero manuaalin ja automaatin välillä ei enää 9-5:ssa ole niin iso kuin 9000:ssa?
3. Onko sedanin ja farmarin välillä meluisuuseroja?
4. Hevosmiehiltä kuulin, että lämmin talli aiheuttaa talvella ongelmia, olikohan huohotukselle? Voiko tätä kiertää vai onko ongelmaa edes olemassa? Luulisi tallin kuitenkin olevan terveellisempi kuin kylmästartti?
5. Missä vaiheessa xenonit tulivat kuvioihin ja oliko lisävaruste?
6. Mikä on yleisin piristysruiske 2.0t:lle ja paljonko päivitys pirteämmäksi maksaa?
Kiitos raadille tässä vaiheessa, enemmänkin kysymyksiä tulee varmasti!
Re: Haaveissa alkupään 9-5
Joitain vastauksia:
1. Ei ole aina, 9-5 on kuitenkin aina turbo. Alkupään autoissa (98-00) ei ole mittaria kuin Aerossa, 01 alkaen myös 2,3t. Siitä en osaa sanoa onko 2,0t:ssa ikinä.
2. 4-vaihteinen on kulutuskestävämpi kuin alkupään 5-vaihteinen (02-03 ainakin ollut ongelmia 5-vaihteisissa). Suurin ero lienee siinä että 4-vaihteinen sietää paremmin huonoa huoltoa ja on yksinkertaisempi. Vääntöjä 400Nm kestää 4v loota ja 430Nm 5v loota. Vakioturbolla ei laatikoita saa rikki kovin helposti.
Ja joo on se automaatti paljon fiksumpi kuin 9000:ssa, kulutuseroa on toki jonkin verran mutta se ei ole suuri etenkään maantieajossa, kaupungissa vähän enempi eroa.
4. Lähinnä ehkä se jos auto ei pääse koskaan kuivumaan kunnolla vaan lähinnä sulaa kosteaksi tallissa. Ei muuten, huohotus jos on päivitetty niin ei aiheuta enää ongelmia.
6. Joko tehtaan virisofta "185hv", todellista n. 200hv/300Nm tai stage 1 n. 220hv/350Nm. Satasellakin voi softa vaihtua tarvittaessa, jos YV:tä laittaa tännepäin.
1. Ei ole aina, 9-5 on kuitenkin aina turbo. Alkupään autoissa (98-00) ei ole mittaria kuin Aerossa, 01 alkaen myös 2,3t. Siitä en osaa sanoa onko 2,0t:ssa ikinä.
2. 4-vaihteinen on kulutuskestävämpi kuin alkupään 5-vaihteinen (02-03 ainakin ollut ongelmia 5-vaihteisissa). Suurin ero lienee siinä että 4-vaihteinen sietää paremmin huonoa huoltoa ja on yksinkertaisempi. Vääntöjä 400Nm kestää 4v loota ja 430Nm 5v loota. Vakioturbolla ei laatikoita saa rikki kovin helposti.
Ja joo on se automaatti paljon fiksumpi kuin 9000:ssa, kulutuseroa on toki jonkin verran mutta se ei ole suuri etenkään maantieajossa, kaupungissa vähän enempi eroa.
4. Lähinnä ehkä se jos auto ei pääse koskaan kuivumaan kunnolla vaan lähinnä sulaa kosteaksi tallissa. Ei muuten, huohotus jos on päivitetty niin ei aiheuta enää ongelmia.
6. Joko tehtaan virisofta "185hv", todellista n. 200hv/300Nm tai stage 1 n. 220hv/350Nm. Satasellakin voi softa vaihtua tarvittaessa, jos YV:tä laittaa tännepäin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Kaasari"
- Viestit: 38
- Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 18:16
Re: Haaveissa alkupään 9-5
Sieltähän tuli melko kattava selonteko, kiitos siitä!
Onko 2,3 ja 2,0 mainittavaa kulutuseroa?
Onko 2,3 ja 2,0 mainittavaa kulutuseroa?
Re: Haaveissa alkupään 9-5
Ei mainittavaa, hyvin lähelle samoja syö.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Haaveissa alkupään 9-5
5. Xenon lamput tulivat lisävarusteeksi 2002 malliuudistuksen yhteydessä.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
-
- "Kaasari"
- Viestit: 38
- Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 18:16
Re: Haaveissa alkupään 9-5
Mitä muuta vuonna 2002 vaihtui kuin keulan ilme? Onko vuosimallien välillä melueroja?
Re: Haaveissa alkupään 9-5
http://www.wallentin.be/SAAB/modellyear%20M06_M07.html
Tuosta voi katsoa. Nuo on ruotsin malleja, joten pieniä eroja suomen vastaaviin voi olla.
Tuosta voi katsoa. Nuo on ruotsin malleja, joten pieniä eroja suomen vastaaviin voi olla.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Re: Haaveissa alkupään 9-5
Nahka sopii rattiin ja vaihteenvalitsimeen, muttei penkkeihin. Nahkapenkit on kesällä kuumat, talvella kylmät ja syksyllä sekä keväällä muuten vain haisevat, narisevat, liukkaat ja v-mäisesti kurtullaan... MOT.KaikkiNimetVarattu kirjoitti:Saabbi alkoi kiinnostamaan viimetalven kohun jälkeen. Haaveissa olisi tuollainen auto, vaikken koskaan ole sellaisessa istunutkaan. Mielellään hopea tai valkoinen farmari automaatilla. Minulla on myös nahkafetissi.
Nimim. joskus oon koittanu istuakin...
Video meliora propoque deteriora sequor -
tiedän mikä on oikein, mutta kuitenkin teen väärin
tiedän mikä on oikein, mutta kuitenkin teen väärin
Re: Haaveissa alkupään 9-5
Sieltähän ne stereotypiat ja jeesustelut tulikin.kuikka10 kirjoitti:Nahka sopii rattiin ja vaihteenvalitsimeen, muttei penkkeihin. Nahkapenkit on kesällä kuumat, talvella kylmät ja syksyllä sekä keväällä muuten vain haisevat, narisevat, liukkaat ja v-mäisesti kurtullaan... MOT.KaikkiNimetVarattu kirjoitti:Saabbi alkoi kiinnostamaan viimetalven kohun jälkeen. Haaveissa olisi tuollainen auto, vaikken koskaan ole sellaisessa istunutkaan. Mielellään hopea tai valkoinen farmari automaatilla. Minulla on myös nahkafetissi.
Nimim. joskus oon koittanu istuakin...
Taitaa sulla olla ehta suomiauto eli karvalakki?
Alkupään femman jakkaroissa, niin nahalla kuin kankaallakin on kyllä huono sivuttaistuki, mutta muuten noilla teurasjätteestä tehdyillä penkeillä viihtyy hyvin. Helpo pitää puhtaana ja hoitaa kotikonstein verrattuna rätteihin.
BMW 320dA Coupe LCI
Re: Haaveissa alkupään 9-5
Ulkonäöllisesti suosittelisin 04-05 -vuosimallien Aeroa. Siinä on mielestäni kaikista vuosimalleista onnistunein keula.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
-
- "Kaasari"
- Viestit: 38
- Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 18:16
Re: Haaveissa alkupään 9-5
Joo, kyllä määki noin uutta Aeroa suosisin jos vaan kukkaro soisi. En varmaan pääse havittelemaan edes -02 keulaa ilman, että joutuu tinkimään farkkuperästä, nahkasta tai automaatista.
Jos Saabin pistää, niin mielestäni siinä täytyy nahkat olla 9000 nahkapenkeillä olen istunut ja mielestäni olivat oikeinkin mukavat. Ja ennen kaikkea tyylikkäät. Mutta olen tässä henkisesti valmistautunut luopumaan nahkoista.
Ilmeisesti tärkeää on kuitenkin selvittää, koska turbo on viimeksi vaihdettu ja onko huohotuspäivitys tehty?
Jos Saabin pistää, niin mielestäni siinä täytyy nahkat olla 9000 nahkapenkeillä olen istunut ja mielestäni olivat oikeinkin mukavat. Ja ennen kaikkea tyylikkäät. Mutta olen tässä henkisesti valmistautunut luopumaan nahkoista.
Ilmeisesti tärkeää on kuitenkin selvittää, koska turbo on viimeksi vaihdettu ja onko huohotuspäivitys tehty?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1500
- Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
- Paikkakunta: Pietarsaari
Re: Haaveissa alkupään 9-5
Tuohon nahkapenkkihommaan oon aina sanonut että talveksi on keksitty penkinlämmittimet ja kesäks penkkien tuuletus nahkapenkki on erittäin hyvännäköinen ja aina saat oikean istuma-asennon. ja helppohoitoinen. ja sit se tuoksu mitä saabin nahkapenkeistä tulee, kertoo nahan laadusta
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1105
- Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
- Paikkakunta: Kajaani
Re: Haaveissa alkupään 9-5
http://www.nettiauto.com/saab/9-5/3341420
http://www.nettiauto.com/saab/9-5/3373905
Pari vaihtoehtoa,eihän nuo paljoa maksa näköjään.Ja nahkapenkit on mukavat istua ja helppo hoitaa siihen tarkoitetulla aineella.
http://www.nettiauto.com/saab/9-5/3373905
Pari vaihtoehtoa,eihän nuo paljoa maksa näköjään.Ja nahkapenkit on mukavat istua ja helppo hoitaa siihen tarkoitetulla aineella.
Joku kipotin.
Re: Haaveissa alkupään 9-5
Tässä olis valmis paketti.
http://fin.auto24.ee/used/608876
Kaikilla herkuilla, eikä tarvi heti piristää
http://fin.auto24.ee/used/608876
Kaikilla herkuilla, eikä tarvi heti piristää
Saab 9-5 Hirsch -11
ex Saab 9-5 Troll -00
ex 900 SE Turbo -95 (R.I.P)
ex 900i -88
#4798
ex Saab 9-5 Troll -00
ex 900 SE Turbo -95 (R.I.P)
ex 900i -88
#4798