9-5 2.0t 2001 "limp home" ja muita ongelmia
9-5 2.0t 2001 "limp home" ja muita ongelmia
Moro kaikille.
Autona 9-5 2.0 turbo ja vm 2001, ajettu tällä hetkellä 182tkm.
Auto ostettiin vuosi sitten, jolloin sillä oli ajettu 170tkm ja toimi moitteetta koko edellisen kesän.
Viime talven ja tänä kesän aikana ongelmat kuitenkin alkoivat, auton keskikulutus nousi aina 8.6 saakka ja ylikin, kun edellisenä kesänä se oli keskimäärin 7.4 tai alle(~1000km), pääsääntöisesti tuolla taitetaan 40km suuntaansa päivässä työmatkaa, ajotottumuksiin tai nopeuksiin ei ole tullut muutoksia.
Muutama viikko siitten käynnistäessä autoon pöllöhti sisälle bensankäry, lammikoita tai edes selkeää polttoaine vuotoa en ole havainnut, nyt tuo käry on pahentunut.
Tuntuu myös että auto on hiukan puutunut, eli ei vedä niin hyvin mitä viimekesänä.
Eilen ajaessani kotia, tasasessa 85km/h vauhdissa auto hieman nytkähti ja moottori vikavalo syttyi, kotona sitten selvisi että kaasuläppä oli mennyt limp home tilaan, sen resetoin ja nyt se on ainakin 30km kestänyt, mutta edelleen auto on tehoton. Vikakoodeja ei ollut eilen mahdollista lukea, joten jääkö nuo muistiin? vikavalo siis nollattu ottamalla akunkenkä irti.
Vikakoodit olen lukenut viimeksi kesäkuussa, silloin ei vikoja ollut, huollot tehty ajallaan + tulpat, öljyt ja kaikki suodattimet vaihdettu kanssa extrana kesäkuussa.
Voisikohan olla esim katti tukkeessa ? oisko se voinut laukassa tuon limp home moden, tuo tehottuumuus sillä ainakin selittyis.
Vielä yks kyssäri, lataisin ecuprojectista tuon t7suiten, oma CANUSB laite on Diamex DX35, toimiiko t7suite tuon kanssa, jostain olin lukevinani ettei toimisi kuin lawicelin laitteella, onko näin ?
Autona 9-5 2.0 turbo ja vm 2001, ajettu tällä hetkellä 182tkm.
Auto ostettiin vuosi sitten, jolloin sillä oli ajettu 170tkm ja toimi moitteetta koko edellisen kesän.
Viime talven ja tänä kesän aikana ongelmat kuitenkin alkoivat, auton keskikulutus nousi aina 8.6 saakka ja ylikin, kun edellisenä kesänä se oli keskimäärin 7.4 tai alle(~1000km), pääsääntöisesti tuolla taitetaan 40km suuntaansa päivässä työmatkaa, ajotottumuksiin tai nopeuksiin ei ole tullut muutoksia.
Muutama viikko siitten käynnistäessä autoon pöllöhti sisälle bensankäry, lammikoita tai edes selkeää polttoaine vuotoa en ole havainnut, nyt tuo käry on pahentunut.
Tuntuu myös että auto on hiukan puutunut, eli ei vedä niin hyvin mitä viimekesänä.
Eilen ajaessani kotia, tasasessa 85km/h vauhdissa auto hieman nytkähti ja moottori vikavalo syttyi, kotona sitten selvisi että kaasuläppä oli mennyt limp home tilaan, sen resetoin ja nyt se on ainakin 30km kestänyt, mutta edelleen auto on tehoton. Vikakoodeja ei ollut eilen mahdollista lukea, joten jääkö nuo muistiin? vikavalo siis nollattu ottamalla akunkenkä irti.
Vikakoodit olen lukenut viimeksi kesäkuussa, silloin ei vikoja ollut, huollot tehty ajallaan + tulpat, öljyt ja kaikki suodattimet vaihdettu kanssa extrana kesäkuussa.
Voisikohan olla esim katti tukkeessa ? oisko se voinut laukassa tuon limp home moden, tuo tehottuumuus sillä ainakin selittyis.
Vielä yks kyssäri, lataisin ecuprojectista tuon t7suiten, oma CANUSB laite on Diamex DX35, toimiiko t7suite tuon kanssa, jostain olin lukevinani ettei toimisi kuin lawicelin laitteella, onko näin ?
Viimeksi muokannut AkR, Pe Elo 06, 2010 06:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 wagon stage 5 tjsp
-91 900S
-91 900S
Re: 9-5 2.0t 2001 temppuilut
Jep, moottori vikavalo kuitenkin poistui, eihän tuo nyt kuitenkaan millään varaohjelmalla ole ?Mimmi kirjoitti:Limppu ei kuittaannu akunkenkää irrottamalla, vaan se pitää kuitata erikseen.
Tarkennetaan että tuo "limppu" oli mekaanisesti resetoitu ja vain vikavalo poistettu akku irroittamalla.
9-5 wagon stage 5 tjsp
-91 900S
-91 900S
Re: 9-5 2.0t 2001 "limp home" ja muita ongelmia
Jep, CE valo syttyi uudestaan, tällä kertaa tasaisessa ajossa, olin noin 8km ajanut samaa nopeutta cruise päällä.
Nyt sain ne vikakoodit luettua ja se antoi vikakoodin p1230, jos oikein ymmärsin niin tuo viittaa kaasuläpän asentotunnistimeen?
Autossa on ollut ilmeisesti jotain ongelmia huohotuksen kanssa kun konehuone ja öljykorkin ympäristö on niin törkyinen, voisi kuvitella että kaasuläppä on myös törkyinen?
Myyjän mukaan tähän on huohotin päivitys asennettu, mutta en ole varma siitä, onko jotain millä tämän voisi tarkastaa, tai onko mitää haittaa, jos laitan huohotuksen suoraan johtamaan vaikka maahan, ihan yksinkertaisesti letkulla ilman mitään venttiilejä ?
Nyt sain ne vikakoodit luettua ja se antoi vikakoodin p1230, jos oikein ymmärsin niin tuo viittaa kaasuläpän asentotunnistimeen?
Autossa on ollut ilmeisesti jotain ongelmia huohotuksen kanssa kun konehuone ja öljykorkin ympäristö on niin törkyinen, voisi kuvitella että kaasuläppä on myös törkyinen?
Myyjän mukaan tähän on huohotin päivitys asennettu, mutta en ole varma siitä, onko jotain millä tämän voisi tarkastaa, tai onko mitää haittaa, jos laitan huohotuksen suoraan johtamaan vaikka maahan, ihan yksinkertaisesti letkulla ilman mitään venttiilejä ?
9-5 wagon stage 5 tjsp
-91 900S
-91 900S
Re: 9-5 2.0t 2001 "limp home" ja muita ongelmia
Jep, Onko kellään hajua paljon merkkiliike päivityksestä velottaa ?Mimmi kirjoitti:P1230 on kaasuläpän asentoantureiden vika, joka aiheuttaa myös limpun.
TECHlla (ja TIS200lla) on mahdollista päivittää ohjelma, jolloin läpälle annetaan suurempi toleranssi.
Vai voiko joku klubilainen tuon päivityksen asentaa, ihan ECUN flashäyksestä ilmeisti kyse ?
9-5 wagon stage 5 tjsp
-91 900S
-91 900S
Re: 9-5 2.0t 2001 "limp home" ja muita ongelmia
Ei toimi kuin Lawicelin CANUSB laitteella T7Suite + muut valitettavasti.
TECH/TIS omaava klubilainen voi tuon toleranssipäivityksen tehdä, mutta sanoisin että se on vain ongelman siirtämistä hiukan eteenpäin. Läppäkotelo on lopussa ja ainoa oikea keino korjata vika on vaihtaa se. Toleranssin lisäys estää limpun mutta yleensä viallinen (läpän moottorin asentopotikka kulunut) läppäkotelo oireilee kuitenkin myös esim. nykimisillä.
Jos tuohon softaa flashaa niin parashan olisi tietysti laittaa samantien se 185hv tehtaan virisofta, vaikka 2008 mallisena niin tulee samalla kaikki muut vuosien varrella softaan tehdyt parannukset lisäetuna. Sekä SID Info päälle. Oletettavasti olet näihin jo vähän perehtynyt kun olet T7Suiteen tutustunut..?
TECH/TIS omaava klubilainen voi tuon toleranssipäivityksen tehdä, mutta sanoisin että se on vain ongelman siirtämistä hiukan eteenpäin. Läppäkotelo on lopussa ja ainoa oikea keino korjata vika on vaihtaa se. Toleranssin lisäys estää limpun mutta yleensä viallinen (läpän moottorin asentopotikka kulunut) läppäkotelo oireilee kuitenkin myös esim. nykimisillä.
Jos tuohon softaa flashaa niin parashan olisi tietysti laittaa samantien se 185hv tehtaan virisofta, vaikka 2008 mallisena niin tulee samalla kaikki muut vuosien varrella softaan tehdyt parannukset lisäetuna. Sekä SID Info päälle. Oletettavasti olet näihin jo vähän perehtynyt kun olet T7Suiteen tutustunut..?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-5 2.0t 2001 "limp home" ja muita ongelmia
Ihan pintaraapaisun lukenut aiheesta, juurikin tuo 185hv softa ollu mielessä, Lawicelin CANUSB:n jo kerran tilasin, kuitenkin peruin tilauksen luettuani lukuisista epäonnistuneista päivityksistä, koska tällä hetkellä ei ole muuta autoa ajokunnossa/käytössä, ei ole varaa ottaa brickkaus riskiä.jcarlson kirjoitti:Ei toimi kuin Lawicelin CANUSB laitteella T7Suite + muut valitettavasti.
TECH/TIS omaava klubilainen voi tuon toleranssipäivityksen tehdä, mutta sanoisin että se on vain ongelman siirtämistä hiukan eteenpäin. Läppäkotelo on lopussa ja ainoa oikea keino korjata vika on vaihtaa se. Toleranssin lisäys estää limpun mutta yleensä viallinen (läpän moottorin asentopotikka kulunut) läppäkotelo oireilee kuitenkin myös esim. nykimisillä.
Jos tuohon softaa flashaa niin parashan olisi tietysti laittaa samantien se 185hv tehtaan virisofta, vaikka 2008 mallisena niin tulee samalla kaikki muut vuosien varrella softaan tehdyt parannukset lisäetuna. Sekä SID Info päälle. Oletettavasti olet näihin jo vähän perehtynyt kun olet T7Suiteen tutustunut..?
Olen lukenut että sinä saisit tehtyä tuon päivityksen, ja tarvittaessa löytyy myäs bdm ohjelmointi laitteisto?
Pitäisi vain järjestää aikaa ajaa vaasaan täältä kaakosta, matkaa tulee sen 500km eli käytännössä kokopäivä olisi varattava aikaa matkoihin, toinen vaihtoehto olisi ostaa toinen ECU mutta hinnat tuntuvat olevan yli 350€ joka mielestäni tuntuu paljolta.
9-5 wagon stage 5 tjsp
-91 900S
-91 900S
Re: 9-5 2.0t 2001 "limp home" ja muita ongelmia
Joo, onhan se brickaus toki aina olemassa oleva riski CAN:n yli ohjelmoitaessa ja todella ikävä jos sattuu käyttöautolle ilman varaecua/BDM mahdollisuutta.
Onnistuuhan tuo kyllä, tosiaan matka on pitkä eli se postituskin on luonnollisesti varteenotettava vaihtoehto jos löydät jostain halvemmalla varaecun eikä ole muuten asiaa tänne suuntaan.
Foorumilla on mielestäni näkynyt kohtuullisempaan n. 100e hintaan aina välillä purkkeja kaupan sekä yksi mahdollisuus on Ebay josta esim. briteistä löytyy alle satasellakin ecuja.
Onnistuuhan tuo kyllä, tosiaan matka on pitkä eli se postituskin on luonnollisesti varteenotettava vaihtoehto jos löydät jostain halvemmalla varaecun eikä ole muuten asiaa tänne suuntaan.
Foorumilla on mielestäni näkynyt kohtuullisempaan n. 100e hintaan aina välillä purkkeja kaupan sekä yksi mahdollisuus on Ebay josta esim. briteistä löytyy alle satasellakin ecuja.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-5 2.0t 2001 "limp home" ja muita ongelmia
Bildesbasenista juuri katsoin, siellä oli jo alle 200€ saatavilla, pitää vielä tuo ebay tarkastaa. kiitoksia!jcarlson kirjoitti:Joo, onhan se brickaus toki aina olemassa oleva riski CAN:n yli ohjelmoitaessa ja todella ikävä jos sattuu käyttöautolle ilman varaecua/BDM mahdollisuutta.
Onnistuuhan tuo kyllä, tosiaan matka on pitkä eli se postituskin on luonnollisesti varteenotettava vaihtoehto jos löydät jostain halvemmalla varaecun eikä ole muuten asiaa tänne suuntaan.
Foorumilla on mielestäni näkynyt kohtuullisempaan n. 100e hintaan aina välillä purkkeja kaupan sekä yksi mahdollisuus on Ebay josta esim. briteistä löytyy alle satasellakin ecuja.
9-5 wagon stage 5 tjsp
-91 900S
-91 900S
Re: 9-5 2.0t 2001 "limp home" ja muita ongelmia
Mites onko kellään faktaa tuohon mahdolliseen huohotus ongelmaan ja sen korjaamista suoralla huohotuksella, haulla löysin pari tapausta joissa ei ongelmia esiintynyt, mutta kaikki neuvoo tuon päivityksen laittamaan, ilman sen kummempia selittelyjä?
Onko kellään perusteltua syytä olla laittamatta ns. suoraa huohotusta, eli venakopasta letku maahan ja muut rojut jättää paikalleen ?
Onko kellään perusteltua syytä olla laittamatta ns. suoraa huohotusta, eli venakopasta letku maahan ja muut rojut jättää paikalleen ?
9-5 wagon stage 5 tjsp
-91 900S
-91 900S
Re: 9-5 2.0t 2001 "limp home" ja muita ongelmia
Vaikken ituhippi olekkaan, niin plz, laita edes keruusäiliö. :)AkR kirjoitti:Onko kellään perusteltua syytä olla laittamatta ns. suoraa huohotusta, eli venakopasta letku maahan ja muut rojut jättää paikalleen ?
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: 9-5 2.0t 2001 "limp home" ja muita ongelmia
Kyllä tohon tollanen, muistaakseni datsunin, säiliö/suodatin oli varattuTobbana kirjoitti:Vaikken ituhippi olekkaan, niin plz, laita edes keruusäiliö.AkR kirjoitti:Onko kellään perusteltua syytä olla laittamatta ns. suoraa huohotusta, eli venakopasta letku maahan ja muut rojut jättää paikalleen ?
-Sami
9-5 wagon stage 5 tjsp
-91 900S
-91 900S
Re: 9-5 2.0t 2001 "limp home" ja muita ongelmia
On, suora huohotus ulos on huomattavasti heikompi kuin alipaineella tehostettu huohotus. T7 moottori tarvitsee tehokkaan huohotuksen matalakitkamäntien aiheuttaman ohivuodon takia.AkR kirjoitti:Mites onko kellään faktaa tuohon mahdolliseen huohotus ongelmaan ja sen korjaamista suoralla huohotuksella, haulla löysin pari tapausta joissa ei ongelmia esiintynyt, mutta kaikki neuvoo tuon päivityksen laittamaan, ilman sen kummempia selittelyjä?
Onko kellään perusteltua syytä olla laittamatta ns. suoraa huohotusta, eli venakopasta letku maahan ja muut rojut jättää paikalleen ?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-5 2.0t 2001 "limp home" ja muita ongelmia
Tuo riittää kyllä perusteeksi. empä ollut edes ajatellut että siellä alipaine onkin, vaikka yhtä takaisku venttiiliäkin äskettäin tarkastelin.jcarlson kirjoitti:On, suora huohotus ulos on huomattavasti heikompi kuin alipaineella tehostettu huohotus. T7 moottori tarvitsee tehokkaan huohotuksen matalakitkamäntien aiheuttaman ohivuodon takia.AkR kirjoitti:Mites onko kellään faktaa tuohon mahdolliseen huohotus ongelmaan ja sen korjaamista suoralla huohotuksella, haulla löysin pari tapausta joissa ei ongelmia esiintynyt, mutta kaikki neuvoo tuon päivityksen laittamaan, ilman sen kummempia selittelyjä?
Onko kellään perusteltua syytä olla laittamatta ns. suoraa huohotusta, eli venakopasta letku maahan ja muut rojut jättää paikalleen ?
Pitäää varmuuden vuoksi ostaa ja asentaa tuo päivitys.
Kiitoksia kaikille vastanneille, olen kaikkiin kysymyksiin vastauksen saanut!
9-5 wagon stage 5 tjsp
-91 900S
-91 900S
Re: 9-5 2.0t 2001 "limp home" ja muita ongelmia
Jep, tänään laitoin tuon uuden softan ja se sid info näyttää mm seuraavaa:
nErr = 1
Fcode = 5652
LIMP = 27
Vikakoodi 5652, itse en tollasta löytynyt, mihinhän tämä viittaa ?
Limp 27, mitä tuo 27 tarkottaa tuossa ?
nErr = 1
Fcode = 5652
LIMP = 27
Vikakoodi 5652, itse en tollasta löytynyt, mihinhän tämä viittaa ?
Limp 27, mitä tuo 27 tarkottaa tuossa ?
9-5 wagon stage 5 tjsp
-91 900S
-91 900S
Re: 9-5 2.0t 2001 "limp home" ja muita ongelmia
5652 dec = [P]1614 hex, internal control module fault googlen mukaan. En nyt töissä saa katsottua WIS:stä tarkkaa mutta voisi olla checksum failure.
Aiheuttaa välittömästi limp homen ecun bootatessa, numero LIMP symbolin perässä kertoo muistaakseni myös limputuksen syyn.
Eli softan vaihto saattoi mennä pieleen. Tai sitten ECU on viallinen.
Aiheuttaa välittömästi limp homen ecun bootatessa, numero LIMP symbolin perässä kertoo muistaakseni myös limputuksen syyn.
Eli softan vaihto saattoi mennä pieleen. Tai sitten ECU on viallinen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com