Amul -2000 ja tehot hukassa
Amul -2000 ja tehot hukassa
SID infon mukaan Amul arvo olisi alle -2000, eli ilmeisesti kaukana normaalista. Onko niinpäin, että negatiivinen Amul tarkoittaisi liian laihaa seosta, jota t7 korjaa rikkaammaksi? Onko hyviä ehdotuksia mistä voisi lukemat johtua? Myös misfirejä tulee satunnaisesti ryppäissä.
Autona -02 Aero automaatti. Kesällä konerikon jälkeen autoon laitettu T5 alakerta T7 kannella. Nyt on -08 aeron vakiosofta, aikaisempi oli joku tuntematon virisofta. Huoltohistoria ei tiedossa, suodattimet olen vaihtanut itse koneen lisäksi. Tulpat BCPR7ES-11.
Autona -02 Aero automaatti. Kesällä konerikon jälkeen autoon laitettu T5 alakerta T7 kannella. Nyt on -08 aeron vakiosofta, aikaisempi oli joku tuntematon virisofta. Huoltohistoria ei tiedossa, suodattimet olen vaihtanut itse koneen lisäksi. Tulpat BCPR7ES-11.
Re: Amul -2000 ja tehot hukassa
Käy liian rikkaalla ja lambda korjaa laihan suuntaan.. Iso imuvuoto, väärä bensanpaine, väärät suuttimet mahdollisia.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Amul -2000 ja tehot hukassa
Koska toimi kuitenkin ennen konerikkoa hyvin, niin imuvuoto olisi noista todennäköisin. Voikos vuoto olla missä tahansa ilmamäärämittarin jälkeen? Ahtopaineet tuo nostaa ihan hyvin, virisoftalla ainakin pysyi 1,4bar. Voisikohan silti vuotaa painepuolelta ahtimen jälkeen?
Re: Amul -2000 ja tehot hukassa
Todennäköisempää on että vuotaa ennen turboa ja massamittarin jälkeen. Yksi hyvin yleinen on huonosti paikallaan oleva turbon imuputki.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Amul -2000 ja tehot hukassa
mites tuota... ilmamassamittarin väärä mittaustulos ? likainen vv-suotimen rasvoista ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Amul -2000 ja tehot hukassa
Harvemmin mittaa niinpäin väärin että luulisi ilmaa menevän sisään enemmän kuin todellisuudessa, yleensä aina vetä seokset laihalle. Mutta ei se mahdotontakaan ole kun elektroniikasta on kyse..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Amul -2000 ja tehot hukassa
Unohtui mainita, että olen koittanut kahdella ilmamäärämittarilla. Ennen konerikkoa hyvin toimineella alkuperäisellä, sekä toisella varaosalla. Käytettyjä toki molemmat, mutta tuskin samalla tavalla rikki. Edellinen suodatin oli vakio paperinen, ja samanlaisen laitoin tilalle.
Tuon kumisen haitariputken olen tarkistanutkin, mutta täytyy katsoa vielä se turbon liitos. Sinne tuli kyllä uusi O-rengas rempan yhteydessä, mutta on voinut tietysti mennä jotenkin huonosti paikalleen. Yksi mikä tuli mieleen,on se huohotusputki joka tulee siihen turbon imuputkeen. Laitoin koneeseen T7 koneen huohotuksen, luulisi toimivan yhtälailla T5 lohkossa?
Tuon kumisen haitariputken olen tarkistanutkin, mutta täytyy katsoa vielä se turbon liitos. Sinne tuli kyllä uusi O-rengas rempan yhteydessä, mutta on voinut tietysti mennä jotenkin huonosti paikalleen. Yksi mikä tuli mieleen,on se huohotusputki joka tulee siihen turbon imuputkeen. Laitoin koneeseen T7 koneen huohotuksen, luulisi toimivan yhtälailla T5 lohkossa?
Re: Amul -2000 ja tehot hukassa
Hyvin tiedetty, kyllä se oli sittenkin väärä bensanpaine. Eikös vakio ole 3bar? Tämän säätimen kyljessä luki 350kPa.jcarlson kirjoitti:Käy liian rikkaalla ja lambda korjaa laihan suuntaan.. Iso imuvuoto, väärä bensanpaine, väärät suuttimet mahdollisia.
Sen verran lueskelin, että tuota "injector constant" arvoa säätämällä pystyy vaihtamaan erikokoisia suuttimia ja bensanpaineensäädintä. Tuossa virisoftassa oli muistaakseni injector constant arvo ~290 ja -08 aeron vakiosoftassa ~260. Mihinkäs suuntaan tuota pitäisi muuttaa, jos haluaisi säilyttää tuon 3,5bar säätimen aeron vakiosoftan kanssa? Vai onko edes mahdollista? Mikä voisi olla hyvä arvaus lähtöarvoksi?
Re: Amul -2000 ja tehot hukassa
291 oli tossa yhdessä binäärissä ihmeteltävänä ja kun löysin ecuprojectilta a.millerin postaamat laskukaavat niin laskeskelin että 260 vs. 291 viittasi 3,8 bar bensapaineensäätimeen.
Tässä sama kaiffari tarjoaa 286 vakiota 3,5 bar FPR:lle:
http://forum.ecuproject.com/viewtopic.p ... tor#p21876
Tässä sama kaiffari tarjoaa 286 vakiota 3,5 bar FPR:lle:
http://forum.ecuproject.com/viewtopic.p ... tor#p21876
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Amul -2000 ja tehot hukassa
Oiskohan säädin jopa rikki tai muuta vastaavaa, koska -2000 (-20%) korjaukseen ei 3,5 vs 3,0 paineiden erolla päästä. 3,5 bar bensanpaine siis tuottaa vain 8% enemmän bensaa kuin 3,0.
Injector constant on 261 vakiopaineilla ja suuttimilla, 282 tuntui toimivan erittäin hyvin 3,5 bar säätimellä. 290 kuulostaisi tosiaan enemmän 3,8 bar säätimen constantilta. Ei kyllä selitä ongelmaa jos siellä on 3,5 bar säädin ja 290 injector constant koska silloin pitäisi pikemminkin lambdan korjata ylöspäin koska constant olettaa korkeamman paineen antavaa säädintä kuin 3,5 bar..
Tämä siis JOS siellä on orkkissuuttimet. Alkuperäiset on ruskeat Boschilaiset, oisko nekin vaihdettu joihinkin muihin, esim. Boschin vihreisiin 465cc/min @ 3,8bar?
Injector constant on 261 vakiopaineilla ja suuttimilla, 282 tuntui toimivan erittäin hyvin 3,5 bar säätimellä. 290 kuulostaisi tosiaan enemmän 3,8 bar säätimen constantilta. Ei kyllä selitä ongelmaa jos siellä on 3,5 bar säädin ja 290 injector constant koska silloin pitäisi pikemminkin lambdan korjata ylöspäin koska constant olettaa korkeamman paineen antavaa säädintä kuin 3,5 bar..
Tämä siis JOS siellä on orkkissuuttimet. Alkuperäiset on ruskeat Boschilaiset, oisko nekin vaihdettu joihinkin muihin, esim. Boschin vihreisiin 465cc/min @ 3,8bar?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Amul -2000 ja tehot hukassa
Suuttimet näkyi olevan vakiot ruskeat, Bosch osanumerokin täsmäsi (0280156023). Tuossa koneessa aikaisemminn olleen tuntemattoman virisoftan sid-infoa ei oltu aktivoitu, eli en tiedä minkälaisia amul arvoja sillä on tullut. Ennen konerikkoa tuo virisofta toimi ihan hienosti, mutta konerikon jälkeen käyttäytyi oudosti. Ei vetänyt yhtä pirteästi, ja korkeilla kierroksilla pölläytti välillä mustaa savua. Kun tuo korkeampi bensanpaine selittää nyt vain 8%, voisi toi loppu ~10% tulla silti vielä jostain muusta, esim imuvuodosta.
Nyt ajattelin koittaa ensin saada toimimaan hyvin vakiosoftalla. Ja muutenkin tuntuu turvallisemmalta, kun tietää että on suojaukset kunnossa, nakurajat jne. Täytyypä koittaa laittaa tuo 282 tai 286 constant, ja katsoa kuinka paljon muuttuu amul.
Nyt ajattelin koittaa ensin saada toimimaan hyvin vakiosoftalla. Ja muutenkin tuntuu turvallisemmalta, kun tietää että on suojaukset kunnossa, nakurajat jne. Täytyypä koittaa laittaa tuo 282 tai 286 constant, ja katsoa kuinka paljon muuttuu amul.
Re: Amul -2000 ja tehot hukassa
Nyt on vakiosoftaan muutettu injector constant arvoksi 284. Nyt Amul näytti arvoa väliltä -1000 ja -1100. Eli korjaantui suunnilleen tuon 8%.
Tuossa alkuperäisessä virisoftassa näkyi injector constant olevan tarkemmin 294. Tarkoittaako tuo automaattisesti yli 3,5bar bensanpainetta, tai isompia suuttimia? Saisikos bensanpaineen mitattua tuosta jakotukin päällä olevasta auton venttiilin näköisestä nipasta? Josko tuota 3,5bar säädintä olisi säädetty vielä isommalle paineelle jousta puristamalla.
Tuossa alkuperäisessä virisoftassa näkyi injector constant olevan tarkemmin 294. Tarkoittaako tuo automaattisesti yli 3,5bar bensanpainetta, tai isompia suuttimia? Saisikos bensanpaineen mitattua tuosta jakotukin päällä olevasta auton venttiilin näköisestä nipasta? Josko tuota 3,5bar säädintä olisi säädetty vielä isommalle paineelle jousta puristamalla.
Re: Amul -2000 ja tehot hukassa
Saa ja teetätin siihen käypäsen adapterin tuolla---> http://www.dunlophiflex.fi/SiK kirjoitti:Saisikos bensanpaineen mitattua tuosta jakotukin päällä olevasta auton venttiilin näköisestä nipasta?
Ja kun alkaa mittailemaan paineita niin kierittää sen venttiili neulan kokonaan pois.
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Re: Amul -2000 ja tehot hukassa
Nyt on laitettuna täysin vakio -08 aero softa, ja vakio 3bar paineensäädin. Amul arvo edelleen -1100. Ja suuttimet näkyi tosiaan bosch-koodin perusteella olevan vakiot.
Jääkös jäljelle sitten enää imuvuodon mahdolisuus?
Jääkös jäljelle sitten enää imuvuodon mahdolisuus?
Re: Amul -2000 ja tehot hukassa
Vaikuttaa imuvuodolta joo, ja pitää olla kohtalaisen iso ja todennäköisesti ennen kaasuläppää.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com