Jakopään hihnan vaihto
-
- "Viggen"
- Viestit: 502
- Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
- Paikkakunta: Turku
Jakopään hihnan vaihto
Huoltokirja suosittelee vaihtoa 90 000 km välein. Opelilla se on 60 000. Pitäisikö vaihtaa useammin. Metro-Autossa maksaa noin 800. Saako muualta halvemmalla.
SAAB Griffin '01 3.0 V6, metalgreen, tumman harmaat nahat, ennen ollut
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1105
- Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
- Paikkakunta: Kajaani
Re: Jakopään hihnan vaihto
Olisi tuohon omaankin V6:seen jakopään huoltoa tulossa ja tuo vaihtoväli mietityttäny minuakin.
Ja tyhmä kysymys:käykö tuohon ooppelin osat vai onko niissä mitä eroja?
Ja tyhmä kysymys:käykö tuohon ooppelin osat vai onko niissä mitä eroja?
Joku kipotin.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8087
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Jakopään hihnan vaihto
Käy "ooppelin" osat, eli esim. Gatesin jakohihnasarja (jossa kolme rullaa ja hihna) on sama 3,0 V6 Saabille ja Opelille.moilanen88 kirjoitti:Olisi tuohon omaankin V6:seen jakopään huoltoa tulossa ja tuo vaihtoväli mietityttäny minuakin.
Ja tyhmä kysymys:käykö tuohon ooppelin osat vai onko niissä mitä eroja?
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=25-9265
Hihnan kiristimen asentamisessa on eroa (eli mihin kireyteen hihna laitetaan), samoin hihnan asentaminen pitää tehdä WISin antamassa järjestyksessä, jakohihnasarjan mukana tulevilla ohjeilla jää hihna Saabissa aina jostain välistä löysälle.
Myös "Opel V6" vesipumppu Motonetistä on passeli Saabiin.
Vaihtoväliksi antaa huolto-ohjelmasta (P1 tai P2) riippuen 80-90tkm tai 4 vuotta Saabille. Hihna yleensä kestää, se on se "yksinäinen" kiristinrulla joka porsii.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1105
- Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
- Paikkakunta: Kajaani
Re: Jakopään hihnan vaihto
Noniin,tämäpäs helpotti.On alkanu huolettamaan tuo vaihtoväli koska ooppelilla eikös se ole 60tkm vaihtoväli ja tuossa se olisi sen mukaan tulossa 6tkm päästä.
Onko miten tarkka tuosta vaihtovälistä?
Esimerkkinä kaveri osti LoLvo s40 t4 jossa vaihtoväli oli entisen omistajan mukaan 120tkm eikä ollu tietoa onko milloin vaihdettu ja mittariin tultua 240tkm hihna napsahti heti poikki.Huono säkä
Onko miten tarkka tuosta vaihtovälistä?
Esimerkkinä kaveri osti LoLvo s40 t4 jossa vaihtoväli oli entisen omistajan mukaan 120tkm eikä ollu tietoa onko milloin vaihdettu ja mittariin tultua 240tkm hihna napsahti heti poikki.Huono säkä
Joku kipotin.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8087
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Jakopään hihnan vaihto
Sama remeli ja kiristimet siellä on kuin Opelissakin, Saabin ingenjöörit vaan on sitä mieltä että uskaltaa ajaa pidemmällä vaihtovälillämoilanen88 kirjoitti:Noniin,tämäpäs helpotti.On alkanu huolettamaan tuo vaihtoväli koska ooppelilla eikös se ole 60tkm vaihtoväli ja tuossa se olisi sen mukaan tulossa 6tkm päästä.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Viggen"
- Viestit: 502
- Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
- Paikkakunta: Turku
Re: Jakopään hihnan vaihto
Metro-Autossa sanottiin, että vaihtoväli olisi lyhennetty 60.000:een. Siksi aloin huolehtia asiaa. Kukahan tietäisi onko tosiaan näin.
SAAB Griffin '01 3.0 V6, metalgreen, tumman harmaat nahat, ennen ollut
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
Re: Jakopään hihnan vaihto
Kaikista autoista tulee vanhemmiten ooppeleita, siitä tuo jakohihnan vaihtovälin muutoskin... :)
-Sami
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1105
- Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
- Paikkakunta: Kajaani
Re: Jakopään hihnan vaihto
ihan samaan hengenvetoon utelen että paljonko on ollut jakopään remontti sisältäen vesipumpun vaihdolla hintaa liikkeessä tehtynä?
Ja tarvitseeko sekin jonkun ihmeellisen erikoistyökalun mitä merkkiliikkeissä toitotetaan?
Ja onko sama vaihtaa käyttöhihna,en löytäny haulla onko sille mitään tarkkaa huoltoväliä?
Ja tarvitseeko sekin jonkun ihmeellisen erikoistyökalun mitä merkkiliikkeissä toitotetaan?
Ja onko sama vaihtaa käyttöhihna,en löytäny haulla onko sille mitään tarkkaa huoltoväliä?
Joku kipotin.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8087
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Jakopään hihnan vaihto
Hintatarjoukset tulevat olemaan jossain 750€-1000€ välissä.moilanen88 kirjoitti:ihan samaan hengenvetoon utelen että paljonko on ollut jakopään remontti sisältäen vesipumpun vaihdolla hintaa liikkeessä tehtynä?
Ja tarvitseeko sekin jonkun ihmeellisen erikoistyökalun mitä merkkiliikkeissä toitotetaan?
Ja onko sama vaihtaa käyttöhihna,en löytäny haulla onko sille mitään tarkkaa huoltoväliä?
Käyttöhihna vaihdetaan samalla kun jakohihna, käyttöhihnan kiristin myös, mikäli sen rullan laakeri pitää ääntä.
Lukitus & ajoitustyökalut helpottavat huomattavasti remppaa ja jako tulee kerralla kohdilleen. Käyttöhihnan kiristin on helppo vaihtaa myöhemminkin, itse hihnan vaihtoon tarvitseekin sitten purkaa moottorin tuki/ripustuskonsolihärdelli jakopään päästä.
Ilmankin noita erikoistyökaluja kuulemma remppa onnistuu, mutta pelkkien jakopään kopan takaosan ja nokkapyörien/kampuran ajoitusmerkkien varassa voi mennä helpostikin jako melkein hampaan verran pieleen. Monet "riippumattomat" korjaamot eivät lähde Saabin V6 jakopään huoltoa edes tekemään.
Tunnen "yhen tyypin" Sipoosta joka tekee jakopäähuollon (ja käyttöremmin & kiristimen vaihdon niin halutessa) 150€:lla, osat voi hankkia itse esim:
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=25-9265 (MY99 ja MY00)
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=25-9266 (MY01- )
Vesipumppu:
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=30-9537
Käyttöhihna:
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=30-6630
Käyttöhihnan kiristintä 3,0 V6t 9-5 Saabiin ei Motonetissä myydä, PCS:ltä saa klubialen kanssa n. 100€ uuden kiristimen.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1105
- Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
- Paikkakunta: Kajaani
Re: Jakopään hihnan vaihto
Kiitoksia kovasti,nyt vaan korjaamoilta kyselemään mitäs ne tääläpäin veloittaa.
Joku kipotin.
-
- "Viggen"
- Viestit: 502
- Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
- Paikkakunta: Turku
Re: Jakopään hihnan vaihto
Kun tämä asia kiusasi, soitin Hesan Metro-Autoon. Sieltä ohjattiin kaverile jonka piti tietää heillä eniten Saabeista (osa-aikaeläkkeellä). Kertoi että vaihtoväli on 90.000 eikä koskaan kuullut että tässä kutosessa olisi nitkahtanut. Syytä tsekata jos alkaa ääntelehtimään. Muuten kuulemma erittäin hieno mosa.
SAAB Griffin '01 3.0 V6, metalgreen, tumman harmaat nahat, ennen ollut
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8087
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Jakopään hihnan vaihto
Siellähän oli, harvinaista kyllä, ihan OIKEA Saab-asiantuntija langan päässä. Tuo ON hieno mosaPeter Finn kirjoitti:Kun tämä asia kiusasi, soitin Hesan Metro-Autoon. Sieltä ohjattiin kaverile jonka piti tietää heillä eniten Saabeista (osa-aikaeläkkeellä). Kertoi että vaihtoväli on 90.000 eikä koskaan kuullut että tässä kutosessa olisi nitkahtanut. Syytä tsekata jos alkaa ääntelehtimään. Muuten kuulemma erittäin hieno mosa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Jakopään hihnan vaihto
Kyllä se rulla kannattaa vaihtaa aina hihnan kanssa piti se sitten ääntä tai ei.V.J.S kirjoitti:
Käyttöhihna vaihdetaan samalla kun jakohihna, käyttöhihnan kiristin myös, mikäli sen rullan laakeri pitää ääntä.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1105
- Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
- Paikkakunta: Kajaani
Re: Jakopään hihnan vaihto
enskuun alussa olisi aika varattuna korjaamolle,hinnaksi epäili n.600€ kaikkine töineen ja kilkkeineen vaan saas nähä paljonko tulee lopulta maksamaan.
Ja on kyllä hieno kone ajaa ja mukavasti tuo ääntääkin jos hiukan kaasutteleekin
Eikä tuo toistaiseksi ole syöny sekalaisessa kuin sen 11-12 l/100km että ei paha ruokainen verrattuna edelliseen 1.8t diudiin joka oli muuten niin paljon paskempi joka suhteessa.(paitti olihan se neliveto kiva talvella mutta aika vähäinen riemu sekin oli)
Ja on kyllä hieno kone ajaa ja mukavasti tuo ääntääkin jos hiukan kaasutteleekin
Eikä tuo toistaiseksi ole syöny sekalaisessa kuin sen 11-12 l/100km että ei paha ruokainen verrattuna edelliseen 1.8t diudiin joka oli muuten niin paljon paskempi joka suhteessa.(paitti olihan se neliveto kiva talvella mutta aika vähäinen riemu sekin oli)
Joku kipotin.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8087
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Jakopään hihnan vaihto
Ei yhtään huonompi tarjous, kun viime vuoden marras/joulukuun vaihteessa PCS tarjosi n. 700€ pintaan kaikkine hiluineen (eli myös käyttöhihna & kiristin). Osathan maksaa jo sen 240€ jakopään hihnasarja, 40-50€ vesipumppu, kiristin käyttöhihnalle ~100€ ja käyttöremmi pari kymppiä, lisäksi neljä-viis litraa syylärinestettä + normaalit kierrätys yms pientarvikehöpötykset päälle, niin siinä on jo 450€ sileenä pelkistä osista/tarvikkeista.moilanen88 kirjoitti:enskuun alussa olisi aika varattuna korjaamolle,hinnaksi epäili n.600€ kaikkine töineen ja kilkkeineen vaan saas nähä paljonko tulee lopulta maksamaan.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84