Päivävalot viirusilmä-Femmaan

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Palju
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 20:15
Paikkakunta: Rauma

Re: Päivävalot viirusilmä-Femmaan

Viesti Kirjoittaja Palju »

Itsellä kanssa valojen asennusta tiedossa, vielä en vaan tiedä teenkö sumareiden tilalle peitelevyt ja päivävalot siihen, vaiko sumareiden viereen.

Johtimen väri siinä valokatkaisijan liitännässä on muuttunut pinkistä sinivalkoiseen, eli ->2005 pinkki johto ja 2006-> sinivalkoinen
Harharetkien jälkeen... Saabisti taas :) Tech 2 turvapääsyllä
9-5 Aero Combi 2006 (RIP: 9-5 2.0T RE85 1998)
kykkvi
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: To Helmi 09, 2012 09:09
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Päivävalot viirusilmä-Femmaan

Viesti Kirjoittaja kykkvi »

Nyt on tehty, ei mennyt kuin koko iltapäivä.

Setti oli Motonetin 70 mm halkaisijaltaan oleva, hinta n. 85€.

Puskurin irroitus kuvallisesti dokumentoituna, toivottavasti jollekin on apua tästä:

Aluksi tietty akun miinusnapa irti ja vähän jotain pehmikettä, esim pahvia puskurin alle, jonka jälkeen yläpuolelta kaksi torxia ja kaksi muoviniittiä auki. Puskurin alapuolelta neljä pienempää torxia auki. Lokareiden etupuolelta kaksi kasimillin kannalla olevaa ruuvia auki, molemmin puolin:
Kuva

Kammetaan varovasti lokareiden liitoskohdasta muovilokarin ja koripellissä kiinni olevan tuen väliä ja vedetään lokaria suoraan sivulle:
Kuva Kuva
Tämä vaatii hieman voimaa ja hellyyttä, puskurimuovi voi olla aika tiukassa tuossa välissä. Mutta kyllä se sieltä irtoaa.

Tämän jälkeen puskurin pitäisi olla lattialla. Irroita kuskin puolelta pissapojan letku, kannattaa käyttää letkupuristinta ettei ole koko pissapojan sisältö lattialla :lol:
Apukuskin puolella oli myös joku sähköliitin joka piti irroittaa, mikä lie tuo anturi etupuskurissa? Jos on lohkolämmitin, pitää senkin piuha irroittaa. Tämän jälkeen tallissa pitäisi näyttää jotakuinkin tältä:
Kuva

Aluksi vetelin dremelillä nuo sumareiden suojamuovit reijällisiksi ja jo sikaflexiä pidellessäni tuli mieleen että olisihan nuo hyvä saada suunnattuakin, jos vaikka muovipuskuri ei ole ihan vaaterissa. Tein neljän millin polyeteenistä tuommoiset levyt, alumiini tms. olisi toiminut varmaan yhtä hyvin, polyeteeni varmaan vaan on vähän joustavampi asennusalusta.
Kuva

Levyihin motonetin sumarit kiinni, kiinnikkeitä piti vähän lyhentää jotta valot eivät möllötä liian ulkona puskurin ulkopuolella.
Kuva

Härvelit puskuriin kiinni, kunhan oli katsottu että kumpikin puoli oli samassa asennossa jonka jälkeen paketti kiristettiin momenttiin:
Kuva

Valojen ohjausboksi oli varustettu säästömallin johdoilla joten sijoitus piti miettiä johonkin kultaiselle keskitielle. Nippusiteitä ei kannata säästellä, ei sula piuhat heti seuraavalla reissulla.
Kuva

Tässä vaiheessa on lupa ottaa asennuskalja ja kokeilla päivävalojen toiminta laittamalla liittimet kiinni, vetämällä musta ja punainen piuha akkuun kiinni ja käynnistämällä auto, kö nuo ko. ledit vaativat yli 14 volttia palaakseen. Jos toimii niin onnittele itseäsi ja tee vielä viimehetken suuntaus. On halvan näköistä jos toinen valo sojottaa ylemmäs kuin toinen ja tässä vaiheessa suuntaus on vähemmän akrobatiaa vaativa toimenpide kuin puskuri kiinnitettynä.

Sitten puskin takaisin kiinni, päinvastaisessa järjestyksessä, älä unohda kytkeä kaikkia liittimiä, uusia ja vanhoja sekä pissapojan letkua.

Oikea tapa olisi varmaan ollut vetää plussa valokatkaisijalle asti mutta pitkällisen etsinnän jälkeen, tulipelti ei tarjonnut minulle tarpeeksi houkuttavaa reikää ( jos joku tietää mistä kannattaa/ saa helpolla piuhan vedettyä viirusilmässä läpi kuskin puolelle, saa kertoa). Laitoin miinuksen runkoon ja plussan suoraan akkuun, sulake pelastaa. Oranssin herätteen vedin konehuoneen sulakeboksiin, vasemman lähivalon sulakkeen jalkaan. Ei paras ratkaisu muttei varmaan paskinkaan. Lopuksi kabiinin sulakeboksista sulake 35 pois. Nyt pitäisi näyttää tältä:

Kuva

Valokatkaisijan ollessa nollassa, eli vasemmalla, palavat _vain_ päiväajovalot, keskiasennossa palavat myös parkit ja takavalot ja oikealla sammuvat päiväajovalot ja syttyvät xenonit.

Kuva

Semmosta.
SMa
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2015 16:29
Paikkakunta: Kotka

Re: Päivävalot viirusilmä-Femmaan

Viesti Kirjoittaja SMa »

Nostetaas viirun päivävalo keskustelua kun on edellisestä vierähtänyt tovi,

Eli millä tuotteilla ja miten klubilaiset on viimeaikoina päivittänyt sumuvalojen tilalle DRL:t viiruun?

Ymmärtääkseni samat sumuvalot (12777400) on asennettu 9-5:n vuosimalleihin 2006-2010 ja 9-3:n vuosimalleihin 2008-2012 eli vinkkejä kaivattaisiin
kyseisten sumareiden päivittämisestä päivävaloiksi niin DRL:n valmistajan, myyntipaikan kuin asennuksenkin osalta.

Kevätterveisin, Seppo
SMa #6616
OG 9-5 1.9TiD Vector Griffin Sedan A5 -09
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Päivävalot viirusilmä-Femmaan

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Passelit kiinnikkeet pitäisi löytyä ihan marmorista.
http://webshop-fi.saabparts.com/9-3-gen ... dimljus565

NEVS 9-3:een on ihan viralliset päivävalot sumareiden paikalle, vaan eivät yllätys yllätys käy vanhempiin malleihin.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
SMa
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2015 16:29
Paikkakunta: Kotka

Re: Päivävalot viirusilmä-Femmaan

Viesti Kirjoittaja SMa »

Kiitos tiedosta,

Ilmeisesti nuo kiinnikkeet on sitten tehty puskuriin kiinnityksen osalta samalla mitoituksella kuin yllämainitsemissani 12777400 sumareissa?

Nyt sitten haussa mitkä DRL´t noihin rautoihin ranettaa mahdollisimman siististi ja helpolla?

Kyselee, Seppo
SMa #6616
OG 9-5 1.9TiD Vector Griffin Sedan A5 -09
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Päivävalot viirusilmä-Femmaan

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

^ Ainakin, jos silmämääräisesti vertaa noihin kykkvin itse tekemiin.

Nuo webshopin tarjoamat päivävalot vaikuttavat kyllä aika bulkkivehkeiltä kiinnityksen osalta.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
SMa
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2015 16:29
Paikkakunta: Kotka

Re: Päivävalot viirusilmä-Femmaan

Viesti Kirjoittaja SMa »

Asensin sitten tänään allekirjoituksen viiruun päivävalot. Nuo TSaarelan aukaisemmassa viestissä mainitsemat asennusraudat sopivat ja helpottivat huomattavasti asennusta, kiitos vinkistä. Valoiksi laitoin nuo 85 egen motonetin DRL:t, joissa alkoi vi....aan johtojen lyhyys, joutui jatkamaan. Mihinkähän autoon johdot riittää? Mopoautoonko?

Hyvää pääsiäistä kaikille, Seppo
SMa #6616
OG 9-5 1.9TiD Vector Griffin Sedan A5 -09
¤kkk¤
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: La Kesä 20, 2020 17:43

Re: Päivävalot viirusilmä-Femmaan

Viesti Kirjoittaja ¤kkk¤ »

Jatketaanpa vanhaa ketjua...

Innostuin laittamaan omaan femmaan päivävalot. Syy puhtaasti xenon valojen kesto. Kytkentää piti miettiä hetken, kun herätteellä sammutetaan tuossa sarjassa päivävalot.

Lopputulokseen olen tyytyväinen.

Kuva
Saab 9⁵ 1.9 TiD -06, BMW 635 CsiA -88
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1118
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Päivävalot viirusilmä-Femmaan

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Vihdoinkin sain aikaiseksi vetää johdot päiväajovaloille mutta toiminta hyvin hämmentävää.
Sarja siis motonetistä 48-1318...ostettu ajat sitten ja saman sarjan asensin aikoinaan - 05 aeroon xenoneilla ja toimi niinkuin pitikin.
Siis plus ja miinus akussa kiinni ja oranssi heräte kiinni pinkissä johdossa valokatkaisimen puolella. Nyt päiväajovalot palaa katkaisimen joka asennossa. Nolla-asennossa eivät syttyneet ennenkuin irrotin sulakkeen 35 päivävaloille.
Potilas siis - 05 femma halogeeneilla
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Päivävalot viirusilmä-Femmaan

Viesti Kirjoittaja torque »

^Enhän minä noista tiedä, vaan onkohan auto tuotu Ruotsista käytettynä? Niissähän oli jotain hieman eri tavalla ohjelmoitu ne ajovaloasiat.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1118
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Päivävalot viirusilmä-Femmaan

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Molemmat ruotsintuliaisia😉
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Vastaa Viestiin