Ilmeni omituinen vika:
Kierrosten noustessa 3000 kierroksen tuntumaan ja sitä ylemmäs käyntiääni voimistuu merkittävästi korkeaksi, kuin ilman pakoputkea. Vika ilmeni kun autoa ryhdyttiin huollon yhteydessä koeajamaan.
Saab 9-5 SE 2.3t -98.
Huollossa nyt tehty:
- turbon vaihto Mitsuksi (+speedpartsin putket),
- pakoputki vaihdettu,
- öljypohja avattu ja putsattu + tiivisteet uusittu,
- huohotin vaihdettu viimeisimpään,
- alakerran ollessa avattuna laakerien vaihto niiltä osin kun onnistuu konetta enempiä purkamatta,
- öljyt ja öljynsuodatin vaihdettu,
- venttiilikotelon hapertuneen letkun vaihto,
- jäähdytysneste,
- öljynpaineen anturin vaihto,
- tulpat ja ilmansuodatin sekä raitisilmansuodatin vaihdettu,
Mikä neuvoksi???
Omituisen voimakas käyntiääni
Re: Omituisen voimakas käyntiääni
Niih, nyt yhden illan ajeltuani diagnoosi on:
Vika johtuu lisääntyneistä tärinöistä ja värinöistä - alakerran avauksen ja laakerien vaihdon yhteydessä poistettiin tasapainoketjut.
Nyt tyhjäkäynnillä täristää aavistuksen enemmän ja 3100 kierroksen kohdalla oleva värinä on juuri sopivalla taajuudella johtuakseen ohjaamoon runsaasti, aavistuksen jopa helpottaa kierrosten ollessa korkeammat. alle 3000 kierroksen eli normaaliajossa ei juurikaan huomaa.
Mitsu + Hirch-putkisto muutos toi auton luonteeseen selkeän muutoksen. Vääntöä on paljon enemmän selkeästi aikaisemmin ja sitä riittää paljon korkeammalle.
Lähtötilanteessa remonttiin tosin pakoputkiston keskipöntön sisuskalut olivat siirtyneet peräpönttöön, joka kävi todella kuumana. Vanha 190tkm palvellut sotaratsun perus Garretti ei ollut ihan niin huonossa kunnossa kuin saattoi olettaa.
Tulevat kilometrit näyttävät bensan ja öljynkulutuksen muutoksen, kunhan ensin kaasujalka taas tottuu ja ajetaan normaalisti. Ensi tuntuma on mainio, samoja nopeuksia ajetaan nyt aavistuksen matalammilla kierroksilla.
Softaa sörkitään vasta keväällä, samoin jarrut ja kytkin kaipaavat vielä uudistusta.
Vika johtuu lisääntyneistä tärinöistä ja värinöistä - alakerran avauksen ja laakerien vaihdon yhteydessä poistettiin tasapainoketjut.
Nyt tyhjäkäynnillä täristää aavistuksen enemmän ja 3100 kierroksen kohdalla oleva värinä on juuri sopivalla taajuudella johtuakseen ohjaamoon runsaasti, aavistuksen jopa helpottaa kierrosten ollessa korkeammat. alle 3000 kierroksen eli normaaliajossa ei juurikaan huomaa.
Mitsu + Hirch-putkisto muutos toi auton luonteeseen selkeän muutoksen. Vääntöä on paljon enemmän selkeästi aikaisemmin ja sitä riittää paljon korkeammalle.
Lähtötilanteessa remonttiin tosin pakoputkiston keskipöntön sisuskalut olivat siirtyneet peräpönttöön, joka kävi todella kuumana. Vanha 190tkm palvellut sotaratsun perus Garretti ei ollut ihan niin huonossa kunnossa kuin saattoi olettaa.
Tulevat kilometrit näyttävät bensan ja öljynkulutuksen muutoksen, kunhan ensin kaasujalka taas tottuu ja ajetaan normaalisti. Ensi tuntuma on mainio, samoja nopeuksia ajetaan nyt aavistuksen matalammilla kierroksilla.
Softaa sörkitään vasta keväällä, samoin jarrut ja kytkin kaipaavat vielä uudistusta.
Re: Omituisen voimakas käyntiääni
jameli kirjoitti:Niih, nyt yhden illan ajeltuani diagnoosi on:
Vika johtuu lisääntyneistä tärinöistä ja värinöistä - alakerran avauksen ja laakerien vaihdon yhteydessä poistettiin tasapainoketjut.
Nyt tyhjäkäynnillä täristää aavistuksen enemmän ja 3100 kierroksen kohdalla oleva värinä on juuri sopivalla taajuudella johtuakseen ohjaamoon runsaasti, aavistuksen jopa helpottaa kierrosten ollessa korkeammat. alle 3000 kierroksen eli normaaliajossa ei juurikaan huomaa.
TD04 kirjoitti:No olen..Kyllä niin herkkä nahkanen että jokainen ylimääränen tärinä/räminä
tuntuu persauksessa tai käy korvaan..Ja jos tietyllä kierrosalueella varsinkin
moottori jarrutuksissa jopa taustapeilin huomas tärisevän ni riitti mulle..
Oli turhin remotti minkä tein..Samalla onneks vaihtu myös kytkin ettei ihan harakoille menny
mutta joutu koneen ottaa
kerran vielä alas..Kyllä vitutti siinä vesisateessa..
Nooh et oo sentään ainut joka tuon on huomannu..Yhtään enmpää tehoa ei itellä ainakaan autoon tullu mutta kuski kiihty sitäkin enemmän sen v*tun tärinän takia

BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Re: Omituisen voimakas käyntiääni
OT: Jätä se v*tunkantoteline pois kyydistä tai poista sen hieromasauvasta patterit.. :)TD04 kirjoitti:Nooh et oo sentään ainut joka tuon on huomannu..Yhtään enmpää tehoa ei itellä ainakaan autoon tullu mutta kuski kiihty sitäkin enemmän sen v*tun tärinän takia :D
-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Omituisen voimakas käyntiääni
Tässä tapuksessa selvittiin ihan vaan laittamalla se tasapaino akseleitten ketju takasinTobbana kirjoitti:OT: Jätä se v*tunkantoteline pois kyydistä tai poista sen hieromasauvasta patterit..TD04 kirjoitti:Nooh et oo sentään ainut joka tuon on huomannu..Yhtään enmpää tehoa ei itellä ainakaan autoon tullu mutta kuski kiihty sitäkin enemmän sen v*tun tärinän takia
-Sami

BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Re: Omituisen voimakas käyntiääni
Jep, kytkin vetelee viimeisiään, joten samalla kertaa keväällä tehdään jakomielitautisten remontti sekä uusitaan tasapainottelut.
Raju tosiasia, että vastaavia raatoja olisi saanut nyt tehdyn operaation hinnalla, mutta kun yhteen rakastuu... Saabismi
Onneksi ison osan ylimääräisistä äänistä poisti tänään tehty etupyörän laakerin vaihto, enää jäi tuo häiritsevästi resonoiva käyntiääni, tosin harvoin normaalissa ajossa kierrokset nousevat yli 3000.
Ennen kevään koneen irroitustua täytyisi askarrella jarrujen kimpussa ja alustakin on melko kiikkerä jo.
Raju tosiasia, että vastaavia raatoja olisi saanut nyt tehdyn operaation hinnalla, mutta kun yhteen rakastuu... Saabismi

Onneksi ison osan ylimääräisistä äänistä poisti tänään tehty etupyörän laakerin vaihto, enää jäi tuo häiritsevästi resonoiva käyntiääni, tosin harvoin normaalissa ajossa kierrokset nousevat yli 3000.
Ennen kevään koneen irroitustua täytyisi askarrella jarrujen kimpussa ja alustakin on melko kiikkerä jo.
Re: Omituisen voimakas käyntiääni
Valitettavasti aina löytyy joku sivuääni, johon voi tympääntyä tai jopa raivostua autoillessaan.
Siihen on olemassa yksi hyvä lääke:
Radiota kovemmalle.
Siihen on olemassa yksi hyvä lääke:
Radiota kovemmalle.

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01