Tikitys koneessa
Tikitys koneessa
Tervehdys! Aloitteleva saabisti kysyy neuvoa otsikon mukaiseen vaivaan. Auto on 9-5 vm99, 215tkm ja olen sen muutama viikko sitten hankkinut.
Tikitys kuulostaa tulevan venttiilikotelolta ja paikallistuu tarkemmin siihen ecopower tekstin kohdille. En tiedä tarkkaan milloin ääni alkoi, se ei kuulu auton sisälle konepelti kiinni ja hyvin heikosti kuuluu kuskin paikalle konepelti ja ovi avonaisenakin.
Auton historiaa ja tehtyjä toimenpiteitä:
Ahdin vaihdettu 2003 115tkm. Ensimmäisen muutaman vuoden aikana öljynvaihtoja 15-20tkm välein, tosin kilometrit ovat kertyneet n. 6kk aikana. Sen jälkeen vuoden välein muutaman vuoden (n. 5-6tkm). Siitä eteenpäin 10-15tkm välein n. vuoden välein. Kaasuläppäkotelo vaihdettu jossain vaiheessa ja moniurahihna näyttää uudelta ollen lyhyttä mallia.
Itse olen huomannut suuren öljynkulutuksen 1l/500km ja jäähdytinnestettäkin on mennyt. Kannen välistä on jonkin verran tihkunut nesteitä, öljynpaineanturi koneen "takana" on öljystä märkä, venttiilikopan nurkka vähän öljyinen ja turbon imupuolella näkyy öljyä. Jälkimmäisen syynä lienee huohotinputkelta tulleet öljyt, myös bypass-putken liitos siinä ennen turboa on tursunnut öljyä.
Niinpä laitoin toissapäivänä huohotinpäivityksen nro. 6 ja muut huohotinletkut uudet. Erityisesti venttiilikotelolta lähtenyt huohotinletku oli aivan muhjua, sisältä murusina. Heti perään tein täältä löytyneen ohjeen mukaan moottorin puhdistus operaation STP Engine Flushilla ja naftahuuhtelulla. Nyt sisällä on valvoline 10w-40 öljyt. Avasin venttiilikopan puhdistuksen jälkeen ja onhan siellä sellainen musta karstakerros seinämillä, mutta ei mönjää.
Tänään irrotin ilmamassamittarin ja näytti olevan puhdas sisältä. Huolimattomuuttani unohdin kiinnittää mittarin liittimen ja ehdin ajaa lyhyen, alle 2 km ajon taajamanopeuksilla ennen kuin huomasin CE-valon ja tajusin virheeni. Olen kyllä kuullut pelotteluja liian laihalle menneistä seoksista ja kalliista moottoriremonteista ilmamassamittarin rikkoonnuttua, mutta ajelin tuon lyhyen pätkän ihan nätisti ja pienillä kierroksilla.
Tämän jälkeen huomasin tikityksen. Melko varmasti ennen huohotinpäivitystä ja moottorin puhdistusta sitä ei ollut. Reilu 20 km on ajeltu huohotinpäivityksen jälkeen.
Mikä on seuraava toimenpide ja uskaltaako autolla ajaa? Jotain venttiilikoneistoon liittyvää ääntä se varmaankin on. Mikä mättää?
Tikitys kuulostaa tulevan venttiilikotelolta ja paikallistuu tarkemmin siihen ecopower tekstin kohdille. En tiedä tarkkaan milloin ääni alkoi, se ei kuulu auton sisälle konepelti kiinni ja hyvin heikosti kuuluu kuskin paikalle konepelti ja ovi avonaisenakin.
Auton historiaa ja tehtyjä toimenpiteitä:
Ahdin vaihdettu 2003 115tkm. Ensimmäisen muutaman vuoden aikana öljynvaihtoja 15-20tkm välein, tosin kilometrit ovat kertyneet n. 6kk aikana. Sen jälkeen vuoden välein muutaman vuoden (n. 5-6tkm). Siitä eteenpäin 10-15tkm välein n. vuoden välein. Kaasuläppäkotelo vaihdettu jossain vaiheessa ja moniurahihna näyttää uudelta ollen lyhyttä mallia.
Itse olen huomannut suuren öljynkulutuksen 1l/500km ja jäähdytinnestettäkin on mennyt. Kannen välistä on jonkin verran tihkunut nesteitä, öljynpaineanturi koneen "takana" on öljystä märkä, venttiilikopan nurkka vähän öljyinen ja turbon imupuolella näkyy öljyä. Jälkimmäisen syynä lienee huohotinputkelta tulleet öljyt, myös bypass-putken liitos siinä ennen turboa on tursunnut öljyä.
Niinpä laitoin toissapäivänä huohotinpäivityksen nro. 6 ja muut huohotinletkut uudet. Erityisesti venttiilikotelolta lähtenyt huohotinletku oli aivan muhjua, sisältä murusina. Heti perään tein täältä löytyneen ohjeen mukaan moottorin puhdistus operaation STP Engine Flushilla ja naftahuuhtelulla. Nyt sisällä on valvoline 10w-40 öljyt. Avasin venttiilikopan puhdistuksen jälkeen ja onhan siellä sellainen musta karstakerros seinämillä, mutta ei mönjää.
Tänään irrotin ilmamassamittarin ja näytti olevan puhdas sisältä. Huolimattomuuttani unohdin kiinnittää mittarin liittimen ja ehdin ajaa lyhyen, alle 2 km ajon taajamanopeuksilla ennen kuin huomasin CE-valon ja tajusin virheeni. Olen kyllä kuullut pelotteluja liian laihalle menneistä seoksista ja kalliista moottoriremonteista ilmamassamittarin rikkoonnuttua, mutta ajelin tuon lyhyen pätkän ihan nätisti ja pienillä kierroksilla.
Tämän jälkeen huomasin tikityksen. Melko varmasti ennen huohotinpäivitystä ja moottorin puhdistusta sitä ei ollut. Reilu 20 km on ajeltu huohotinpäivityksen jälkeen.
Mikä on seuraava toimenpide ja uskaltaako autolla ajaa? Jotain venttiilikoneistoon liittyvää ääntä se varmaankin on. Mikä mättää?
Re: Tikitys koneessa
Automaateissa on joskus tullut vastaan voimakkaasti tikittäviä alipainepumppuja.
#3418
Re: Tikitys koneessa
Unohtui mainita, autossa on manuaaliloota.
Re: Tikitys koneessa
nostaja voi olla jumissa
Saab 9-5 Aero wagon -02
Ex: 9000cc -88 ng900 2.3 Talladega -97
Ex: 9000cc -88 ng900 2.3 Talladega -97
Re: Tikitys koneessa
itse huomasin joskus samaa ääntä ja täällä muistaakseni sitä kyselinkin, hätätinen kun olin niin enpä ollut tsekannut öljyjä ja olivat aika vähissä lisäys poisti äänen...
oisko tosiaan nostajat jumissa/paskana...
oisko tosiaan nostajat jumissa/paskana...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Tikitys koneessa
Taidan laskea valvolinet ulos ja laittaa GM 5W-30 tilalle. Näin oli alunperinkin tarkoitus toimia moottorin puhdistuksen jälkeen, mutta ei vielä.
Lieneekö sitten puhdistus operaation yhteydessä paskat lähteneet liikkeelle ja joutuneet väärään paikkaan?
Voikohan nostajaa puhdistaa, jos siellä on joku roska sisällä? WIS mainitsee yhtenä mahdollisena ääntelyn syynä tukkeutuneen takaiskuventtiilin nostajassa, toimenpiteenä vaihto. Vikadiagnoosi, painellaan kuormittamattomina (?) nostajia ruuvimeisselillä ja viallinen nostaja joustaa. Mitähän tuo kuormittamattomana tarkoittaa, täytyykö nostaja poistaa koneesta?
Lieneekö sitten puhdistus operaation yhteydessä paskat lähteneet liikkeelle ja joutuneet väärään paikkaan?
Voikohan nostajaa puhdistaa, jos siellä on joku roska sisällä? WIS mainitsee yhtenä mahdollisena ääntelyn syynä tukkeutuneen takaiskuventtiilin nostajassa, toimenpiteenä vaihto. Vikadiagnoosi, painellaan kuormittamattomina (?) nostajia ruuvimeisselillä ja viallinen nostaja joustaa. Mitähän tuo kuormittamattomana tarkoittaa, täytyykö nostaja poistaa koneesta?
Re: Tikitys koneessa
Nyt luulen, että ääni tulee bensasuuttimista. Voi olla, että ääni on ollut läsnä aina ja nyt vain erilaisten toimenpiteiden jälkeen pelästyin ääntä. En ole autolla nyt ajanut, mutta ääni ei muutu moottorin lämmettyä.
Tuo suuttimien tienoo on muutenkin öljystä sotkussa, kun ohut huohotusletku venttiilikotelolta oli ostettaessa rikki ja ruikkinut öljyä ympäriinsä.
Tuo suuttimien tienoo on muutenkin öljystä sotkussa, kun ohut huohotusletku venttiilikotelolta oli ostettaessa rikki ja ruikkinut öljyä ympäriinsä.
Re: Tikitys koneessa
ainiin...kokeilepa sellasta että äänen kuuluessa öljykorkki auki...
kerran nimittäin muistan että ihmettelin toista tikitysääntä huohotinpäivityksen asentamisen jälkeen...oli asennettu jotenkin päin vittua...
öljykorkin ku aukasee ni ääni loppu...
kerran nimittäin muistan että ihmettelin toista tikitysääntä huohotinpäivityksen asentamisen jälkeen...oli asennettu jotenkin päin vittua...
öljykorkin ku aukasee ni ääni loppu...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Tikitys koneessa
Aika rankasti tuo syö öljyä kertomasi mukaan. Kannattaa etsiä vika nopsaan, jos ei korjautunut tuolla huuhtelulla ja huohottimen laitolla. Menee näet katalysaattori pian sököksi ja sen vaihdolla ei vielä edes ole varsinainen syyllinen korjattu...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Tikitys koneessa
Tarkista että öljyä on mittatitkun ylärajaan asti.Kuten tuossa edellä sanottiin alhainen öljymäärä aiheuttaa naputusta.
Auttaisiko pelkkä kannen kiristys enää vuotoon? Toki venttiilikopan tiiveyskin kannattaa tarkistaa kuten kampiakselin stefa. Tuolla öljynkulutuksella luulisi vuodon jo näkyvän ylospäin jos katsoo oikeaan kohtaan koneen käydessä. Omassani korjattiin öljyvuoto takuuseen (konerempan takuu) ja asentaja väitti öljyn tihkumisen olevan silminnähtävää vaikken öljynkulutusta ollut huomannut, homma lähti liikkeelle pakosarjalle tippuvien öljytippojen aiheuttamasta hajusta.
Digikamerasta on apua ahtaissa koloissa, ei tarvitse työntää päätään joka väliin
Olethan vaihtanut/tarkistanut kaikki takaiskuventtiilit? Niitä on moottorin päällä muistaakseni 3 kpl, valkoisia. Jos ne takeltelevat ei huohotus toimi uusista letkuista huolimatta.
Auttaisiko pelkkä kannen kiristys enää vuotoon? Toki venttiilikopan tiiveyskin kannattaa tarkistaa kuten kampiakselin stefa. Tuolla öljynkulutuksella luulisi vuodon jo näkyvän ylospäin jos katsoo oikeaan kohtaan koneen käydessä. Omassani korjattiin öljyvuoto takuuseen (konerempan takuu) ja asentaja väitti öljyn tihkumisen olevan silminnähtävää vaikken öljynkulutusta ollut huomannut, homma lähti liikkeelle pakosarjalle tippuvien öljytippojen aiheuttamasta hajusta.
Digikamerasta on apua ahtaissa koloissa, ei tarvitse työntää päätään joka väliin
Olethan vaihtanut/tarkistanut kaikki takaiskuventtiilit? Niitä on moottorin päällä muistaakseni 3 kpl, valkoisia. Jos ne takeltelevat ei huohotus toimi uusista letkuista huolimatta.
Re: Vuodot
Öljyä on nyt ollut riittävästi, ylämerkkiin asti. Pari kaveria sanoi tikitystä ihan normaaliksi ääneksi. Ehkä olen vain ollut turhan vainoharhainen
Kannen vuoto ei ehkä ole kovin suuri, moottorin sivussa kuskin puolella näkyy vähän vuotoa. Moottorin alla työskennellessä olen huomannut, että öljypohja on märkänä. Täytyy vielä tarkemmin tutkailla, mutta tuntuisi siltä, että tuo johtuu siitä vuotavasta öljypaineanturista. Voihan se kansikin vuotaa enemmänkin takana. Uusi anturi on tulossa.
Jäähdytysnestettäkin on kulunut, huomasin, että lämpöhana siellä takana vuotaa. Haen siihen tänään uuden.
Savutus kylmänä käynnistäessä on vähentynyt huohotinpäivityksen jälkeen, mutta seurataan nyt tilannetta ja erityisesti öljynkulutusta.
Kannen vuoto ei ehkä ole kovin suuri, moottorin sivussa kuskin puolella näkyy vähän vuotoa. Moottorin alla työskennellessä olen huomannut, että öljypohja on märkänä. Täytyy vielä tarkemmin tutkailla, mutta tuntuisi siltä, että tuo johtuu siitä vuotavasta öljypaineanturista. Voihan se kansikin vuotaa enemmänkin takana. Uusi anturi on tulossa.
Jäähdytysnestettäkin on kulunut, huomasin, että lämpöhana siellä takana vuotaa. Haen siihen tänään uuden.
Savutus kylmänä käynnistäessä on vähentynyt huohotinpäivityksen jälkeen, mutta seurataan nyt tilannetta ja erityisesti öljynkulutusta.