Turbo kajahti 16000 km:n jälkeen

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
saabistiruotsi
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Tammi 27, 2009 17:44

Turbo kajahti 16000 km:n jälkeen

Viesti Kirjoittaja saabistiruotsi »

Mulla on 9-5 vm 2000 johon vaihdettiin turbo vähän toista vuotta sitten. Hiukan ennen päivitettiin huohotusjärjestelmä. Huomasin, että alkoi silloin tällöin tupruttamaan savua perästä ja kun aukaisin turbon snorkkelin, niin klappia oli ihan kauheesti. Turbo on Speedpartilta ja kun sitä lähemmin katseli, taisi olla 'kotikorjattu' peli. Ostin hätäpäissäni Bioltemalta uuden (n.400€), kun kaverilla on mennyt sellainen jo lähes 200 tuhatta ilman ongelmia. Siis: Bilteman turboja saa melkein kaksi kpl yhteen speedpartin turboon. En ainakaa speedpartilta osta enää.

Kysymys näin jatkoon: Voiko turbon korjata kotioloissa? Korjaussarja maksaa ruotsissa n. 150€ englannissa 80-130£ plus rahti.
masas
"Hölösuu"
Viestit: 1188
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Turbo kajahti 16000 km:n jälkeen

Viesti Kirjoittaja masas »

saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)

Jäsen no: 1839
jatri
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Ma Helmi 05, 2007 09:13
Paikkakunta: Pori

Re: Turbo kajahti 16000 km:n jälkeen

Viesti Kirjoittaja jatri »

Hei

Olen tutkinut asiaa, itsellä on diesel-pesu juuri muhimassa ja
ahtimen kunnon syynäys on puolet projektia. En tiedä onko kukaan
tehnyt asiaa itse, mutta tälläiset löysin ja melkein taidan itse
ainakin koettaa, kun Carret T17 sen vaatii.

Esimerkki on eri ahtimelle, mutta ...

http://www.dsmtuners.com/forums/article ... t-1-a.html

http://www.dsmtuners.com/forums/article ... t-2-a.html

Jatri
-- 9-5 AERO A -08 & 9-5 AERO A WAGON -05 & 9-3 2.0T A CV -04 --
Maximus
"Viggen"
Viestit: 512
Liittynyt: To Marras 10, 2005 18:18
Paikkakunta: Lodz, Poland

Re: Turbo kajahti 16000 km:n jälkeen

Viesti Kirjoittaja Maximus »

Tuntuu noita SpeedPartsin turboja hajoilevan vähän joka kulmalla... Kannattaa ottaa yhteyttä PCS:ään jos sieltä nyt olet sen ostanut? Tarpeeksi kun niille reklamoi, niin luulisivat ymmärtävän niiden laadun päälle :?:
BMW 530XD -08
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Turbo kajahti 16000 km:n jälkeen

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

jatri kirjoitti:Hei

Olen tutkinut asiaa, itsellä on diesel-pesu juuri muhimassa ja
ahtimen kunnon syynäys on puolet projektia. En tiedä onko kukaan
tehnyt asiaa itse, mutta tälläiset löysin ja melkein taidan itse
ainakin koettaa, kun Carret T17 sen vaatii.

Esimerkki on eri ahtimelle, mutta ...

http://www.dsmtuners.com/forums/article ... t-1-a.html

http://www.dsmtuners.com/forums/article ... t-2-a.html

Jatri
T17:ssa on sitten vasenkätinen kierre tuossa akselin mutterissa. Purin yhden sökön ahtimen ihan mielenkiinnosta ja voin sanoa, että laakerointi yms. on tosi heppoista kamaa verrattuna tuon purkuohjeen mukaiseen t3-malliin. Akselikin on niin ohut, että sen voi vääntää mutkalle, jos kiristää akselin mutteria vähänkin liian rajuin ottein...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: Turbo kajahti 16000 km:n jälkeen

Viesti Kirjoittaja eeskola »

saabistiruotsi kirjoitti:
Kysymys näin jatkoon: Voiko turbon korjata kotioloissa? Korjaussarja maksaa ruotsissa n. 150€ englannissa 80-130£ plus rahti.
Minulta löytyy hyllystä yksi Garrettin korjaussarja, kun en lopulta tarvinnutkaan sitä, kun sain asialliskuntoisen käytetyn kohtuuhinnalla. Jos kiinnostaa, laita viestiä. Omakustannehintaan lähtee ja on kyllä vähemmän kuin yllämainitut hinnat. Briteistä tuokin on tilattu joskus.

Purin harrasteeksi oman puoliväliin. Vaikein osuus lie pakopesän irrotus, kun se pitää vain naputella irti.

E
Vastaa Viestiin