Jarrutustärinä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
pipsa09
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 10:22

Jarrutustärinä

Viesti Kirjoittaja pipsa09 »

Terve

Tätä topicia on käsitelty jo aiemminkin, mutta ne keskustelut ovat jääneet aina vähän auki, joten lisäideat on tarpeen.
Ongelmana on jarrutuksessa läpi tuleva tärinä noin 50 km/h vauhdissa. Jos jarruttaa satasesta alas alku sujuu ihan ok, mutta 50:n kohdalla ratissa tuntuu voimakas tärinä, joka taas häviää kun vauhti putoaa tuonne 40 km/h kieppeille.
Kovaa jarrutettaessa tärinää "ei ehdi" muodostua. Myös varovaisesti jarrutettaessa tärinää ei esiinny. Jos antaa nopeuden pudota rullaamalla tuon 50 km/h yli -> ei tärinää. Nuo keinot tahtovat tehdä ajosta vaan niin pirun hankalaa.

Kyseessä 2002 9-5, johon vaihdettu vuosi sitten (n. 20 tkm) navat eteen ja kaikkien kulmien levyt ja palat.

Asian kanssa piehtaroidessa on tullut mieleen, että tuskin tuo voi johtua kieroista levyistä, koska tärinää ei tule koko jarrutuksen ajan, vaan tuossa 50m/h kohdassa. Pyörät on nelipyöräsuunnattu vähän aikaa sitten, eikä niissä ole poikkeavaa kulumista. Olen kokeillut erilaisia ilmanpaineita, ei vaikutusta. Renkaiden tasapainotusongelmaan tuskin liittyy, koska ajaessa ei mitään tärinää tai vapinaa tunnu.

Aiemmin joskus ollut keskustelu liittyen ABS-anturien kiinnitykseen. Sinällään ABS:it vaikuttaa toimivan ihan ok. Onko jollakin kokemuksia ABS-anturin kiinnityksiin liittyvistä murheista. Myös muut ideat asian tutkimiseksi ja/tai ratkaisemiseksi ovat enemmän kuin tervetulleita.

Kiitos taas jo etukäteen vastauksista.....
pipsa09
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 10:22

Re: Jarrutustärinä

Viesti Kirjoittaja pipsa09 »

Ensi viikonloppuna on tarkoitus viedä auto montulle ja käydä kaikki kulmat läpi mm. puslien osalta. Eri asia on sitten, että riittääkö taidot huomaamaan jos joku pusla on lähestymässä tiensä loppua.
Saabsti69
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 19:11

Re: Jarrutustärinä

Viesti Kirjoittaja Saabsti69 »

Uudetkin levyt voi "kieroontua", jos ne saa vettä lämpmänä. Käy jossain jarrudynossa kattomasa "vipattaako" mittarit. Esim. katsastuskonttorit mittaa jarrut nimellisen 10€ hintaan ja saat heti raportin miten "jarrut makaa"...
9000T&95SE
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 21:34
Paikkakunta: Stadi

Re: Jarrutustärinä

Viesti Kirjoittaja 9000T&95SE »

pipsa09 kirjoitti:Terve

Tätä topicia on käsitelty jo aiemminkin, mutta ne keskustelut ovat jääneet aina vähän auki, joten lisäideat on tarpeen.

Asian kanssa piehtaroidessa on tullut mieleen, että tuskin tuo voi johtua kieroista levyistä, koska tärinää ei tule koko jarrutuksen ajan, vaan tuossa 50m/h kohdassa. Pyörät on nelipyöräsuunnattu vähän aikaa sitten, eikä niissä ole poikkeavaa kulumista. Olen kokeillut erilaisia ilmanpaineita, ei vaikutusta. Renkaiden tasapainotusongelmaan tuskin liittyy, koska ajaessa ei mitään tärinää tai vapinaa tunnu.
Mullakin samankaltainen vaiva uusiutui muutama viikko sitten. Aikanaan tutkitutin ongelmaa paljon ja lopulta toiset tai kolmannet levyt auttoi vaivaan (renkaat ja vanteetkin tuli vaihdettua). Viimekuussa tehtiin taas isompi huolto ja vaihdettiin mm. takapään puslat, nelipyöräsuuntaus ja etupäähään levyt ja palat. Nyt taas ravistaa kuin tehosekoitin mutta vain kun jarrutetaan yli 100km/h nopeuksista 80 km/h vauhtiin. Olen kyllä huomaavinani pientä nypytystä jarrutettaessa pienemmilläkin nopeuksilla. Levyjen vaihtoa kokeillaan seuraavaksi, auttoihan se viimeksikin.

Tässähän on aika hyvä tarina aiheesta, vaikka onkin mainos http://www.ebcbrakes.com/automotive/pro_cut_lathe.shtml.
9-5 Aero 2,3TA -07
9-5 SE 2,0tA -98
Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

Re: Jarrutustärinä

Viesti Kirjoittaja Zomm »

Taistelin itsekin samantyyppisten ongelmien parissa. Jarruttaessa alkoi vispaamaan kun ajettu n. 100 km. Matkan alussa jarrut toimi nätisti, mutta mainitun kilometrimäärän jälkeen ilmestyivät oireet. Kaikki jarruosat (nesteitä myöten) olivat uudet, vaihtotyössä oli huolehdittu puhtaudesta vähän huolellisemmin kuin leikkaussalissa.

Jonkinlaisen ajatteluketjun perusteella päädyin laakerivikaan. Vaihdoin sitten kuljettajan puoleisen etunavan purettuani ensin molemmat puolen siihen kuntoon, että pääsi pyörittelemään ilman vetoniveltä. Pyörittelin napaa Kassakaappimiehen tarkkuudella etsin jotain epämääräisyyttä. Yhdessä kohdassa täyden kierroksen aikana tuntui pieni takertuminen kuljettajan puolella, joten päädyin sen vaihtamiseen. Vispaus vähentyi.

Kerään vielä voimia, että saan investoitua vielä toiseen h******n edulliseen pyörännapaan. Vaihdon jälkeen kokeilen tarvittaessa levyjen sorvausta auton alla ennen uusien levyjen ostoa, sillä 250 EEK, eli 16 euroa pyörä tuntuu kohtuuhinnalta. Kunnolliset isommat levyt (jotka autossani jostain syystä ovat) maksavat kuitenkin melko paljon
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
Vastaa Viestiin