jarrulevyt

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
xyz
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Su Elo 06, 2006 01:22

jarrulevyt

Viesti Kirjoittaja xyz »

Vaihdoin täristävät etulevyt uusiin (biltemasport urat ja reiät), n.5tkm ja hieman tärisee oikea puoli, heittoa noin kymppi. Levy on otettu irti ja varmistettu asennusvirheet pois(mikä ei ollut tietenkään mahdollista).
Tuntuvat olevan jarrulevyt aika huonoa tuotosta nykyään kun samoilla lämpöisillä menivät vaihtoon myös alle 15tkm ajetut takalevyt(brembo),takuuseen sain uudet.
arto
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 09:39

Re: jarrulevyt

Viesti Kirjoittaja arto »

Mulla rupes EPC levyt + Red stuff palat ravistamaan edestä siinä 20tkm tienoilla.
Syyksi selvisi liian "kevyt" jarruttelu. Kun rupesin jarruttelemaan muutaman kerran viikossa esim 140-80 jarrutuksia muutaman peräkkäin, alkoivat levyt ja palat taas asettumaan ja aika nopeasti ravistelu poistui kokonaan. Nyt menty reilu satatonnia eikä ravistele. Uuden levyn kulumiseen liittyy myös termi "thin spot" http://www.ebcbrakes.com/troubleshooting.shtml
Lasu
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Su Loka 18, 2009 13:38
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: jarrulevyt

Viesti Kirjoittaja Lasu »

Tuli pcs:ltä haettua uudet levyt ja palat (originaalit Atelta)eteen kun vanhat olivat jo niin lopuillaan ja vähä kierotkin kun aavistuksen ravistivat.
No, ruuvasin alle uudet levyt putsaten liitospinnat varmasti hyvin teräsharjalla ja santapaperilla.
Alku tuntui hyvältä ja en mielestäni huomannut kevyillä jarrutuksilla mitään erikoista. Muutaman päivän päästä jytkytys alkoi kuitenkin uudestaan ja nyt se ravistaa enemmän kuin vanhoilla.
Takuuta ei kuulemma ole kun itse asensin ja harvoin kuulemma uudet levyt ovat kierot. Syyksi arvailtu napaa (kiihdyttäessä ei kuitenkaan tunnu juurikaan vatkauksia).
Nyt hyviä ehdotuksia millä tilannetta kannattaisi lähteä purkamaan kun itsellä ei ole heittokelloa jolla voisi todeta kierot osat.
Pitäisikö viedä pajalle jossa katsoisivat onko navassa heittoa vai ei ja sitten miettisi uusia levyjä tai sorvausta jos napa on kunnossa?

Ja onko tietoa löytyisikö Mikkelin tuntumasta sorvauspalveluja ja mihin hintaan? Pintaahan noissa ainakin on :D

Levyillä on nyt ajettu reilut pari tonnia ja menee ajamisesta fiilikset kun on kuin erämaanlaivalla ajelisi.

Niin, ja otin vielä levyt kertaalleen irti todetakseni liitospinnat ja asennuksen varmasti olevan kunnossa, mutta sama pompotus jatkuu!
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
xyz
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Su Elo 06, 2006 01:22

Re: jarrulevyt

Viesti Kirjoittaja xyz »

Anteeksi että en laittanut lopputulosta tähän kertomukseeni. Syyllinen oli se napa mikä piti uusia ja sen jälkeen on toiminut tärisemättä. Vituttaa vaan ne pari turhaa levyn vaihtoa mitkä tuli suoritettua. Heittokellolla oli suorastaan vaikea todeta happamasta navasta vikaa, joten suosittelisin pyyhkäisemään uuden navan ostoon.
Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

Re: jarrulevyt

Viesti Kirjoittaja Zomm »

Tossa on vaan
xyz kirjoitti:suosittelisin pyyhkäisemään uuden navan ostoon.
Ne kun on vaan "todella edullisia". Itse etsin vikaa täsmälleen samalla tavalla, levyt tuli kylläkin vaihdettua vain kerran. Navat tuli hinnan vuoksi vaihdettua yksi kerrallaan.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
Lasu
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Su Loka 18, 2009 13:38
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: jarrulevyt

Viesti Kirjoittaja Lasu »

Mitenkäs, tuntuiko näitten viallisten napojen kanssa mitään muita tärinöitä ajaessa vai pelkästään jarruttaessa?
Tuntuisi itsestä että noin suuri heitto mitä jarruttaessa omasa autossa tuntuu pitäisi jo tuntua jollain muullakin tavalla. Toki voin olla väärässäkin ja tuo napajuttu on varmasti mahdollinen..
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
xyz
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Su Elo 06, 2006 01:22

Re: jarrulevyt

Viesti Kirjoittaja xyz »

Ei minkäänlaisia tärinöitä ajossa. Uudet levyt pelasi hienosti aluksi,ennenkuin nostin nopeuden n.160kmh ja polkaisin jarrua niin ei meinannut kestää ihmisenhermokaan sitä vatkausta.Pienemmissä nopeuksissa oli vain "pientä voplausta".
Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

Re: jarrulevyt

Viesti Kirjoittaja Zomm »

Mulla nopeudesta riippumatta ei tuntunut ajossa mitään. Kun matkaa oli tehty n. 100 km, jarruttaessa alkoi ravistaa. Etupää tuli purettua, puhdistettua ja kasattua pariinkin otteeseen, ennen napojen vaihtoa.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
Lasu
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Su Loka 18, 2009 13:38
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: jarrulevyt

Viesti Kirjoittaja Lasu »

Eikait tässä auta kun ruveta etsimään tuota vikaa sitten navoista. Olisihan se ollutkin liian halpaa jos olisi levyjen vaihdolla mennyt. Ihanan kallista!
Mutta kiitos vinkeistä!
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: jarrulevyt

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Että semmoista... Vähän ravistelee itsellänikin, joten nyt alkoi tietenkin kiinnostamaan, että missä hintaluokassa liikutaan jos noita napoja aletaan vaihdattamaan?
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: jarrulevyt

Viesti Kirjoittaja koistha »

Sinun autoosi sopiva etunapa/laakeri on parisataa kipale PCS:llä (viimeisin ostos oli maaliskulla). Takapäätä en ole vielä joutunut omalla kustannuksella vaihdattamaan, joten hintakokemuksia ei ole.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: jarrulevyt

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

kiitos tiedosta.
Sellainen diagnoosivisailu vielä, että vaikuttaako napojen aiheuttama ravistus identtiseltä kierojen jarrulevyjen kanssa? Eli ravistus tihenee nopeuden kasvaessa...?
Ilmeisesti noita kahta ongelmaa on hyvin vaikeaa erottaa toisistaan näppituntumalla?
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Pirttta
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Pe Loka 29, 2004 23:23

Re: jarrulevyt

Viesti Kirjoittaja Pirttta »

Itse olen myös ihmetellyt jumputusta jarruttaessa ja vaihdoin jo alkis etujarrulevyt, mutta edelleen tuntuu.
Kuskin puolen jarrulevy oli jo jossain vaihessa syönyt jarrukilpeenkin uuden ilmastointiaukon, oliko sitten ollut ruostetta vai mikä. Mikä tuossa navassa sitten menee kieroon?
Palstalla on vaihdettu laakeritakin, autoni 2001 Aero, johon pitäisi saada pelkkä laakerikin.
Oletteko keksineet miten sen voi hyvin kohdistaa, kumpipuoli jumputtaa, koska minäkin ole välillä tehnyt kovia jarrutuksia, jonka jälkeen se on osittain tainnut kadota, mutta palaa kuitenkin.
Saab NG 9-5 2.0T MY11
Ex: Saab 96, Saab 99, WV Jetta, 2xWV Passat, Saab 9-3, Saab OG 9-5 Aero, Saab NG 9-3 Aero
Immu
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Pe Huhti 25, 2008 20:22
Paikkakunta: Leppävirta

Re: jarrulevyt

Viesti Kirjoittaja Immu »

Pirttta kirjoitti:Mikä tuossa navassa sitten menee kieroon?
Kiinnostais täällä myös tietää mitä siellä navassa tapahtuu, kun noita oireita tulee?
Saab 9-5 2.0 -99 + XYL:n Saab 900S -96
Lasu
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Su Loka 18, 2009 13:38
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: jarrulevyt

Viesti Kirjoittaja Lasu »

Itseäkin kiinnostaisi että mikä sen vatkauksen siinä navassa aiheuttaa? Nyt viisaat, valaiskaa meitä tietämättömiä.
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Vastaa Viestiin