Kaasutusvaikeudet ja check engine

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Tee8mu
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Joulu 25, 2008 14:10

Kaasutusvaikeudet ja check engine

Viesti Kirjoittaja Tee8mu »

Tervehdys,

Sen verran olen jo lueskellut vanhoja juttuja ja vikakoodit on luetettu, että tiedän ongelman liittyvän kaasuläppään. En kuitenkaan löytänyt täysin vastaavaa juttua, joten kysäistäänpä uudella aiheella asiasta.

saab on 9-5, 2001, 2.0T ecopower ajettu reilut 200t km.

Alkuperäinen tilanne: auto sammui liikennevaloihin yrittäessäni lähteä, sama toistui ja check engine syttyi. silloin huomasin, että tyhjäkäynti oli olematon ja pidin auton kaasulla käynnissä. Hetken ajon jälkeen tilanne normalisoitui.

Tänään vaimo kävi luetuttamassa koodit ja laite sanoi kaasuläpän anturiongelmasta.

Koodit nollattiin ja matka jatkui, kunnes valo taas syttyi. eli takaisin oli mentävä.

Tällöin huomasivat, että siitä(ilmeisesti kaasuläppäkotelosta) oli "joku letku" joka tuli jostain alhaalta, irti (huomaa osaava henkilökunta). Letku laitettiin takaisin (ihan vaan paikalleen ilman mitään kuristinta) ja vika nollattiin.Vika oli tällöin:

P1251 Kaasuläpän säätömoottori juuttuu auki.

Tämän jälkeen vaimo lähti ajamaan ja kaasupoljin kuulemma vähän niinkuin ratisi (eli oli ilmeisesti jotain vastusta jossain?) ja valo syttyi jälleen. Nyt valo palaa ja kaikki tuntuu toimivan kuulemma normaalisti, mutta missä vika? Ehdotuksia otetaan vastaan.

Tätä hommaa ei vielä ole tehty http://photo.platonoff.com/Auto/2004100 ... _reset.jpg
mutta aattelin jo tässä vaiheessa kysyä josko tulee mieleen jotain muuta.
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: Kaasutusvaikeudet ja check engine

Viesti Kirjoittaja eeskola »

Poljin tuntuu erilaiselta, kun limp home on laittanut kaasun vaijerikäytölle. Jotkut yksilöt toimii limp homella ihan sikses hyvin, mitä nyt tehoja puuttuu (kun pudotettu peruspaineille) ja tyhjäkäynti voi olla vähän poikkeava (mulla oli vähän iso).

Jos vikakoodi nollattu mutta limp homea ei resetoitu kaasuläpältä, check engine tulee hetken päästä takaisin.

Kannattaa käydä resetoimassa läpältä noiden Platonoffin ohjeiden mukaan. Sitten lisäksi check engine pois irrottamalla akkunapa viideksi-kymmeneksi minuutiksi.

Lisäksi voi kokeilla sitten kaasuläpän putsausta, muiden imuvuotojen etsimistä yms.

E
Wäinö
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Syys 15, 2010 07:07

Re: Kaasutusvaikeudet ja check engine

Viesti Kirjoittaja Wäinö »

Tervehdys
Minulla oli samat oireet eikä tullut kuntoon ennenkuin vaihdettiin ilmamassa-mittari.
Tällainen vinkki täältä.
Tee8mu
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Joulu 25, 2008 14:10

Re: Kaasutusvaikeudet ja check engine

Viesti Kirjoittaja Tee8mu »

Kiitokset vastauksista. Tänään oli vihdoin aikaa tehdä limppauksen resetointi. nyt pelaa hyvin, mut katotaan kuinka kauan... jos ei kauaa niin sit katsellaan muita juttuja.

sen verran vielä huomasin kun itse auton puikkoihin pitkästä aikaa istuin, että kulutus oli noussut järjettömäksi. (resetointi kyllä palautti normaaliksi)

miten on, nostaako pelkkä limp home tila tuon kulutuksen vai onko luultavasti ilmamassamittari tai lamda tms. epäkunnossa.

jostainhan toi homma on kuitenkin lähtenyt liikenteeseen.
austin316
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: To Marras 20, 2008 17:41
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Kaasutusvaikeudet ja check engine

Viesti Kirjoittaja austin316 »

Moro.

Mulla kanssa samanlaisia ongelmia.

Tänään kävin sitten luetuttaan vikakoodit (20€). Tulos: P0171 , P1251

Imuilmavuoto tai paskanen kaasuläppäkotelo oli mekaanikon tuomio. Pitää alkaa tutkimaan kunhan pakkanen vähän hellittää.

EDIT: mulla ei ollut motti limpissä.
9-5 2.3 Aero Sedan -00
9-5 2.0t Wagon -00
Bart1260
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Ti Helmi 28, 2006 13:38
Paikkakunta: Tampere

Re: Kaasutusvaikeudet ja check engine

Viesti Kirjoittaja Bart1260 »

Moro!

Mulla about saman laista ongelmaa 2.3T vm98. Eli pakkasta se reilu pari kymmentä astetta ja kone jo lähes lämmennyt. Pysähdyn liikennevaloihin ja moottori meinaa sammua sytyttäen "Check Engine"-valon. Lähtee hieman tahmeesti käyntiin ja tyhjäkäynti ehkä 500 kiekkaa - joutuu pitään kaasulla käynnissä. Kulkee kuitenkin ihan normaalisti, kun antaa kaasua.

Missä vika? :?
Alle kaksilitraiset tulisi rekisteröidä mopoiksi
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Kaasutusvaikeudet ja check engine

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

käys luetuttaan vikakoodit. kuulostaa kun oisi limb home - tilassa.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
Bart1260
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Ti Helmi 28, 2006 13:38
Paikkakunta: Tampere

Re: Kaasutusvaikeudet ja check engine

Viesti Kirjoittaja Bart1260 »

scorpio_88 kirjoitti:käys luetuttaan vikakoodit. kuulostaa kun oisi limb home - tilassa.
ok, kiitos! :)

...kuulostaa siis köyhän, pienen autoilijan merkkihuoltoryöstöltä. :cry:
Alle kaksilitraiset tulisi rekisteröidä mopoiksi
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Kaasutusvaikeudet ja check engine

Viesti Kirjoittaja core2 »

Sen verran voit vielä itsekin kokeilla, että lopettiko vakionopeudensäädin toimintansa, jos näin, niin silloin varma limb-home.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Bart1260
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Ti Helmi 28, 2006 13:38
Paikkakunta: Tampere

Re: Kaasutusvaikeudet ja check engine

Viesti Kirjoittaja Bart1260 »

Kyllä! Limb homen resetti oli kyseessä! Uudemman softan päivitys ja uusi akku hieman alle 300euroo... :roll:
Alle kaksilitraiset tulisi rekisteröidä mopoiksi
nicoa
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Helmi 26, 2016 10:35

Re: Kaasutusvaikeudet ja check engine

Viesti Kirjoittaja nicoa »

Hei

Mulla sytty check engine -valo ja ei pysynyt kunnolla käynnissä tyhjäkäynnillä. No kaasuläppäkotelo oli limp home modessa ja resetattiin se täältä löytyvien ohjeiden avulla. Heti sen jälkeen ongelmat jatkuivat, sen verran auttoi että pysyy käynnissä kunhan käynnistyksen yhteydessä antaa kaasua ja n. 30s pitää kaasulla käynnissä. Tyhjäkäynti noin 600-900rpm ja seilaa välillä, vakkari ei vieläkään toimi.
9-5 2.3t -98

En tiedä liittyykö asiaan mutta poltti molemmat etusumarit ja jarruvalon lähes samanaikaisesti.

Tarvitsisin neuvoja, jos jotain on mahdollista tehdä kotona, mutta käyn jokatapauksessa luetuttamassa vikakoodit.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Kaasutusvaikeudet ja check engine

Viesti Kirjoittaja karg »

Kaverilla oli vastaavia ongelmia vm. 2000 aerossa. Limp home -resetointi ja vikakoodien nollaus auttoi vain hetkeksi. Vaihdettiin siihen kaasuläppäkotelo, jolloin ongelmat katosivat.
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Kaasutusvaikeudet ja check engine

Viesti Kirjoittaja 3J »

nicoa kirjoitti:No kaasuläppäkotelo oli limp home modessa ja resetattiin se täältä löytyvien ohjeiden avulla. Heti sen jälkeen ongelmat jatkuivat...
Nollasithan myös vikakoodit? Muutenhan se menee takaisin limppiin.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
nicoa
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Helmi 26, 2016 10:35

Re: Kaasutusvaikeudet ja check engine

Viesti Kirjoittaja nicoa »

Totta :roll:

Miten ne noin kotioloissa pystyy nollaamaan? Akun navat irti vai joku sulake kikka?
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Kaasutusvaikeudet ja check engine

Viesti Kirjoittaja 3J »

Akun kytkentä noin puoleksi tunniksi irti pitäisi riittää, tai sitten sulakkeen 17 (ulkomuistista, tarkista numero) pois käyttö. Ja se pitää tosiaan tehdä samaan aikaan limpin resetoinnin kanssa.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Vastaa Viestiin