Pyörän laakerit vai vetonivel vaihtoon?
Pyörän laakerit vai vetonivel vaihtoon?
No niin eli täristää kiihdyttäessä etupyörät nopeuden ollessa n. 20-30 km/h.
Ei tärise jarrutettaessa eikä muilla nopeuksilla (ehkä vähän joskus 50km/h)
Ihmetyttää vain, että aamulla tai lounaalle lähtiessä ei tärise vaan vasta kun on muutama kilometri takana.
Tänään koitin etupyörän napoja kun tulin kotiin ja aikas kuumat oli. (en ole tosin ennen kokeillut tämän auton, AT-vaihteistolla tulee toki jarruteltua enempi).
Ja tärinää en huomaa, kun laitan S-napin pohjaan ja tallan tiskiin
Ei tärise jarrutettaessa eikä muilla nopeuksilla (ehkä vähän joskus 50km/h)
Ihmetyttää vain, että aamulla tai lounaalle lähtiessä ei tärise vaan vasta kun on muutama kilometri takana.
Tänään koitin etupyörän napoja kun tulin kotiin ja aikas kuumat oli. (en ole tosin ennen kokeillut tämän auton, AT-vaihteistolla tulee toki jarruteltua enempi).
Ja tärinää en huomaa, kun laitan S-napin pohjaan ja tallan tiskiin
Saab 9-5 Hirsch -11
ex Saab 9-5 Troll -00
ex 900 SE Turbo -95 (R.I.P)
ex 900i -88
#4798
ex Saab 9-5 Troll -00
ex 900 SE Turbo -95 (R.I.P)
ex 900i -88
#4798
Re: Pyörän laakerit vai vetonivel vaihtoon?
Voisiko jarrut jumittaa?Paljonko ajettu?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1500
- Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
- Paikkakunta: Pietarsaari
Re: Pyörän laakerit vai vetonivel vaihtoon?
missäs kunnossa renkaat? jos ois jotku kiina-renkaat niin ne kun seisoo paikallaan koko yön niin voi mennä neliskulmaisiksi
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
Re: Pyörän laakerit vai vetonivel vaihtoon?
Ajettu pian 200tkm, edellisestä jarruremontista/ palojen kunnosta ei tietoa.
Renkaat on goodyear F1, aika uudet, vuosimallia 2007. Ja täristää nimenomaan vasta kun on hetken ajanut (10km).
Mutta taidan käydä ostamas uudet talvirenkaat ja laitan paikoilleen niin poistuu samalla epäilyt renkaista.
Renkaat on goodyear F1, aika uudet, vuosimallia 2007. Ja täristää nimenomaan vasta kun on hetken ajanut (10km).
Mutta taidan käydä ostamas uudet talvirenkaat ja laitan paikoilleen niin poistuu samalla epäilyt renkaista.
Saab 9-5 Hirsch -11
ex Saab 9-5 Troll -00
ex 900 SE Turbo -95 (R.I.P)
ex 900i -88
#4798
ex Saab 9-5 Troll -00
ex 900 SE Turbo -95 (R.I.P)
ex 900i -88
#4798
Re: Pyörän laakerit vai vetonivel vaihtoon?
S-nappi ja lati tiskissä on sama kuin lati tiskissä ilman s-nappia.Uolevi3 kirjoitti:Ja tärinää en huomaa, kun laitan S-napin pohjaan ja tallan tiskiin :)
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Pyörän laakerit vai vetonivel vaihtoon?
Ostin jo talvirenkaat, saan ne perjantaina alle.
Mutta voisko tärinä johtua joko vaihteistosta tai kytkimestä (automaatti)?
Alkoi tänään tuntumaan suuremmillakin nopeuksilla kiihdyttäessä outoa viivettä.
Hajooko tämä nyt käsiin?
Mutta voisko tärinä johtua joko vaihteistosta tai kytkimestä (automaatti)?
Alkoi tänään tuntumaan suuremmillakin nopeuksilla kiihdyttäessä outoa viivettä.
Hajooko tämä nyt käsiin?
Saab 9-5 Hirsch -11
ex Saab 9-5 Troll -00
ex 900 SE Turbo -95 (R.I.P)
ex 900i -88
#4798
ex Saab 9-5 Troll -00
ex 900 SE Turbo -95 (R.I.P)
ex 900i -88
#4798
Re: Pyörän laakerit vai vetonivel vaihtoon?
Tarkistaisin jarrujen toiminnan,ettei vain makaisi etujarru päällä.Monet tärinät johtuu jarruista,jotka ei palaudu kunnolla.
Pyörän laakerit vai vetonivel vaihtoon? Ei vaan turbiinikytk
Voi vi**u!
Motarilla katos veto yhtäkkiä ja seuraavaksi en meinannu päästä valoista liikkeelle Vein paikalliseen merkkihuoltoon ja meinasivat, että automaatista turbiini mennyt.
Tyhmänä lähdin vielä kotiin ja lupasin tuoda auton huomenna. Matkalla moottorivalo alkoi palaan. Valoista muuten pääsin liikkeelle, kun laitoin kakkosen päälle (1 tai 3 ei lähtenyt). Kotipihassa huomasin, ettei ole pakkia. Ja ihan sama missä vaihteenvalitsin on, aina on veto päällä eteenpäin. Mitenköhän, kun huomenna pitäis lähtee, ei pääse kääntymäänkään?
1.Mikä osa turbiinista menee hajalle tuolla lailla?
2.Paljonko maksaa turbiini/vaihtotyö?
3.Kuinka saan auton käännettyä?
4.Voisko enää enempää vituttaa?
Motarilla katos veto yhtäkkiä ja seuraavaksi en meinannu päästä valoista liikkeelle Vein paikalliseen merkkihuoltoon ja meinasivat, että automaatista turbiini mennyt.
Tyhmänä lähdin vielä kotiin ja lupasin tuoda auton huomenna. Matkalla moottorivalo alkoi palaan. Valoista muuten pääsin liikkeelle, kun laitoin kakkosen päälle (1 tai 3 ei lähtenyt). Kotipihassa huomasin, ettei ole pakkia. Ja ihan sama missä vaihteenvalitsin on, aina on veto päällä eteenpäin. Mitenköhän, kun huomenna pitäis lähtee, ei pääse kääntymäänkään?
1.Mikä osa turbiinista menee hajalle tuolla lailla?
2.Paljonko maksaa turbiini/vaihtotyö?
3.Kuinka saan auton käännettyä?
4.Voisko enää enempää vituttaa?
Saab 9-5 Hirsch -11
ex Saab 9-5 Troll -00
ex 900 SE Turbo -95 (R.I.P)
ex 900i -88
#4798
ex Saab 9-5 Troll -00
ex 900 SE Turbo -95 (R.I.P)
ex 900i -88
#4798
Re: Pyörän laakerit vai vetonivel vaihtoon?
Oiskohan kuitenkaan turbiini. Kuulostaa enemmän itse vaihdelaatikon hajoamiselta, etenkin kun vetoa eteen löytyy mutta taakse ei.
Ja resepti siihen lootavikaan tai turbiinivikaan on yleensä kokonaan uusi (tai purkaamo) osa, merkkiliikkeessä eivät niitä ainakaan korjaa. Joku automaattispesialisti sellaisen varmaan osaisi korjatakkin, yhden firman itse vain tiedän mutta ainakin asiantuntevalta vaikuttaa ja sellaiseksi on kehuttu. Vähän kaukana vaan.. http://www.automaattivaihteisto.net/index.html
Moottorin vikavalo siis palaa mutta vaihteiston ei?
Auton kääntäminen ei taida onnistua kuin ulkopuolisella avulla (työntämällä tms.) jos ei mene pakki päälle.
Kyllähän tommonen hajoaminen pistää vituttamaan kovastikkin ja harkitsemaan vakavasti manuaalilaatikon tilalle vaihtamista.
Merkkiliikkeessä minkä tahansa edellämainitun operaation teettäminen on: KALLISTA
Jos itse olisin vastaavassa tilanteessa ja haluaisin edelleen automaattia käyttää, niin varmaan soittaisin tuonne edellämainittuun firmaan, kuvailisin oireita ja kysyisin kannattaako tuota lootaa yrittää korjata vai hommatako jostakin uusi. Aerossa on eri loota muutamalla pienellä erolla kuin muissa, mutta veikkaisin ettei mitään ongelmaa ole laittaa matalapaineen 4-vaihteistakaan sinne. Tuntuvat yhtä hyvin tai huonosti kestävän.
Aiemman tärinän valossa voisi veikkailla että lootassa on joku mekaanishydraulinen vika, miltä lootaöljy näyttää ja haisee mittatikussa?
Ja resepti siihen lootavikaan tai turbiinivikaan on yleensä kokonaan uusi (tai purkaamo) osa, merkkiliikkeessä eivät niitä ainakaan korjaa. Joku automaattispesialisti sellaisen varmaan osaisi korjatakkin, yhden firman itse vain tiedän mutta ainakin asiantuntevalta vaikuttaa ja sellaiseksi on kehuttu. Vähän kaukana vaan.. http://www.automaattivaihteisto.net/index.html
Moottorin vikavalo siis palaa mutta vaihteiston ei?
Auton kääntäminen ei taida onnistua kuin ulkopuolisella avulla (työntämällä tms.) jos ei mene pakki päälle.
Kyllähän tommonen hajoaminen pistää vituttamaan kovastikkin ja harkitsemaan vakavasti manuaalilaatikon tilalle vaihtamista.
Merkkiliikkeessä minkä tahansa edellämainitun operaation teettäminen on: KALLISTA
Jos itse olisin vastaavassa tilanteessa ja haluaisin edelleen automaattia käyttää, niin varmaan soittaisin tuonne edellämainittuun firmaan, kuvailisin oireita ja kysyisin kannattaako tuota lootaa yrittää korjata vai hommatako jostakin uusi. Aerossa on eri loota muutamalla pienellä erolla kuin muissa, mutta veikkaisin ettei mitään ongelmaa ole laittaa matalapaineen 4-vaihteistakaan sinne. Tuntuvat yhtä hyvin tai huonosti kestävän.
Aiemman tärinän valossa voisi veikkailla että lootassa on joku mekaanishydraulinen vika, miltä lootaöljy näyttää ja haisee mittatikussa?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Pyörän laakerit vai vetonivel vaihtoon?
Joo, ei löydy pakkia ollenkaan.
Automaativaihteistoa en enää haluaisi, mutta millainen homma se olis laittaa manuaali? Ja kuka sellaisen osais/vois tehdä? (edes vähän halvemmalla)
Vaihteiston vikavalo palaa.
Lootaöljyä oli riittävästi, mitään outoa ulkonäössä tai hajussa en huomannut.
Nyt siis manuaalilaatikko romarilta ja joku asentamaan se paikoilleen?
Tai maksaako uusi loota paljon yli 1000€ ?
Automaativaihteistoa en enää haluaisi, mutta millainen homma se olis laittaa manuaali? Ja kuka sellaisen osais/vois tehdä? (edes vähän halvemmalla)
Vaihteiston vikavalo palaa.
Lootaöljyä oli riittävästi, mitään outoa ulkonäössä tai hajussa en huomannut.
Nyt siis manuaalilaatikko romarilta ja joku asentamaan se paikoilleen?
Tai maksaako uusi loota paljon yli 1000€ ?
Saab 9-5 Hirsch -11
ex Saab 9-5 Troll -00
ex 900 SE Turbo -95 (R.I.P)
ex 900i -88
#4798
ex Saab 9-5 Troll -00
ex 900 SE Turbo -95 (R.I.P)
ex 900i -88
#4798
Re: Pyörän laakerit vai vetonivel vaihtoon?
Onko manuaalilaatikossa eroa onko Aero vai ei?
(eli pitääkö/kannattaako olla Aeron aski?)
(eli pitääkö/kannattaako olla Aeron aski?)
Saab 9-5 Hirsch -11
ex Saab 9-5 Troll -00
ex 900 SE Turbo -95 (R.I.P)
ex 900i -88
#4798
ex Saab 9-5 Troll -00
ex 900 SE Turbo -95 (R.I.P)
ex 900i -88
#4798
Re: Pyörän laakerit vai vetonivel vaihtoon?
Manuaalivaihteiseksi muuttaminen vaatii ainakin seuraavia:
Vaihteensiirrin, vaihdekeppi ja sen alaosa, kytkinpoljin (ja jarrupoljin), kytkinsylinterit ja linjan sekä tietty vaihdelaatikko. Vauhtipyörä lisäksi ja kytkinpaketti. Alipainepumpun voi poistaa.
Jotain muutakin detaljia voi olla mutta nuo on pääpiirteissään ne. Aika työläs homma, olen kyllä tehnyt pariin autoon eli ei mahdoton. Mutta teetettäessä voi olla varsin kallista. Mulla ei ole tallia ko. hommaa varten ja vähän rajallisesti aikaakin.
Osat ei ole hirmukalliita purkuautosta, kaverilla on manuaalivaihteinen femma josta ainakin noita vaihteensiirron nippeleitä, pääsylinterin, kytkinlinjan jne. varmaan ainakin saisi. Muitakin purkufemmoja foorumilta löytyy joten lootakin löytynee (dajazzilla taisi olla yks, kaikki manuaalit on samoja oli aero tai ei).
Äkkiseltään veikkaisin että kaikki konversion osat saa noin tonniin jos heittää vaan käytetyn muutaman satasen manuaalilaatikon sellaisenaan kiinni, työ ja vaiva vaan jää sitten siihen päälle. Eli rahallisesti ei varmaan kannata, mutta jos haluaa manuaalin niin kannattaa. Itse varmaan päätyisin manuaalikonversioon siksi koska en tykkää yhtään automaatista.
Uusi manuaaliloota maksaa varmaan pari tonnia. Mutta melkein uutta vastaavan saa halvemmallakin jos remppaa saabin päivityssarjalla ja uusilla laakereilla käytetyn. Sillekkin rempalle luultavasti löytyy asiallinen tekijä kohtuuhintaan, jolloin käytetty loota + osat + remppaustyö jää luultavasti sinne tonnin alle jopa.
Vaihteensiirrin, vaihdekeppi ja sen alaosa, kytkinpoljin (ja jarrupoljin), kytkinsylinterit ja linjan sekä tietty vaihdelaatikko. Vauhtipyörä lisäksi ja kytkinpaketti. Alipainepumpun voi poistaa.
Jotain muutakin detaljia voi olla mutta nuo on pääpiirteissään ne. Aika työläs homma, olen kyllä tehnyt pariin autoon eli ei mahdoton. Mutta teetettäessä voi olla varsin kallista. Mulla ei ole tallia ko. hommaa varten ja vähän rajallisesti aikaakin.
Osat ei ole hirmukalliita purkuautosta, kaverilla on manuaalivaihteinen femma josta ainakin noita vaihteensiirron nippeleitä, pääsylinterin, kytkinlinjan jne. varmaan ainakin saisi. Muitakin purkufemmoja foorumilta löytyy joten lootakin löytynee (dajazzilla taisi olla yks, kaikki manuaalit on samoja oli aero tai ei).
Äkkiseltään veikkaisin että kaikki konversion osat saa noin tonniin jos heittää vaan käytetyn muutaman satasen manuaalilaatikon sellaisenaan kiinni, työ ja vaiva vaan jää sitten siihen päälle. Eli rahallisesti ei varmaan kannata, mutta jos haluaa manuaalin niin kannattaa. Itse varmaan päätyisin manuaalikonversioon siksi koska en tykkää yhtään automaatista.
Uusi manuaaliloota maksaa varmaan pari tonnia. Mutta melkein uutta vastaavan saa halvemmallakin jos remppaa saabin päivityssarjalla ja uusilla laakereilla käytetyn. Sillekkin rempalle luultavasti löytyy asiallinen tekijä kohtuuhintaan, jolloin käytetty loota + osat + remppaustyö jää luultavasti sinne tonnin alle jopa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Pyörän laakerit vai vetonivel vaihtoon?
Kuulostaa kyllä työläältä, et tiedä ketään halukasta tuohon hommaan?
Laitoin kyselyn autopurkaamot.comiin manuaalilaatikosta muine osineen sekä automaattilootasta.
Automaatti-Mikelle pistin kans.
Näyttää kyllä, ellei asentajia ilmaannu, että pakko jatkaa automaatilla
(itelläkään kun ei ole tallia taidoista nyt puhumattakaan)
Laitoin kyselyn autopurkaamot.comiin manuaalilaatikosta muine osineen sekä automaattilootasta.
Automaatti-Mikelle pistin kans.
Näyttää kyllä, ellei asentajia ilmaannu, että pakko jatkaa automaatilla
(itelläkään kun ei ole tallia taidoista nyt puhumattakaan)
Saab 9-5 Hirsch -11
ex Saab 9-5 Troll -00
ex 900 SE Turbo -95 (R.I.P)
ex 900i -88
#4798
ex Saab 9-5 Troll -00
ex 900 SE Turbo -95 (R.I.P)
ex 900i -88
#4798
Re: Pyörän laakerit vai vetonivel vaihtoon?
Tällaisia SDCC:llä
http://www.laga.se/resultat.aspx?delkod ... ilkod=4024
http://www.laga.se/resultat.aspx?delkod ... ilkod=4024
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Pyörän laakerit vai vetonivel vaihtoon?
vm-98, laatikolla ajettu 260 tkm, hinta 625€
vm-99, laatikolla ajettu 76 tkm, hinta 2500€
huhhuh! paljonkohan se uusi maksaisi?
vm-99, laatikolla ajettu 76 tkm, hinta 2500€
huhhuh! paljonkohan se uusi maksaisi?
Saab 9-5 Hirsch -11
ex Saab 9-5 Troll -00
ex 900 SE Turbo -95 (R.I.P)
ex 900i -88
#4798
ex Saab 9-5 Troll -00
ex 900 SE Turbo -95 (R.I.P)
ex 900i -88
#4798