Ilmastoinnin vikakoodi 08

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
balanced
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2016 09:01

Re: Ilmastoinnin vikakoodi 08

Viesti Kirjoittaja balanced »

Juurikin näin, sitä meinasin että ei tarvis sitten enää uudelleen niin helposti alkaa samaan hommaan, jos käytetty akseli paukahtaa taas.
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Ilmastoinnin vikakoodi 08

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Täytyy harkita tuotakin tai ainakin tutkia se akselin kunto ettei tule ihan sutta palikkaa laitettua paikalleen.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Ilmastoinnin vikakoodi 08

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Noniin, kävin tiiraamassa lisää. Olihan siitä jotakin edes jäljellä. :P

http://imgur.com/a/GfcPX

Nyt tuleekin kysymys, että onko joku onnistunut jollakin virityksellä rakentamaan tuohon uuden palan tuohon akseliin? Korjauspalahan ei tohon käy.

Huomiseksi luvattu vesisadetta koko päiväksi pitäisköhän alotella heater boxin ulostusta... 8)
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Markkuvaan
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Pe Loka 03, 2014 08:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ilmastoinnin vikakoodi 08

Viesti Kirjoittaja Markkuvaan »

itte sain sen keltasen vänkyrän takaisin liimattua epoksilla ja jokunen vuosi menty. Perse paikka vaan ährätä ja vaatii kikkailua :cry: Sen jälkeen kun saan eka liimauksen tehtyä ja sen siellä pysymään, niin kannattaa kerta pari vielä tölvätä sitä liimaa liitokseen. Ei tuota ilman kaljaa tee :lol:
Ex-Saab 9-5 SE 2.3t (B235E) -98
#6963
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Ilmastoinnin vikakoodi 08

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Markkuvaan kirjoitti:itte sain sen keltasen vänkyrän takaisin liimattua epoksilla ja jokunen vuosi menty. Perse paikka vaan ährätä ja vaatii kikkailua :cry: Sen jälkeen kun saan eka liimauksen tehtyä ja sen siellä pysymään, niin kannattaa kerta pari vielä tölvätä sitä liimaa liitokseen. Ei tuota ilman kaljaa tee :lol:
Niin, ongelmahan on se, että se vänkyrä on hajalla siitä ja sitä ei ole missään ilmeisesti. :|

Kun sillähän tuo ei ala toimimaan, että vetäisi suoran tapin moottorilta siihen kääntyvään pyörään. Onko se kääntyvä osa siis ilmeisesti tuo keltainen lätty mikä tuossa kuvassa näkyy? Vai kääntääkö se keltainen läppyrä jotakin läppää siellä toisella puolella, mitä ei näe ilman purkamista?
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Ilmastoinnin vikakoodi 08

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Voi pojat: http://www.shadetreemechanic.com/wit_1999_saab_9_5.htm

Tätä kyllä ihminen odottaa innolla. Taitanut pitää paikkaansa se sanonta, että turbosaabismi on mielisairaus. Vähemmän menis aikaa kun rälläköisi nokan toisesta autosta tuohon tilalle. :D

Huomenna alan poistamaan tuota kojelaudan namiskaosiota ja mittaristoa, sen jälkeen onkin mielenkiintoista mitä poistaisi seuraavaksi. Ilmeisesti kylmä aineetkin täytyy poistaa ennen operaatiota?

Edit: Sillähän tuosta voisi selvitä, että saa jostakin tollasen katkenneen akselin jonka sitten kikkailee kiinni tohon lättyyn mikä on jäljellä tuolla boksissa. Kenelläkään sattuisi olemaan tollaista? 3D-tulostin olisi kova sana myös.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Markkuvaan
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Pe Loka 03, 2014 08:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ilmastoinnin vikakoodi 08

Viesti Kirjoittaja Markkuvaan »

joo, se oli semmonen L-mallinen kikkara, joka tuohon pompelin levyn reunaan tarttuu. Pitäs pyöri käsin kevyesti, jos siitä reunasta yrität liikuttaa.
Näyttäs olevan melkonen työmua purkaa irti tuo pömpeli 8O Eikun voimia ja jaxuja purku-urakkaan :lol:
Ex-Saab 9-5 SE 2.3t (B235E) -98
#6963
balanced
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2016 09:01

Re: Ilmastoinnin vikakoodi 08

Viesti Kirjoittaja balanced »

Sellanen juttu tuli mieleen vielä ennen kun operaatioon ryhtyy että onko sulla varaosa jostain tiedossa? Nimittäin jos pitäis arvata niin veikkaisin olevan mahdollista että sitä keltaista vipua/luukkua ei saa erikseen uutena ja koko boksi maksaa jotain järjetöntä. Tämä on siis arvaus vaan, kannattaa ehkä selvittää. Ja sitten taas vanhasta autosta jos aikoo irrottaa boksin niin kuinkahan paljon niitä on valmiiksi irroitettuna? Eli sama operaatio jonkun purkuauton kimpussa. Varaosahaussa näytti olevan yksi lämppärin kotelo täydellisenä hintaan 320.

Nii mietin vaan että kannattaisko silti koittaa etsiä jotain patentti/raneratkaisua ettiä jos vaan mahollista sen kotelon vielä paikallaan ollessa? En kyllä ite tiedä miten.. :(
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Ilmastoinnin vikakoodi 08

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Nooh :) tässähän sitä on tänään tullut ihmeteltyä. Rautalanka + epoksi on tuntunut laadukkaalta yhdistelmältä. Ainiin ja saha + porakone :lol:

Täytyy laitella kuvia huomenissa kun rojekti edistyy.

Varaosan varmaan saisi aika halvalla kun kävisi purkuautosta noukkimassa ja eikai se vanhankaan korjailu ihan mahotonta ole pöydällä?
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Eppuheppu
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Heinä 31, 2017 14:14
Paikkakunta: Renko / Hämeenlinna

Re: Ilmastoinnin vikakoodi 08

Viesti Kirjoittaja Eppuheppu »

Onko kojetaulun purku yhtään edistynyt? :roll:
Saab 9-5 2.3tA -98
Opel Vectra 2.0i -94
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Ilmastoinnin vikakoodi 08

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Ei :D

Aloin värkkäämään kirjaimellista purkkaviritystä, eli otin tuon moottoorin päätyyn tulevan akselinpään ja tein pienen reijän, johon tungin rautalankaa pari kierrosta. Sen jälkeen epoksia päälle. Ensin piti sahata vähän tota boksia, niinkuin joku muukin turaaja oli täällä tehnyt. Sen jälkeen reikä tohon muovikiekkoon (tein kaksi, että vahvempi kiinnitys). Rautalanka-epoksi viritys on siitä hyvä, ettei tarvitse olla mitoitettu viimeisen päälle kun tuo säilyy hieman taipuisana kuivanakin, mutta samalla kuitenkin (toivottavasti) jämäkkänä. Alta voitte ihastella kädentaitojani;

http://imgur.com/Z3ayOrJ
http://imgur.com/LWQWVb

Jälkimmäisen kuvan aiheena ei suinkaan ole koiranpaska, vaan keskeneräinen liimausoperaatio. Ilmoitan kun operaatio edistyy...

Ps. Miksei onnistunut imgurlin rojujen liittäminen suoraan? Kuulemma liian iso kuva? :?:
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Ilmastoinnin vikakoodi 08

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Noniin. Säätöakseli korjattu. Eli rakennettu uudelleen.

Vähän kuvia kun näemmä ylläolevassa postauksessa ei linkit toimineet:

1. Lähtötilanne: http://imgur.com/pIROlgr Jouduin tosiaan sahaamaan tuosta boksista palan pois, että pääsi säätökiekkoon käsiksi.

2. Reiät säätökiekkoon: http://imgur.com/2xFHKi9 Saa olla varovainen kun poraa. Kiekko antaa periksi taaksepäin.

3. Akselin rakentelua: http://imgur.com/UOIz9o7 http://imgur.com/8rk51h5 http://imgur.com/YXP6ARU

Valmiista vehkeestä en vielä ottanut kuvaa. Edellämainitun lisäksi sitä keltaista päätyä, joka tulee moottoriin kiinni, sai sorvata porakoneella tms syvemmäksi, että akseli mahtui olemaan paikallaan hyvin. Akseli kannattaa rakentaa rautalangasta ja epoksista, tulee sopivan joustava ja kestää kuitenkin (toivottavasti) kaikenlaista taipumista.

Kun laittaa moottorin akselin perään kiinni, ei kannata akselia liimata kiinni säätöpyörään. Ei tule pysymään paikallaan. Moottori ei omalla kohdallani mennyt enään täysin paikalleen, vaan jouduin jättämään ruuvit löysälle, että kys. härveli pysyi paikallaan hajottamatta jotakin.

Tarkkana saa olla myös moottorin kalibroinnin suhteen. Kys. toimenpiteeseen saa kulutettua tovin jos toisenkin. Pihdit on hyvä apu, että saa akselin haluamaansa asentoon (virrat pois päältä).

Muutenkin homma on kyllä sieltä kamalimmasta päästä, kärsimättömämpi kaveri hajottaa auton mennessään kun alkaa hermo jossakin välissä palaa. :oops: . Pää alaspäin makoilu taskulampun ja porakoneen ym. vehkeiden kanssa ei ole hauskaa ja ahdistuksen tunne iskee aika nopeasti kun on pää kaasu ja jarrupolkimien välissä ajoittain. Itse olen lähes parimetrinen kaveri, pienempikokoiselle voi olla mukavampi homma, mutta selkäkipuihin saa varautua. Sama aika joka tuon kanssa turatessa meni, menee koko boksin vaihtamiseen ja varmasti tulee varmempi ratkaisu. En ikinä tee uudelleen. Puran sen kojetaulun edestä mieluummin.

Tuo akseli kyllä liikkuu päästä toiseen, eli tulee kuumaa ja kylmää, mutta on hiukan väljä, eli tuppaa muljumaan paikallaan ja siten säätö ei ole aivan tarkka. Pääasia lienee, että kys. härveli toimii.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Eppuheppu
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Heinä 31, 2017 14:14
Paikkakunta: Renko / Hämeenlinna

Re: Ilmastoinnin vikakoodi 08

Viesti Kirjoittaja Eppuheppu »

Hyvä että tuli kuntoon. Omanikin korjaantui ihan sillä korjaussarjalla, ja nyt on taas toimiva säätö.

Akselin kohdalleen saamisessa kylmästi vaan ACC-paneelista kalibrointi päälle ja virrat pois avaimesta ku moottori oikealla kohdalla :)

Tuli tuossa operaatiossa huomattua, että ei mikään ihme, että se alkuperäinen vihreä osa hajoaa. Kalibroinnin aikana tuli huomattua, että nn siinä moottorissa aika voimat, ja sitten kun se vihreä hajoaa niin ei aikaakaan kun keltainenkin akseli ottaa itseensä.
Saab 9-5 2.3tA -98
Opel Vectra 2.0i -94
balanced
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2016 09:01

Re: Ilmastoinnin vikakoodi 08

Viesti Kirjoittaja balanced »

Sähkömoottorin voi myös irrallaan kääntää käsivoimin tarvittavaan asentoon ennen lopullista asennusta. Siis ainakin korjaussarjaa käyttäessä.
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Ilmastoinnin vikakoodi 08

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Käsin ei mulla kääntynyt, mutta pihdit autto. Moottorissa on vääntöä tosiaan aika runsaasti, lähtee koko mötikkä kädestä jos on väärin kiinni.

Sen takia tuon väljän akselin teinkin, ettei se hajoa jos ja kun kone vääntää hieman liiankin tappiin varsinkin kuuman puolella.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Vastaa Viestiin