![Saab :saab:](./images/smilies/icon_saab.gif)
pelkkien jousien vaihto??
pelkkien jousien vaihto??
Onko ketään vaihtanut pelkkiä jousia 9-5 wagon saabiin? Tarkoitan siis Eibach madallusjousia ja niiden soveltumista vakio iskunvaimentien kanssa? Autolla ajettu noin 200000km. Iskunvaimentimet on vaihdettu autoon noin vuosi sitten, mutta ovat originaalit. Mitä sitten maksaa soveltuvat iskunvaimentimet jos ne myös pakko vaihtaa samalla? ![Saab :saab:](./images/smilies/icon_saab.gif)
![Saab :saab:](./images/smilies/icon_saab.gif)
#4912
Saab 9-5 2.3t Vector Wagon 2003 piristetty
BMW 318d 2009
Saab 9-5 2.3t Vector Wagon 2003 piristetty
BMW 318d 2009
Re: pelkkien jousien vaihto??
Hintoja http://www.elkparts.com/saab-95-m98/sus ... 7_548.html
Jokapaikassa tunnutaan suosittelevan iskareiden vaihtoa madallusjousien kanssa käytettäväksi tarkoitettuihin. Voihan se olla vaan iskarin myyjien puhettakin, mutta ainakin omassa (9-3) oli ostaessa iskarit aivan paskana, kun kaveriksi oli asennettu madallusjouset.
Jokapaikassa tunnutaan suosittelevan iskareiden vaihtoa madallusjousien kanssa käytettäväksi tarkoitettuihin. Voihan se olla vaan iskarin myyjien puhettakin, mutta ainakin omassa (9-3) oli ostaessa iskarit aivan paskana, kun kaveriksi oli asennettu madallusjouset.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: pelkkien jousien vaihto??
niin olen myös ymmärtänyt et iskunvaimentajat pitää samalla vaihtaa, eli jälleen 500E lisää ![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
#4912
Saab 9-5 2.3t Vector Wagon 2003 piristetty
BMW 318d 2009
Saab 9-5 2.3t Vector Wagon 2003 piristetty
BMW 318d 2009
Re: pelkkien jousien vaihto??
Vakio vaimentajat suunniteltu vaimentamaan "vakio" korkeudella pidemmällä joustomatkalla vakio jousien kanssa.
Madallusjouset madaltavat ja iskari tekee duunia erikorkeudella ja lyhyemmällä jousto matkalla. Tarvitaan jämerämpää/nopeampaa vaimennusta koska liikerata lyhyempi ja vaativampi. Laita Koni yms vastaava jossa tehon säätömahdollisuus.
Madallusjouset madaltavat ja iskari tekee duunia erikorkeudella ja lyhyemmällä jousto matkalla. Tarvitaan jämerämpää/nopeampaa vaimennusta koska liikerata lyhyempi ja vaativampi. Laita Koni yms vastaava jossa tehon säätömahdollisuus.
Ex:
9-3 2,0T SS Aero A-05
9-3 2.0 SS Arc A -03
9-5 Aero -02 Sedan A
9-5 2.3t Sedan A -98
DAMA Järvenpää # 4778
9-3 2,0T SS Aero A-05
9-3 2.0 SS Arc A -03
9-5 Aero -02 Sedan A
9-5 2.3t Sedan A -98
DAMA Järvenpää # 4778
Re: pelkkien jousien vaihto??
Eibach toisaalta mainostaa että pro-kit:in jouset toimii vakioiskarien kanssa ja jos iskarit on vuoden vanhat niin minä vaihtaisin pelkät jouset.
Jos tuntuu että iskarit on liian löysät niin sitten etsimään tukevampaa vaihtoehtoa. budjettivaihtoehtona sportalustan iskarit ja iso hyppäys ylöspäin laadullisesti muttei niin hirveä rahallisesti on sitten konit ja bilsteinit.
Jos tuntuu että iskarit on liian löysät niin sitten etsimään tukevampaa vaihtoehtoa. budjettivaihtoehtona sportalustan iskarit ja iso hyppäys ylöspäin laadullisesti muttei niin hirveä rahallisesti on sitten konit ja bilsteinit.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: pelkkien jousien vaihto??
Onko kenelläkään kokemuksia toullaisesta vakioiskari ja madallusjousi yhdistelmästä?
Vastaava houkkuttelisi itseä kanssa...
Vastaava houkkuttelisi itseä kanssa...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: pelkkien jousien vaihto??
Moro,
Mulla oli joskus Volvo aikaan S80:ssä Eibachin vakioiskareille tarkoitetut madallusjouset ja ainakin tuollainen konsepti toimi ihan hienosti. Joten miksei toimisi Saabissakin, jos tosiaan käyttää noita alkuperäisille iskareille tarkoitettuja jousia.
-Ap
Mulla oli joskus Volvo aikaan S80:ssä Eibachin vakioiskareille tarkoitetut madallusjouset ja ainakin tuollainen konsepti toimi ihan hienosti. Joten miksei toimisi Saabissakin, jos tosiaan käyttää noita alkuperäisille iskareille tarkoitettuja jousia.
-Ap
#5500
Saab 9-5 Aero Wagon MY01 biopower
Saab 9-5 2.0t Vector Wagon MY02 EX | Saab 9-5 2.3t SE Wagon MY99 EX| | Saab 9-5 2.3t SE MY98 EX | Saab NG900 2.0 MY97 EX | Saab 99GLS MY79 EX
Saab 9-5 Aero Wagon MY01 biopower
Saab 9-5 2.0t Vector Wagon MY02 EX | Saab 9-5 2.3t SE Wagon MY99 EX| | Saab 9-5 2.3t SE MY98 EX | Saab NG900 2.0 MY97 EX | Saab 99GLS MY79 EX
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: pelkkien jousien vaihto??
Mukava kuulla. Niitä Eibachin vakioiskarille tarkoitettuja jousia oon suunnitellut.
Jos jollain on käytetyt tuollaiset joutilaana niin saa tarjota, vaikka eihän ne uudetkaan pahan hintaset ollu.
Jos jollain on käytetyt tuollaiset joutilaana niin saa tarjota, vaikka eihän ne uudetkaan pahan hintaset ollu.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: pelkkien jousien vaihto??
Itsellä polttelisi päivittää sportalusta Bilstein B12 kittiin jossa on Eibachin jouset. 718€ kotio tuotuna nahkahousuilta eli ei paha
Saiko muuten taaksekin magic camber pultteja?
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Saiko muuten taaksekin magic camber pultteja?
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Re: pelkkien jousien vaihto??
Itsellä on tuossa sigun Aerossa nyt, tuo b12 alustasarja ja voin suositella lämpimästi.Maikki kirjoitti:Itsellä polttelisi päivittää sportalusta Bilstein B12 kittiin jossa on Eibachin jouset. 718€ kotio tuotuna nahkahousuilta eli ei paha![]()
Saiko muuten taaksekin magic camber pultteja?
Nelipyöräsuuntauskin onnistui ilman mitään ongelmia.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Oli kyllä hintansa väärti ja autosta ei tullut liian matala.
Re: pelkkien jousien vaihto??
Jos iskareilla on ajettu vaikkapa parikin vuotta, niin odotettavissa olevaa ikää ainakin takavaimentimilla on siinämäärin vähän, että kannattaa harkita uusia vaikkapa perus kaasuja. Säästyy vaivaa asennustyössä kun laittaa uusien jousien kanssa myös ne vaimentimetkin. McPerson -tyyppisissä jousituksissa etupään vaimentimet ovat omien kokemusten perusteella paljon pitkäikäisempiä kuin takana.
Omasta mielestä saman homman tekeminen yhden kerran sijaan kahdesti on aina vastenmielistä. Itekin tosin nuukailin hiljattain kun meni takajousi poikki ja pistin käytetyt jouset ja entiset iskarit. (Voi olla että ei pääse pitkään kun joutuu vaihtamaan uudet takaiskarit, mutta se on sitten sen ajan murhe.)
Omasta mielestä saman homman tekeminen yhden kerran sijaan kahdesti on aina vastenmielistä. Itekin tosin nuukailin hiljattain kun meni takajousi poikki ja pistin käytetyt jouset ja entiset iskarit. (Voi olla että ei pääse pitkään kun joutuu vaihtamaan uudet takaiskarit, mutta se on sitten sen ajan murhe.)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: pelkkien jousien vaihto??
Itsellä takana motonetistä haetut vakio Sachs:n kaasut "reilun" madalluksen parina (aero näyttää maasturilta), mielestäni toimii ihan kohtuullisen hyvin. Tai ainakin jos vertaa niihin vanhoihin Sachseihin, joista toinen oli lopuksi ihan eloton... ![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
900 GL 3D -83
Re: pelkkien jousien vaihto??
ite vaihdoin vakioiskareille H&R:n 30mm madallusjouset ja todella tyytyväinen olen..
ei keinu ja pompi enää ja pieni puoltaminenkin loppui..
ei keinu ja pompi enää ja pieni puoltaminenkin loppui..
p.s. olen amatööri joten ei saa suuttua jos ei kaikki mene jakeluun heti
Re: pelkkien jousien vaihto??
Siis laitoitko uudet iskarit samalla vai vaihdoitko pelkät jouset? Jos pelkät jouset niin muutaman kuukauden päästä on iskarijumppaa tiedossa.jösse kirjoitti:ite vaihdoin vakioiskareille H&R:n 30mm madallusjouset ja todella tyytyväinen olen..
ei keinu ja pompi enää ja pieni puoltaminenkin loppui..
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Re: pelkkien jousien vaihto??
ainakin edellisessä og 9-3 tid:ssä pelasi hienosti orkkiskarit ( edit: muistaakseni vihreät ) ja eibach -30mm kitti. Tulikohan nyt 240 vai 270tkm päästeltyä. Uutena asennettu alle. Iskareihin ei tullut mitään vikoja. Pikkasen ehkä pintakova, mutta hyvä sillä oli päästellä radallakin. Yksi jousi meni olikohan 200tkm kohdalla poikki ja senkin sain maahantuojalta takuuseen.