vihreää vai punasta

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
pejus
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2007 21:57

vihreää vai punasta

Viesti Kirjoittaja pejus »

nostetaan kissa pöydälle.etsin kirjoista ja kansista minkä väristä jäähdytinnestettä saa koneeseen laittaa jottei siitä ole haittaa.vaihdoin nesteet tallissa ja huomasin että olivat käyttäneet aikaisemmin punaista mutta ei sattunut hyllyssä olemaan kyseistä ainetta joten tein vihreästä seoksen(sattuu muuten olemaan jokunen litra hyllyssä)ja raapasin koneeseen.kai tuo tonne sopii niin kuin punainenkin ehkä?auto 9-5 -99
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: vihreää vai punasta

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

pejus kirjoitti:nostetaan kissa pöydälle.etsin kirjoista ja kansista minkä väristä jäähdytinnestettä saa koneeseen laittaa jottei siitä ole haittaa.vaihdoin nesteet tallissa ja huomasin että olivat käyttäneet aikaisemmin punaista mutta ei sattunut hyllyssä olemaan kyseistä ainetta joten tein vihreästä seoksen(sattuu muuten olemaan jokunen litra hyllyssä)ja raapasin koneeseen.kai tuo tonne sopii niin kuin punainenkin ehkä?auto 9-5 -99
Iha sama vaikka ois sinistä, mutta eri tyyppisiä nesteitä ei sais mennä sotkemaan keskenään. Eli jos laskit vanhat pihalle huolelle, niin ei pitäisi olla isompia ongelmia.
Jos siitä syylärin propusta lorottelit liemet pihalle, niin sait tuskin puoliakaan nestetilavuudesta ulos.

Eri tyyppisten nesteiden sekoittaminen saattaa aiheuttaa ongelmia (saostuminen, korroosio jne), tai sitten ei.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
pejus
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2007 21:57

Re: vihreää vai punasta

Viesti Kirjoittaja pejus »

syylärin kauttapa hyvvinnii.tuli sieltä ulos liki 6litraa kun tilavuus taitaa olla 7,2l.piti siinä kyllä letkuja puristella jotta sai tuonkii määrän ulos.ei jotenkin jaksa uskoa tuohon saostumiseen mutta syövyttämiseen kylläkin jos ei ole oikeaa nestettä sisällä.no nähtäväksi jää mitä tekee vai tekeekö mitään?voisha nuo vielä kertaalleen vaihtaa kun ei ole hommaa kummosempi?
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: vihreää vai punasta

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

pejus kirjoitti:syylärin kauttapa hyvvinnii.tuli sieltä ulos liki 6litraa kun tilavuus taitaa olla 7,2l.piti siinä kyllä letkuja puristella jotta sai tuonkii määrän ulos.ei jotenkin jaksa uskoa tuohon saostumiseen mutta syövyttämiseen kylläkin jos ei ole oikeaa nestettä sisällä.no nähtäväksi jää mitä tekee vai tekeekö mitään?voisha nuo vielä kertaalleen vaihtaa kun ei ole hommaa kummosempi?
Joskus fiiattiin...eiku siis tonnariin tein niin, että termari ja alavesiletku irti, puutarhaletkulla vettä laskien niin kauan että ulos tuli pelkkää vettä. Sitten vähän normaalia 50:50 sekotusta tujumpi blandis sisään (lohkoon jää vettä) ja kovaa ajoo kohti uusia porsintoja.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: vihreää vai punasta

Viesti Kirjoittaja V-M »

Tuo väri on aika huono mittari kun noita on tehty erivalmistajien toimesta miten sattuu. Ongelmana on että jotkut noista yhdisteistä sekoitettuna saostuvat (itse en ole nähnyt moista tapahtuvan). Ja olen kuullut että tuo "punainen" olisi alunperin suunniteltu alumiini lohko koneisiin estämään alumiinin hapettumista lähellä sylintereitä. Olennaista kuitenkin on että sisällä on yhdenlaisia nesteitä ja että ne vaihdetaan 2-3v välein (käytännössä nuo vaihtuu joka koneremontissa eli 6kk välein :mrgreen: ).

V-M

P.S käyttöturva tiedotteita noista myrkyistä -> http://www.koivunen.fi/www/Koivunenwww. ... ntent21DF1
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Re: vihreää vai punasta

Viesti Kirjoittaja LR »

Yhden tapauksen oon nähnyt, jossa oli sekoitettu eri värit (pun ja vihr). Laskettiin jäähdytysnesteet pois, niin tavara oli kuin paksua velliä. :D Sen jälkeen kovat huuhtelemiset moneen kertaan ja uudet aineet koneeseen. Valvolinelta on muuten jäähdytysneste, jota uskaltaa sekoittaa kaikkien kanssa, jos ei oo aivan varma (rellut, fordit, ym) (tuotteen nimi on AF Coolant).
Autot nyt:
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
Iso-J
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Su Elo 15, 2004 13:14
Paikkakunta: Kuopio

Re: vihreää vai punasta

Viesti Kirjoittaja Iso-J »

V-M kirjoitti:Olennaista kuitenkin on että sisällä on yhdenlaisia nesteitä ja että ne vaihdetaan 2-3v välein (käytännössä nuo vaihtuu joka koneremontissa eli 6kk välein :mrgreen: ).

Hmm... Muistaakseni käyttöohjeessa sanotaan, että ei tarvitse vaihtaa, ainoastaan lisätä, jos on tarvis, ja siitäkin tulee ilmoitus SIDiin, jos on siis tarvis.

Itse olen kyllä aina konepellin avatessani pälyillyt mm. sinne paisuntasäilön suuntaan, että onko siellä yhtään nestettä.
Saab 9-5 2.0T Linear -07
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Re: vihreää vai punasta

Viesti Kirjoittaja LR »

Iso-J kirjoitti:
V-M kirjoitti:Olennaista kuitenkin on että sisällä on yhdenlaisia nesteitä ja että ne vaihdetaan 2-3v välein (käytännössä nuo vaihtuu joka koneremontissa eli 6kk välein :mrgreen: ).

Hmm... Muistaakseni käyttöohjeessa sanotaan, että ei tarvitse vaihtaa, ainoastaan lisätä, jos on tarvis, ja siitäkin tulee ilmoitus SIDiin, jos on siis tarvis.

Itse olen kyllä aina konepellin avatessani pälyillyt mm. sinne paisuntasäilön suuntaan, että onko siellä yhtään nestettä.

Tottakai kuuluu vaihtaa, ihan joka autossa. :D
Autot nyt:
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: vihreää vai punasta

Viesti Kirjoittaja core2 »

LR kirjoitti:
Tottakai kuuluu vaihtaa, ihan joka autossa. :D
:roll: Tuosta on saab itse erimieltä, mutta mitä he sitten tarkoittavatkaan sanonnalla "normaalisti" ei tarvitse vaihtaa auton iän aikana :?:
Liekö näin, että jos vaihtaa, se ei ole normaalia.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: vihreää vai punasta

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

core2 kirjoitti:
LR kirjoitti:
Tottakai kuuluu vaihtaa, ihan joka autossa. :D
:roll: Tuosta on saab itse erimieltä, mutta mitä he sitten tarkoittavatkaan sanonnalla "normaalisti" ei tarvitse vaihtaa auton iän aikana :?:
Liekö näin, että jos vaihtaa, se ei ole normaalia.
Suomessa taitaa olla hieman eri asia, koska autojen elinikä on "hieman" normaalia pidempi.

Kuten manuaali vaihteistoöljy kestää vaihteiston eliniän, mutta siihen ei oteta kantaa mikä on elinikä ilman vaihtoa?
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
pejus
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2007 21:57

Re: vihreää vai punasta

Viesti Kirjoittaja pejus »

päivitys tilanteeseen.nesteet paisuntasäiliössä kirkkaat ei näy saostumia.koneen lämmöt normaalit.lämmityslaite toimii normaalisti.ei tuosta nesteiden sekoittamisesta_(reilu litra punasta)ainakaan tässä tapauksessa ollut mitään haittaa ja voihan sitä kertaalleen vaihtaa jos ei saa sielunrauhaa asiasta
Vastaa Viestiin