Saab laatuautoko???

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
saabas
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Loka 27, 2003 23:17

Saab laatuautoko???

Viesti Kirjoittaja saabas »

Tässäpä omakohtaisia kokemuksia noin vuoden saabin omistamisen jälkeen. Auto on 9-5 2.0t wagon vuosimallia -99.


Auto ostettu lokakuussa 2003, ajettu 125 tkm. Yhdellä omistajalla, entinen huoltoleasing auto, historian puolesta auto pitäisi olla hyvässä kunnossa.

Marraskuu 03:
Ensimmäiset pakkaset ja perä lotisee => takaiskarit vaihtoon.

Joulukuu 03:
Auto sammuu tyhjäkäynnillä mutta lähtee pitkän starttauksen jälkeen käyntiin, sammuen lopullisesti kuitenkin 300 metriin ajon jälkeen. => DI-box vaihtoon. Samassa remontissa korjataan mystinen jäähdytinnestevuoto...

Maaliskuu 04:
Moottorista alkaa kuulua rohinaa, käynti Aineella ja ovat sitä mieltä että apulaiteurahihna ja rullat pitäisi vaihtaa. Autolla nyt ajettu noin 135 tkm. Otin selvää milloin ko. osat oli vaihdettu viimeksi ja ne oli vaihdettu 120 tkm huollon yhteydessä. Annoin moottorin rohista, koska kuului ilmeisesti ominaisuuksiin. Arsyttää vaan että takuu olis ollu vielä voimassa jos asiantuntijat olisivat tienneet mistä ääni kuuluu.

Elokuu 04:
Auto sammahtelee ja ei lähde enään lämpimänä käyntiin. Syy kampiakselinasentoanturi rikki. Mittarissa 144 tkm.

Syyskuu 04:
Jakopään puolelta alkaa rohinan lisäksi kuulua todella äänekäs kilinä. Syy vesipumppu veti viimeisiään ja jouduttiin vaihtamaan. Autolla ajettu nyt noin 145 tkm. Rohinakin johtui siis tästä vesipumpusta.

Syyskuu 04:
Jäähdytinnestettä katoaa luvattoman paljon, jouduin lisäämään 600 km ajon aikana noin 5 litraa. Luulin että vuotaa jostain liitoksesta kun vesipumppu jouduttiin vaihtamaan hiljattain. Tutkimukset osoittivat kuitenkin että jäähdytysjärjestelmässä liikkuu nesteen lisäksi myös palokaasuja. Johtopäätös siis, kannentiiviste rikki, päästää painetta jäädytysjärjestelmään. Autolla ajettu 145700 km.

Nyt auto on siis taas tohtorilla ja laskun suuruudesta ei voi kun arvuutella. Päätin tässä hiljattain, että vaikka Saab olisi kuinka hyvä ajaa ja kuinka turvallinen tahansa niin tämä jää minun viimeiseksi yksilöksi kyseisestä merkistä. Ei helvetissä tuon hintaluokan autossa noilla kilometreillä saa missään nimessä olla noin paljon vikaa.


- tulevaisuudessa entinen saabisti -
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

No kyllä niitä vikoja on myös tuon hintaluokan autoissa, muissakin merkeissä. Ammatikseen ajavat kielsivät mua ostamasta Aud**.
Toi mikä mulle on tulossa niin on siitäkin paukahdellut sellaisia osia mitä mun 98vuoden saabista ei.
9-3.1972
MattiR
"Turbo"
Viestit: 269
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MattiR »

Varsinaisia Saabille tyypillisiä vaivoja tuossa listassasi olivat käsittääkseni vain DI-boksi (kuluva osa, valistuneella saabistilla on aina varaboksi autossa) ja kannentiiviste (kestoikä tyypillisesti 150-350 tkm). Muut listaamasi viat kohtaavat samalla tavalla muitakin "laatuautojen" omistajia, myös noilla kilometreillä. Muissa merkeissä on sitten omat tyyppivaivansa.

Parempaa onnea toisen merkin kanssa!
saabas
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Loka 27, 2003 23:17

Viesti Kirjoittaja saabas »

Mielestäni nuo kaikki ovat varsinaisia Saabille tyypillisiä vikoja tai sitten Saabissani on vain saabin pellit ja opelin tekniikka... No, eipä sorruta autopopulismiin, pointtini on tässä ottaa esille ensimmäinen vuoteni ja ensimmäiset 20 tkm saabilla.

Jos joku on niin merkkifanaatikko, että jollain tapaa kieltää kuningasSaabbia koskevat ongelmat niin se on vain hänen saabin välinen asia. Totuus kyseisen yksilön laadusta on kuitenkin tuossa kirjoitettu ja se ei siitä miksikään muutu. Tuo määrä vikaa, kilometrejä ja hintaa ei todellakaan kohtaa toisiaan, sanovat saab-fanaatikot mitä tahansa.
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Niinhän se on, että jotkut yksilöt vain rupeavat lahoamaan tietyssä vaiheessa. Perheen vanha 9-5:nen alkoi esittämään semmoisia merkkejä 130tkm jälkeen ja sehän vaihtuikin sitten heti pois, Saabia tosin tuli senkin tilalle :)

Turha sitä on kieltää, mutta vastaavanlaisia tarinoita kuulee muistakin autoista. Toivottavasti seuraavan auton kanssa on enemmän tuuria, oli se sitten minkä merkkinen tahansa.
STCF #3
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Se nyt vaan on niin että autot on kulutus tavaraa ja silloin niihin tulee vikoja silloin tällöin. Merkistä riippumatta. Jokaisella merkilla on omat tyyppivikansa.
9-3.1972
saabas
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Loka 27, 2003 23:17

Viesti Kirjoittaja saabas »

Kummaa porukkaa täällä kyllä pyörii, ei voida myöntää että tuollainen vikalista vuoden ja 20 tkm sisään on vähintääkin osoitus huonosta laadusta.

Jos olisin itse joutunut kaikki kustannukset maksamaan, niin rahaa olisi varmaan palanut jotain 1500€. Keskivertosaabistilla on ilmeisesti rahaa tuollaisiin vuosikustannuksiin ilman sen suurempaa tympääntymistä.

Ei voi todellakaan kuin ihmetellä, että jotkut ovat niin merkkifakkiintuneita etteivät enään käsitä missä menee normaalin ja epänormaalin raja.
jari
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:30
Paikkakunta: 81720

Viesti Kirjoittaja jari »

kyllä minäkin ostan japanilaisen auton kunhan mulla on siihen varaa.
eli voisi vähintään kerran vuodessa ottaa uuden.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Itse olen ollut ainakin omaan 195tkm ajettuun 9-5 2.3t -00 todella tyytyväinen. Turbo on ollut ainoa minkä itse olen joutunut tuohon vaihtamaan, mutta eipä sekään haittaa kun tuli pistettyä Mitsun turbo tulevia vityksiä ajatellen! Auto on ollut minullan. 1.5 vuotta ja n.35tkm.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
saabas
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Loka 27, 2003 23:17

Viesti Kirjoittaja saabas »

Meni 9-5T:n viestissä hinnat hieman metsään, itse laskin mukaan myös vaihtotyöt.

Näyttää siltä että täällä on turha yrittää keskustella asiallisesti. Haukkuessani omaa autoani loukkaan ilmeisesti muiden yksityisyyttä (saabbia) niin paljon, että älyllinen toiminta rationaaliseen ajatteluun lakkaa ja vaivutaan teini-ikäisen tasolle.

Kiitos Mimmille rehellisestä kommentista, olisin todellakin halunnut että täällä olisi virinnyt rehellinen keskustelu ruotsalaisen laatumerkin tasosta. Se oli ilmeisesti liikaa vaadittu, kun vaikuttaa että kaikki muut ovat niin tyytyväisiä peltilehmiinsä. Minulle on vain sattunut niin huono tuuri... no pidän tulevaisuudessa huolen siitä ettei satu toista kertaa.
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Juu kyllä noihin on saanu rahaa menemää . Tykkään vaan ajaa saabilla ja sillä selvä. On täysin selvää että halvempi hoitoisia on olemassa. Yksilöitä kun ovat niin ei pysty yleistään..
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

isäni joka autoja ammatikseen korjailee ja tietää niistä suht paljon. niin häneltä olen kyllä kuullut kaikenlaista ja lähes kaikki uudet autot on ketjun aloittajan kokemuksen mukaisia. merkistä riippumatta. oli se sitten mersu tai toyota. vikoja on jokaisessa ja mitä uudempi niin lähestulkoon sitä enempi.
BMW 525iA Touring Executive
saabisti2
"Hirsch"
Viestit: 713
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 18:38
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja saabisti2 »

Kyllähän niitä ( noita ) "maanantaikappaleita" mahtuu automerkkiin kuin automerkkiin. Ovat siis poikkeuksia säännöstä.

Ja mikään autohan ei kestä ikuisesti... riippuu vähän ajotavastakin ja huollattamisesta, kuinka kauan pysyy ehjänä.:roll: :wink:
t. IP-2 #1502
2*9-5 Aero. Sedan ja farkku.
saabas
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Loka 27, 2003 23:17

Viesti Kirjoittaja saabas »

Pitkä oli 9.5T:n vikalista, onneksi auto niin tuore että kaikki menee takuun piikkiin.

Onhan vikoja kaikissa autoissa en sitä tietenkään kiellä. Enkä myöskään ala nimeämään tässä jotain parempaa merkkiä, koska se menee juupas eipäs väittelyksi.

Kuitenkin olen edelleen sitä mieltä, että tuohon premium-luokkaan mihin 9-5:kin kuuluu mahtuu vähemmän vikaherkkiä automerkkejä. Muista ominaisuuksista en saabia hauku, auto on turvallinen ja todella nautinto ajaa mutta valitettavasti pientä ja isompaakin laittamista on mielestäni liikaa tuohon hintaluokkaan.
pkoisti
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: To Helmi 26, 2004 20:52
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja pkoisti »

Meidän 9-5 on myös ns. "maanantaimalli" tietyilta osin. Auto on nyt ajettu 80 tkm. Ensin siihen laitettiin vaihteistoon, joku korjaussarja, kun vitonen ei oikein lähtenyt pois päältä. Myöhemmin vaihdettiin koko vaihteisto uuteen, kun se alkoi pitää ääntä. Auto on siis vuosimallia 2000. Lisäksi siihen on laitettu takaiskarit ja ahtimen vesiputki, joka oli ruostunut poikki. Auto on siis ollut meillä tammikuusta asti :)
Edellinen omistaja oli vaihdattanut ahtimen 18000 km kohdalla.

Onhan nämä ikäviä vikoja ja onni, että autoon ostettiin takuu (Saksassa käytettyihinkin voi ostaa vuoden takuun). Takuu ei tosin korvaa kuluvia osia, kuten takaiskarit, ahtimen vesikputki jne. :)

No tuttava perheellä on kaksi 9-5 saabia ja molemmat toimineet kuin unelma. Ennen näitä heillä oli kaksi tonnaria joista toinen toimim kuin unelma ja toinen ei oikein tervettä päivää nähnyt. Meni laakeria koneesta ja laatikosta ja katkesi nokkaketjua. Kaikki autot uutena ostettu ja merkkihuollettu. Joskus vaan sattuu huono yksilö kohdalle.

Itse olen erittäin tyytyväinen autooni pikku kiukuttelusta huolimatta ja kun lukee muitten merkkien foorumeita huomaa kyllä, että monilla merkeillä on omat engelmansa. Seuraavaksi ostan sen DI- kasetin ja laitan tuon vanhan varalle konttiin ;)
Vastaa Viestiin