Jäätyi. Saab kesäauto?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Wäinö
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Syys 15, 2010 07:07

Jäätyi. Saab kesäauto?

Viesti Kirjoittaja Wäinö »

Päätti sitten huohotin vetää jäihin. -> öljysuodattimen tiiviste pamahti pihalle ja sitä myöden myös öljyt. Hinurilla pajalle. Ulkona -10 astetta. Suuret kiitokset Drive-in huololle Pietarsaaressa. Nopeaa ja ammattimaista palvelua heiltä. Ja myös suhteellisen edulliasta :) . Huohottimen päivitys ja taas mennään. Onko tämä jokavuotinen ongelma :evil:
kello
"Aero"
Viestit: 361
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2010 21:32
Paikkakunta: Tampere

Re: Jäätyi. Saab kesäauto?

Viesti Kirjoittaja kello »

Ihan mielenkiinnosta, minkä vuotinen auto (ja minkä ikäinen huohotinpäivitys jos '98-'03)?
Saab 9-5 Aero XWD -11
Wäinö
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Syys 15, 2010 07:07

Re: Jäätyi. Saab kesäauto?

Viesti Kirjoittaja Wäinö »

Auto on 2002. Ollut minulla 6kk. En tiedä onko tehty aikaisemmin päivitystä. Luin vaan täältä että ongelmia on huohottimen kanssa. Asentaja sanoi että asennutti viimeisin versio.
NoNI
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ke Elo 12, 2009 08:36
Paikkakunta: Tampere

Re: Jäätyi. Saab kesäauto?

Viesti Kirjoittaja NoNI »

Ja samaten ihan mielenkinnosta. Mitkä öljyt olivat koneessa, paljon niillä oli ajettu kilometreissä ja koska ajallisesti oli vaihdettu?
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Re: Jäätyi. Saab kesäauto?

Viesti Kirjoittaja ecopower »

Wäinö kirjoitti:Päätti sitten huohotin vetää jäihin. -> öljysuodattimen tiiviste pamahti pihalle ja sitä myöden myös öljyt. Hinurilla pajalle. Ulkona -10 astetta. Suuret kiitokset Drive-in huololle Pietarsaaressa. Nopeaa ja ammattimaista palvelua heiltä. Ja myös suhteellisen edulliasta :) . Huohottimen päivitys ja taas mennään. Onko tämä jokavuotinen ongelma :evil:
Onko milloin vaihdettu öljyt ja suodatin???
Jos lähi aikoina,kannattaa tarkistaa tai varmistaa jäikö kaks suodattimen
tiivistettä päällekkäin(vanha ja uusi)! :wink:
Vanha jää helposti kiinni suodatinjalkaan,uus suodatin
ruuvataan kiinni tiivisteineen ja "aikapommi" on valmis. :wink:
Korkkaa jossain vaiheessa ja ruikkaa öljyt ulos. 8)
Näin on tapahtunut aika monelle,alle kirjottanut
mukaan lukien. :oops:
Suodatintiiviste normaalisti ei puuhalla öljyjä ulos pumpun tuottamilla paineilla.
Turha keksiä vikaa mistään Huohottimista! :mrgreen: :saab: :mrgreen:
Viimeksi muokannut ecopower, To Joulu 02, 2010 19:41. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Jäätyi. Saab kesäauto?

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

Wäinö kirjoitti:Päätti sitten huohotin vetää jäihin. -> öljysuodattimen tiiviste pamahti pihalle ja sitä myöden myös öljyt. Hinurilla pajalle. Ulkona -10 astetta. Suuret kiitokset Drive-in huololle Pietarsaaressa. Nopeaa ja ammattimaista palvelua heiltä. Ja myös suhteellisen edulliasta :) . Huohottimen päivitys ja taas mennään. Onko tämä jokavuotinen ongelma :evil:
onko toiminut moitteettomasti nyt? ;)
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
Wäinö
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Syys 15, 2010 07:07

Re: Jäätyi. Saab kesäauto?

Viesti Kirjoittaja Wäinö »

Arvovaltainen raati oli oikeassa. Öljyt vaihdettu viikko sitten. Ylimääräisiä tiivisteitä löytyi. Mutta oli myös huohotin jäässä kuullemma. Ja nyt väännetään kättä kuka maksaa mitäkin.
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Re: Jäätyi. Saab kesäauto?

Viesti Kirjoittaja ecopower »

Wäinö kirjoitti:Arvovaltainen raati oli oikeassa. Öljyt vaihdettu viikko sitten. Ylimääräisiä tiivisteitä löytyi. Mutta oli myös huohotin jäässä kuullemma. Ja nyt väännetään kättä kuka maksaa mitäkin.
Tosiaan huohottimen jäätymisellä ei ole mitään yhteyttä
öljynsuodattimen tiivisteen korkkaamiseen! 8)
Eikait vaan sama SEPPÄ vaihtanut viikkoa ennen
suodattimen ja nyt totes huohottimen jäätyneen?? :wink: :P :wink:
Viimeksi muokannut ecopower, Pe Joulu 03, 2010 20:52. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Wäinö
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Syys 15, 2010 07:07

Re: Jäätyi. Saab kesäauto?

Viesti Kirjoittaja Wäinö »

Ei ollut sama äijä. Öljynvaihto tehtiin merkki-liikkeessä. Vahingot korjattiin sitten pienen kyläsepän toimesta. Vahinkoja sattuu näköjään. Olen kuitenkin enimmäkseni tyytyväinen autoni ja toivon että se kestää monta vuotta vielä :D
Suappi9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 22:07
Paikkakunta: Joensuu

Re: Jäätyi. Saab kesäauto?

Viesti Kirjoittaja Suappi9-3 »

Wäinö kirjoitti:Öljynvaihto tehtiin merkki-liikkeessä. Vahingot korjattiin sitten pienen kyläsepän toimesta. ...Ylimääräisiä tiivisteitä löytyi
Jippii! Merkkihuolto taas!

Seuraavan kerran, kun olen vaihtamassa Saabia uudempaan, jätän säännölisesti merkkihuollossa pilatut (muka huolletut) yksilöt muille.

Usein jopa öljynsuodattimen mukana tulee ohje (tai kyljessä lukee), että laita öljyä tiivisteeseen. Ikinä en ole saanut tiivistettä tarttumaan! Puhumattakaan, että en olisi tarkistanut tiivistepintojen puhtautta.

Kaipa ne haalariäijät siellä ei vaan jaksa, kun palkka tulee tilille joka tapauksessa. Ja työnjohtajahan se kuitenkin selittää asiakkaalle, kuinka he ovat oikeassa ja asiakas ei tiedä mistään mitään ja joka tapauksessa saa itse maksaa kaiken.

Kun tuo -01 tuli taloon juuri "merkkiliikkeessä huollettuna", tulpat olivat vaihtamatta, ajovalopolttimo asennettu vinoon ja korjattu umpiota hirveästi säätämällä. Valokuvio siis piloilla. Lasinpyyhkimet aivan paskat, takapyyhkimessä ei edes kumin teräosaa enää. Akku täysin loppu, kuskin turvavyö jumissa, jarrupalat/levyt finaalissa, rengaspaineet yli 0,5 bar liian matalat, vararengas lähes tyhjä jne... Ekat 100000 km siis aivan retuperällä. Kaikki "huollot" paikallisessa merkkiliikkeessä siihen asti. Arvaapa, onko sen jälkeen huollettu siellä?

Nimim. Muutaman kerran merkkiliikkeessä lievästi närkästynyt kuluttaja (myös muita merkkejä, kuin Saabeja) :evil:
Saab 9-3 2,0T SE -2001 Stage X - Oikein. Hyvin. Kulkeva.
Saab 9-3 2,0T Sport -2000. Steg1 + Eibach Pro-Kit + Pro Dampers
Honda CBR1000F - Se. Oikea. Menopeli.
LIMB home = nilguta kotiin...
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Jäätyi. Saab kesäauto?

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

En nyt ihan allekirjoita tuota väitettä, että merkkihuolto ryssii kaikki asiat.

Kyllä ne mokaa ja välillä pahasti, mutta...

Jotkut ihmiset vievät auton huoltoon ja kieltävät tekemästä mitään mikä ei suoraan kuulu huolto hintaan.

Kunhan saa vaan leiman huolto kirjaan se riittää.



Sitten voidaan hehkuttaa että on täydellinen huoltokirja :lol:

Edit: myöhästyin taas :lol:
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Suappi9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 22:07
Paikkakunta: Joensuu

Re: Jäätyi. Saab kesäauto?

Viesti Kirjoittaja Suappi9-3 »

9-5T kirjoitti: Merkkihuollettu ei tarkoita että asiakas olisi antanut tehdä kaikkia töitä ja varsinkaan antanut uusia tulppia, sulkia, akkua, turvavyötä,jarruja yms. kalliita osia kun auton vaihtokin ollut mielessä. Myös merkkihuolletuissa voi polttimon vaihtaa kuka tahansa vaikka huoltojen välissä. Rengaspaineitakin täytyy välillä tarkistaa ja moni tykkää erillaisista paineista kuin kirjassa lukee.
Minä en ostaisi tuollaista auto joka on ollut noin huolimattomalla omistajalla.
Kyseessä oli auton uutena ostanut pikkufirma (1...2 henk.), joka ei ko. huollonkaan mukaan itse osaisi tehdä autolle mitään. Uskottavaa on, että kaikki huollot on annettu tehdä. Oli vaihtanut auton neljän vuoden ikäisenä ja vajaat 100000 ajettuna. Tuskinpa noita juttuja oli pyydetty jättämään väliin vain viimeisessä huollossa. En ole koskaan saanut esim. sulkia tuollaiseen kuntoon 20000 km ajolla (yksi huoltoväli, n. 10 kk ajallisesti)

Kaikki nuo puutteet kuuluvat huolto-ohjelmaan vähintään kerran vuodessa.

Rengaspaineet olivat 0,5...0,8 bar liian alhaisia, kun muistelin. Alla olivat silloin kesärenkaat. Katsastus on talvirengasaikaan. Tuskinpa kukaan tykkää tuollaisista paineista.

Isäukkopa kuitenkin osti "salaa" auton silloin ja minä sitten huomasin noita huoltamattomuuksia. Ja toisen lampunpesurin toimimattomuuden. No, myyjäliikehän ne kaikki hoiti kuntoon veloituksetta (ei ko. merkkiliike). Kaikki kunnia siis myyjäliikkeelle.

Tämä tästä. Tarkoitukseni oli vain kannustaa säikeen aloitajaa. Ja ihmetellä ääneen ainakin täkäläisiä liikkeitä, jotka aina vaan veloittavat tekemättömästä työstä.

Kiitos ja anteeksi

Edit: Unohtui vielä, että eipä varmaan ostohetkellä ihan kaikki muutkaan tule tarkistaneeksi valokuvioita, akun kuntoa, rengaspaineita, eikä sulkien kuluneisuutta. Eivät mitenkään hyppää silmille kesäaikaan :wink:
Saab 9-3 2,0T SE -2001 Stage X - Oikein. Hyvin. Kulkeva.
Saab 9-3 2,0T Sport -2000. Steg1 + Eibach Pro-Kit + Pro Dampers
Honda CBR1000F - Se. Oikea. Menopeli.
LIMB home = nilguta kotiin...
Suappi9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 22:07
Paikkakunta: Joensuu

Re: Jäätyi. Saab kesäauto?

Viesti Kirjoittaja Suappi9-3 »

9-5T kirjoitti:
Suappi9-3 kirjoitti:Edit: Unohtui vielä, että eipä varmaan ostohetkellä ihan kaikki muutkaan tule tarkistaneeksi valokuvioita, akun kuntoa, rengaspaineita, eikä sulkien kuluneisuutta. Eivät mitenkään hyppää silmille kesäaikaan :wink:
Ei varmaan mutta suurin osa laittaa tuollaiset asiat itse hetkessä kuntoon syyttämättä huoltoa kun ei ole itse ollut paikalla kuulemassa mitä saa tehdä ja mitä ei.
Jänkkä jänkkä. Noiden kuuluu kuitenkin olla kunnossa, ja myyjäliikehän hoiti oman vastuunsa ja korjasi nuo viat, vaikka ei ollut "syyllinen" huolimattomuuksiin. Miksi ne olisi pitänyt tehdä itse? Tietysti rengaspaineet korjasin ihan itse heti auton nähtyäni.

Auto oli kuitenkin muuten kuin uusi ja nätisti pidetty, enkä edelleenkään usko, että edellinen omistaja olisi käskenyt jättää kaikki perusasiat tekemättä, vaikka huolto niistä ilmoittikin. Nuo asiathan kuuluu ainakin tarkastaa huolloissa. Ja eihän tarkastamisesta ole mitään hyötyä, ellei vioille jotain myös tehdä. Joko huollossa tai sitten annetaan omistajalle lista asioista, jotka itse pitäisi korjata.

Näin minä luulen. Ilmeisesti en vaan ymmärrä, miten autohuolloissa toimitaan. Itse korjailen joskus laitteita ihan toisella alalla, enkä voi laskuttaa asiakkaita tekemättömästä työstä. Sehän olisi petos.

Edellinen omistaja ei itse vaihtanut edes talvi/kesäpyöriä, vaan vaihdatti nekin huollossa. Siitäkin päätellen olisi antanut huollon korjata viat. Jos siis huolto olisi viitsinyt tehdä jotain.

Se siitä. Get a life.

Sori kaikki tämä OT.
Saab 9-3 2,0T SE -2001 Stage X - Oikein. Hyvin. Kulkeva.
Saab 9-3 2,0T Sport -2000. Steg1 + Eibach Pro-Kit + Pro Dampers
Honda CBR1000F - Se. Oikea. Menopeli.
LIMB home = nilguta kotiin...
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Jäätyi. Saab kesäauto?

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

9-5T kirjoitti: Tarkastus kuuluu huoltoon mutta vaihto päätöksen tekee omistaja. Tulisi yleensä kauhea parkuminen jos esim. 100e akku tai 300e turvavyö vaihdettaisiin kysymättä lupaa.
Kyllä mulle vaihdettiin takatukivarsi helat, kysymättä mitään ja laskuun oli vaan laitettu tuollainen lisäys sitte.. Muttei se minua juuri haitannut koska on hyvä pitää auto kunnossa. vaikkei siitä erikseen ilmoitettaisi niin mielestäni saisi kyllä korjata tälläiset viat alta pois ja lasku vaan perään. Ei se lasku olisi pakollinen lainkaan :D
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
ella
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 22:52
Paikkakunta: Akaa

Re: Jäätyi. Saab kesäauto?

Viesti Kirjoittaja ella »

Suappi9-3 kirjoitti:
Wäinö kirjoitti:Öljynvaihto tehtiin merkki-liikkeessä. Vahingot korjattiin sitten pienen kyläsepän toimesta. ...Ylimääräisiä tiivisteitä löytyi
Jippii! Merkkihuolto taas!

Seuraavan kerran, kun olen vaihtamassa Saabia uudempaan, jätän säännölisesti merkkihuollossa pilatut (muka huolletut) yksilöt muille.

Usein jopa öljynsuodattimen mukana tulee ohje (tai kyljessä lukee), että laita öljyä tiivisteeseen. Ikinä en ole saanut tiivistettä tarttumaan! Puhumattakaan, että en olisi tarkistanut tiivistepintojen puhtautta.

Kaipa ne haalariäijät siellä ei vaan jaksa, kun palkka tulee tilille joka tapauksessa. Ja työnjohtajahan se kuitenkin selittää asiakkaalle, kuinka he ovat oikeassa ja asiakas ei tiedä mistään mitään ja joka tapauksessa saa itse maksaa kaiken.

Kun tuo -01 tuli taloon juuri "merkkiliikkeessä huollettuna", tulpat olivat vaihtamatta, ajovalopolttimo asennettu vinoon ja korjattu umpiota hirveästi säätämällä. Valokuvio siis piloilla. Lasinpyyhkimet aivan paskat, takapyyhkimessä ei edes kumin teräosaa enää. Akku täysin loppu, kuskin turvavyö jumissa, jarrupalat/levyt finaalissa, rengaspaineet yli 0,5 bar liian matalat, vararengas lähes tyhjä jne... Ekat 100000 km siis aivan retuperällä. Kaikki "huollot" paikallisessa merkkiliikkeessä siihen asti. Arvaapa, onko sen jälkeen huollettu siellä?

Nimim. Muutaman kerran merkkiliikkeessä lievästi närkästynyt kuluttaja (myös muita merkkejä, kuin Saabeja) :evil:
Onhan näitä huoltoja testattu TM:ssä joitakin kertoja menneinä vuosina, en tarkemmin muista, mutta olikohan jpahimmat 20 kohdan huolto-ohjelmasta tehty 5 hommaa, mutta laskutettu kaikista kuitenkin. Osa oli luokkaa vararenkaan ilmanpaine yms, mutta myös perusjuttuja oli jäänyt tekemättä. Tasaisesti oli puutteita merkistä riippumatta, niin merkkihuolloissa kuin muissakin.
Vastaa Viestiin