wesku kirjoitti:Kuume nousee täälläkin sitä mukaa kun hinnat tippuu
Kirjastosta meinasin jo lainata 9-5 Haynesin mutta olivat kaikki lainassa. Suosittuja projekteja taitaa siis olla femmatkin nykyään.
Kannattaa hommata suosiolla WIS, jos hankkii 9-5:n ja haluaa sitä itse opetella rassaamaan...
- moottorit ? (eniten kiinnostaa turbot)
Sikäli huono rajaus, kun kaikki 9-5:t on aina olleet turboja.
- vaihteistot ? (eniten kiinnostaa automaatit)
Kestävin vaihtoehto lienee 4-portainen vanhempi automaagi. Uudempien 5-portaisten alkupään versioissa on jotain häikkää ja remontit kallita. Muuten uudempi loota on selvästi parempi. Manuaalissa hajoaa vähintään pakkisysteemi (loota irroitettava).
- isommat korjaukset - moottorin ja/tai vaihteiston irrotus, asennus ym.
Eiköhän ne tuolla osastolla ole. Moottorin irroitukseen pääsee varmimmin V6TID-moottorin kanssa ja melkein yhtä varmasti huohotinvaivaisten nelipyttyisten kanssa...
- jarrut - perusrakenne, tyypilliset ongelmat - onko mitään yhteistä tonnariin nähden ?
Peruskamaa, käsijarru on 60-luvun ooppelista (surkea esitys, mutta ajaa asiansa, kun pitää vaijerit kunnossa ja säätää aina ennen katsastusta).
- vetoakselit, vetonivelet ym.
Ei mitään havaintoa ongelmista näissä.
- ilmastointi, puhaltimet ym., mennäänkö konetilan kautta vai sisältä ?
Vanhemmissa ACC:stä hajoaa pieni muovinen vipu. Purkaminen tapahtuu apukuskin jalkatilan suunnalta, foorumilta löytyy ohjeita. Lämppärin puhallin hajoaa kaikista ennemmin tai myölhemmin ja siihen pääsee käsiksi tuulilasin edestä löytyvän muovin alta.
- sähköpuolen asiat - moottorinohjaukset, ABS, SRS jne. ?
ABS-pumppuja on simahdellut. Muistaakseni saksasta löytyy korjaaja, joka saattaa saada vanhan osan korjattua.
- onko esim kaikissa femmoissa OBD2 ?
Tietääkseni kyllä.
Jonkin verran on tullut harrasteltua myös NG satkuja joten mahdolliset yhtäläisyydet myös niihin nähden kiinnostaa.
Sama ooppelin käsijarru
Eski