9-5 kuume nousee...

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
umpio
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Su Touko 02, 2010 17:23

9-5 kuume nousee...

Viesti Kirjoittaja umpio »

Autokuume ei sitten hellitä, vaikka kuinka tyhjällä rahapussilla otsaa hieroo :oops:

Tonnarin osto taitaa jäädä, kun 9-5 -sarjaakin alkaa saada melkein samaan hintaan. Lähinnä kiinnostaa moottoreiden erot; 2.0, 2.3 ja 3.0. Onko noissa neloskoneissa tosiaan niin paljon (mahdollisia) ongelmia kuin väitetään, ja olisiko tuota taustaa vasten "turvallisempaa" ostaa tuo V6, vai mennäänkö huonompaan suuntaan? Kulutus ei sinäänsä huoleta; nykyinen V6 Passatti vie sen kympin helposti. Muuten ei Saab huoleta; käytetty auto on aina käytetty auto, joten jotain siinä tarvitsee kuitenkin rassata. Moottori ja vaihdelaatikko vain olisi mukava olla semmoiset, että siinä ei mitään ylimääräisiä tautioireita olisi... Vaihdelaatikoksi olin ajatellut ensisijaisesti automaattia, kun siihen Rangessa totuin. Kädellä voi sitten hämmentää jotain muuta :wink:
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: 9-5 kuume nousee...

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

Noissa kolmilitrasissa on sitä sylinteriputkien vajoamista, mistä koituu kallis remppa.

Lisätietoa saat käyttämällä ETSI-toimintoa, nuo 2.0 ja 2.3 tulisi huomioida että huohoitin päivitys olisi tehtynä, siinä ainakin yksi seikka mikä voi vaikuttaa käyttöikään, viisaammat kertokoot lisää.
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
moilanen88
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
Paikkakunta: Kajaani

Re: 9-5 kuume nousee...

Viesti Kirjoittaja moilanen88 »

niinnoh,v6 dieselissä eikös sitä ongelmaa ollut,ei bensa v6.
Sen verran mitä olen tällä omalla ajamaan kerenny niin on ollu mukava paketti eikä toistaiseksi ole ihmeempiä remppoja ollut paitti kampiakselin asentotunnistin vaihdettu.
Eikä kulutakkaan sekalaista kuin n.10-11L/100km.
Joku kipotin.
melberi
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: La Syys 04, 2010 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-5 kuume nousee...

Viesti Kirjoittaja melberi »

9-5T kirjoitti:
Rene-Rane kirjoitti:Lisätietoa saat käyttämällä ETSI-toimintoa, nuo 2.0 ja 2.3 tulisi huomioida että huohoitin päivitys olisi tehtynä, siinä ainakin yksi seikka mikä voi vaikuttaa käyttöikään, viisaammat kertokoot lisää.
35e maksaa huohotinpäivitys, joo kannattaa huomioida :lol:
Ei niinkään se huohotinpäivityksen hinta vaan se, että autoon on sellainen ajoissa laitettu. Päivittämätön kone on varmaan herkemmin kerännyt öljylietettä sisuksiinsa. Riippuu tietysti paljon käytöstä ja öljynvaihtojen tiheydestä.
umpio
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Su Touko 02, 2010 17:23

Re: 9-5 kuume nousee...

Viesti Kirjoittaja umpio »

Tuo huohotinpäivitys oli tiedossa. Jakopää oli mietinnässä, että kuinka kauan se kestää/kuinka kallis remontti on tiedossa, kun on huollon aika. Sylinteriputket V6:ssa ongelmana siis _vain_ dieselissä? Ja turbo; jotkut sanovat että voi olla ongelma ja jotkut taas että ei ole ongelmaa :? Ruotsissa näyttää olevan autoja myynnissä ilman turboa; onko tuossa "säästetty" turborempassa nappaamalla rikkinäinen turbo irti? Haulla jo löysin tuon huohotinketjun; jakopäästäkin jotakin luin. Mikä juttu tuo T5/T7 -mallien ero mäntien suhteen oikein on? Tällä hetkellä ei näyttäisi suurta ongelmaa moottorin suhteen olevan, ja automaattilaatikkokin vaikuttaisi olevan ihan jees, jos huolehtii öljyistä (joka pitäisi olla itsestäänselvyys kaikille automaatilla ajaville). Ruosteongelma ei ilmeisesti ole 9-5 sarjassa paha, jos autoa on vähänkään hoidettu? Löytyykö siis mitään syytä, joka edes hieman lievittäisi kuumetta? :roll:
sero
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2009 18:02
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 9-5 kuume nousee...

Viesti Kirjoittaja sero »

umpio kirjoitti:Löytyykö siis mitään syytä, joka edes hieman lievittäisi kuumetta? :roll:
Softalla saa runsaasti turvallisia lisäheppoja 4cyl koneissa, eiku.. :wink:
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
umpio
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Su Touko 02, 2010 17:23

Re: 9-5 kuume nousee...

Viesti Kirjoittaja umpio »

Mimmi kirjoitti:Löytyy: Osta femma.
Mimmi !#€%&#%" :wink:
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: 9-5 kuume nousee...

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

umpio kirjoitti:Löytyykö siis mitään syytä, joka edes hieman lievittäisi kuumetta? :roll:
Samoilla linjoilla Mimmin kanssa. Kuume ei nimittäin mullakaan laskenut, kuin vasta viime torstaina, kun Femma tuli kotiin. :lol:
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
KaikkiNimetVarattu
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 18:16

Re: 9-5 kuume nousee...

Viesti Kirjoittaja KaikkiNimetVarattu »

9-5T kirjoitti:
Rene-Rane kirjoitti:Lisätietoa saat käyttämällä ETSI-toimintoa, nuo 2.0 ja 2.3 tulisi huomioida että huohoitin päivitys olisi tehtynä, siinä ainakin yksi seikka mikä voi vaikuttaa käyttöikään, viisaammat kertokoot lisää.
35e maksaa huohotinpäivitys, joo kannattaa huomioida :lol:
Mistä sen voi ostaa 35 eurolla? Pitääkö avata venakoppaa vaihdossa ja paljonko merkkiliike ottaa hintaa vaihdosta?
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 9-5 kuume nousee...

Viesti Kirjoittaja Eski »

Spedepartsilla näkyy olevan 345kr, joten lienee PCS:llä aika lähellä. Venakoppaa ei tarvitse avata. Merkkihuoltojen on kerrottu laskuttavan asennuksesta jopa useamman satasen (joka omasta mielestäni on liikaa noin puolen tunnin hommasta). Vinkkiä asennukseen: http://www.saabcentral.com/forums/showt ... hp?t=82999

Eski
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: 9-5 kuume nousee...

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

Sitten kun soittaa PCS:een niin neuvovat vaihtaa myös sen venakopalta lähtevän letkun joka yleensä on melkoista lakritsia. Roin Deltassa pyys 250e asennettuna joten laitoin itte..Ei kova homma yläkautta laittaa jos on pitkät kädet :)
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: 9-5 kuume nousee...

Viesti Kirjoittaja wesku »

Kuume nousee täälläkin sitä mukaa kun hinnat tippuu :)

Kirjastosta meinasin jo lainata 9-5 Haynesin mutta olivat kaikki lainassa. Suosittuja projekteja taitaa siis olla femmatkin nykyään.

Tonnareita on tullut harrastettua kymmenisen vuotta, muutama yksilö, vuosimallit 85..91 muistaakseni. Eriasteisia projekteja ollut, suurin varmaan moottori/vaihteistopaketin vaihto apurunkoineen. Olisi mukavaa tietää tonnarin kanssa tutuksi tulleen näkökulmasta mielipiteitä, tonnarista femmoihin siirtyneiltä tai molempia vieläkin harrastavilta, millaisia yhtäläisyyksiä ja eroavuuksia on pääpiirteittäin:

- moottorit ? (eniten kiinnostaa turbot)
- vaihteistot ? (eniten kiinnostaa automaatit)
- isommat korjaukset - moottorin ja/tai vaihteiston irrotus, asennus ym.
- jarrut - perusrakenne, tyypilliset ongelmat - onko mitään yhteistä tonnariin nähden ?
- vetoakselit, vetonivelet ym.
- ilmastointi, puhaltimet ym., mennäänkö konetilan kautta vai sisältä ?
- sähköpuolen asiat - moottorinohjaukset, ABS, SRS jne. ?
- onko esim kaikissa femmoissa OBD2 ?

Jonkin verran on tullut harrasteltua myös NG satkuja joten mahdolliset yhtäläisyydet myös niihin nähden kiinnostaa.
umpio
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Su Touko 02, 2010 17:23

Re: 9-5 kuume nousee...

Viesti Kirjoittaja umpio »

Joo-o... :P

Taitaisi valinta kallistua ehkä 2.3t:n suuntaan, vai onko tuo 2.0 sopusuhtainen tämän kokoisen auton keulalle? Toisaalta tämä kiinnostaisi, mutta...

http://www.nettiauto.com/saab/9-5/3610123
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 9-5 kuume nousee...

Viesti Kirjoittaja Eski »

wesku kirjoitti:Kuume nousee täälläkin sitä mukaa kun hinnat tippuu :)

Kirjastosta meinasin jo lainata 9-5 Haynesin mutta olivat kaikki lainassa. Suosittuja projekteja taitaa siis olla femmatkin nykyään.
Kannattaa hommata suosiolla WIS, jos hankkii 9-5:n ja haluaa sitä itse opetella rassaamaan...
- moottorit ? (eniten kiinnostaa turbot)
Sikäli huono rajaus, kun kaikki 9-5:t on aina olleet turboja.
- vaihteistot ? (eniten kiinnostaa automaatit)
Kestävin vaihtoehto lienee 4-portainen vanhempi automaagi. Uudempien 5-portaisten alkupään versioissa on jotain häikkää ja remontit kallita. Muuten uudempi loota on selvästi parempi. Manuaalissa hajoaa vähintään pakkisysteemi (loota irroitettava).
- isommat korjaukset - moottorin ja/tai vaihteiston irrotus, asennus ym.
Eiköhän ne tuolla osastolla ole. Moottorin irroitukseen pääsee varmimmin V6TID-moottorin kanssa ja melkein yhtä varmasti huohotinvaivaisten nelipyttyisten kanssa...
- jarrut - perusrakenne, tyypilliset ongelmat - onko mitään yhteistä tonnariin nähden ?
Peruskamaa, käsijarru on 60-luvun ooppelista (surkea esitys, mutta ajaa asiansa, kun pitää vaijerit kunnossa ja säätää aina ennen katsastusta).
- vetoakselit, vetonivelet ym.
Ei mitään havaintoa ongelmista näissä.
- ilmastointi, puhaltimet ym., mennäänkö konetilan kautta vai sisältä ?
Vanhemmissa ACC:stä hajoaa pieni muovinen vipu. Purkaminen tapahtuu apukuskin jalkatilan suunnalta, foorumilta löytyy ohjeita. Lämppärin puhallin hajoaa kaikista ennemmin tai myölhemmin ja siihen pääsee käsiksi tuulilasin edestä löytyvän muovin alta.
- sähköpuolen asiat - moottorinohjaukset, ABS, SRS jne. ?
ABS-pumppuja on simahdellut. Muistaakseni saksasta löytyy korjaaja, joka saattaa saada vanhan osan korjattua.
- onko esim kaikissa femmoissa OBD2 ?
Tietääkseni kyllä.
Jonkin verran on tullut harrasteltua myös NG satkuja joten mahdolliset yhtäläisyydet myös niihin nähden kiinnostaa.
Sama ooppelin käsijarru :D

Eski
Viimeksi muokannut Eski, Ma Joulu 06, 2010 18:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3126
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: 9-5 kuume nousee...

Viesti Kirjoittaja viggen »

Griffin, siinä pitäis olla ilmastoidut penkit :?:
(Taukolämmitin :?: )
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Vastaa Viestiin