Termostaatti

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
gekados
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Ma Marras 10, 2008 20:05

Termostaatti

Viesti Kirjoittaja gekados »

Kävinpä tuossa Viksuksella termarin vaihdossa.
-12 pakkasta,puol tuntia ajoa ja mittari noussut noin 2mm.
Wahlerin vaihtoivat (Tnro 085-4154-88D).Siis 88astetta.
Eikös orkkistermari ole 92 asteinen.Nähdäkseni mokasivat,olenko
oikeassa?
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: Termostaatti

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

gekados kirjoitti:Kävinpä tuossa Viksuksella termarin vaihdossa.
-12 pakkasta,puol tuntia ajoa ja mittari noussut noin 2mm.
Wahlerin vaihtoivat (Tnro 085-4154-88D).Siis 88astetta.
Eikös orkkistermari ole 92 asteinen.Nähdäkseni mokasivat,olenko
oikeassa?
Orkkistermari GM 30577561 on 89 asteinen joten olet väärässä :oops: .
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
gekados
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Ma Marras 10, 2008 20:05

Re: Termostaatti

Viesti Kirjoittaja gekados »

No ei ole eka,eikä vika kerta.Oliskohan todennäköinen syy sitten
lämpömittarin anturi.On tää kummaa termarisulkeista perkle.
Edellisessä femmassa sama juttu tasan vuosi sitten.Parani kyllä
termarin vaihdolla.Olin melko saletti,että sen kuulus olla 92 asteinen
mutta ei väkisin.
JKK
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: La Loka 28, 2006 17:16

Re: Termostaatti

Viesti Kirjoittaja JKK »

Nuo termariongelmat on nykyään liki jokaisen merkin ongelma. BMW-osastolla ongelmat on likimain karanneet täysin käsistä. Uudemmissa (n.2004-->) diesel-bemuissa on kaksi jumittavaa termaria; EGR- ja vesitermari. Kumpi tahansa jumittaakin, on seurauksena ajolämpöjen jääminen alle 75 asteen. Josta taas seuraa DPF-suodattimen pikainen tukkeutuminen, koska regenerointi jää tällöin käynnistymättä. Ja kun uusissa bemuissa ei ole enää lämpömittaria, eikä suurin osa käyttäjistä tiedosta kyseistä ongelmaa, on tuon tiimoilta kytemässä todellinen aikapommi.

btw. kannattaakos omaan saapikkaaseeni vaihtaa termaria kun SID:in mukaan lämmöt on tien päällä 79-80 astetta. Kaupunkiryöminnässä nousee sitten 90-100 asteeseen.
BMW E61 Touring 520d
BMW E39 525iA facelift
peno
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Su Elo 16, 2009 06:42

Re: Termostaatti

Viesti Kirjoittaja peno »

mulla on ollu kanssa hiuksien repimistä noitten lämpöjen kanssa 95tonen on 2.3l matalapaine automaatti.mulla teki samaa että lämmöt huopasi miten sattuu.vaihdoin termarin ei auttanut. vaihdoin lämpöanturin ei auttanut.vaihdoin taas termarin ei auttanut.tehtiin uusi johta anturilta "boksille" samalla uusi anturi.no pelasi kotvan kun taas 20km matkalla ei noussa lämmöt parkkiin pysäkille ja auto sammuksiin virrat takas auto käyntiin ja lämmöt melkein normaalit tällä usein mittari herännyt.juu on syttynyt moottorin häiriö valo kun tarpeeksi ajaa muka kylmälle moottorilla...jotenkin tuntuu vielä olevan jotain vikaa kun minusta nuo lämmöt ei nouse herkästi tuohon puoleen väliin vaan jää vajaaksi kuten myös saattaa nousta normaaliin ja pikkasen matka ajua ni jo taas rupiaa viisari laskemaan kumma vika.osaako kukaan neuvoa jos sai selvää tästä sadusta.
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: Termostaatti

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Kovilla pakkasilla alkoi jäämään aavistuksen keskiviivasta lämpömittari ja kun huolto ajankohtainen tuli hankittu PCS:ltä suodattimien lisäksi termostaatti. Reilu tunti omaa työtä "pikku pakkasessa" autokatoksessa ja taas nousee viisari keskelle. :D
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Wagonisti
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: La Elo 11, 2007 12:44
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Termostaatti

Viesti Kirjoittaja Wagonisti »

Syksyllä -09 ostettu orig. termostaatti. Toimi hienosti. Kunnes tänä syksynä alkoi taas lämmöt roikkua alle puolivälin. Ei muuta ku uutta hakemaan. Uusi paikalleen ja sama homma, lämmöt ei nouse pakkasella maantieajosse ilman eberiä yli 80. Mennee hermo!
Ahdonvoimaa
JKK
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: La Loka 28, 2006 17:16

Re: Termostaatti

Viesti Kirjoittaja JKK »

Nouseeko ehjällä termarillalämmöt 90 asteeseen (SID:in mukaan) pakkaskelin matka-ajossa?
BMW E61 Touring 520d
BMW E39 525iA facelift
kello
"Aero"
Viestit: 361
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2010 21:32
Paikkakunta: Tampere

Re: Termostaatti

Viesti Kirjoittaja kello »

Nousee ainakin hyvin lähelle. Omaan vaihdoin joku aika sitten 89-asteisen, ja nousee kyllä ihan hyvin puoleen väliin asti, en muista olenko SIDistä katsonut tarkkaa lämpötilaa motariajossa. Nyt on vähän mutua mutta käsittääkseni jos sen termostaatin asentaa siten että se pieni reikä lähellä ulkokehää tulee johonkin muuhun suuntaan kun ylöspäin, saattaa termari käyttäytyä ei-toivotusti. (Joku viisaampi voi valaista onko perää).


EDIT: itsellä ainakin kestää huiman kauan lämmetä tuonne 90C lähelle mikäli auton sisätilat ovat liikkelle lähtiessä kylmät. Lämpöä siirretään sisätiloihin -> moottorin lämpötila pysyy pitkään alle 80 asteessa.
Viimeksi muokannut kello, La Joulu 25, 2010 01:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 Aero XWD -11
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Termostaatti

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

kello kirjoitti:jos sen termostaatin asentaa siten että se pieni reikä lähellä ulkokehää tulee johonkin muuhun suuntaan kun ylöspäin, saattaa termari käyttäytyä ei-toivotusti.
Jos en nyt aivan väärässä ole niin tuo pieni reikä on ilmausta varten ja siksi laitettava ylimpään mahdolliseen asentoon.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
ella
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 22:52
Paikkakunta: Akaa

Re: Termostaatti

Viesti Kirjoittaja ella »

JKK kirjoitti:Nouseeko ehjällä termarillalämmöt 90 asteeseen (SID:in mukaan) pakkaskelin matka-ajossa?
86 asteeseen lämmöt nousi äsken, matka oli kyllä lyhyt, alle 10 km. 80-alueella ja -20 astetta pakkasta. Muistaakseni lämmöt Sid:ssä 88/89 kun ulkolämpötila ollut nollan tienoilla.
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Termostaatti

Viesti Kirjoittaja oju »

Onko moottorinohjauksella ja kojelaudalla sama anturi? Sekä SID että mittari näyttävät aavistuksen kylmää (SID 79-84 astetta, yleensä noin 81C) vaikka termari näyttää avautuvan normaalisti noin 90 asteen kohdalla. Lämmöt eivät vain tunnu nousevan.

Termari vaihdettiin viime talvena, silloin ongelma ratkesi sillä. Tympeää jos ne eivät kestä vuottakaan (orig.).
moilanen88
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
Paikkakunta: Kajaani

Re: Termostaatti

Viesti Kirjoittaja moilanen88 »

Miten nuo lämmöt saa näkymään Sidin kautta?
Joku kipotin.
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Termostaatti

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

moilanen88 kirjoitti:Miten nuo lämmöt saa näkymään Sidin kautta?
Pitää olla SID info ja sieltä Teng
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
moilanen88
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
Paikkakunta: Kajaani

Re: Termostaatti

Viesti Kirjoittaja moilanen88 »

Ei sano mitään. :)
Joku kipotin.
Vastaa Viestiin