-05 Aero, mittaristossa varoitusvaloja useita kerrallaan!!
-05 Aero, mittaristossa varoitusvaloja useita kerrallaan!!
Moro!
Kohtuu raskas mutta kuitenkin sujuva Ruotsinreissu takana. Tuliaisina -05 Aero 79000km aut. sportkombi. Tulomatka autoillen Helsingistä hymyilytti ainakin alkumatkan Saabin hyvistä ajo-ominaisuuksista nautiskellen.
Pysähdys Lahdessa syömään, jonka jälkeen alkoi murheet. Auto käyntiin. Tässä vaiheessa ajotietokone herjaa Sköltskydd ur fungerar, kontakt service. Sammutin auton, käytin ovet lukossa ja uusi startti, jonka jlk.ilmoitus poistui. Motarille, jossa päätin varovasti koittaa Sportasentoa ja koettaa hieman suorituskykyä. Parin pikku kiihdytyksen jälkeen ei enään juuri ollut ikävä edellistä Volvoa. Matka jatkui cruise päällä jonossa edeten. Yllättäen syttyi seuraavat varovalot:
-ABS
-EPS
-Brake ja punanen kolmio mittarin taustaan. Nilkutin Nesteelle sinänsä ihan toimivalta tuntuvalla autolla.
Muutama sammutus ja startti(valot paloi) kunnes tietsikka ilmoitti check ok! Liikkeelle ja kaikki tuntu olevan kunnossa. Ihmettelin ongelmaa ajaessa ja kokeilin ESP nappulaa. Mitään ei tapahtunu vaikka painelin useita kertoja, kunnes taas sama laulu ja em. valot kojetauluun. Tiensivuun, konepelti auki ja kaikki näytti olevan ok. Tässä vaiheessa palaa myös oranssi engine valo. Auto toimii normaalisti. "Nilkutin" levikkeelle, josta hätäpuhelu nimim. Valtterille. Pienen konsultaation jälkeen todettiin auton toimivan normaalisti->koneessa vetoja->ahdot nousee jne. Mainittakoon, että auto on pari viikkoa sitten merkkihuollettu Ruotsissa uutta mm. etujarrupalat. Valtterin rohkaisemana ajelin verkkaiseen tahtiin kohti Jyväskylää. Tässävaiheessa taas nuo ym. valot oli sammuneet lukuunottamatta engine valoa.
Auto menee nyt lämpimään talliin, josta se tiistaina lähtee lohkolämppärin asennukseen. Samalla tutkitaan vikakoodit(jos pajalla onnistuu.)
Onko muilla foorumilaisilla ilmennyt vastaavia ongelmia? Tekikö yö lämpimässä laivassa tai Helsingin kova lumituisku tepposiaan.
Onneksi myyjä otti ton Blocketin/If:in vakuutuksen mulle, en siis ole ihan järjettömän huolissani vaikkakin vähän harmittaa.
Marko
Kohtuu raskas mutta kuitenkin sujuva Ruotsinreissu takana. Tuliaisina -05 Aero 79000km aut. sportkombi. Tulomatka autoillen Helsingistä hymyilytti ainakin alkumatkan Saabin hyvistä ajo-ominaisuuksista nautiskellen.
Pysähdys Lahdessa syömään, jonka jälkeen alkoi murheet. Auto käyntiin. Tässä vaiheessa ajotietokone herjaa Sköltskydd ur fungerar, kontakt service. Sammutin auton, käytin ovet lukossa ja uusi startti, jonka jlk.ilmoitus poistui. Motarille, jossa päätin varovasti koittaa Sportasentoa ja koettaa hieman suorituskykyä. Parin pikku kiihdytyksen jälkeen ei enään juuri ollut ikävä edellistä Volvoa. Matka jatkui cruise päällä jonossa edeten. Yllättäen syttyi seuraavat varovalot:
-ABS
-EPS
-Brake ja punanen kolmio mittarin taustaan. Nilkutin Nesteelle sinänsä ihan toimivalta tuntuvalla autolla.
Muutama sammutus ja startti(valot paloi) kunnes tietsikka ilmoitti check ok! Liikkeelle ja kaikki tuntu olevan kunnossa. Ihmettelin ongelmaa ajaessa ja kokeilin ESP nappulaa. Mitään ei tapahtunu vaikka painelin useita kertoja, kunnes taas sama laulu ja em. valot kojetauluun. Tiensivuun, konepelti auki ja kaikki näytti olevan ok. Tässä vaiheessa palaa myös oranssi engine valo. Auto toimii normaalisti. "Nilkutin" levikkeelle, josta hätäpuhelu nimim. Valtterille. Pienen konsultaation jälkeen todettiin auton toimivan normaalisti->koneessa vetoja->ahdot nousee jne. Mainittakoon, että auto on pari viikkoa sitten merkkihuollettu Ruotsissa uutta mm. etujarrupalat. Valtterin rohkaisemana ajelin verkkaiseen tahtiin kohti Jyväskylää. Tässävaiheessa taas nuo ym. valot oli sammuneet lukuunottamatta engine valoa.
Auto menee nyt lämpimään talliin, josta se tiistaina lähtee lohkolämppärin asennukseen. Samalla tutkitaan vikakoodit(jos pajalla onnistuu.)
Onko muilla foorumilaisilla ilmennyt vastaavia ongelmia? Tekikö yö lämpimässä laivassa tai Helsingin kova lumituisku tepposiaan.
Onneksi myyjä otti ton Blocketin/If:in vakuutuksen mulle, en siis ole ihan järjettömän huolissani vaikkakin vähän harmittaa.
Marko
Re: -05 Aero, mittaristossa varoitusvaloja useita kerrallaan!!
Tuo kolmen valon syttyminen johtui minulla vetonivelen ulkokehän murtumisesta. Ensin epäiltiin viallista ABS-anturia, joka voi myös aiheuttaa saman ilmoituksen.
9-5 Aero Wagon -06
Re: -05 Aero, mittaristossa varoitusvaloja useita kerrallaan!!
Jos vauhtia oli ajettaessa tarpeeksi, ei nappulasta kuulukaan tapahtua mitään.mlatva kirjoitti:Ihmettelin ongelmaa ajaessa ja kokeilin ESP nappulaa. Mitään ei tapahtunu vaikka painelin useita kertoja...
Käyttöohjekirjasta kannattaa lukea lisää tietoa ESP:stä ja sen käyttäytymisestä.
#3418
Re: -05 Aero, mittaristossa varoitusvaloja useita kerrallaan!!
No hyvä homma jos noin on. Aloin jo epäillä ESP:n mykistyneen. Kokemusta ei tosiaan ko. kulkineesta ole kuin vajaan 300km matkalta. Yritin siinä vähän toisella kädellä selailla ruotsinkielistä manuaalia. Tuo toinen Ruotsalainen merkki oli yllättävänkin erilainen käyttölogiikan suhteen. Siinä mm. DSTC "ESP": n sai heitettyä päälle/pois rivakassakin vauhdissa.J.N kirjoitti:Jos vauhtia oli ajettaessa tarpeeksi, ei nappulasta kuulukaan tapahtua mitään.mlatva kirjoitti:Ihmettelin ongelmaa ajaessa ja kokeilin ESP nappulaa. Mitään ei tapahtunu vaikka painelin useita kertoja...
Käyttöohjekirjasta kannattaa lukea lisää tietoa ESP:stä ja sen käyttäytymisestä.
Otsikon aiheeseen palaan vietyäni auton kohta talliin. Täytyy katsella millanen valokirjo koristaa nyt mittaristoa.
Marko
Re: -05 Aero, mittaristossa varoitusvaloja useita kerrallaan!!
Jos pajalla ei ole techiä, niin luulisi että PCS:llä ehtii tsekata vikakoodit jossain välissä...mlatva kirjoitti:Moro!
Auto menee nyt lämpimään talliin, josta se tiistaina lähtee lohkolämppärin asennukseen. Samalla tutkitaan vikakoodit(jos pajalla onnistuu.)
Eski
Re: -05 Aero, mittaristossa varoitusvaloja useita kerrallaan!!
Tarkotus olisi juu viedä PCS:lle auto heti kun saan ton lohkiksen paikoilleen. Oli pojilla sen verran pitkät jonot lämppärinasennukseen, etten henno kiskoo käyntiin näillä keleillä kylmiltään, joten oli tartuttava vaihtoehtoon B.Eski kirjoitti:Jos pajalla ei ole techiä, niin luulisi että PCS:llä ehtii tsekata vikakoodit jossain välissä...mlatva kirjoitti:Moro!
Auto menee nyt lämpimään talliin, josta se tiistaina lähtee lohkolämppärin asennukseen. Samalla tutkitaan vikakoodit(jos pajalla onnistuu.)
Eski
Äskeisen muutaman kilsan ajon aikana ei tosin syttynyt yksikään vikavalo. Auto seiso HKI-JKL välin jälkeen 3-4h tossa ulkona. Jopa tuo oranssi engine valo pysy pimeänä. Täytyy seurailla josko noita vielä ilmaantuu. Nyt oli onneksi kaikki ok! Vikakoodit luetutan silti.
Marko
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2948
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: -05 Aero, mittaristossa varoitusvaloja useita kerrallaan!!
Ethän vain raapinut akun kaapeleita irti tai muuten nollannut vikamuistia? Muutoin on vikakoodien luku turhaa...
Nimimerk. Foorumia seurannut
Nimimerk. Foorumia seurannut

Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: -05 Aero, mittaristossa varoitusvaloja useita kerrallaan!!
9000 automaatilla kirjoitti:Ethän vain raapinut akun kaapeleita irti tai muuten nollannut vikamuistia? Muutoin on vikakoodien luku turhaa...
Nimimerk. Foorumia seurannut
En.
Marko
Re: -05 Aero, mittaristossa varoitusvaloja useita kerrallaan!!
Autosta luettiin tänään vikakoodit. Syynä oli "renkaan asentotunnistimen hetkellinen häiriö."
Nyt muutamien starttejenjälkeen ei enää ole mikään valo palanut, which is nice.
Marko
Nyt muutamien starttejenjälkeen ei enää ole mikään valo palanut, which is nice.
Marko
Re: -05 Aero, mittaristossa varoitusvaloja useita kerrallaan!!
Hola!
300km anoppilaan ilman ongelmia valojen kanssa (tosin tässä vaiheessa matkaa niiden olisi olettanut syttyvän entistä kirkkaampina
.)
Paluumatka tasavauhtista cruise päällä ajelua ja taas pätkähti valot näytölle 60km ennen päämäärää. Pysähdys mutsin luokse kaffelle. Auto käyntiin(valot palaa brake,eps,abs.) Vaihteenvalitsin R asentoon ja peruuttelua, D päälle ja valot katoaa. Näin mentiin melkein kotipihaan ja valot syttyi uudestaan. Nyt ei sammunut peruuttelulla.
Joutunee varmaan rassailemaan noita pyörän asentotunnistimia, josko niissä olisi jotain häikkää.
Marko
300km anoppilaan ilman ongelmia valojen kanssa (tosin tässä vaiheessa matkaa niiden olisi olettanut syttyvän entistä kirkkaampina

Paluumatka tasavauhtista cruise päällä ajelua ja taas pätkähti valot näytölle 60km ennen päämäärää. Pysähdys mutsin luokse kaffelle. Auto käyntiin(valot palaa brake,eps,abs.) Vaihteenvalitsin R asentoon ja peruuttelua, D päälle ja valot katoaa. Näin mentiin melkein kotipihaan ja valot syttyi uudestaan. Nyt ei sammunut peruuttelulla.
Joutunee varmaan rassailemaan noita pyörän asentotunnistimia, josko niissä olisi jotain häikkää.
Marko