Mikä ahdin v.osa.nro 5955703?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
topperharley
"Viggen"
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 19:20

Mikä ahdin v.osa.nro 5955703?

Viesti Kirjoittaja topperharley »

Ks otsikko.
Kiitos.
# 6427
Saab 9000 2.0t - 5v my96.

On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.

Lemmy 1945-2015.
topperharley
"Viggen"
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 19:20

Re: Mikä ahdin v.osa.nro 5955703?

Viesti Kirjoittaja topperharley »

Just. GT 17. Ko. turbo on asennettu saabiini ilmeisesti 04.Kuitissa lukee malli 01->. Onko yhtään laadukkaampi kuin vuonna 99 alkuperäisenä autoon asennettu?
# 6427
Saab 9000 2.0t - 5v my96.

On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.

Lemmy 1945-2015.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Mikä ahdin v.osa.nro 5955703?

Viesti Kirjoittaja V-M »

topperharley kirjoitti:Just. GT 17. Ko. turbo on asennettu saabiini ilmeisesti 04.Kuitissa lukee malli 01->. Onko yhtään laadukkaampi kuin vuonna 99 alkuperäisenä autoon asennettu?
Ei, kaikki GT17 on yhtä huonoja.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Lasu
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Su Loka 18, 2009 13:38
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mikä ahdin v.osa.nro 5955703?

Viesti Kirjoittaja Lasu »

Eräs puhallinasiantuntija eräältä turbokorjaamolta kerran kommentoi tuota garretin huonoutta tähän tapaan: "ei se ero nyt niin iso ole mitsun ja garretin välillä, mitsuja vaan on paljon vähemmän ja yleensä ovat paremmin huollettuja, joka tapauksessa ihan samat viat löytyy garretista ja mitsusta mutta niitä garretin puhaltimia vaan hajoaa enemmän koska niitä on enemmän."
Onhan se mitsu varmasti parempi mutta sen kestävyyttä hän ei ylistänyt.

Mielenkiintoinen näkökulma ja saattaahan jutulla jotain perääkin olla, tämä mies kuitenkin on nähnyt puhaltimia melkoisen paljon kun työkseen korjaavat.
Tiedä sitten.
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Mikä ahdin v.osa.nro 5955703?

Viesti Kirjoittaja V-M »

Asiaa ei voi tuolleen katsoa... on olemassa hyviä ja huonoja garretteja. Tuo 17 kuullu niihin todella huonoihin. Mitsujen kunnosta en ole kokenut enkä kuullut huonoja kokemuksia.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
J.N
"Hirsch"
Viestit: 955
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Mikä ahdin v.osa.nro 5955703?

Viesti Kirjoittaja J.N »

V-M kirjoitti:on olemassa hyviä ja huonoja garretteja. Tuo 17 kuullu niihin todella huonoihin.
Vaikuttaapa vaan tämäkin asia olevan jossain määrin siitä käytöstä kiinni, kun toisilla tuntuu kestävän ja toisilla ei sitten millään...

Eikä liene epäilystäkään tuosta käytössä olevien garrettien ja mitsujen välisestä suhdeluvusta, joten kyllä niissä pajalla kuulluissa puheissa ihan vinha perä lienee.
#3418
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Mikä ahdin v.osa.nro 5955703?

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

georgahti kirjoitti:
V-M kirjoitti:
topperharley kirjoitti:Just. GT 17. Ko. turbo on asennettu saabiini ilmeisesti 04.Kuitissa lukee malli 01->. Onko yhtään laadukkaampi kuin vuonna 99 alkuperäisenä autoon asennettu?
Ei, kaikki GT17 on yhtä huonoja.

V-M
aioin kommentoida samoin, mutta huomasin jonkun ehtineen ensin.

MUTTA lisään, että td04 tilalle ja softa vaihtoon, niin saat :saab: istasi sellaisen, kuin sen olisi tehtaalta lähtiessään PITÄNYT olla. ainakaan VAASAa pitemmälle ei tarvi ajella. "pohjois"suomen muista IO-holisteista ei ole tietoa minulla..
Nuo TDO4 on kyllä aika surkeita esityksiä. Toiminta-alue on pieni ja tuottokaan ei hääppönen ole. 2.3l koneen kyljessä TD04:llä on aika vähän tarjottavaa 5000rpm jälkeen.

Oikeasti toimiva ratkaisu on nykyaikainen twin-scroll ahdin riittävän virtaavalla pakopesällä. Harmi vaan että tätä ei tehtaalla saatu näihin vehkeisiin toteutettua, vaan pitäydyttiin 80-luvun tekniikassa.
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Mikä ahdin v.osa.nro 5955703?

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

9-5T kirjoitti:Garret GT17:sta oli joskus tekovikoja mutta GT1752 on kestänyt asiallisesti,
Onko molempia käytetty femmoissa ja missä vuosimalleissa vaihtui jos kumpaakin käytettiin? =Pitääkö olla huolissaan oman mobiilin ahtimen elämänlangan päättymisestä.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Wagonisti
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: La Elo 11, 2007 12:44
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Mikä ahdin v.osa.nro 5955703?

Viesti Kirjoittaja Wagonisti »

Mitä tuon 52 merkinnän myötä on ahtimesta muutettu, että se on saatu kestävämmäksi? Mikä oli se heikko kohta vanhemman mallisessa gt17 joka pilasi garretin maineen turbovalmistajana?
Ahdonvoimaa
Loyal
"Viggen"
Viestit: 507
Liittynyt: La Loka 15, 2011 15:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mikä ahdin v.osa.nro 5955703?

Viesti Kirjoittaja Loyal »

Missä malleissa tuota GT17 (5955703) mallia on käytetty? Sopiiko 9-5 2.3l ?
Jäsen 5614
Saab 9-3 2.0t BioPower stage3
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2648
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Mikä ahdin v.osa.nro 5955703?

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Kaikissa ysivitosen pikku t malleissa ja kolkin T7 pikku t malleissa.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Mikä ahdin v.osa.nro 5955703?

Viesti Kirjoittaja V-M »

en tiä mutta kattokaas ku suurin osa käyttää tätä kulkinetta vain paikasta A paikaan B liikumiseen ja haluua tehäsen haluamallaan tavalla... ei siinä joku kuulalaakeri hyrrä tai joku pottu paljoo kiinnosta. Nuo 17 palvelee sitä 90% käyttäjäkuntaa ihan ok.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Koskimaa
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: La Elo 18, 2012 19:18
Paikkakunta: Lahti

Re: Mikä ahdin v.osa.nro 5955703?

Viesti Kirjoittaja Koskimaa »

JouniCSE kirjoitti:Nuo TDO4 on kyllä aika surkeita esityksiä. Toiminta-alue on pieni ja tuottokaan ei hääppönen ole. 2.3l koneen kyljessä TD04:llä on aika vähän tarjottavaa 5000rpm jälkeen.

Oikeasti toimiva ratkaisu on nykyaikainen twin-scroll ahdin riittävän virtaavalla pakopesällä. Harmi vaan että tätä ei tehtaalla saatu näihin vehkeisiin toteutettua, vaan pitäydyttiin 80-luvun tekniikassa.
Omaa kokemusta ei 2.3l + td04 ole, mutta 2.0 moottorissa en sanoisi toiminta-aluetta mitenkään kovin pieneksi. 2500-5500rpm vetää iloisesti. Ja tuotosta.. Riippuu täysin mitä rataraaceria olet tekemässä. Ahtojen ollessa 1,45bar loppuu kyllä tämän lukottoman etuvedon ominaisuudet kesken ennen ahtimen tuoton loppumista.
T7 vm. 2001 9-3
Vastaa Viestiin