Mitä tapahtuu *kuva moottorista*
Mitä tapahtuu *kuva moottorista*
eli aikas äskettäin on tuollasta "hikoilua" ilmestynyt (n. kk)...
-vakavaa?
-mitä toimenpiteitä?
kannentiivistekö tuossa aloittaa porsimisensa...
öljyt ok, ei ihmeempää hävikkiä...
http://www.flickr.com/photos/57491017@N06/5290538227/
-vakavaa?
-mitä toimenpiteitä?
kannentiivistekö tuossa aloittaa porsimisensa...
öljyt ok, ei ihmeempää hävikkiä...
http://www.flickr.com/photos/57491017@N06/5290538227/
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Mitä tapahtuu *kuva moottorista*
Venttiilikopan tiiviste kovettunut ja/tai murtunut, tekohengitykseksi voi koittaa löysätä kaikki pultit ja kiristää oikealla momentilla eli 15Nm, kiristysjärjestyksen ollessa tämä:
http://www.saabphotos.com/gallery/album ... ikoppa.gif
http://www.saabphotos.com/gallery/album ... ikoppa.gif
Re: Mitä tapahtuu *kuva moottorista*
Onhan näitä tätäkin pahempia joskus nähnyt, öljyllähän on erinomainen taito käyttää kapilaari ilmiötä eli pintajännitettä hyväkseen ja nousta ylöspäin. Venttiili kopan tiiviste vuotanut hiukan, tosi vähän kuten kuvassa näkyy, koeta onko ruuvit löystyneet, ellei se auta vaihda tiiviste, sen pitäisi auttaa.mienkoiv kirjoitti:eli aikas äskettäin on tuollasta "hikoilua" ilmestynyt (n. kk)...
-vakavaa?
-mitä toimenpiteitä?
kannentiivistekö tuossa aloittaa porsimisensa...
öljyt ok, ei ihmeempää hävikkiä...
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Mitä tapahtuu *kuva moottorista*
onko tuossa vaihtamisessa edessä sitten kannen höyläykset ym?core2 kirjoitti:Onhan näitä tätäkin pahempia joskus nähnyt, öljyllähän on erinomainen taito käyttää kapilaari ilmiötä eli pintajännitettä hyväkseen ja nousta ylöspäin. Venttiili kopan tiiviste vuotanut hiukan, tosi vähän kuten kuvassa näkyy, koeta onko ruuvit löystyneet, ellei se auta vaihda tiiviste, sen pitäisi auttaa.mienkoiv kirjoitti:eli aikas äskettäin on tuollasta "hikoilua" ilmestynyt (n. kk)...
-vakavaa?
-mitä toimenpiteitä?
kannentiivistekö tuossa aloittaa porsimisensa...
öljyt ok, ei ihmeempää hävikkiä...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Mitä tapahtuu *kuva moottorista*
Venttiili kopan tiivisteen vaihdossa et tarvitse muuta kuin uuden tiivisteen, koppa irti kuivaat öljy roiskeet ja vaihdat sen tiivisteen. Ja sillä saletti.mienkoiv kirjoitti: onko tuossa vaihtamisessa edessä sitten kannen höyläykset ym?
Huom! älä irroita sylinterin kantta!
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Mitä tapahtuu *kuva moottorista*
Joo ei, sylinterikanteen ja sen tiivisteeseen ei kajota, kohteena pelkät yksinkertaiset kumitiivisteet jotka vaihdetaan venttiilikopassa niitä varten tehtyihin uriin. Kannattaa ostaa merkkitiskiltä, Motonetmalli (Scantech) ei pidä edes oikein kiristettynä.
Ja kannattaa todellakin noudattaa oikeata momenttia sekä kiristysjärjestystä, näin omasta kokemuksesta ja ruisranteella koppa halki väännettynä. Se on sinänsä ilmiönä ihmeellistä kuinka pienenpieni "Naks" voi tuottaa Vitutusta.
Ja kannattaa todellakin noudattaa oikeata momenttia sekä kiristysjärjestystä, näin omasta kokemuksesta ja ruisranteella koppa halki väännettynä. Se on sinänsä ilmiönä ihmeellistä kuinka pienenpieni "Naks" voi tuottaa Vitutusta.
Re: Mitä tapahtuu *kuva moottorista*
KIITOKSIA kaikille...
pitääpä vaihdattaa hovikorjaajalla, momenttiavainta kun en omista..glögipäissäni sekoitin jo kannetkin
..se on laitettava pyhäpuku päälle, kun kerta merkkiliikkeeseen oikeen...
pitääpä vaihdattaa hovikorjaajalla, momenttiavainta kun en omista..glögipäissäni sekoitin jo kannetkin
..se on laitettava pyhäpuku päälle, kun kerta merkkiliikkeeseen oikeen...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Mitä tapahtuu *kuva moottorista*
mites kun ois tossa avaamaton tuubi jotain "mustaa mönjää" tarkoitettu öljypohjan tiivistämiseen (motonetistä)..käviskö tämä vai onko ihan merkkikohtasia suosituksia..locktiten joku?9-5T kirjoitti:Kontaktiliimalla voi liimata tiivisteet venakopan uraan jolloin asennus helpottuu.
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Mitä tapahtuu *kuva moottorista*
Orkkistiivisteen hinta on muuten pari kymppiä PCS:llä. Ei varmaan kannata alkaa ranettamaan sen vuoksi. Hommasin moisen toissa viikolla omaan romuun.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Re: Mitä tapahtuu *kuva moottorista*
koistha kirjoitti:Orkkistiivisteen hinta on muuten pari kymppiä PCS:llä. Ei varmaan kannata alkaa ranettamaan sen vuoksi. Hommasin moisen toissa viikolla omaan romuun.
...eli laitoit "jotain" liimaa väliin vai etkö mitään?
kysyitkö hintaa marmoritiskiltä?
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Mitä tapahtuu *kuva moottorista*
Orkkistiiviste on siksi laadukas että ei edes tarvitse ylimääräisiä liimoja kunhan tiivisteen saa pysymään urassaan asennuksen ajan. Kyllä siitä tiivis tulee ja halvalla. Mutta, ei millään pahalla mutta itse Juice Leskistä tapaillen; "Etsä pese sitä koskaan?".
mienkoiv kirjoitti:http://www.flickr.com/photos/57491017@N06/5290538227/
Re: Mitä tapahtuu *kuva moottorista*
En laittanunt itse paikalleen mutta käsittääkseni tiiviste liimattiin kiinni toiselta puolelta, niinkuin 9-5T ehdotti. Meikäläisen autotalli kun on kylmä ja näin kaamosaikaan pimeäkin aina kun on vapaata ja romu oli muutenkin kampuran stefan vaihdossa.mienkoiv kirjoitti:
...eli laitoit "jotain" liimaa väliin vai etkö mitään?
kysyitkö hintaa marmoritiskiltä?
Marmoritistinkin hintaa ei tullut kysyttyä kun tuli muutakin tavaraa tilattua PCS:ltä.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Re: Mitä tapahtuu *kuva moottorista*
munat pesen juhannuksena, moottoria en oo vielä koskaan niinku näkyyMinuteman kirjoitti:Orkkistiiviste on siksi laadukas että ei edes tarvitse ylimääräisiä liimoja kunhan tiivisteen saa pysymään urassaan asennuksen ajan. Kyllä siitä tiivis tulee ja halvalla. Mutta, ei millään pahalla mutta itse Juice Leskistä tapaillen; "Etsä pese sitä koskaan?".
mienkoiv kirjoitti:http://www.flickr.com/photos/57491017@N06/5290538227/
ootko ite pessy?
vai tekeehän noita "moottoritilan pesu" -juttuja ihan firmatkin..niillä ois tökötit eikä ainakan itellä paikkaa missä tälläsillä ilmoilla voi pessä inhimillisesti..
vaihdelaatikonkin pohja on ihan öljyssä, tulis puhtaaks sekin...onkohan näilä pakkasilla järkeä tuota moottoria pessä?
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Mitä tapahtuu *kuva moottorista*
Pesen kyllä munat sekä moottorit, tosin omat ja harvoin samalla kertaa ja samoilla aineilla.mienkoiv kirjoitti:munat pesen juhannuksena, moottoria en oo vielä koskaan niinku näkyy
ootko ite pessy?
Eiköhän tuohon samaan syssyyn kannattaisi teettää moottoritilan pesu kun kerran merkkiliikkeessä tiivistekin vaihdatetaan?
Oma mielipiteeni on, että ei sen kuran kannata antaa muhia kosteutta ja hapettaa paikkoja sekä hiljakseen tunkeutua kaikkiin mahdollisiin sähköliitäntöihin, olkoonkin nämä alkujaan hyvin suojattuja.
Re: Mitä tapahtuu *kuva moottorista*
Laatikko öljyssä = stefa vuotaa.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96