Kyllä sellaisiakin manuaaleja löytyy, joihin oikeasti suositus on ATF (tällaisia on esimerkiksi BMW:eissä) eikä niissä laatikko edes välttämättä toimi kunnolla millään muulla öljyllä eli ei se mitään täysin tavatonta ole.
Samoin joidenkin valmistajien ATF-öljyissä on myös manuaalivaihteistoille tyypillinen API GL-4 -luokitus. GL-4 liittyy pintapaineen kestoon, mutta en tiedä, onko automaatissa tosiasiallisesti yhtään sen alhaisemmat pintapaineet vai eivätkö valmistajat vain jaksa testauttaa öljyjään tuon suhteen (, koska myyvät öljyään primäärisesti juuri automaattikäyttöön). Pääasiallisesti ATF:n viskositeetti on jonkin verran alhaisempi kuin manuaalivaihteistoihin ensisijaisesti tarkoitettujen öljyjen.
Saabin virallinen suositusliemi "punaviini" on sinänsä toimiva ja kohtuuedukaskin ratkaisu, joten varsinaista syytä sen käyttämättömyyteen ei ole, jos öljyjä on vaihtamassa. Näppituntumavaikutelma on samantapainen kuin Red Linen MTL:ssä (manuaaleihin tarkoitettu varsin alhaisen viskositeetin öljy, väri ja bukee kuin ATF:ssä). Tuosta GM.n öljystä kun ei ole annettu mitään varsinaisia luokituksia, niin voi tietenkin vain arvailla tai eksperimentoida.
Jos olisi oikein epäortodoksinen, niin lähestyisi asiaa (varsinkin vanhojen käyttöautojen tapauksessa ihan yleisellä tasolla) s.e., jos laatikko vaihtaa hyvin eikä pidä mainittavasti ääntä ja ehkä pysyy vielä vaihteiston sisälläkin (tosin tämä ehto voi jäädä toteutumatta Saabin tapauksessa oli öljy oikeaa tai väärää vetarin stefan vuotaessa), niin öljy ei ole tavattomasti pielessä. Näin ei tietenkään asia ole Saabin tapauksessa, koska sinne pitää ehdottomasti laittaa dogmaattisesti juuri sen hetken suosituksen mukaista tavaraa.
E