spekulaatio (3.0tid:n jäähdytin nesteiden katoaminen)

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

spekulaatio (3.0tid:n jäähdytin nesteiden katoaminen)

Viesti Kirjoittaja ajn »

Työpaikalla syntyi eilen verraten mielenkiintoinen depatti ao autosta:
http://www.nettiauto.com/saab/9-5/3660256

Jäähdytysnestettä häviää johonkin... mutta mihin :?:

Syystä ei sekundääristen argumenttien pohjalta päästy yksimielisyyteen, joten kysytään asiantuntíjoilta jotta löytyykö tässä mottorityypissä jotain kyseisen ilmiön aiheuttavaa vikaa...
Viimeksi muokannut tturku, Pe Tammi 14, 2011 10:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Tarkennettu otsikkoa
-------------------------8<----------->8--------
#1395
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1859
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: spekulaatio

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Sylinteriputkien vajoaminen taisi tässä kolmelitraasessa tiiselissä
olla tyyppivika, ja se sitten aiheuttaa kaikenlaisia juttuja...
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: spekulaatio

Viesti Kirjoittaja oju »

Oliko noihin mitään patenttiratkaisua, pl. koko koneen vaihto?
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: spekulaatio

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

patenttiratkaisuna voisi olla koskematta 3l pommeihin...

..ikinä mitään hyvää... :twisted:
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: spekulaatio

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Bar's Leakia vaan kone täyteen, kyllä toimii...or not :roll:
Kovasti on noista aiemmin keskusteltu, että miten korjata vajunneet putket (holkitus, uudet putket jne), mutta kukaan ei kait ole vielä käytännön asteelle pohdintoja vienyt. Eli kunnes toisin yksityiskohtien kanssa todistetaan, kukaan ei ole 3.0TiD:n vajonneita putkia ilman (puoli)moottorinvaihtoa korjannut.

Itse asiassa seuraavaksi autoksi olisi suunnitteilla 3.0TiDi, jahka tuosta traktorista pääsee eroon ilman veroseuraamuksia. Takuuvarmasti hyvä motti, ainut miinus on automaatin puute, mutta eipä tuossa traktorissakaan tomaattia ole, joten manuaalinkin kanssa pärjännee...
Saksasta vaan joku halvin mahdollinen monien mielestä täysin käyttökelvottomaksi parkkipaikkakolhittu ja muutenkin täysvarusteltu versio pariin-kolmeen tonniin. Kattelee valmiiksi ehjän pannun jostain eBaysta jos käy paska tsäkä ja se mobile.de:n halvin olikin vajonneilla putkilla.
Virosta muuten hakisin, mutta siellä tuntuu disukka-saabien valikoima olevan pirun pieni ja hinnat lähes järkyttävää Suomi-tasoa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Re: spekulaatio

Viesti Kirjoittaja ajn »

Mää taas ymmärrä mitää... eihän ne putket voi pudota kuin siksi, että kumit antaa periksi...
Sehän pitäis korjautua uusilla jäykemmillä juurikumeilla... vai onko tuossa isuzussa jotenki eksoottinen rakenne tältä osin...?
-------------------------8<----------->8--------
#1395
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: spekulaatio

Viesti Kirjoittaja V-M »

Ei siellä mitään kumeja ole, metalliset tiiviste renkaat sieltä löytyy. Tuo vajoaminen on ollut ongelma monessa valurauta lohkosissa moottoreissa merkistä riippumatta, alumiini lohkoissa näyttää olevan samat oireet. Kyllähän se on ihan korjattavissa oleva juttu, mutta luultavasti se jää tekemättä vain siksi että noita tiivisteitä ei löydy kuin yhtä vahvuutta eikä kellään ole mielenkiintoa tehdä tuota tutkivaa tapaa käyttäen eli etsiä sopiva tiiviste muista merkeistä. Toki en tiedä kyseisestä koneesta mitään joten en tiedä etes onko kyseessä kuivat vai märät putket? Molempiin tapauksiin pystyy vaikka teettämään uudet putket johon voi tuon tiivistepinnan vaikka teettämään eri korkeudelle. Kyllä keinoja on mutta kuka viitsii alkaa selvittään ja kokeileen.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Re: spekulaatio

Viesti Kirjoittaja ajn »

johan on... kylläpä tuon varmaan märkäputkinen täytyy olla, jos liemet pääsee tuon vajoamisen vuoksi karkuun... luulemma... :roll:
-------------------------8<----------->8--------
#1395
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: spekulaatio

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

V.J.S kirjoitti: Itse asiassa seuraavaksi autoksi olisi suunnitteilla 3.0TiDi, jahka tuosta traktorista pääsee eroon ilman veroseuraamuksia. Takuuvarmasti hyvä motti, ainut miinus on automaatin puute, mutta eipä tuossa traktorissakaan tomaattia ole, joten manuaalinkin kanssa pärjännee...
Saksasta vaan joku halvin mahdollinen monien mielestä täysin käyttökelvottomaksi parkkipaikkakolhittu ja muutenkin täysvarusteltu versio pariin-kolmeen tonniin. Kattelee valmiiksi ehjän pannun jostain eBaysta jos käy paska tsäkä ja se mobile.de:n halvin olikin vajonneilla putkilla.
..
Itseäkin tuollainen kiinnostaisi, esim tuo helmi vaikuttaisi aika lupaavalta:
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=1
Saakos farkkumallisen 9-5:n rekisteröityä pakettiautoksi? Alfasta en luovu, eikä meidän ajoilla ole lainkaan kannattavaa maksaa kahta käyttövoimaveroa. Jossei sitä ole mahdollista muutoskatsastaa pakuksi, niin itseäni kiinnostaisi ehdottoman paljon enemmän se isompitavaratilainen malli (siis jos käyttövoimaveron joutuisi joka tapauksessa maksamaan ):)

Tuossa olisi toinen hienokuntoinen:
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=1
Voikos noista hajota vaihdelaatikot niin että vain 2,4 ja pakki toimisivat vai voisiko ongelmaa olla jossain vaihteensiirtäjän nivelissä tms?

Niin ja itse asiasta, eikös joku ollut vaihtanut kannentiivisteet tuollaiseen 3.0-dieseliin ja saanut sillä vuodon loppumaan?
Itse veikkaisin että tuo on valurautalohko jossa ei ole uivia sylinteriputkia, eli uudet putket olisi mahdollista asentaa lämpösovituksella paikalleen.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: spekulaatio

Viesti Kirjoittaja oju »

Onko se puolimoottori jotenkin erityisen halpa? Tuntuu oudolta ettei mikään koneistamo ole tehnyt tällä rahaa. Raatoja kun tuntuu olevan tarjolla.

Tuossa joku korjaa noita 3000 punnalla:
http://www.saabscene.com/forum/lofivers ... 40512.html
Tuo hinta ei välttämättä liity mitenkään varsinaisiin kustannuksiin joten se jättää oven raolleen omatoimiselle harrastajalle.

Jos tuollaisen toisi dieselinä ja vaihtaisi bensakoneen tilalle? :D Hmm.. miten tuo veropuolen kanssa edes toimisi, onko edes mahdollista? CO2-päästöt ovat dieselissä ainakin pienemmät.

Nykyään ei taida moottorin vaihdot eri merkkien välillä olla kovin helppoja toteuttaa, eikös Opelilla ollut tuosta parempi versio käytössä?
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: spekulaatio

Viesti Kirjoittaja oju »

ng900aero kirjoitti:Itse veikkaisin että tuo on valurautalohko jossa ei ole uivia sylinteriputkia, eli uudet putket olisi mahdollista asentaa lämpösovituksella paikalleen.
Tuota minäkin ihmettelen, nettihuhuthan väittävät että ongelmat alkavat kun kone käy kuumana. Jos näin on, ne saisi paikoilleenkin suhteellisen helposti.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: spekulaatio

Viesti Kirjoittaja V-M »

Jostain olin lukevinani että "cast aluminium block". Se että onko uivat vai sovitetut putket ei riipu lohkon materialista vaan valmistajan ratkaisusta tehdä asia.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: spekulaatio

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ok, olen luullut että alulohkoissa olisi aina uivat putket, mutta ilmeisesti asia ei olekaan näin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: spekulaatio (3.0tid:n jäähdytin nesteiden katoaminen)

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Kyllä noita Isuzun disukoita näköjään joku paja on reuvennut remppaamaan:
kunnostettu mosa 4990€

Opelin 3.0CDTI varmaan kävisi joko suoraan tai pienellä ranettamisella, tonnin halvempikin:

Y30DT

Saksan purkaamoita en jaksanut ruveta kuukkelilla etsiskelemään, mutta vois kuvitella noita Opelin patoja löytyvän pilvin pimein kohtuulliseen hintaan. Ruotsin purkaamoilta löytyy käytettyä moottoria hintaluokkaan 2,5-3,5k€, mutta niissä tietysti sama riski, että on vajunneilla putkilla.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Re: spekulaatio

Viesti Kirjoittaja saabvector »

Mimmi kirjoitti:
Täällä on hauska lukea täysin tietämättömien arvailuja viasta ja sen korjaamisesta.
Liittyykö tuohon ongelmaan mitenkään jakopää / voisiko " tietämätön " korjaus yritys lähteä korjaamaan vikaa jakopään remontilla ?
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Vastaa Viestiin