askelmoottori
askelmoottori
Taas tuli Saab 9-5 tbo hankittua kakkosautoksi vm-99 ja vaikuttaa olevan kaikinpuolin asiallinen,,Paitsi:autossa lämmitys/ilmast ongelma?,puuttuu nimittäin apukuskin puolelta askelmoottori,,siellä näköjään 2kpl,?ja tämä"alempi"puuttuu kokonaan,,johto löytyy kuitenkin,,syytä kyseisen osan puuttumiseen,ei tiedossa?edellisen om,juttuja,,em,seurauksena autoon ei tietenkään tule lämpöä normaalisti,,eli apukuskin puol.puhaltaa lasille hyvin,mutta kuskinpuolelle haaleaa,,alaskin tulee lämmintä/jotain,,mutta esim koetaulun ritilöistä,ei mitään?joten ikkunat tietenkin huurussa,jalkatilasta sa säädeltyä manuaalisesti vipuja ja virtaukset/läpät tuntuisi liikkuvan ok,,samoin ilmast,paneeli/näyttö ok,,mutta tämä manuaalisäätö,ei kuitenkaan tuo sen kummeempaa apua,,,nyt tietysti askelmoottori haussa,ja löytyikin kivaan hintaan 45e,,kysymys kuuluukin,,onko"viisailla"?foorumilaisilla,tietoa?onko askelmoottoreilla,,yhteys keskenään?eli yksi vaikuttaa toisen toimintaan jne?olen tiet,kaivellut tietoa palstalta ko,viasta,,juttua löytyykin,,mutta näyttäisi tarinointi jotenkin karkaavan käsistä,,eli aletaan puhumaan asian vierestä,ja esim autom sisustan purkamisesta ko,vian korjaamiseksi??,tämä askelmoottorivika näyttäisi esiintyvän aika monella,,joten tietoa kaivataan,,ja kyseessä siis Saab 9-5,,vm-99,eikä 900,eikä 9000 vaan 9-5
Re: askelmoottori
Jos tietyistä suuttimista ei tulee mitään ilmaa, on siinä ylemmässä moottorissa vika, se ohjaa ilmansuuntausta. Omassa se menee välillä jumiin jolloin ilman suuntausta ei saa säädettyä.
Käsittääkseni ei vaikuta toisiinsa eri läppämoottorit, oman kokemuksen perusteella ilman lämpötilan säätö toimii aivan yhtä hyvin silloinkin kun ilmansuuntauksen läppä on jumissa.
En muista käykö ne läppämoottorien akselit ristiin mutta ainakin johdotukset käy, eli voit hätäapuna kokeilla saako sen ilmansuuntauksen läppämoottorin laitettua siihen puuttuvan seosilman läppämoottorin paikalle. Manuaalisesti säädät sitten puhalluksen tuulilasille niin ei pitäisi tulla ongelmia huurtumisen kanssa ja lämmönsäätökin toimisi.
,jalkatilasta sa säädeltyä manuaalisesti vipuja ja virtaukset/läpät tuntuisi liikkuvan ok
Viittaatko tuolla manuaalisäädöllä käsinohjaukseen ilmastoinnin paneelista vai jalkatilasta läppien liikutteluun käsin? Jos ilmanohjaus ei muutu (paitsi takana) kun liikutat sen ylemmän moottorin akseliin menevää metallivartta, sieltä on varmaan sisältä läpän akseli poikki. (Jos se liikkuu kun moottori on paikallaan, on se moottorin akseli varmaankin irti, koska omassa autossa ei ainakaan saa käsin liikutettua ilmansuuntauksen läppiä kun moottori on paikallaan akselin päässä).mutta tämä manuaalisäätö,ei kuitenkaan tuo sen kummeempaa apua
Käsittääkseni ei vaikuta toisiinsa eri läppämoottorit, oman kokemuksen perusteella ilman lämpötilan säätö toimii aivan yhtä hyvin silloinkin kun ilmansuuntauksen läppä on jumissa.
En muista käykö ne läppämoottorien akselit ristiin mutta ainakin johdotukset käy, eli voit hätäapuna kokeilla saako sen ilmansuuntauksen läppämoottorin laitettua siihen puuttuvan seosilman läppämoottorin paikalle. Manuaalisesti säädät sitten puhalluksen tuulilasille niin ei pitäisi tulla ongelmia huurtumisen kanssa ja lämmönsäätökin toimisi.
Saab 9-5 Aero XWD -11
Re: askelmoottori
Jep,kiitos asiallisesta vastauksesta,,ongelman ratkominen jatkui seuraavasti:::tilasin puuttuvan askelmoottorin,joka tuli matkahuoltoon pe.21.1 hinta 45e asensin paikalleen+piuha kiinni,,,ei mitään,,tarkemman tutkinnan jälkeen,kävi ilmi,,ettei kyseiseen piuhaan,kaiketi tule virtaa???kokeilin ylemmän moottorin piuhalla,,ja sillä"uusi"moottori heräsi ja toimi ok,,ylemmän moottorin"käyttö"jäi näinollen manuaaliksi,,käsinsäätö tapahtuu siis jalkatilasta,ei koetaulun säätönappuloista,,jotka kylläkin näyttäisi toimivan ok,,em,toimista huolimatta,,homma tuntui jatkuvan samanlaisena,,eli,,apukuskin puolelle lasille saa kuumaa,,kuskinpuolelle haaleaa,,jalkatilat molemminpuolin heikko puhallus,,mutta ei sekään mitään lämmintä,,tässä vaiheessa tutkinta siirtyi kuskinpuolen jalkatilaan,,jossa verhoilut olleet näköjään jo aikaisemminkin irti?,,mitä löytyi??irrallinen piuha roikkuu,,ja moottorista ei muuta jäljellä,kun 2 ruuvinreikää,,kiva,,lisäksi,kuvitellun moottorin paikalla pelkkä reikä n,15-20mm,,jossa pitäisi kaiketi olla jonkunlainen"vipu"?mikä taas säätää jotain???tämä siis lämmityslaitteen kotelossa,,,taas kiva,,näyttää siltä,että käsissä on jonkunlainen ongelma??kyseistä laitetta tarkemmin tuntematta,,alkoi väkisinkin puskemaan hikeä pintaan,,,on ilmeisesti selvää,,että joku entinen omistaja??on tehnyt remppaa,ja kaiketi tuhonnut koko laitteen?tässäkohtaa olisi sitten ns."hyvät neuvot"tarpeen,,eli jos jollain kokemusta??ko,laitteesta/koelaudan purkuohje,,ym asiaan liittyvä,,olen välittömästi valmis miljooniin kiitoksiin