9-5 aero kuormituksessa ahtopaineet katoaa peruspaineille
9-5 aero kuormituksessa ahtopaineet katoaa peruspaineille
en löytänyt haulla vastaavaa. eli otsikon mukainen vika. siis mitä enemmän kuormitusta sen nopeammin "napsahtaa" jokin suojatila ja ei ahda kuin peruspaineet. seuraavan kerran kun auton käynnistää suojatila on kuittautunut. ahtopainetta tuntuu olevan käytettävissä, ehkä liikaakin, ja nopeasti pomppaa punaiselle. vikavaloa ei ole päällä eikä vilkuttele. kevyellä kaasulla ihan hyvä, tosin ehkä haisee bensan kähy (pitää tutkia tarkemmin, ettei vuotoja). vakio ohjelma. mikäpä selittäisi tuon suojatilan?
jossain ketjussa oli samankaltaista ja vahva veikkaus oli viallinen IMM. itekkin sinnepäin kallistunut, mutta en ole vielä kokeilla ajaa ilman ilman IMMun liitin paikoillaan.
-henri
9-5 aero
jossain ketjussa oli samankaltaista ja vahva veikkaus oli viallinen IMM. itekkin sinnepäin kallistunut, mutta en ole vielä kokeilla ajaa ilman ilman IMMun liitin paikoillaan.
-henri
9-5 aero
Saab 9-5 Aero +300hp +500Nm
Vikadiagnostiikka apua tarjolla Launch X431 laitteella lähes kaikkiin automerkkeihin
myös muuta autojen korjausapua tarvittaessa
Vikadiagnostiikka apua tarjolla Launch X431 laitteella lähes kaikkiin automerkkeihin
myös muuta autojen korjausapua tarvittaessa
Re: 9-5 aero kuormituksessa ahtopaineet katoaa peruspaineille
En tiedä että liittyykö mitenkään tuohon vikaan mutta, tuollaisen löysin wis:stä http://kuvablogi.com/nayta/iso/img2914345.jpghenuh kirjoitti:en löytänyt haulla vastaavaa. eli otsikon mukainen vika. siis mitä enemmän kuormitusta sen nopeammin "napsahtaa" jokin suojatila ja ei ahda kuin peruspaineet. seuraavan kerran kun auton käynnistää suojatila on kuittautunut. ahtopainetta tuntuu olevan käytettävissä, ehkä liikaakin, ja nopeasti pomppaa punaiselle. vikavaloa ei ole päällä eikä vilkuttele. kevyellä kaasulla ihan hyvä, tosin ehkä haisee bensan kähy (pitää tutkia tarkemmin, ettei vuotoja). vakio ohjelma. mikäpä selittäisi tuon suojatilan?
jossain ketjussa oli samankaltaista ja vahva veikkaus oli viallinen IMM. itekkin sinnepäin kallistunut, mutta en ole vielä kokeilla ajaa ilman ilman IMMun liitin paikoillaan.
-henri
9-5 aero
Tarkasta että liikkuuko hukkaportti hyvin, sekä onko hukkaportin magneettiventtiilin letkut paikoillaan, ja tietysti voisi testata myös ehjällä magneettiventtiilillä. Mutta vika voi toki olla myös siinä massamittarissa, tai tulpissa ym..
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Re: 9-5 aero kuormituksessa ahtopaineet katoaa peruspaineille
tuohan oli tehtaan selostus viastani. tosin ei tarvitse edes korkeaa kierroslukua.
vikakoodit on nollattu muutama kuukausi sitten ja ei pitäs uusiakaan olla. magneettiventtiilin letkut on paikoillaan ja ehjät. tuon hukkiksen voisi tarkistaa myös ja peruspaineen samalla..
vikakoodit on nollattu muutama kuukausi sitten ja ei pitäs uusiakaan olla. magneettiventtiilin letkut on paikoillaan ja ehjät. tuon hukkiksen voisi tarkistaa myös ja peruspaineen samalla..
Saab 9-5 Aero +300hp +500Nm
Vikadiagnostiikka apua tarjolla Launch X431 laitteella lähes kaikkiin automerkkeihin
myös muuta autojen korjausapua tarvittaessa
Vikadiagnostiikka apua tarjolla Launch X431 laitteella lähes kaikkiin automerkkeihin
myös muuta autojen korjausapua tarvittaessa
Re: 9-5 aero kuormituksessa ahtopaineet katoaa peruspaineille
päivitetäänpä vähän
eli ongelma jatkuu. selvitetty tähän mennessä:
-hajut ja katkut johtuivat vuotavasta dp:n liitoksesta.
-liiallinen ahtopaine johtuu rajusta hukkiksen kellosta. nyt kellossa peruspaine n.1.5bar ahdin siis ei vakio. ei selitä kuitenkaan miksi suojatila menee päälle myös kevyemmässä vedätyksessä
-tuli vihdoin vikakoodi, tosin kevyen matkaajon aikana, p1072 mihin viittaa?
-antoi myös ajossa, datan keruu lenkillä, vikakoodin p1549
-suojatilan aikana ahtopainetta ei irtoa kuin 0,1bar
-putsattu liiittimiä, IMM, kaasuläppä ja tarkisteltu alipaineletkuja
-tämän operaation jälkeen alkoi huonontua käynti. tyhjäkäynnin ja pintakaasun
rajamailla nykii, paikoin voimakkaastikin, ja ei vastaa/reagoi hitaasti kaasun
painallukseen. osakaasulla ja täyskaasulla ei nyi, paitsi kunnes suojatila
menee päälle. en tiedä liittyykö em. alkuperäiseen ongelmaan, mutta jotenkin
tuntuu, luettujen tekstien perusteella, että liittyisi tuohon kaasuläppään?? aion
vielä uudestaan tutkia senkin..
eli ongelma jatkuu. selvitetty tähän mennessä:
-hajut ja katkut johtuivat vuotavasta dp:n liitoksesta.
-liiallinen ahtopaine johtuu rajusta hukkiksen kellosta. nyt kellossa peruspaine n.1.5bar ahdin siis ei vakio. ei selitä kuitenkaan miksi suojatila menee päälle myös kevyemmässä vedätyksessä
-tuli vihdoin vikakoodi, tosin kevyen matkaajon aikana, p1072 mihin viittaa?
-antoi myös ajossa, datan keruu lenkillä, vikakoodin p1549
-suojatilan aikana ahtopainetta ei irtoa kuin 0,1bar
-putsattu liiittimiä, IMM, kaasuläppä ja tarkisteltu alipaineletkuja
-tämän operaation jälkeen alkoi huonontua käynti. tyhjäkäynnin ja pintakaasun
rajamailla nykii, paikoin voimakkaastikin, ja ei vastaa/reagoi hitaasti kaasun
painallukseen. osakaasulla ja täyskaasulla ei nyi, paitsi kunnes suojatila
menee päälle. en tiedä liittyykö em. alkuperäiseen ongelmaan, mutta jotenkin
tuntuu, luettujen tekstien perusteella, että liittyisi tuohon kaasuläppään?? aion
vielä uudestaan tutkia senkin..
Saab 9-5 Aero +300hp +500Nm
Vikadiagnostiikka apua tarjolla Launch X431 laitteella lähes kaikkiin automerkkeihin
myös muuta autojen korjausapua tarvittaessa
Vikadiagnostiikka apua tarjolla Launch X431 laitteella lähes kaikkiin automerkkeihin
myös muuta autojen korjausapua tarvittaessa
Re: 9-5 aero kuormituksessa ahtopaineet katoaa peruspaineille
päivitetäänpä vähän
eli ongelma jatkuu. selvitetty tähän mennessä:
-hajut ja katkut johtuivat vuotavasta dp:n liitoksesta.
-liiallinen ahtopaine johtuu rajusta hukkiksen kellosta. nyt kellossa peruspaine n.1.5bar ahdin siis ei vakio. ei selitä kuitenkaan miksi suojatila menee päälle myös kevyemmässä vedätyksessä
-tuli vihdoin vikakoodi, tosin kevyen matka-ajon aikana, p1072 mihin viittaa?
-antoi myös ajossa, datan keruu lenkillä, vikakoodin p1549
-suojatilan aikana ahtopainetta ei irtoa kuin 0,1bar
-putsattu liiittimiä, IMM, kaasuläppä ja tarkisteltu alipaineletkuja
-tämän operaation jälkeen alkoi huonontua käynti. tyhjäkäynnin ja pintakaasun
rajamailla nykii, paikoin voimakkaastikin, ja ei vastaa/reagoi hitaasti kaasun
painallukseen. osakaasulla ja täyskaasulla ei nyi, paitsi kunnes suojatila
menee päälle. en tiedä liittyykö em. alkuperäiseen ongelmaan, mutta jotenkin
tuntuu, luettujen tekstien perusteella, että liittyisi tuohon kaasuläppään?? aion
vielä uudestaan tutkia senkin..
eli ongelma jatkuu. selvitetty tähän mennessä:
-hajut ja katkut johtuivat vuotavasta dp:n liitoksesta.
-liiallinen ahtopaine johtuu rajusta hukkiksen kellosta. nyt kellossa peruspaine n.1.5bar ahdin siis ei vakio. ei selitä kuitenkaan miksi suojatila menee päälle myös kevyemmässä vedätyksessä
-tuli vihdoin vikakoodi, tosin kevyen matka-ajon aikana, p1072 mihin viittaa?
-antoi myös ajossa, datan keruu lenkillä, vikakoodin p1549
-suojatilan aikana ahtopainetta ei irtoa kuin 0,1bar
-putsattu liiittimiä, IMM, kaasuläppä ja tarkisteltu alipaineletkuja
-tämän operaation jälkeen alkoi huonontua käynti. tyhjäkäynnin ja pintakaasun
rajamailla nykii, paikoin voimakkaastikin, ja ei vastaa/reagoi hitaasti kaasun
painallukseen. osakaasulla ja täyskaasulla ei nyi, paitsi kunnes suojatila
menee päälle. en tiedä liittyykö em. alkuperäiseen ongelmaan, mutta jotenkin
tuntuu, luettujen tekstien perusteella, että liittyisi tuohon kaasuläppään?? aion
vielä uudestaan tutkia senkin..
Saab 9-5 Aero +300hp +500Nm
Vikadiagnostiikka apua tarjolla Launch X431 laitteella lähes kaikkiin automerkkeihin
myös muuta autojen korjausapua tarvittaessa
Vikadiagnostiikka apua tarjolla Launch X431 laitteella lähes kaikkiin automerkkeihin
myös muuta autojen korjausapua tarvittaessa
Re: 9-5 aero kuormituksessa ahtopaineet katoaa peruspaineille
Säädä peruspaineet noin 0.4bar. Isompi ahdin? Softa myös uusiksi siinä tapauksessa.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: 9-5 aero kuormituksessa ahtopaineet katoaa peruspaineille
peruspaine on nyt niin pieni kuin voi olla. tanko on pisimmillään ilman, että hukkaportti olis kuitenkaan raollaan kokojan. ohjelma on tulossa, jopa hallusakin, ohjelmoida pitäisi. nyt kun tarkemmin ajattelee, niin voihan se tosiaan lyödä sen suojatilan piennemmälläkin ahtopaineella, kun ilmaa liikkuu enemmän uuden ahtimen myötä. menenee laihalle ja silloin napsahtaa suojat.
no tuo korjaantunee uudella ohjelmalla.
uudet oireet vielä askarruttaa. tuo p0172 ja nykimisjutut...
no tuo korjaantunee uudella ohjelmalla.
uudet oireet vielä askarruttaa. tuo p0172 ja nykimisjutut...
Saab 9-5 Aero +300hp +500Nm
Vikadiagnostiikka apua tarjolla Launch X431 laitteella lähes kaikkiin automerkkeihin
myös muuta autojen korjausapua tarvittaessa
Vikadiagnostiikka apua tarjolla Launch X431 laitteella lähes kaikkiin automerkkeihin
myös muuta autojen korjausapua tarvittaessa
Re: 9-5 aero kuormituksessa ahtopaineet katoaa peruspaineille
Tekee APC errorin kun ahdot nousee liikaa yli siitä mitä ecu tavoittelee, tämä laittaa suojatilan päälle joka rajoittaa m_requestin läpällä sellaiseksi ettei ahdot nouse yli n. 0,1 bar.
p1072 on liian rikas seos, p1549 on se apc error joka johtuu siitä että ahdot ei seuraa säätöä.
Ilmavuoto, rikkinäinen imm, letkuja väärin tms. mahdollista.. Onko suuttimet vakiot?
Nykiminen suojatila päällä johtuu todennäköisesti siitä että ahdot yrittää karata niin rajusti että läppä joutuu tekemään jyrkkää liikettä rajoittaakseen ilmamassan (josta tieto tulee viiveellä koska massamittari on niin kaukana sylinteristä), tämä tekee ajosta samalla tavalla pumppaavaa ja nytkivää kuin jos itse pumppailisit perinteistä kaasuläppää..
p1072 on liian rikas seos, p1549 on se apc error joka johtuu siitä että ahdot ei seuraa säätöä.
Ilmavuoto, rikkinäinen imm, letkuja väärin tms. mahdollista.. Onko suuttimet vakiot?
Nykiminen suojatila päällä johtuu todennäköisesti siitä että ahdot yrittää karata niin rajusti että läppä joutuu tekemään jyrkkää liikettä rajoittaakseen ilmamassan (josta tieto tulee viiveellä koska massamittari on niin kaukana sylinteristä), tämä tekee ajosta samalla tavalla pumppaavaa ja nytkivää kuin jos itse pumppailisit perinteistä kaasuläppää..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-5 aero kuormituksessa ahtopaineet katoaa peruspaineille
just. suutimet on vakiot, toistaiseksi, kunnes vaihdan ohjelman. tuo nykiminen tapahtuu myös ilman suojatilaa vain pintakaasun ja tyhjäkäynnin rajamailla. suojatila jopa korjaa tilannetta. ilmavuodot,letkut tarkistettu.vielä vois tietty kahtoo,ettei välijäähyssä vuotoja.. miten tutkia vialllinen imm kotikonstein?oli kyllä aika puhdas sisältä,kun aiemmin katsoin.vastukset oli vaalea,vaalea ja se alin hiukan tummempi, kuuluko olla tuon väriset?ainakin yhessä toisessa vastaavassa imm:ssä jota katsoin oli samoin.
Saab 9-5 Aero +300hp +500Nm
Vikadiagnostiikka apua tarjolla Launch X431 laitteella lähes kaikkiin automerkkeihin
myös muuta autojen korjausapua tarvittaessa
Vikadiagnostiikka apua tarjolla Launch X431 laitteella lähes kaikkiin automerkkeihin
myös muuta autojen korjausapua tarvittaessa
-
- "Turbo"
- Viestit: 280
- Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14
Re: 9-5 aero kuormituksessa ahtopaineet katoaa peruspaineille
Lainataanpa vanhaa topicia... Tuoreessa ruotsintulijaisessa (9-5 2.3t BioPower 2007) esiintyy seuraavaa: vain 5. vaihteella ( ei pienemmillä) reilummin kaasua annettaessa ahdot pysyy punaisen alueen puolessa välin muutaman sekunnin, sen jälkeen menee suojatilaan. Nollautuu uuden startin myötä. Aiemmin heitti vikakoodin p1549, käytin toista ahtopaineen säätöventtiiliä ja käytös silläkin sama. Tämän jälkeen ei tosin ole tullut vikakoodia. IMM myyjän mukaan vaihdettu. Alipaineletkut näyttää ehjältä, kannattanee kuitenkin vaihtaa. Tulpat uudet. Ehdotuksia otetaan vastaanhenuh kirjoitti:en löytänyt haulla vastaavaa. eli otsikon mukainen vika. siis mitä enemmän kuormitusta sen nopeammin "napsahtaa" jokin suojatila ja ei ahda kuin peruspaineet. seuraavan kerran kun auton käynnistää suojatila on kuittautunut. ahtopainetta tuntuu olevan käytettävissä, ehkä liikaakin, ja nopeasti pomppaa punaiselle. vikavaloa ei ole päällä eikä vilkuttele. kevyellä kaasulla ihan hyvä, vakio ohjelma. mikäpä selittäisi tuon suojatilan?
jossain ketjussa oli samankaltaista ja vahva veikkaus oli viallinen IMM. itekkin sinnepäin kallistunut, mutta en ole vielä kokeilla ajaa ilman ilman IMMun liitin paikoillaan.
-henri
9-5 aero
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Edit: Kokeilin toisella IMM:lla, ei vaikutusta. Laitoin myös toisen sytkäkasetin, sillä oireet vähän erilaiset. Vastaavalla tavalla 5:lla vedätettäessä rupee nykimään häijysti mutta ei heitä suojatilaan, ei vikakoodia.
-
- "Turbo"
- Viestit: 280
- Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14
Re: 9-5 aero kuormituksessa ahtopaineet katoaa peruspaineille
Jatketaanpa yksinpuhelua. Testattuani osia ristiin ahtoi yllättäen yhden illan normaalisti (originaaliosilla) ja ahtopainemittari osoitti tuolloin punaisen alarajaa. Nyt tekee kuitenkin taas samaa 4. ja 5. vaihteilla ainakin. Kuormitettaessa muutaman sekunnin ajan ahdot pomppaa punaiselle ja tippuu sitten sieltä suojatilaan. Koodi tulee välillä ja on edelleen p1549...
Re: 9-5 aero kuormituksessa ahtopaineet katoaa peruspaineille
Eli mAir ylittää mReqin liian kauan liian suurella arvolla, eli liian paljon tulee ilmaa.
Onko auto vakio, vai stagetettu? Autossa pakoputkistomuutoksia, 3" DP ?
Kyseinen vikakoodi voi johtua huonosta softasta jos ahtopaineen säätökartta ei ole kohdillaan tai vastaa auton rautapuolta. Onko mahdollista että edellinen omistaja on poistanut viritysosia autosta ja jättänyt softan muokkaamatta?
Kävisin nyt ensimmäiseksi tarkastuttamassa softan ja ahtopaineen säädön että vastaako auton rauta softaa.
Onko auto vakio, vai stagetettu? Autossa pakoputkistomuutoksia, 3" DP ?
Kyseinen vikakoodi voi johtua huonosta softasta jos ahtopaineen säätökartta ei ole kohdillaan tai vastaa auton rautapuolta. Onko mahdollista että edellinen omistaja on poistanut viritysosia autosta ja jättänyt softan muokkaamatta?
Kävisin nyt ensimmäiseksi tarkastuttamassa softan ja ahtopaineen säädön että vastaako auton rauta softaa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
-
- "Turbo"
- Viestit: 280
- Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14
Re: 9-5 aero kuormituksessa ahtopaineet katoaa peruspaineille
Vakiota luullakseni on kaikki mutta kun en ole pro näissä niin ei täyttä varmuutta. Kulkupuoli tuntuis aika normaalilta 185/210 hp. Auto menee pe pyörasuuntaukseen Oulun Åströmille, voi tietty antaa heidän tsekata softa mutta eipä ne sitä ilmaiseksi tee.
Re: 9-5 aero kuormituksessa ahtopaineet katoaa peruspaineille
Merkkiliike ei paljon softaa pysty tutkimaan tietääkseni. He voivat ajaa sisään jonkun tehtaan ohjelman joka sopii autoosi. Tässä piilee taas se vaara, että jos kuitenkin on edellinen omistaja tehnyt muutoksia niin auto ei välttämättä käynnisty/pelaa ollenkaan tehtaan softalla. Suosittelen tarkastuttamaan ohjelman ja raudan jollakin harrastajalla joka pystyy ottamaan myös vanhan ohjelman talteen ennen uuden ohjelman ajamista.
Syy mikä aiheuttaa koodin on se, että moottorinohjaus ei saa tässä tapauksessa rajoitettua ilmamassaa toteutumaan pyydetylle tasolle. Esimerkiksi liian suuri perusahtopaine voi aiheuttaa sellaista. Peruspaineen tulisi olla jotain 0,4 - 0,5bar väliltä. Hukkaportin tanko kunnossa ja kiinni? Liikkuuko hukkaportti? Onko hukkaportin ja magneettiventtiilin letkut oikein?
Syy mikä aiheuttaa koodin on se, että moottorinohjaus ei saa tässä tapauksessa rajoitettua ilmamassaa toteutumaan pyydetylle tasolle. Esimerkiksi liian suuri perusahtopaine voi aiheuttaa sellaista. Peruspaineen tulisi olla jotain 0,4 - 0,5bar väliltä. Hukkaportin tanko kunnossa ja kiinni? Liikkuuko hukkaportti? Onko hukkaportin ja magneettiventtiilin letkut oikein?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
-
- "Turbo"
- Viestit: 280
- Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14
Re: 9-5 aero kuormituksessa ahtopaineet katoaa peruspaineille
Kiitokset vinkeistä, itse ilman rautalankaohjetta lienee turha alkaa värkkäämään. Jos on antaa suosituksia saabit tuntevistä Oulun suunnan pajoista/asiasta kiinnostuneista harrastajista, niin otetaan vastaan/saa ilmoittautua kohtuukorvausta vastaan.