Ruostetta

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
pilkkitikka
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruostetta

Viesti Kirjoittaja pilkkitikka »

Toivotoivoton kirjoitti:^oliko pitkään auto pajalla?

mikä liike teki?
Kaksi päivää oli pajalla. Homma onnistuu tarvittaessa varmaan nopeamminkin, mutta nyt ei ollut mitään kiirettä. Paja sijaitsee Helsingin Pitskussa Meijeritiellä.
Saab9-5 270hp
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
Paikkakunta: Nokia

Re: Ruostetta

Viesti Kirjoittaja Saab9-5 270hp »

Tänään sain oman autoni takaisin fiksauksesta, mutta rempan hinta ei ole vertailukelpoinen sillä tuttuni teki sen välihommina.

Homma siis sisälsi takakaarien alareunat, helmanaluset ja muun pienen "täppäyksen" sieltätäältä. Hintaa kertyi 100egee.
Pekko_Å
"Hirsch"
Viestit: 866
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 19:06
Paikkakunta: V-S

Re: Ruostetta

Viesti Kirjoittaja Pekko_Å »

Kiitos tiedosta asianosaisille!

Ei tuo nyt niin kalliilta kuulostanut mitä alkuun pelkäsin. Ehkä käynkin jossain maalaamolla kysymässä hintoja. Ilmeisesti siis automaalaamot tekevät edellämainitun kaltaisia ruostekorjauksia?
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Ruostetta

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Itse kysyin femman konepellin maalausta ja hinta-arvioksi sain 460 Euroa. Onko teistä paljon vai vähän, kun koko pelti kuitenkin maalataan yli? Mukana taisi olla yksi kivenisku myös lasin yläpuolella katossa.

Suosituksia hyvistä putiikeista esim. Järvenpäässä saa esittää...
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
nix0n
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: To Elo 27, 2009 15:38
Paikkakunta: Kymi

Re: Ruostetta

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Kuuluu vissiin pohjien teko tuohon hintaan? Tuttavan auto on ylimaalattu, oli jotain 600e, en vain muista tekikö pohjat itse.
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Ruostetta

Viesti Kirjoittaja viggen »

CDTA on oikeassa parasta vaihtaa peltiä. Pintaruosteet täytyy ¨hiekkapuhaltaa¨ täysin puhtaaksi, sen jälkeen hyvä pohjamaali tai muu ruosteenesto käsittely kestää muutaman vuoden.
Jaakko83, kyllä pohjamaalin pitää kuivaa, eräät lajit erittäin herkkiä reakoimaan pintamaalin kanssa, joka löysää pahimmassa tapauksessa.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
pilkkitikka
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruostetta

Viesti Kirjoittaja pilkkitikka »

pomppo kirjoitti:Ja muista palata asiaan vuoden päästä.
Terve,
Muistetaan, muistetaan.
Nyt kun kehumastani Saabin ruostekorjauksesta on vuosi on valitettavasti todettava, että sekä apparin oven reuna että vasen takalokarin etureuna kukkivat ihan entiseen malliin ( eli samaan tapaan kuin vuosi tee-se-itse fiksailuiden jälkeen). Oikea takalokari on sentään vielä ok. Vein samoihin aikoihin Saabin kanssa sitä vielä vanhemman Volleni samankaltaiseen ruostekorjaukseen (etulokareiden takareunat) samalle pajalle ja siinä homma on sentään onnistunut ts. ei pellit kuki.
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: Ruostetta

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Takarenkaan takaa sisälokarista paljastui likojen pesun jälkeen yllättävänkin ruman näköistä ruostetta:

http://aijaa.com/0092010060371

Onko tyypillistä 9-5:lle ja mitäs tuollaiselle kannattaisi tehdä?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ruostetta

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Omassa saman näköistä pyöräkaaressa. Tein alustamassa purkkiin koktailin lisäämällä kotelosuojaöljyä ja voitelin sillä nuo. Ajatus hidastaa etenemistä ja sitten kun ruostuu kunnolla puhki, niin sitten uutta peltiä hitsaten. Omaan piti jo takakontin vasenta sisäkulmaa hitsata ja varapyöräkotelon pohjaa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: Ruostetta

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Kaivetaan vanha ketju esiin, kun liippaa läheltä. Syyslomilla on tarkoitus omakin auto viedä vastaavaan takakaarien etualakulmien ruostekorjaukseen. Kerran "korjaus" jo tehtiin toiselle puolelle helmaa irroittamatta ja kuten arvata saattaa, se korjaus ei kestänyt edes yhtä talvea :roll: . Maalaamokin kyllä tästä varoitteli. Nyt on sitten toisellakin puolella samassa paikassa alkavaa ruostetta.

Mutta kysymykseen liittyen takalokarin sisämuoviin. Saako tätä vielä varaosana tai tarvikkeena? Oletteko uusineet, koska tuo muovihan alkaa olla aika harmaantunutta ja aaltoilevaa iäkkäämissä femmoissa, ja siten kohtuu ruman näköinen, kun ei istu kaareen. Onko osa jokin pienempi muovin pala vai onko koko sisäkotelonsuoja yhtä palaa? EPC:tä kun tarkastelee, niin näyttäisi yhdeltä osalta, mutta ulkoreuna ei oikein vastaa todellisuutta. Aivan kuin se näkyvä peltiä myöten kulkeva muovilista puuttuisi EPC:n kuvasta.
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Re: Ruostetta

Viesti Kirjoittaja 900S »

Ja jos saa hiukan lainata aihetta, niin onko olemassa jotain hyvää niksiä, millä saisi helmat irti ilman että ne muoviset ruuvit/tapit katkeilee?
Joskus vanhasta femmasta kun helmat irroitin, niin varmaan puolet ruuveista meni poikki heti kun vähänkään niitä auki yritti.
9-5 2,3t Wagon `06
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23990
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ruostetta

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mä taisin päästä helpolla kun ei helmojen kiinnityksestä yksikään katkennu , mutta olin saanu sen verran tietoa että kyllä se helma pysyy niillä kumin alla olevillakin kiinni.

takasisälokasuoja sen sijaan jäi puuttellisella kiinnityksellä ,mut hyvin tuntuu yhdelläkin er puoli pysyvän mukana.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Ruostetta

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

peukalokeskellä kirjoitti:Kaivetaan vanha ketju esiin, kun liippaa läheltä. Syyslomilla on tarkoitus omakin auto viedä vastaavaan takakaarien etualakulmien ruostekorjaukseen. Kerran "korjaus" jo tehtiin toiselle puolelle helmaa irroittamatta ja kuten arvata saattaa, se korjaus ei kestänyt edes yhtä talvea :roll: . Maalaamokin kyllä tästä varoitteli. Nyt on sitten toisellakin puolella samassa paikassa alkavaa ruostetta.

Mutta kysymykseen liittyen takalokarin sisämuoviin. Saako tätä vielä varaosana tai tarvikkeena? Oletteko uusineet, koska tuo muovihan alkaa olla aika harmaantunutta ja aaltoilevaa iäkkäämissä femmoissa, ja siten kohtuu ruman näköinen, kun ei istu kaareen. Onko osa jokin pienempi muovin pala vai ohttp://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=109622&start=15nko koko sisäkotelonsuoja yhtä palaa? EPC:tä kun tarkastelee, niin näyttäisi yhdeltä osalta, mutta ulkoreuna ei oikein vastaa todellisuutta. Aivan kuin se näkyvä peltiä myöten kulkeva muovilista puuttuisi EPC:n kuvasta.
Tuo sinun EPC-linkkisi taitaa viitata peltiosiin.
Sisämuovi ja kaaren reunamuovi ovat eri osia:

EPC-numerot reunamuoveille:
4564175 LH
4564183 RH
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: Ruostetta

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Näin hieman epäilinkin, kiitos varaosanumeroista. Näyttävät olevan siedettävän hintaisiakin (n. 25 eur). Taidanpa tilata uudet.
Netti-EPC ei näytä tunnistavan kyseisiä koodeja, pitääpä tarkastaa perinteisestä EPC:stä.
Vastaa Viestiin