Xenon korkeudensäätö vika

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
soap95
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ma Loka 16, 2006 21:10
Paikkakunta: Orimattila

Re: Xenon korkeudensäätö vika

Viesti Kirjoittaja soap95 »

Itsellä alkoi ksenonien vikavalo palamaan ensin satunnaisesti ja lopuksi kokoajan. Valot säätyivät ala-asentoon. Vein merkkihuoltoon, jossa vaihtoivat taka-anturin(vikakoodi oli kummastakin anturista). Valot jäivät normaali-asentoon, mutta vikavalo- ja koodit tuli edelleen. Päivä loppui kesken ja varasivat uuden ajan parin viikon päähän. Myös lasku jäi auki. No tänään aloin tutkimaan tätä foorumia ja Wis:siä. Sulakehan se oli palanut. Autosta kuului myös se "tuk tuk"-ääni kun virrat laittoi päälle.
Nyt sulake on vaihdettu ja vikavalo hävisi. Virrat päälle laittaessa valot tekevät normaalisti säätötoimenpiteet ja nousevat normaaliin asentoon. Toivotaan että sulake kestää ja että on palanut anturin vaihto-toimenpiteen yhteydessä.
Tulee huomenna mielenkiintoiset neuvottelut veloituksesta (turasivat pari tuntia asian kanssa) :D

Kyllä tältä foorumilta taas kerran vinkkiä löytyi, jopa "etsi"-toiminnolla :lol:
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
95greyturbo
"Viggen"
Viestit: 538
Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 11:44

Re: Xenon korkeudensäätö vika

Viesti Kirjoittaja 95greyturbo »

Hieman hämärä case. Mielenkiinnolla odotan korjaamon selitystä.
Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
soap95
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ma Loka 16, 2006 21:10
Paikkakunta: Orimattila

Re: Xenon korkeudensäätö vika

Viesti Kirjoittaja soap95 »

Töiden vastaanottaja arvasi heti mistä sulake on, kun annoin sen sille. Oli kuulemma itsekin tutkinut asiaa viikonloppuna (täältä foorumiltako :) )
Kustannuksista sovittiin asiallisesti pienen lahjuksen kera. Otin vanhan anturin itselleni, jos vaikka oli hapettumasta kiinni. Tarjoutuivat laittamaan sen takaisin, mutta on se sen verran haperon näköinen että olkoon uusi paikallaan.
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Xenon korkeudensäätö vika

Viesti Kirjoittaja Raser »

Eli kun xenoneiden vikavalo syttyy, syy voi olla:

- etummainen korkeudensäätöanturi
- takimmainen korkeudensäätöanturi
- hapettunut liitäntä etuanturille eli sen johtosarja
- hapettunut liitäntä taka-anturille eli sen johtosarja
- sulake numero 4 palanut
- oikea xenon-lamppu
- vasen xenon-lamppu
- oikea ballasti
- vasen ballasti

...olikos vielä jotain mikä unohtui?

Aika halpa keissi vaihtaa vaan järjestyksessä osia niin kauan kun vikavalo sammuu!?! Oisko toi lähelle tonnin korjaussarja?

Omassa saabissa vikavalo palaa koko ajan, halpis OBD-lukija ei anna vikakoodia mistään. Oikeanpuoleinen xenon välkkyy ja värisee ajoittain. Käynnistettäessä valot säätyvät ensin alas (tai ovat siellä, en nyt muista) ja sitten nousevat "normaalille" korkeudelle.

Tällaista vikaherkkää (lue p*skaa) Saabin xenon valojärjestelmää ei taida pystyä päivittämään normaaliksi halogeeni-valosysteemiksi millään muutossarjalla-ko?

Missä muuten tarkalleen tuo mahdollinen vikaantuva sulake numero 4 sijaitsee? Onko se millainen sulake, siis näkeekö siitä että lanka on poikki? :evil:
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Xenon korkeudensäätö vika

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Mulla vilkkuva valo korjaantui uusilla polttimoilla. Vikavalokin syttyi vanhoilla polttimoilla ajoittain.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Xenon korkeudensäätö vika

Viesti Kirjoittaja core2 »

t.t.j kirjoitti:Mulla vilkkuva valo korjaantui uusilla polttimoilla. Vikavalokin syttyi vanhoilla polttimoilla ajoittain.
Jees ja varsinkin niillä oikeilla polttimoilla jos on xenonista kyse?
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Xenon korkeudensäätö vika

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Itseasiassa juttu "oikeista" polttimoista tuli tietoon vasta polttimoiden uusimisen jälkeen, mutta Philipsit kuitenkin ovat kyseessä. Ei pysty muistamaan oliko 147:t vai mitkä, mutta vuoden verran ovat nyt pelittäneet.
soap95
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ma Loka 16, 2006 21:10
Paikkakunta: Orimattila

Re: Xenon korkeudensäätö vika

Viesti Kirjoittaja soap95 »

Raser kirjoitti: Missä muuten tarkalleen tuo mahdollinen vikaantuva sulake numero 4 sijaitsee? Onko se millainen sulake, siis näkeekö siitä että lanka on poikki? :evil:
Sijaitsee moottoritilan sulakekotelossa, keskirivissä toinen vasemmalta(katsottuna akun suunnasta): Kuormituskulma-anturi 7,5A
Samanlainen "mini-latta" kuin muutkin. Näkee että onko lanka poikki, mutta aina on hyvä varmistaa mittaamalla.
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Xenon korkeudensäätö vika

Viesti Kirjoittaja Raser »

soap95 kirjoitti:
Raser kirjoitti: Missä muuten tarkalleen tuo mahdollinen vikaantuva sulake numero 4 sijaitsee? Onko se millainen sulake, siis näkeekö siitä että lanka on poikki? :evil:
Sijaitsee moottoritilan sulakekotelossa, keskirivissä toinen vasemmalta(katsottuna akun suunnasta): Kuormituskulma-anturi 7,5A
Samanlainen "mini-latta" kuin muutkin. Näkee että onko lanka poikki, mutta aina on hyvä varmistaa mittaamalla.
Kiitos! Nyt on sellaista täsmällisyyttä ohjeissa että ei pitäisi enää olla epäselvää tässä kohden.

Tuo viimeinen vinkki oli muuten tosi hyvä, siis että kannattaa mitata sulakkeen virranläpäisykyky vaikka näyttäisikin ehjältä. Eipäs ole koskaan aiemmin vaan tullut mieleen noita sulakkeita räplätessä.

Lastvinkelgivare (bilar med xenon-lampor) lukee minun Instruktionsbåkissani.

...kai se on taivuttava hakemaan ne 147 xenonit, jos lähtisi vikavalo niillä pois. Tuskin menee katsastuksesta läpi jos valojen vikavalo palaa, vaikkei korkeudensäädössä olisikaan ongelmia.
Viimeksi muokannut Raser, Ke Tammi 15, 2014 17:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
wla
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 21:34
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Xenon korkeudensäätö vika

Viesti Kirjoittaja wla »

Raser kirjoitti:
...kai se on taivuttava hakemaan ne 147 xenonit, jos lähtisi vikavalo niillä pois. Tuskin menee katsastuksesta läpi jos valojen vikavalo palaa, vaikkei korkeudensäädössä olisikaan ongelmia.
Ei nuo 147:kat sentään poista muita vikoja,nämä on todettu myös toimiviksi polttimoiksi.

http://www.erikoistekniikka.fi/tuote/d1 ... 040700111/
Aina joku Saabbi...
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Xenon korkeudensäätö vika

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Tuolta Erikoistekniikasta itseasiassa omatkin polttimot ostin.
PorttikonkiBulttaaja
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: La Heinä 21, 2012 12:26

Re: Xenon korkeudensäätö vika

Viesti Kirjoittaja PorttikonkiBulttaaja »

Autosta oli akku irti jonka jälkeen syttyi toi korkeudensäätö valo. Korkeudensäätö valo syttyy kun valot on ylhäällä eli liikkuvat.. Mistä vikaa etsimään ? Koska ei varmaan katsastus herra tykkää jos tuo valo palaa ?
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Xenon korkeudensäätö vika

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

Minulla syttyi vikavalo palamaan, sain koodin
B3420 akselianturi taka, oikosulku, plus- tai maavuoto.
Kurkkasin auton alle ja kappas, anturin säätövarsi oli murtunut katki??
Missä asennossa sen pitää olla jos liimaisin muovihärpäkkeen yhteen?
Voisiko joku ottaa omasta kuvan, ja laittaa sen tänne?
Samalla havaitsin että liittimen johtimet eivät ole ihan tikissään, pientä kulumaa havaittavissa...

kun tuon korjaa, niin kuittaantuuko vika automaattisesti vai pitääkö testerillä nollata?
Auto siis 9-5, 2002 Aero
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Xenon korkeudensäätö vika

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

Vastaan itselleni:
Korjasin varren metallituella ja liimalla, samalla havaitsin että johtosarja oli rikki liittimen läheltä. Korjasin johdotuksen ja vika katosi.
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Xenon korkeudensäätö vika

Viesti Kirjoittaja suapas »

Tää on oikeeta toimintaa näillä voorumeilla. Eli kuittaillaan nää remppojen ratkaisut :)
Lobo_Earthworm kirjoitti:Vastaan itselleni:
Korjasin varren metallituella ja liimalla, samalla havaitsin että johtosarja oli rikki liittimen läheltä. Korjasin johdotuksen ja vika katosi.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Vastaa Viestiin