Xenon korkeudensäätö vika

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
laakkonen13
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 21:01
Paikkakunta: Helsinki

Xenon korkeudensäätö vika

Viesti Kirjoittaja laakkonen13 »

Minulla syttyi xenon korkeudensäätö vikavalo, lähi AD-korjaamolla saatiin seuraavat vikakoodit:
B3420 akselianturi taka, oikosulku, plus- tai maavuoto
B3410 akselianturi etu, oikosulku, plus- tai maavuoto

Onko vastaavia ongelmia esiintynyt? Oletin aluksi, että jompikumpi akseliantureista olisi rikki, mutta vika osoittaa molempia, onkohan näillä jotakin yhteistä tekijää?
Miksu,
Saab 9-5 2.3 t Vector Griffin Wagon -10
Saab 9-5 2.3 t Vector Wagon -03
Saab 9-3 2.0 t Aero -01
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Xenon korkeudensäätö vika

Viesti Kirjoittaja mike »

Mulla syttyi vikavalo muutama talvi sitten ja ongelma poistui kun irrotin etuanturin ja liikuttelin sitä ääriasennosta toiseen muutaman kerran. Sen jälkeen ei vikavaloa ole näkyny ja säädöt on toiminu normaalisti.

Antureiden liittimet kannattaa tarkistaa onko niissä hapettumia tai jostain syystä kosteus päässy sisään.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Xenon korkeudensäätö vika

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Säätyykö valot ala-asentoon? Jos näin, niin vikaa aiheuttava on silloin taka-anturi. Meillä oli juuri samat vikakoodit ja silti vain taka-anturin vaihdolla selvittiin. Toki tilasin PSC:ltä molemmat anturit ja palautin sitten sen mitä ei tarvinnut. En tiedä, miksi vikakoodi osoitti molempien antureiden oikosta maahan, kannattaa silti ottaa liitin irti, tarkistaa että johtosarjat ovat ehyet ja katsoa ettei löydy hapettumaa ja samalla voi yrittää elvyttää antureitakin kääntelemällä vipua ääriasennosta toiseen.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Xenon korkeudensäätö vika

Viesti Kirjoittaja mike »

Eikös valot siirry automaattisesti ala-asentoonsa jos vikavalo syttyy?
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
laakkonen13
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 21:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Xenon korkeudensäätö vika

Viesti Kirjoittaja laakkonen13 »

Täytyypä tehdä ehdotetut toimenpiteet. Kyllä valot ovat siirtyneet ala-asentoon.
Miksu,
Saab 9-5 2.3 t Vector Griffin Wagon -10
Saab 9-5 2.3 t Vector Wagon -03
Saab 9-3 2.0 t Aero -01
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Xenon korkeudensäätö vika

Viesti Kirjoittaja G-mies »

mike kirjoitti:Eikös valot siirry automaattisesti ala-asentoonsa jos vikavalo syttyy?
Ei välttämättä. Etumaisen anturin vikaannuttua järjestelmä siirtyy käyttämään taaemman anturin tietoja(WISsin mukaan). Valot siis näyttää kuten ennenkin, mutta vikavalo loistaa. Etupäähän saa korjausjohtosarjaa, taakse ei, mutta takapäähän on käytetty etupään sarjaa(tinaamalla), muutetaan vain olikos nyt yhden kaapelikengän paikkaa liittimessä.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Xenon korkeudensäätö vika

Viesti Kirjoittaja mike »

Mulla teki niin että valot sääty ala-asentoon ja vika poistu tosiaan tuolla etummaisen anturin irtikäytöllä ja ääriasentoihin liikuttelulla.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Xenon korkeudensäätö vika

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kaverin OcuII:ssa valahti syksyllä valot ala-asentoon. Pikainen tutkimus testerillä osoitti, että etummainen anturi oli jämähtänyt yhteen arvoon. Autoa keikuttaessa edestä ja takaa taka-anturi toimi, mutta etuanturi ei. Pikakorjaus syksyn pimeille teille oli se, että kalibroin valot testerillä uudelleen. Alkoi näyttää aivan oikein, kun auto oli "vaaterissa". Kovasti kuormattuna säätö olisi ollut liian lievä, koska vain taka-anturissa tapahtui muutosta. Myöhemmin tutkittiin autoa tallissa, niin etuanturistahan oli mennyt anturin ja etualatukivarren välisestä tangosta nivel poikki. Korjattiin ti-meiningillä tekemällä nivelen tappi ruuvia ja lukkomutteria käyttäen. Hyvä tuli ja toimii edelleen.

Tähän ko. vikaan liittyen tuntuu omituiselta, kuten jo todettukin, että molemmat anturit edestä ja takaa olisivat vioittuneet. Ettei vaan olisi mennyt moottoritilan sähkökeskuksen sulake 4 rikki, joka syöttää jännitettä antureille. Anturit antavat signaalin valonheittimien ohjausyksiköille. Tuo signaali puuttuu ohjausyksiköiltä, jos anturit eivät saa syöttöjännitettä. Tässä tilanteessa ko. vikakoodit molemmista antureista/niiden johdoista.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
laakkonen13
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 21:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Xenon korkeudensäätö vika

Viesti Kirjoittaja laakkonen13 »

Pääsin nyt vasta niin pitkälle, että yritin irroittaa etuanturin liitintä. Mikä on oikea tekniikka liittimen irroitukseen, että ei menisi kappaleiksi? Onistuuko vain kampeammalla alalaidasta vai täytyykö tehdä jotain muuta? Liitin oli löysän tuntuinen, mutta ei vaan irronnut.

Huomasin vasta nyt, kun laittaa virrat päälle, niin kuljattajan puoleisesta valosta kuuluu sellainen dump, dump ääni, ihan kuin yrittäisi tehdä korkeuden säätöä, mutta joku jumittaa. Voisikohan vika littyä jotenkin tähän? Onko lampun sisällä korkeuden säätö moottori yms.?
Miksu,
Saab 9-5 2.3 t Vector Griffin Wagon -10
Saab 9-5 2.3 t Vector Wagon -03
Saab 9-3 2.0 t Aero -01
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Xenon korkeudensäätö vika

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Liittimessä on 2 kpl pieniä kynsiä, jotka pitää painaa sisään samalla, kun liitintä vetää irti. Otithan sen kumisen suojatötterön pois ensin. Pieni kampeminen voi auttaa, mutta liitin irtoaa helpohkosti, kun lukituskynnet on ensin vapautettu.

Valoissa on korkeudensäätömoottorit sisällä, ääni kuuluu kun moottori säätää valoa(mikäli nyt oikein osasin yhdistää kuvauksesi itse korvalla havaittuun ääneen).

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
jean
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ke Kesä 16, 2010 22:37

Re: Xenon korkeudensäätö vika

Viesti Kirjoittaja jean »

laakkonen13 kirjoitti:
Huomasin vasta nyt, kun laittaa virrat päälle, niin kuljattajan puoleisesta valosta kuuluu sellainen dump, dump ääni, ihan kuin yrittäisi tehdä korkeuden säätöä, mutta joku jumittaa. Voisikohan vika littyä jotenkin tähän? Onko lampun sisällä korkeuden säätö moottori yms.?
Korkeudensäätömoottori se napsuttaa valoja alas "dump dump". Itsellä sama ongelma. Nostin auton ylös ja takana oleva tasapaino-anturi oli hapettunut, eikä lähtenyt enään eloon. Pitäis itsekin mennä huollattelemaan.
laakkonen13
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 21:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Xenon korkeudensäätö vika

Viesti Kirjoittaja laakkonen13 »

Sain vihdoin ja viimein ostettua anturit PCS:ltä 75 €/kpl, tilasin samalla molemmat. Vika oli taka-anturissa, sen vaihtamisen jälkeen vikavalo sammui ja korkeudensädön dump, dump ääni loppui.
Miksu,
Saab 9-5 2.3 t Vector Griffin Wagon -10
Saab 9-5 2.3 t Vector Wagon -03
Saab 9-3 2.0 t Aero -01
95greyturbo
"Viggen"
Viestit: 538
Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 11:44

Re: Xenon korkeudensäätö vika

Viesti Kirjoittaja 95greyturbo »

Syttyi ajossa tuo ksenonvalojen häiriövalo. Pysäytin auton, sammutin ja käynnistin uudestaan. Vikavalo poistui. Oiskohan tuossa ihan jokin kosketushäiriö? Uskaltaako noita itse räpeltää tarvittaessa?
Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
95greyturbo
"Viggen"
Viestit: 538
Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 11:44

Re: Xenon korkeudensäätö vika

Viesti Kirjoittaja 95greyturbo »

Ja syttyi jälleen ajossa. Ihan kuin täräyksestä olisi ottanut. Oisko siis ihan kosketushäiriö? Osaisko joku neuvoa, mitä uskaltaa räpeltää. Kiitos.
Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
Juspu
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 11:54
Paikkakunta: Turku

Re: Xenon korkeudensäätö vika

Viesti Kirjoittaja Juspu »

Minä ainakin uskalsin anturin liitintä räplätä, mutta ei auttanut. Uusi anturi auttoi. Mielestäni ohjekirja sanoo, että xenonien vikavalo syttyy myös silloin kun xenon-poltin sammuu. Voisiko tästä olla kyse?

Minulla ajovalot sammuivat aina välillä, kun polttimot alkoivat olla tiensä päässä. Välkkyminen loppui vaihtamalla polttimot uusiin. Koska taka-anturi oli samaan aikaan rikki, niin en voi varmana sanoa olisiko välillä sammuva poltin sytyttänyt vikavalon.
#2509
Saab 9-5 Kombi Hirsch -03
Saab 9000i -90
Vastaa Viestiin