tekniikka tutuksi

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
ruttunen
"Hirsch"
Viestit: 749
Liittynyt: Pe Elo 19, 2005 08:38
Paikkakunta: ESPOO

tekniikka tutuksi

Viesti Kirjoittaja ruttunen »

Kun ostin saab 9-5 2,3t wagon vm 1999 niin tutustuin moottorin tekniikkaan(entinen 9000 ruiskun omistaja) ja löysin kumman alumiinisen möykyn moottorin vaihteiston puoleisesta päästä aivan kuin entisaikojen virranjakaja ihan sillä vanhalla paikalla ,mikähän virka on osalla kun ei mitään hajua 8O
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: tekniikka tutuksi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kuva
Jos tarkoitat tuota kuvassa venttiilikannen oikeassa etunurkassa näkyvää palikkaa, niin se on automaattivaihteiston alipainepumppu. Vanhemmissa malleissa oli hieman erinäköinen sähköinen pumppu.

Eski
ruttunen
"Hirsch"
Viestit: 749
Liittynyt: Pe Elo 19, 2005 08:38
Paikkakunta: ESPOO

Re: tekniikka tutuksi

Viesti Kirjoittaja ruttunen »

kiitos vaan tiedosta :D selvis sekin palikka ja täällä foorumilla on kyllä kiitettävästi tietoa siks hankin 9-5 saabin vaikka olin ajatellut muitakin merkkejä(kokeilla) vaikka meillä ei koskaan ole ajeltu muilla merkeillä tää on jo 7 saabi . ja ei vuosien mittaan ollut suurempaa valittelua vanhemmat ruostui helpommin mutta näissä uudemmissa on parempi ruosteen suojaus ja aina se bensa on sieltä tankista kulunna minkä on sinne laittanut en oo koskaan välittänyt bensan kulutuksesta jos vertaan niitä muihin ominaisuuksiin jotka saabi on mulle tarjonnut vuosien saatossa :D
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Re: tekniikka tutuksi

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Korjataan tuota Eskin vastausta sen verran, että pumppu on automaattivaihteisen auton jarrutehostimen lisäalipainepumppu.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Pekko_Å
"Hirsch"
Viestit: 866
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 19:06
Paikkakunta: V-S

Re: tekniikka tutuksi

Viesti Kirjoittaja Pekko_Å »

Vai olisko kuitenkin alitehoisen automaattivaihteisen auton lisäjarrun alipainetehostimenpumppu. Mnojoo. Sori. Olen väsynyt. Lopetan tältä erää.
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
kello
"Aero"
Viestit: 361
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2010 21:32
Paikkakunta: Tampere

Re: tekniikka tutuksi

Viesti Kirjoittaja kello »

Miksi automaatti tarvitsee lisäjarrutehostinpumpun?
Saab 9-5 Aero XWD -11
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: tekniikka tutuksi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jarrutehostimen alipaineen vahvistamiseksi :lol:

Eski
ruttunen
"Hirsch"
Viestit: 749
Liittynyt: Pe Elo 19, 2005 08:38
Paikkakunta: ESPOO

Re: tekniikka tutuksi

Viesti Kirjoittaja ruttunen »

ja sehän on vaan kaikissa automaateissa .onko opelin peruja vaihteisto mikä nykyään 9-5 saabissa on vai minkä automaatti siellä rullaa 8O mutta sairaan siististi se vaihtaa kun ei huomaa ajossa milloin vaihtaa kun vertaan 9000 CD vaihteistoon sekin mulla automaatti :roll:
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: tekniikka tutuksi

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

ZF lodjuhan se siellä liikuttaa autoa..
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: tekniikka tutuksi

Viesti Kirjoittaja core2 »

ruttunen kirjoitti:ja sehän on vaan kaikissa automaateissa .onko opelin peruja vaihteisto mikä nykyään 9-5 saabissa on vai minkä automaatti siellä rullaa
Eikös 9-5:siin tullut aisin nelivaihteinen automaatti lodju jo alusta alkaen 1997 ja se vaihtui joskus 2001 aisin viisvaihteiseen.? vai muistanko väärin?
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: tekniikka tutuksi

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Joo aisinin askit on femmoissa. AF30 (FA47) ensin ja '02 eteenpäin AF33-5 (FA57). Uudemmista ei tietoa.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Vastaa Viestiin